Jag lägger väl in denna beskriv även här så kan ingen ha missat den
Powerjet gör sig ju sig stenbra på ej axpumpsförsedda gasare typ xr,,,man kan få bort nästan lika mycket av stupningarna som en axpumpsförseddgasare kan, bara genom montering av pJ
Fördelar Powerjet och montering.. (många som har frågat om detta)
. Har tagit en xr650 gasare som ex
Med powerjet så kan man då köra snålbestyckning i dom originala munstyckena och ha denna för tillskott.På en helt org xr gasare kan man sopa i endast 165" i högfart och sedan öppnar PJ något varv.. Då får man 2st sprutbilder redan från 1/4 dels gaspådrag ,,Redan där startar PJ funka en aning för att sedan ge mest på fullt gärn. Pj ger ca 3-5 steg mer i högfart..DVS kör man 165 i högfart och ger på fullt på PJ så ger den motsvarande ca 2,00. Om man ska ut på långresa och vill spara soppa så kan man då stänga PJ helt och på så sätt få stenbra bränsleförbrukning. 1,65 i högfart är inte skadligt för en xr trotts öppet system och filter/kåpa,,,därimot stupande och tråkigt.
Med PJ så kan man filira till sig flera hk på nolltid. Den fixar stupningar hutlöst bra och ger karaktären en stark botten och mellanreg.
Jag kör alltid PJ på alla gasare oavsett axpump eller ej på alla motorer skoter som cross. Jag har kört Dualjett men har inte funnit några fördelar med dom jämfört med ett fullt ställbart Powerjet, Jag har inte märkt någon fördel med Dualjetts påstådda fördelar med luftinblanding.
Ytterst lätt att montera i gasaren bara borra hål (bild) och limma fast med JB weld eller Plastickpaddings Tanktät. Chokespjället (på xr) kan man borra hål i nederkant för att få spridarröret exakt där man vill ,,typ i cc gasare både lodrätt och vågrätt.. Ju mer man sänker spridarröret dessto snabbare kliver PJ in på lyftet trottel. Kör man en st PJ är centrum gasare lämpligast.
Soppan tar man ut genom dräneringsnippeln. Bara lossa på dräneringsskruven så kommer soppa till PJ ( den funkar ju på vacum från insugsluften.
Lectron förgasarna kör ju original med Powerjet flera st monterade för att kunna finlira till hela registret lättare. Går ju montera 10 st om man vill