Honda XR650R

Tazmania

Medlem
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Mjölby
Hoj
KTM 690 smc r 2020
vad är den ultimata drevningen för landsvägåka och lek bakhjulsåkning på era xr 650 med motard kit ska jag väl tillägga, utan att det ska varva satan....
har nu 15/43 drevning och det varvar rätt så bra vid 120km/h men det är ju inga problem att dra upp den sittandes på 4 an´s växel..
vad kör ni på för drevning på era hojar??
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
vad är den ultimata drevningen för landsvägåka och lek bakhjulsåkning på era xr 650 med motard kit ska jag väl tillägga, utan att det ska varva satan....
har nu 15/43 drevning och det varvar rätt så bra vid 120km/h men det är ju inga problem att dra upp den sittandes på 4 an´s växel..
vad kör ni på för drevning på era hojar??

14/41 med motardkit

Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Där har vi ett klockrent ras pga ej nerfilade ventilsäten i kolven!! Ett måste vid montering av steg 2 kam (hotcams) Jag kollade ju upp detta mått vid en montering av denna kam som tur var,,,, för hotcams påstår ju att det bara är att slänga i. Och det är en strykare minst sagt ca 0,7mm på insug. Om man har snortur kan man klara sig ett tag men dom flesta blir det ras för till slut. Man måste slipa bort minst 1mm i kolvens ventilfickor!!!!!.

vad är den ultimata drevningen för landsvägåka och lek bakhjulsåkning på era xr 650 med motard kit ska jag väl tillägga, utan att det ska varva satan....
har nu 15/43 drevning och det varvar rätt så bra vid 120km/h men det är ju inga problem att dra upp den sittandes på 4 an´s växel..
vad kör ni på för drevning på era hojar??

15/41 ger perfekt slutfart och bästa ax 0-400 meter.. toppfart 175 cykeldat och 183 på en xr mätare,,,8000v

14 /41 ger samma drevning som 15/43 ungefär:D
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
14 /41 ger samma drevning som 15/43 ungefär:D[/QUOTE]


Jepp så sant,,, har inte maxat den men 175km/h är nog rimligt. Vintertid åker jag 14/45 med 18" bakhjul. 150-160km/h i toppfart beroende på typ av is.

Mvh Christer
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Xr'n fick en present idag :tuttar
 

Bifogat

  • DSC00156.JPG
    DSC00156.JPG
    88.7 KB · Visningar: 107

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Köpte mig en XR 02:a med motard kitt för en dryg vecka sedan o har bara åkt några få mil på den än så länge men jag älskar den redan!!

Men nu till saken, den går inte rent o den tjuvstannar med en förgasarsmäll ibland, riktigt jobbigt när man står vid ett rödljuse i stan kan man säga.

Det jag vet som är gjort är följande:
Mikuni TM40 (har ingen aning om bestyckning)
Big Gun helsystem.
Ordentligt öppnad luftburk med TwinAir filter.

Den är väldigt lättstartad kall, bara att vrida på rullen 2-3ggr sen smäller han igång på första kicken (oftast, ibland andra).
När den är varm brukar det räcka att kicka till så hoppar den igång, har den stått en halvtimma får man gasa till en gång så startar den lätt men efter att den har jort ett förgasarskott så får man hålla inne dekompen o veva typ 5-6 ggr för att han ska komma igång.

Han söver sig mer eller mindre jämt vid växling o gaspådrag och stannar som sagt relativt ofta när man rullar fram mot en korsning eller liknande så man får hela tiden åka o kåtgasa lite (Vilket iofs är jävligt coolt pga det otroligt goa ljudet men det är ändå inte så jag vill ha det).

Efter mycket letande i bla denna tråden så har jag ju förstått att allt handlar om bestyckning av förgasaren och in justering av accpump.
Tyvärr så har jag nog aldrig skruvat med en förgasare under min snart 30 år här i livet så nu behöver jag hjälp!

Kanske finns det nån vänlig och kunnig nisse runt mariestad som mot en slant (eller bara mitt underbara sällskap :Bugar) skulle kunna tänka sig att förbarma sig över denna maskin eller någon som kan rekomendera en bra grundbestyckning, även vart man får tag i delar till fuggen då givetvis.

Blev långt detta...

Mvh Daniel
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Du får nog vänta till boost krupit ur sitt garage och läst detta :). Det förstår du om du läser trådens historik. Han lär ju ha en bra grund till dig. Under tiden så kan du ju kolla vad du har för munstycken och så de inte är skit i luftfilter o sånt vanligt.:tummenupp
 

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Du får nog vänta till boost krupit ur sitt garage och läst detta :). Det förstår du om du läser trådens historik. Han lär ju ha en bra grund till dig. Under tiden så kan du ju kolla vad du har för munstycken och så de inte är skit i luftfilter o sånt vanligt.:tummenupp

Japp jag har allt förstått att den mannen har en hel del info ang detta men eftersom jag är ny här så kan jag ju inte direkt komma o kräva honnom på svar :va

Gjorde igår (måndags) en liten service på cykeln, olja, oljefilter och luftfilter så den biten är allt iording.

Gjorde oljebytet på samma sätt som Mr boost beskrivit här i tråden tidigare o fick således i 2 liten ny o fin olja.
Känndes riktigt kul att byta då den inte blir svart efter först uppstart som i en bil tex när man inte fått ut allt.

Har ingen aning om hur jag kollar vad som sitter i förgasarn heller, måste nog ta mig en titt på nätet o se om jag hittar nån skiss på det hela.
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Alla förgasare jag grejat med har haft en bottenplatta som sitter skruvad underifrån. Om du lossar förgasaren från insug och luftburk (stäng av bensinkranen först) så kan du luta förgasaren och skruva ur botten på den.
Lägg en trasa under för det kommer rinna ur bensin nu.
Där kommer du troligtvis att se några mässingsskruvar med hål i mitten. På dessa (i botten eller på sidan av skruvhuvudet) är det uppmärkt med siffror tex 145, 40 osv. Det va dessa ja ville du skulle kolla upp.
Det är inte så svårt faktiskt. Men vågar du inte skruva tex om du inte har vettiga vektyg som passar och riskerar dra sönder skruvar o dyligt så låt bli.
 

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Alla förgasare jag grejat med har haft en bottenplatta som sitter skruvad underifrån. Om du lossar förgasaren från insug och luftburk (stäng av bensinkranen först) så kan du luta förgasaren och skruva ur botten på den.
Lägg en trasa under för det kommer rinna ur bensin nu.
Där kommer du troligtvis att se några mässingsskruvar med hål i mitten. På dessa (i botten eller på sidan av skruvhuvudet) är det uppmärkt med siffror tex 145, 40 osv. Det va dessa ja ville du skulle kolla upp.
Det är inte så svårt faktiskt. Men vågar du inte skruva tex om du inte har vettiga vektyg som passar och riskerar dra sönder skruvar o dyligt så låt bli.

Tackar för förklaringen!

Jag jobbar alltså som mekaniker så skruva är jag absolut inte rädd för på något vis, bara det att jag aldrig har skruvat i en förgasare förut så lite starthjälp vore gött.

Sakerna jag skruvar med på jobbet är skogs och grävmaskiner så det är ju inte riktigt samma sak som en mc :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok nu har jag krupit ur Garaget och löst att en pojk har problem.....:D

Grundbestyckningen,,ska ligga på Lågfart 24-30" Där är det svåraste,,,Hitta rätt lågfart. beror lite på vilket nålmunstycke och nål som sitter i. men det behöver inte kollas. Lägg i ett 27" så kan du ha tur att det blir right on... Högfarten är däromot snorenkel att sätta i rätt.....Jag Borrar dom till 1,5mm helt enkelt. Inte alls nog hur du borrar snett o vinnt går bra. Men vill man ha org mikuni munstycke får man köpa ett 155 för att få 1,5mm hål... Jag litar mest på vanlig Borr i detta fall. (billigare också) . Nålen brukar hammn a väldigt sänkt i många fall..Du kan faktist sätta den max sänkt gissar jag. clippset i första spår uppifrån.

Bränsleblandskruven kan du skruva ut 1 varv i grund.. När du varmkört ordentligt kan du försöka skruva på denna till du får bästa jämnast tomg. Noter då hur många varv ut skruven är,,,Det ger en fingervisning om du har rätt storlek på lågfarten.

Sedan har vi då axpumpen som är snorviktig att ställa in rätt... Du har 2 skruvar.. En är till för hur mycket som ska spotta in (rakt uppifrån liten insexa eller spårskruv. m2 endast! Sedan har du en stjärskruv fjäderbelastad rakt bakifrån till axpumpen syns väl.. Den gängar du ut max så axpupen slår i stången direkt. Gänga ut den så mycket så det finns rik för att den rammlar lös lägg på lite lim /locktite. Då får du ett dirktsprut så fort du rör gasen,,,ställ på med den lilla insexan tills du blir nöjd bara,,,typ slutar stupa vid snabba pådrag,,då är den rätt inställd. Stick in ett öga bakifrån och se om det pissar någ från axpumpsmunstycket bara (funkar) Nu finns det en risk att det sitter ett 70 munstycke i axpumpen = kraftig stråle..Då måste detta munstycke vridas in i väggen på gasaren annars drunknar motorn hur man än gör..... Eller så köper du ett 40" axpumpsmunstycke på vinst o förlust och byter i samma veva.

Köper munstycken gör du hos Bra i gasen,,,mycket bra snubbe och snabbalev du har dom dagen efter!!

1.st Köp 155 org munstycke mikuni ca 35kr Eller bättre borra till 1,5mm kosnad 12 kr

1 st 27 lågfart ca 60 kr

1 st 40-50 axpumpsmunstycke. kostar kring 40-70kr
 
Last edited:

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Tackar så mycket Boost!!

Håller på o flyttar nu i helgen så jag har tyvärr inte tid att riva i cykeln nu på nån vecka men jag antar att jag bör börja med att riva bort förgasarn o kolla vad som sitter i till att börja med sen när tid finnes.

Om man nu följer dina tips här och efter det lämnar in den o bänkar den och får den riktigt optimerad, finns det något att hämta då vid en bänkning eller ska man kanske lämmna in den direkt till en kostnad av typ 2-2.5K och slippa skruva testa, skruva testa, skru... ja du förstår :huvet

Har inget alls emot att skruva själv men just detta är jag lite osäker på och sen har jag en lite tråkig egenskap av att lessna när det inte blir klockrent efter ett par 3 ggr :va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar så mycket Boost!!

Håller på o flyttar nu i helgen så jag har tyvärr inte tid att riva i cykeln nu på nån vecka men jag antar att jag bör börja med att riva bort förgasarn o kolla vad som sitter i till att börja med sen när tid finnes.

Om man nu följer dina tips här och efter det lämnar in den o bänkar den och får den riktigt optimerad, finns det något att hämta då vid en bänkning eller ska man kanske lämmna in den direkt till en kostnad av typ 2-2.5K och slippa skruva testa, skruva testa, skru... ja du förstår :huvet

Har inget alls emot att skruva själv men just detta är jag lite osäker på och sen har jag en lite tråkig egenskap av att lessna när det inte blir klockrent efter ett par 3 ggr :va


Har du något sånär motoröra så kan du ställa in axpumpen och nålhöjden själv skapligt rätt,, lågfarten är svårast att hitta rätt. Men helt klart en hel del hårklyveri om man är ovan,,,Så att lämna in för justering i bänk är ju bekvämt och blir rätt om bänknissen kan sitt jobb (inte alltid). Sätt i dessa munstycken och kör,,,,har du tur blir du nöjd på första försöket och behöver inte bänka. Det är bara lågfarten som evnt behöver bytas ut från 27" om du har otur ..Resten är bara evnt höjning av nål och skruvning på axpump. Högfarten behöver inte bytas.
 

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Slarvar glöm inte att köpa ett Kn luftfilter värt varenda krona.

Frågan är bara om du ska röra hojen med det smeknamnet:D
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Sådära då har man nog (kanske!) äntligen fått tomgångenOK på nya förgasaren, tog sin lilla tid hehe.

Fick den hickade och dog hela tiden på tomgång och gick grymt bladdrigt på choken så jag fick byta air jet(?) från 1,8 till 1,1, vart betydligt bättre men inte helt... Har skruvat ut blandskruven(? nr2) tre varv och nu verkar den stå bra på tomgång, inga hostanden eller annat ofog, svarar bra på gasen också.

Har dock för mig att jag har läst nånstans att man skall gå upp i storlek på lågfart om man närmar sig tre varv eller var det om man måste över tre? Eller har jag drömt det?? Inte helt otroligt... :D
 

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Nu är det dags att updatera lite.

Sitter i skrivande stund i garaget med en isärriven förgasare på bordet.

Trottelnålen satt på mitten, 3:e hacket, nu flyttat till första hacket uppifrån.
Huvudmunstycke satt det 150 i, ska borra det till 1.5m för att vara säker.
Lågfart om jag nu har hittat rätt munstycke, 15 :confused: Toklitet eller??
Axmynstycket, 45
Nålmunstycket står det z-4 på. Har även ett y-6 men det kanske inte passar med den nålen som sitter i?

Dom 2 små rumpnissarna som sitter bakifrån i underkant på inloppet har jag inte kolla pga att jag inte haden någon lämplig mejsel, tråkigt att dra sönder. Vad är dessa för något o va bör det sitta i?

Flotörnålen/munstycket har jag inte kollat det heller men jag har ett som det står 3.8 på ligandes med, vad bör det vara?

Blir även till att beställa en ny packning till flotörhuset, var av på 2 ställen o kan säkerligen förklara varför det fuktade en del vid blandskruven.

Nu ska vi se om pappa Boost kan koka ihop något av detta :tummenupp

Nu ska jag gå upp o dra i men en bärs eller 2 istället för att sitta här nere o uggla på semestern :fyllisar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nailers fugge.

Det låter som du behöver ett större lågfart...typ 5 steg om sitter 25 sätt i 30"
Att byta luftmunstycke brukar sällar ge något märkbart.. Kul att höra du märkte skillnad ivf . Du kommer få stabilare tomgång och snabbare nergång av varv /motorbroms när du har rätt storlek på LF,,

Slarver.. Fugge

Det låter bra som du ställt allt , byt ut 15" munstycket bara till 24-27.. Köp båda ev 30 åxå. Sätt i 24 först. Axpumpens munstycke var helt rätt . Ställ den så tidigt som möjligt bara , ha endast lite ax stråle på från början ,,skruva på mer tills stupningar försvinner helt.
 

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Slarver.. Fugge

Det låter bra som du ställt allt , byt ut 15" munstycket bara till 24-27.. Köp båda ev 30 åxå. Sätt i 24 först. Axpumpens munstycke var helt rätt . Ställ den så tidigt som möjligt bara , ha endast lite ax stråle på från början ,,skruva på mer tills stupningar försvinner helt.

Ringde Bra I Gasen och beställde 3 olika lågfart 25 (24 fanns inte), 27.5 och 30 och även den trasig packningen. Riktigt trevlig och hjälpsam herre d där!! Rekomenderas starkt!!

Får väl prylarna underförmidagen imorgon hoppas jag så jag kan plocka ihop det lagom tills baksmällan släpper :yoparty

När du skriver att jag endast ska ha lite sprut i ax till att börja med menar du att jag ska dra ner insexen ganska långt till att börja med antar jag för att sen kunna justera upp den tills jag blir nöjd, har jag hajjat rätt om fuktionen då?

Mvh Daniel
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top