Honda XR650R

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Hmm, den ena saknar vanliga/enduro hjul/fälgar. Passar Cr, Crf och vilka år?

Jag vill minnas jag hört att det inte passar rakt över men låter någon som vet säkert svara. Jag är själv intresserad då original offroad framhjul är fult som stryk. :näsblod

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Nu har jag också köpt en xr650r! Ska bara köra motard, så original hjul är till salu! Har även stor tank, billtet pakethållare, styrhöjare till salu!

Den har tm40, fmf helsystem och kn filter, men inte borrad kåpa. Vad är rimlig bestyckning när jag har borrat kåpan? 25 och 150? När kåpan är borrad, behövs något nät på baksidan?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Nu har jag också köpt en xr650r! Ska bara köra motard, så original hjul är till salu! Har även stor tank, billtet pakethållare, styrhöjare till salu!

Den har tm40, fmf helsystem och kn filter, men inte borrad kåpa. Vad är rimlig bestyckning när jag har borrat kåpan? 25 och 150? När kåpan är borrad, behövs något nät på baksidan?

Bestyckning kan man bara gissa utan att mäta sig fram men med helsystem steg2 kam högkompskolv och öppnad kåpa hamnade jag till slut på 147.5 och 25 tror jag ( tmen är på service nu men nära 100 säker att dom munstyckena sitter i)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Borra i kåpan så den garanterat inte bygger vacum. En tumregel är att hålet /hålen motsvarar ett stort hål på minst 90-100mm,, de går inte överdriva för helt utan kåpa är bäst såattsäga. Inget nät behövs om du inte kör brötenduro. Jag skulle utgå från 150/22-25" och 40" i accpump. Med 40" I accpumpmunstycke riktar du strålen rakt in mot insug topp. Kolla de noga att den inte accmunstycket är vriden i fel riktning , den går vrida 180grader med näbbtång. Accpumpen justerar du så att den slår till strax efter tomg du ska kunna hissa trotteln "lite" innan accpumpen slår till typ gör justera ett spel på ca 3mm mellan pumpstång mot pumparm. Med 40" i accpump så skruvar man på så de blir en rejäl stråle typ nästan max accpumpning prova även max accpump som går. I vissa tm/hsr gasare sitter de 70" i accpump och de är stensvåra att få till därav viktigt med 40" i accpump! När bränsleblandskruven och accpumpen är rätt inställd ska den svara som en huggorm från tomg inte stupa på gasen. Om motorn surgurglar vid krypåka på 1-2an med gas från tomg till kbvarts gas så är accpumpen påställd för tidigt vs trottelhöjd,,öka då spelet mellan accpumpstång och tillslag pump.
Bränsleblandskruven justerar man tills den går som finast på tomg de kan bli allt från kvarts varv öppen till 2,5 varv (med 24" munstyckle).

Kortare sagt så ska man lägga ner mycket tid på accpumpjustering för de går få dem gå som en insprutarhoj och faktiskt bättre än så när man väl lärt sig förgasaren och hur den funkar.

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Borra i kåpan så den garanterat inte bygger vacum. En tumregel är att hålet /hålen motsvarar ett stort hål på minst 90-100mm de går inte överdriva helt utan kåpa är bäst såattsäga. Inget nät behövs om du inte kör brötenduro. Jag skulle utgå från 150/24 och 40" i accpump. Med 40" I accpumpmunstycke riktar du strålen rakt in mot insug topp kolla de noga att den inte är vriden i fel riktning då den är helt lös. Accpumpen justerar du så att den slår till strax efter tomg du ska kunna hissa trotteln "lite" innan accpumpen slår till typ gör justera ett spel på ca 3mm mellan pumpstång mot pumparm. Med 40" i accpump så skruvar man på så de blir en rejäl stråle typ nästan max accpumpning prova även max accpump som går. I vissa tm/hsr gasare sitter de 70" i accpump och de är stensvåra att få till därav viktigt med 40" i accpump!!!!!!!!!!!!
Bränsleblandskruven justerar man tills den går som finast på tomg de kan bli allt från kvarts varv öppen till 2,5 varv (med 24" munstyckle).
Tack för kanonsvar!

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Ja jag såg det.

Tack! Ja, hårdare fjäder bak och styvare fjädrar i gaffeln! Tror till och med att bakdämparen kommer från dig..??

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja jag såg det.

Tack! Ja, hårdare fjäder bak och styvare fjädrar i gaffeln! Tror till och med att bakdämparen kommer från dig..??

Ok de va bra att de är min dämpare för den har bara gått 700-800 mil på grusväg asfalt inge enduro med andra ord. Den har dessutom alltid förvarats inne i värme ,inge liggandes ute i kyla så du har nog den finaste bakdämpare som finns till xr. Jag sålde den i höstas har jag för mig så den bör inte ha gått så mycket mer.

Ang bestyckning så kan du nog byta alla munstycken bara genom att ta av tanken och vrida gasaren så du kommer åt flotörkoppen. Men de brukar vara lika lätt ta lös den förutom gasvajrarna de kan sitta kvar. Accpumpmunstycket trycker du bara rätt ner inifrån borret på gasaren de sitter helt löst när du tagit lös flotörkpoppen. De gäller att du har bra syn för siffrorna på accpumpmunstycket är små "förstorningsglas kan behövas. I de flesta tm 40 gasare sitter de 40 eller 50" accpumpsmunstycke och 50 funkar bra också.
Köp annars munstycken av braigasen.se billigt och snabb lev samt ovanligt trevlig snubbe.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Det var ju bra att dämparen är så fin!

Ska kolla på bestyckningen nu någon dag. Det sitter iaf 140 i nu, och jag har 150 liggandes. Har dock inga andra. Vad ska jag beställa, 145,155 och 160? Och sen 22,5 25 och 30? Och ev accmunstycke beroende vad som sitter på?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Det var ju bra att dämparen är så fin!

Ska kolla på bestyckningen nu någon dag. Det sitter iaf 140 i nu, och jag har 150 liggandes. Har dock inga andra. Vad ska jag beställa, 145,155 och 160? Och sen 22,5 25 och 30? Och ev accmunstycke beroende vad som sitter på?

Med dina moddar går de bra med 145-150. På de hojar jag bestyckat har de gått bäst med 150 trots att bänkningar visar att de är lite fett. Sätt i 145 direkt om du föredrar lägre förbrukning före effekt.
22,5 eller 25 i lf spelar ingen roll de blir bara olika utskruvad bränsleblandskruv. Ex om du köper 22,5" lf så utg från 1,5varv öppen blandskruv. Med 25" utgå från 1 varv öppen. Men dessa utg lägen på blandskruv gäller bara första uppstart !
De första du gör när motorn uppnått full arbtemp är att justera in blandskruven så motorn går som renast och inte rusar när du släpper ner gasen från uppvarvning. Rusar den skruva ut blandskruven och går den surt skruva in.
Hur hög tomg du ska ha bestämmer du själv genom att känna hur mycket den motorbromsar. Jag som ex gillar mycket motorbroms så jag har tomg väldigt låg typ 1200varv. Många andra snubbar hatar motorbroms och då passar typ 1700varv bra.

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Beställer av bra i gasen idag! Han hade 50 i accmunstycke hemma. Tar 145 i huvud, sa har jag 140,145,150. Tar 20, 22,5 25 och 27,5 i lagfart och 50 i acc. Det blir väl bra?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Beställer av bra i gasen idag! Han hade 50 i accmunstycke hemma. Tar 145 i huvud, sa har jag 140,145,150. Tar 20, 22,5 25 och 27,5 i lagfart och 50 i acc. Det blir väl bra?

De blir dyrt och onödigt med så många munstycken. Du ska klara dig med ett lågfart ta 25 som ex. Utgå från 150" i högfart.
De kan sitta 40-50" i accpump redan nu så köp inget förens du rivit den.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Har nu kollat. Sitter 22.5 i lågfart och i acc tycker jag det står 30...??

Ok då har du rätt lågfart men 30" i accpump lät litet. Jag har aldrig provat så litet accmunstycke jag trodde 40" va minsta som fanns. Iom att man i stort sett kan köra full accpump med 40" så kan 30 va i minsta laget så byt helst till 40" eller i värsta fall 50" om inte 40" fanns hos braigasen.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha