Honda XR650R

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hallå vad har ni för drevning på era motarder/storhjul?
Jag har 16/41 på storhjulen hur räknar jag om det till motarhjulen? 16/38 är nu på motard men känns inte helt okej. Vad har ni för drevning?

Jag har för mig jag har 15/42 just nu, men har tidigare haft 15/41 och 15/45.
Skulle jag köpt nytt igen hade det nog blivigt 15/45, eftersom jag inte längre kör med sporthojar med lillmoppen. :)

:hej
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Men var får ni tag i era små bakdrev? Minsta jag hittat är 45 och jag har varit runt i "alla" affärer :(

Vill ha ett 42, ungefär. Kanske någon som har ett liggandes?
 

Ekern

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Umeå
Hoj
xr 650 r 2001
hög tomgång

Hej!

Köpte mig en xr 650r för några veckor sedan.:D Är jätte nöjd med den men tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet angående "grisen". Det är nämligen så att när den blir varm så går den upp ganska mycke i varv på tomgången. Det försvinner för en stund om man ger den lite gas men är snabbt tillbaka igen. Skulle uppskatta att den går upp ca 500-1000 rpm från vanlig tomgång. När den är kall går den fint på tomgången. Är det någon som har lite tips om vad det kan vara så vore jag väldigt tacksam. borde vara något med förgasaren men är ingen höjdare på dessa då man bara haft insprutare förrut.
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Hej!

Köpte mig en xr 650r för några veckor sedan.:D Är jätte nöjd med den men tänkte höra med er som har lite mer erfarenhet angående "grisen". Det är nämligen så att när den blir varm så går den upp ganska mycke i varv på tomgången. Det försvinner för en stund om man ger den lite gas men är snabbt tillbaka igen. Skulle uppskatta att den går upp ca 500-1000 rpm från vanlig tomgång. När den är kall går den fint på tomgången. Är det någon som har lite tips om vad det kan vara så vore jag väldigt tacksam. borde vara något med förgasaren men är ingen höjdare på dessa då man bara haft insprutare förrut.
Min blir lite surig att ha o göra med då den blir varm med, jag har en TM40 mikuno förgasare, detta inträffar runt ca 100C annars e tomgången perfekt. Inget jag orkar bry mig om dock...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Men var får ni tag i era små bakdrev? Minsta jag hittat är 45 och jag har varit runt i "alla" affärer :(

Vill ha ett 42, ungefär. Kanske någon som har ett liggandes?

Om du bor i NV skåne, så kolla med Pååarps MC, Johan kör själv XR numera och brukar nästan alltid ha lite prylar hemma. :)
Det är i alla fall där jag köpt mina drev.

:hej
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Men var får ni tag i era små bakdrev? Minsta jag hittat är 45 och jag har varit runt i "alla" affärer :(

Vill ha ett 42, ungefär. Kanske någon som har ett liggandes?

:tunganfår nog leta bättre loy:D
märkesdrev som talon o liknande finns ner till 38 ,kollade på talondrev sist hos handlarn och till xr650r finns alla mellan 38 och 50 utan hopp iallafall
 

amhege

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
GBG
Hoj
Honda XR650R 05
Efter att ha läst igenom hela tråden med många bra tips och råd ang olika grejer man kan göra på xren har jag nu skaffat mig en Mikuni HSR 42mm K&N luftfilter(stora hål i kåpan) och Doma helsystem.. Tänkte börja med denna grund trim och se hur hojen blir. Sen blir det hotcams steg2 och 12-1 högkomskolv och porta toppen.. Men vill bara ha dom bästa grejerna så vilka hotcams och högkompkolv ska jag ha?

Såg att en användare här Boost som verkar vara mycket kunnig på xren har utveklat en axpumsmunstycket som ska vara bättre än org, nån som provat? finns den kvar? intresserad isf!

Nåt speciellt jag bör tänka på ang fuggen? Ska börja med borrat 1,5mm munstycke i hög och 27,5 låg, ska få fin och stabill tomgång med 0,5 till 2 varv ut på luftskruven annars byta låg? axpump slår till omedelbart och finjustera hur mycket sprut under körning?

Många bra tips och trix genom hela tråden det tycker jag är bra:tummenupp

Tack för tips och svar
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Har någon tagit fälgar från en "vanligare" hoj typ KTM EXC eller SX och monterat på sin XR650? Vad kravdes för att få det att passa?

Jag är bara intresserad av 21" och 18", inte motard.

Har någon hjulaxeldiametrarna för XR650 i huvudet?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Efter att ha läst igenom hela tråden med många bra tips och råd ang olika grejer man kan göra på xren har jag nu skaffat mig en Mikuni HSR 42mm K&N luftfilter(stora hål i kåpan) och Doma helsystem.. Tänkte börja med denna grund trim och se hur hojen blir. Sen blir det hotcams steg2 och 12-1 högkomskolv och porta toppen.. Men vill bara ha dom bästa grejerna så vilka hotcams och högkompkolv ska jag ha?

Såg att en användare här Boost som verkar vara mycket kunnig på xren har utveklat en axpumsmunstycket som ska vara bättre än org, nån som provat? finns den kvar? intresserad isf!

Nåt speciellt jag bör tänka på ang fuggen? Ska börja med borrat 1,5mm munstycke i hög och 27,5 låg, ska få fin och stabill tomgång med 0,5 till 2 varv ut på luftskruven annars byta låg? axpump slår till omedelbart och finjustera hur mycket sprut under körning?

Många bra tips och trix genom hela tråden det tycker jag är bra:tummenupp

Tack för tips och svar



Skoj....

Jo trimmdatan du ska följa är följande.

12-1 kolv eller 11-1 + 1mm planat.

kammen =Hotcams steg 2 för moderat trimmat ca 63-68 bhp beroende på hur bra portat och bestyckat & hur bra avgassytem..

Tornado steg 2 för över 70hk,, Inte alls dåligt vrid med tornadon om man har 12-1 i komp och uppimot 75bhp även med DOMA system.

Men OBS vid montering av Hotcams så måst kolvens ventilfickr fräsas ner!! Ta 1-1,5mm på utblås och minst 0,5 på insug (0,7mm)

Vid montering av tornado krävs lite mer urslip (måste kollas med modellera har inte måttet i skallen.

Bestyckningen låter bra som utläge.. BORRa 1,5mm och i med 27,5 sänk Nålen max. Detta där med axpumpens islag direk är utgläget. Ibland kan man få backa av på detta,,DVS skruva så den slår till några mm senare...Det märks om den surar när man krypkör och smågasar på 1an,, ¤"an brukar gilla direkt.. men 40an kan lika gärna sluta med lite senare islag.. Allt beroende på hur stort axpumpsmunstycke det sitter i. Köp gärna ett 50" axmunstycke till 42an och 40" till en 40mm mikuni så är det lättare att ställa in.



Jag skulle även rek Powerjet till denna ,,Ja all gasare och speciellt till gasare UTAN axpump som ORGINALA xr gasaren inte har.




F
 

Bifogat

  • P6040002.JPG
    P6040002.JPG
    59.3 KB · Visningar: 101

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag lägger väl in denna beskriv även här så kan ingen ha missat den :D
Powerjet gör sig ju sig stenbra på ej axpumpsförsedda gasare typ xr,,,man kan få bort nästan lika mycket av stupningarna som en axpumpsförseddgasare kan, bara genom montering av pJ:tummenupp

Fördelar Powerjet och montering.. (många som har frågat om detta)

. Har tagit en xr650 gasare som ex
Med powerjet så kan man då köra snålbestyckning i dom originala munstyckena och ha denna för tillskott.På en helt org xr gasare kan man sopa i endast 165" i högfart och sedan öppnar PJ något varv.. Då får man 2st sprutbilder redan från 1/4 dels gaspådrag ,,Redan där startar PJ funka en aning för att sedan ge mest på fullt gärn. Pj ger ca 3-5 steg mer i högfart..DVS kör man 165 i högfart och ger på fullt på PJ så ger den motsvarande ca 2,00. Om man ska ut på långresa och vill spara soppa så kan man då stänga PJ helt och på så sätt få stenbra bränsleförbrukning. 1,65 i högfart är inte skadligt för en xr trotts öppet system och filter/kåpa,,,därimot stupande och tråkigt.
Med PJ så kan man filira till sig flera hk på nolltid. Den fixar stupningar hutlöst bra och ger karaktären en stark botten och mellanreg.

Jag kör alltid PJ på alla gasare oavsett axpump eller ej på alla motorer skoter som cross. Jag har kört Dualjett men har inte funnit några fördelar med dom jämfört med ett fullt ställbart Powerjet, Jag har inte märkt någon fördel med Dualjetts påstådda fördelar med luftinblanding.

Ytterst lätt att montera i gasaren bara borra hål (bild) och limma fast med JB weld eller Plastickpaddings Tanktät. Chokespjället (på xr) kan man borra hål i nederkant för att få spridarröret exakt där man vill ,,typ i cc gasare både lodrätt och vågrätt.. Ju mer man sänker spridarröret dessto snabbare kliver PJ in på lyftet trottel. Kör man en st PJ är centrum gasare lämpligast.
Soppan tar man ut genom dräneringsnippeln. Bara lossa på dräneringsskruven så kommer soppa till PJ ( den funkar ju på vacum från insugsluften.

Lectron förgasarna kör ju original med Powerjet flera st monterade för att kunna finlira till hela registret lättare. Går ju montera 10 st om man vill
 

Bifogat

  • P6040002.JPG
    P6040002.JPG
    59.3 KB · Visningar: 105
  • P6040003.JPG
    P6040003.JPG
    70.2 KB · Visningar: 133
  • P6040004.JPG
    P6040004.JPG
    61.3 KB · Visningar: 379
  • P6040005.JPG
    P6040005.JPG
    58.4 KB · Visningar: 129
  • P6040007.JPG
    P6040007.JPG
    51.9 KB · Visningar: 131
  • P6040009.JPG
    P6040009.JPG
    44.4 KB · Visningar: 124
Last edited:

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
e det nån som har några råd angående att byta topplockspackningen, den verkar jag ha blåst då all olja hänger på sidan av cylindern ( utsidan alltså ) istället för den avsedda platsen för motorolja =) ska byta imorn torsdag så lite snabba tips vore på sin plats =)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
e det nån som har några råd angående att byta topplockspackningen, den verkar jag ha blåst då all olja hänger på sidan av cylindern ( utsidan alltså ) istället för den avsedda platsen för motorolja =) ska byta imorn torsdag så lite snabba tips vore på sin plats =)

Det Ar INTE som toppackningen!! Endast ventilkapans silicone som behover bytas!!
Kop Honda org silicone eller Wurts svarta. Dom funkar bast. Men Gar nog med Biltema och mackens silicone.

Laker toppackningen sa kan den bara laka vatten


USA tangentbord :D
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
e det nån som har några råd angående att byta topplockspackningen, den verkar jag ha blåst då all olja hänger på sidan av cylindern ( utsidan alltså ) istället för den avsedda platsen för motorolja =) ska byta imorn torsdag så lite snabba tips vore på sin plats =)

biltemas packningssilikon funkar bra ,kör den på ventilkåpan själv ,treebonden har jag bara mellan blockhalvorna
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Var hittar jag XR650-delar till bäst pris i EU?

Någon som vet vart man handlar fjädrar mest förmånligt?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Någon som anpassat originalfjädringen till motard som har ngt bra tips hur man får till det på bästa sätt?
 

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Vet att det varit uppe förut men, va kör ni för drevning på enduro kontra motardhjulen?

Tänkte kasta på enduohjulen i helgen som kommer om nu däcknissarna hinner göra sitt innan.

Hur många kugg kan det skilja på bakdreven innan man måste fukka med att korta eller byta kedja?
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Vet att det varit uppe förut men, va kör ni för drevning på enduro kontra motardhjulen?

Tänkte kasta på enduohjulen i helgen som kommer om nu däcknissarna hinner göra sitt innan.

Hur många kugg kan det skilja på bakdreven innan man måste fukka med att korta eller byta kedja?

Jag kör:
Motard- 15/45
Enduro- 15/48 oftast Men då kör jag mest grus och stigar ingen riktigt bröööööt enduro.

Funkar med samma kedja om man vill men jag har en vinter och en sommar kedja så slipper allt grus sen när motardgrejerna åker på igen
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Vet att det varit uppe förut men, va kör ni för drevning på enduro kontra motardhjulen?

Tänkte kasta på enduohjulen i helgen som kommer om nu däcknissarna hinner göra sitt innan.

Hur många kugg kan det skilja på bakdreven innan man måste fukka med att korta eller byta kedja?
Jag har 15/45 på motardhjulen. Tycker det är för lågt, så i vinter ska det på 40-42 bak..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top