Honda XR650R

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Oljan kollas enbart när man kört minst 10 min = fullt genomvarm. Och man kollar omedelbart såfort man slagit av motorn.

Helt orelaterad fråga.

Jobbar du fortfarande på ett ställe som säljer XR grejer?
Funderar på om jag skulle ta och uppgradera min XR med ny fugge, etc till vintern.
Har för mig du kunde leverera med rätt juste gundinställning, med rätt nålar, munstycken etc. Behövde man nya vajrar också? Kommer inte ihåg.. mest kört HD senaste åren... :hihi har inte blivit så mågna XR mil, men den är för kul att köra för att sälja. :)

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Ja 16 hade varit fint, 24 blir alldeles för klumpigt. Har ingen nytta av 24 liter heller för åker inga direkta långturer ändå..

Jag måste bara fråga en ganska korkad fråga men jag skulle kolla oljan och stickan var helt torr. Måste man varmköra den ett bra tag även för att bara kolla oljan?

Gillade min 24 l bättre än 16l tanken, behåll den och tanka bara 17l så har du vikten mycket lägre och skydd för kylaren

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Helt orelaterad fråga.

Jobbar du fortfarande på ett ställe som säljer XR grejer?
Funderar på om jag skulle ta och uppgradera min XR med ny fugge, etc till vintern.
Har för mig du kunde leverera med rätt juste gundinställning, med rätt nålar, munstycken etc. Behövde man nya vajrar också? Kommer inte ihåg.. mest kört HD senaste åren... :hihi har inte blivit så mågna XR mil, men den är för kul att köra för att sälja. :)

Jag jobbar inte hos någon firma men känner locknersbilochmc som säljer xr delar o förgasare. Den lev rätt bra inbestyckad av mig. Nya vajrar behövs inte men man måste bygga ett nytt vajerfäste typ lite offset och längre. Det är rel enkelt om du kan bocka en plåt och borra ett hål.

Jag kan även modda din org gasare med powerplate, det ger bättre svar och stabilare gång på lågvarv + lägre förbrukning,,,,bet enklare och billigare o duger bra.

Gå till föregående sida och läs vad "marrdin" säger om min förgasarmodd.

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Var köper man ny stötdämpare bak till den röde grisen o är dom dyra? Bakdämparen läcker olja.. eller är det bättre att lämna in för service på dämparen? :confused:

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Var köper man ny stötdämpare bak till den röde grisen o är dom dyra? Bakdämparen läcker olja.. eller är det bättre att lämna in för service på dämparen? :confused:

kolla med lokala crossklubben vem som renoverar deras och har gas för fyllning efter service , vad en ny kostar vill man nog inte veta men den blir som ny efter renovering.
kommer inte ihåg vad jag betalade men det var inte värst dyrt

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Precis skaffat mig en xr650r, vilken jävla hoj. Matcher, om inte slår, draget i min gamla 640 med en, enligt ryktet, bombsäker motor!

Fan nu känns det som man har hittat rätt, har vi några andra på SH som fortfarande kör xr650's?

Har ni några tips på var man köper reservdelar, jag är ju bortskämd med smidig ktmshop.se hade gärna hittat en liknande webshop...

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Precis skaffat mig en xr650r, vilken jävla hoj. Matcher, om inte slår, draget i min gamla 640 med en, enligt ryktet, bombsäker motor!

Fan nu känns det som man har hittat rätt, har vi några andra på SH som fortfarande kör xr650's?

Har ni några tips på var man köper reservdelar, jag är ju bortskämd med smidig ktmshop.se hade gärna hittat en liknande webshop...

en gris gör man sig inte av med :) sverige går inte att handla mycket i kolla ebay beroende på vad du letar efter

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
läs mellan raderna :) vill man bli rövad av svenska priser handlar man här , frakten från tyskland england har många gånger vart billigare än inrikes för mig

Jora det har du helt rätt i. Det är bra skillnad om man ska köpa större saker, typ ny sadel/plastkit osv... Då blir det klart billigare på ebay. Men ska man ha 1 packbox typ till framdrevet eller något liknande så är det skönt som fan att bara kunna klicka i från en sprängskiss och ha kort leveranstid :)

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:hej

Länge sedan man skrev i denna tråden.

En noob fråga...

Min "neutral lampa" slutade lysa efter en tur i regnet. Tror bara lampan gått sönder. Eller? någon annan som haft problem med neutrallampan?

Så... hur f-n byter man lampan?? Kollade på mätaren, och den verkade ju hermetiskt tillsluten?!?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
:hej

Länge sedan man skrev i denna tråden.

En noob fråga...

Min "neutral lampa" slutade lysa efter en tur i regnet. Tror bara lampan gått sönder. Eller? någon annan som haft problem med neutrallampan?

Så... hur f-n byter man lampan?? Kollade på mätaren, och den verkade ju hermetiskt tillsluten?!?

Xr650r har ingen neutrallampa och har aldrig haft heller.

BrapBrap

Livsnjutare
Gick med
27 May 2012
Hoj
2001 Honda XL650V Transalp 1976 Honda CB500 Four K2
Tjenare XR folket! Jag har tänkt att byta min XL650 mot en XR650 nu.
Jag undrar när milen börjar bli långa på en XR?
Finns en ute med 3200mil nu vilket jag tycker känns mycket. Den har inget extra är brukad som pendlarhoj.
Är det något o sukta efter eller ska man leta vidare? Var kan den stå i pris?

Tack i förhand!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Finns en ute med 3200mil nu vilket jag tycker känns mycket. Den har inget extra är brukad som pendlarhoj.

Tack i förhand!

En grusväg/asfalts xr 650 som har gått med oljebytesintervaller på 300-500mil och rent luftfilter håller ca 10000 mil innan något behöver bytas. Motorn är bombsäker och stötdämparna och ram är outslitliga.

Det enda man kan kolla vid köp är att först fråga om den drar olja och om ägaren är seriös svarar han ärligt på det. 1-3dl på 100a mil är ok. Man kollar även om den blåryker vid snabba gasplsag stillastående och dra ur den hårt på 1an-3an o motorbromsa kraftigt,,efter lång motorbroms slår man på gas o kollar efter blårök.

Xr650 är inte mer känslig än andra hojar för cylinderrepor = oljedragning men den behöver inte mycket till repor i cylinder för att dra olja. Oftast beror repor i cylinder på otäta luftfilter eller någ dåre som kör med låg oljenivå. Luftfiltrets tätyta mot luftburk är under viss kritik så fetta gärna in tätytorna och rengör ofta!

På SOE forumet har en xr650 gått närmare 10000 mil nu utan någon motorrep och den körs vinter som sommar och inte allt för täta oljebyten.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Tack i förhand!

Köp! Min har nog snart rullat 4000 mil. Allting har sett bra ut då jag öppnat motorn. Är den fräsch i övrigt och priset är rätt är det bara att handla!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En grusväg/asfalts xr 650 som har gått med oljebytesintervaller på 300-500mil och rent luftfilter håller ca 10000 mil innan något behöver bytas. Motorn är bombsäker och stötdämparna och ram är outslitliga.

Det enda man kan kolla vid köp är att först fråga om den drar olja och om ägaren är seriös svarar han ärligt på det. 1-3dl på 100a mil är ok. Man kollar även om den blåryker vid snabba gasplsag stillastående och dra ur den hårt på 1an-3an o motorbromsa kraftigt,,efter lång motorbroms slår man på gas o kollar efter blårök.

Xr650 är inte mer känslig än andra hojar för cylinderrepor = oljedragning men den behöver inte mycket till repor i cylinder för att dra olja. Oftast beror repor i cylinder på otäta luftfilter eller någ dåre som kör med låg oljenivå. Luftfiltrets tätyta mot luftburk är under viss kritik så fetta gärna in tätytorna och rengör ofta!

På SOE forumet har en xr650 gått närmare 10000 mil nu utan någon motorrep och den körs vinter som sommar och inte allt för täta oljebyten.

Hmm, eftersom du i princip alltid har rätt ang XR'n så ska jag inte ifrågasätta.
Men, ska motorn dra 1-3dl? Efter hur många mil?
Jag kan inte minnas att min drar märkbart med olja, fast.. å andra sidan har jag kört oljebyte efter 200 mil. :va
Min har gått 1138 mil. Otrimmad, ombestyckad original fugge, K&N filter och Arrows pipa.

(Och är till salu om någon ger ett seriöst bud)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha