Honda XR650R

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Den ser bra ut. Inte farlig dyr heller.
Är det bara att koppla in med orginalkablaget?

Nää, du tar bort vajern, jag skulle rekommendera att köpa en http://www.xrsonly.com/content/inde...category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=89 så slipper du ha vajern slängandes där.
Sen sätter du på en magnet på bromsskivan och en givare vid oket så hastigheten klar. :tummenupp
Ström till Vaporn tog jag från kontroll lamporna i gamla instrumentet.
Sen skulle jag nog rekommendera en sån här http://www.trailtech.net/022-LM.html om du inte orkar fixa en egen monteringsplåt som är avdämpad från vibrationer.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har dom sista injusteringarna blivit klara. Flera dagars arbete bara att finlira till allt och få till rätt bestyckning. Men nu äntligen sitter det slutliga färdiga kittet i Lockner hoj och ska finåkas för att få fram landsvägsförbrukning och senare tokkörning :banana
Opartiska testpiloter står på tur nu och ska få sina trottlar gjutena. Dom får sedan lämna rapport här .... Bra eller Anus :D

Jag har lyckats med bedriften att man inte behöver byta nålmunstycke:tummenupp bet mindre skruvande. Jag lyckades med mycket plastande och slipande och kärrande sänka pickuppeffekten något,, så man kan köra allt standard.... Endast trotteln plastgjuts om,,, och lågfartsmunstycke samt högfarts byts.

Responsen på gasen är hutlös måste jag säga,, väldigt nära en axpumsfugge! Men trots detta är den snäll på avslag . Det är viktigt vid bakjulsåka och bredställ framförallt!! . Jag har ju som sagt slagit runt 1-2ggr pga dessa org gasare och i fjol fick jag ju en highsider och hamnade på sjukhuset:gnissla

Därav att jag bygger om dessa gasare. Det blir bet mindre sjukhusbesök:D

Kolla in skillnaden i slutlig trottelform & gämfört med dom tidigare prototyperna. Och original såklart
 

Bifogat

  • P3050092.JPG
    P3050092.JPG
    68.9 KB · Visningar: 124
  • P3090096.JPG
    P3090096.JPG
    113.9 KB · Visningar: 131
  • P3090099.JPG
    P3090099.JPG
    63.2 KB · Visningar: 120

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Var ute å körde en sväng i skogen igår.
När jag stängt av den å skulle kicka igång den efter 10 minuter vila var den rätt jobbig att få igång. Men efter en jävla massa kickar gick den till slut igång. Min kickteknik är kanske inte den bästa men brukar alltid starta på 2:a kicken när den är kall.

Tog loss stiftet å den ser ut att gå lite fett.
Gjorde rent filtret häromdagen och funderar på om jag kan ha klämt ur för lite olja i filtret som gör att den inte får tillräckligt med luft. Hade inte startproblemen innan jag gjorde rent filtret. (på premiärturen)

Har beställt nytt filter å stift.
Kan jag justera detta på luftskruven? Åt vilket håll ska jag skruva och hur mycket?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var ute å körde en sväng i skogen igår.
När jag stängt av den å skulle kicka igång den efter 10 minuter vila var den rätt jobbig att få igång. Men efter en jävla massa kickar gick den till slut igång. Min kickteknik är kanske inte den bästa men brukar alltid starta på 2:a kicken när den är kall.

Tog loss stiftet å den ser ut att gå lite fett.
Gjorde rent filtret häromdagen och funderar på om jag kan ha klämt ur för lite olja i filtret som gör att den inte får tillräckligt med luft. Hade inte startproblemen innan jag gjorde rent filtret. (på premiärturen)

Har beställt nytt filter å stift.
Kan jag justera detta på luftskruven? Åt vilket håll ska jag skruva och hur mycket?



När dom stått just 10min ....då är dom i jobbigaste startläget.. Motorn är varken kall eller varm.

Om den ligger på gränsen till mager som dom ofta gör org....(65" i lågfart) så skulle den ev behövt halv choke? Köp 70" lågfart och sätt i så blir dom lättare att starta och stabilare tomgång och kallare motor vid rödljus och fastkörning i surhål:tummenupp

Men starttekniken är ju viktigast!! startar den inte på första eller andra kick,,,så luftar jag alltid ur den med decompen intryckt och full gas 5 snabba kick. Därefter kan man prova igen. Max 3 vanliga kick sedan urluft igen.. Ingen mening att försöka få igång en sådan här motor med bränsleånglås som blir direkt när dom inte startar direkt.

Bränsleskruven....Det är en bränslemängd skruv på dom här fuggarna. Det innebär inskruvning = mindre soppa

Så om du nu har 65-68 i lågfart så skulle jag rek att skruva ut skruven så den nästan rammlar ur.. Skruva ut den såpass mycket som det går åtminstone minst 2-3varv går ju. justera om tomgångsskruven efter detta istället,,,blir nog att höja ......lite
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
När dom stått just 10min ....då är dom i jobbigaste startläget.. Motorn är varken kall eller varm.

Om den ligger på gränsen till mager som dom ofta gör org....(65" i lågfart) så skulle den ev behövt halv choke? Köp 70" lågfart och sätt i så blir dom lättare att starta och stabilare tomgång och kallare motor vid rödljus och fastkörning i surhål:tummenupp

Men starttekniken är ju viktigast!! startar den inte på första eller andra kick,,,så luftar jag alltid ur den med decompen intryckt och full gas 5 snabba kick. Därefter kan man prova igen. Max 3 vanliga kick sedan urluft igen.. Ingen mening att försöka få igång en sådan här motor med bränsleånglås som blir direkt när dom inte startar direkt.

Bränsleskruven....Det är en bränslemängd skruv på dom här fuggarna. Det innebär inskruvning = mindre soppa

Så om du nu har 65-68 i lågfart så skulle jag rek att skruva ut skruven så den nästan rammlar ur.. Skruva ut den såpass mycket som det går åtminstone minst 2-3varv går ju. justera om tomgångsskruven efter detta istället,,,blir nog att höja ......lite

Ok, får kolla vilken storlek jag har på lågfartsmunstycket.
Ska även testa din kickteknik med decompen.

Kanske missuppfattar dig men ska jag alltså skruva ut bränsleskruven 2-3 varv=öka bränslemängden? Stiftet indikerade att den går fett borde jag inte skruva in den en aning istället?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok, får kolla vilken storlek jag har på lågfartsmunstycket.
Ska även testa din kickteknik med decompen.

Kanske missuppfattar dig men ska jag alltså skruva ut bränsleskruven 2-3 varv=öka bränslemängden? Stiftet indikerade att den går fett borde jag inte skruva in den en aning istället?


Ja prova skruva ut skruven minst 2 varv,,passa så den inte vibrerar lös bara! Tomgången brukar då sjunka, Så den kan behövas höjas en aning. Att stiftet visar sot eller svart beror på att denna gasare ska ligga på skroten och inte sitta på en motor för huvet taget. Helt omöjlig att få att gå perfekt i hela reistret. (utan Boost trottel) Man måstre ha den för fet överallt för att den ska funka skapligt:gnissla

Nu kan det ju vara någ som satt i ett större lågfart och har höjt nålen för mycket + för stort lågfart?? Allt detta spela in på färgen stift.

Därför har jag tagit fram den nya xr trotteln som gör fuggen effektivare än insprutning (nästan).

Du får kosta på en Boost III trottelkitt färdigbetyckat och klart för gasning bara. Hela registret optimalt och mer lättstartad,mer pullver. Man behöver bara titta på kicken så startar den.:tummenupp
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Därför har jag tagit fram den nya xr trotteln som gör fuggen effektivare än insprutning (nästan).

Du får kosta på en Boost III trottelkitt färdigbetyckat och klart för gasning bara. Hela registret optimalt och mer lättstartad,mer pullver. Man behöver bara titta på kicken så startar den.:tummenupp

Låter ju onekligen bra. Vad tar du för ett Boost III kit då?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låter ju onekligen bra. Vad tar du för ett Boost III kit då?

Det har varit gratis nu till 3 testförare på soe. För mig och dom andra inavlade kompisarna här i lugnvik kan ni ju inte lita på :D. Redan i dag skickar jag iväg den första till den första föråkaren i testgänget. Dom är en bra blandning mellan hulliganåkare till farbror semester... OBS en av dess xrare har passerat 7000mil!! Inte bytt en pinal i motorn!! Den gasare ska jag även då renovera..Typ byta ut nål och nålmunstycke också ,,troligast slut efter 7000mil. även lyftarmen inne i trotteln blir ju slut redan på 1000 mil och måste repas så den inte glappar i sidled!! (tomgång vandrar annars). Ska bli stenkul att kolla hur slut en xr gasare är efter 7000mil. Jag ska faktist lägga upp en renoveringsföljetång här tänkte jag,(på 7000mila gasaren),För det finns massor med småknep man kan göra på en xr gasare som är viktiga. Inte bara Boost trottel som är viktigt :D

Priset bestäms senare när dommen har fallit av åkarna :gnissla BRA eller ANUS :D
Men det blir garanterat billigare än en mikuni flatslide beg....Och dom första trottlarna kommer vara överdrivet billiga för att få ut några som reklam. Bara ställa sig i kö :D För det kan ju bli bra istället för Anus He,He

Det är mer rabalder om detta på SOE forumet,,både teknik F och xr 650 forumet, jag skriver mer där......Men allt presenteras ju såklart här också senare.
Typ i slutet eller mitten av nästa vecka kommer nog föråkarens repotage hoppas jag :gnissla:Bugar
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
När dom stått just 10min ....då är dom i jobbigaste startläget.. Motorn är varken kall eller varm.

Min TL var exakt likadan när insprutet krånglade lite. "tiden det tar att tanka en hoj" var exakt fel tid för att starta den igen. Drog ur batteriet mer än en gång innan jag fattade vad "felet" var... :hihi

Justerad insprut och nytt kvalitetsbatteri löste mitt problem. Funkar kanske inte så bra på en XR... :hihi
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Var hittar man bra/billiga bakdrev? Skulle vilja testa ny utväxling men "min" handlare hade inte.. Och jag misstänker att köper man från hondahandlaren blir plånboken våldtagen.
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Bytte luftfilter idag innan körning å nu startade den utan problem. Även efter 10 minuters vila:tummenupp

Men tyvärr gick kicken av:va
Hur nu fan det är möjligt? Såg ut som nåt poröst skitmaterial. Är det orginal?

Själva spaken som man viker ut gick av 5cm från leden.
Kan man köpa bara den "spaken eller måste man köpa hela kicken?

Någon som vet nåt ställe på nätet?
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Bytte luftfilter idag innan körning å nu startade den utan problem. Även efter 10 minuters vila:tummenupp

Men tyvärr gick kicken av:va
Hur nu fan det är möjligt? Såg ut som nåt poröst skitmaterial. Är det orginal?

Själva spaken som man viker ut gick av 5cm från leden.
Kan man köpa bara den "spaken eller måste man köpa hela kicken?

Någon som vet nåt ställe på nätet?

http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/cycleparts/Honda_OEM/HondaDB.asp?Type=13&A=157&B=41

allt verkar gå o köpa löst utom just armen om man kollar prislistan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Verkar vara så illa att man måste köpa hela kicken komplett:gnissla Fler och fler märken innom bil som mc kladdar ihop fler och fler delar tyvärr.

Om du inte kan laga den eller hitta en billig kick så kan jag sälja en som jag råkar ha extra. Den har bara gått 50 mil. Jag ska kolla skicket,,för 50 mil i min ägo kan vara likvärdigt med 11000 mil av en vanlig människa!!:D

Snacka om otur ..Har aldrig hör någon lyckats med detta.. Finns bara ett sätta att få av en xr kick och det är fel teknik i samband med överdjävligt stark människa:D

Uppdat..Har kollat skicket och den var som ny. inget slitage någonstanns . inte ens på kontaktytorna. Endast priset som blir ett problem:D
 
Last edited:

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Snacka om otur ..Har aldrig hör någon lyckats med detta.. Finns bara ett sätta att få av en xr kick och det är fel teknik i samband med överdjävligt stark människa:D

Uppdat..Har kollat skicket och den var som ny. inget slitage någonstanns . inte ens på kontaktytorna. Endast priset som blir ett problem:D

Jag är absolut inte överjävligt stark, snarare tvärtom:)
Helt sjukt, fattar inte hur det kan hända.

Vad ska du ha för den?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är absolut inte överjävligt stark, snarare tvärtom:)
Helt sjukt, fattar inte hur det kan hända.

Vad ska du ha för den?

Måste ha varit matrialgjutfel...
Hur går du tillväga när du startar? Kickar du:D

Nä ...........Men kör du kickturmetoden? Eller som man ska göra?

Som man ska göra......... Är ju att leta åt kolvens toppläge,, och precis gå förbi det,,,och därifrån trampa till. Tryck in decompen för att lirka dig förbi det trögsta toppläget,,,kolven ska bara fara förbi så lite som möjligt,,dvs vara på väg ner lilla minsta möjliga. Nu brukar ju kolven halka ner mer än man vill 9-av 10ggr men det gör inte så mycket ,,,trampa till ändå. Gör man på detta sättet och luftar ur den om den inte startar inom 3 kick ,så besparar man sig och kicken ca 75% onödigt kickande med belastning åtminstone. Och man kan ha en kick gjord av gips:tummenupp




Kör så det ryk........ ryker det inte kör ändå
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Måste ha varit matrialgjutfel...
Hur går du tillväga när du startar? Kickar du:D

Nä ...........Men kör du kickturmetoden? Eller som man ska göra?

Som man ska göra......... Är ju att leta åt kolvens toppläge,, och precis gå förbi det,,,och därifrån trampa till. Tryck in decompen för att lirka dig förbi det trögsta toppläget,,,kolven ska bara fara förbi så lite som möjligt,,dvs vara på väg ner lilla minsta möjliga. Nu brukar ju kolven halka ner mer än man vill 9-av 10ggr men det gör inte så mycket ,,,trampa till ändå. Gör man på detta sättet och luftar ur den om den inte startar inom 3 kick ,så besparar man sig och kicken ca 75% onödigt kickande med belastning åtminstone. Och man kan ha en kick gjord av gips:tummenupp

Kör så det ryk........ ryker det inte kör ändå

Precis så gör jag. Förra ägaren gav mig en kurs i kickning.
Maximal otur antar jag. :huvet

Någon som vet om en kick från xr 600 passar på 650?
Alltså inte infästningen på axeln utan själva kick spaken
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Precis så gör jag. Förra ägaren gav mig en kurs i kickning.
Maximal otur antar jag. :huvet

Någon som vet om en kick från xr 600 passar på 650?
Alltså inte infästningen på axeln utan själva kick spaken

Då hade du max otur!! Har aldrig hör tals om något sådant:va

Synd att vi inte har en 600 i offroadgänget här uppe annars har det varit enkelt att testa.
Alla kör 650r . Kolla även in cr 125-500 2 strokarna ,,dom kan lika gärna passa:va

Eller köp min.. Priset stiger med 10% för varje dag:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fick tag i en xr 600 kick som ser ut att passa.

Men jag måste få av själva pinnen som sitter på utgående axel. För att kunna byta kicken.
Nr 3 på bilden: http://partsfinder.onlinemicrofiche.com/cycleparts/Honda_OEM/HondaDB.asp?Type=13&A=157&B=41

Den satt stenhårt å jag vill inte knäcka för mycket eftersom det är en utgående axel.

Någon som har nåt tips? Behöver jag en avdragare?

Du ska vara glad om du kommer till kiosken med den utan ras:gnissla
3000-4000kg drag kraft är för mopeder:D

Nä du måste /bör/hellst ha en RK GB520MXZ4 eller en (GB520MXZ3 Guldpläterad) ca 750kr . Ingen har kört av en sådan kedja här uppe sedan 00. Och alla som jag känner har blivit tvingade att köpa en sådan:D

Dom 2 har en dragkraft hållbarhet på 9000 foot pound = över 12 ton!!!

Dom kör vi endast 500mil med (utan ryckutgämmnare)

EK kedjor,s motsvarighet duger säkert lika bra.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top