Honda XR650R

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Har fortfarande inte fått ordning på accpumpen. Har provat allt som boost har sagt.

Men nu till ett annat problem.. Tycker min växellåda har blivit tungjobbad. Får nästan trycka i växlarna, både upp och ner?! Kopplingen funkar bra tycker jag. Det tjuvdrar inte och slirar inte. Har kört kanske 25 mil sedan jag köpte den. Har absolut inte misshandlat den på något sätt. Kört normal huligankörning men inget på bakhjulet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har någon tappat bort fjäder som trycker tillbaka accpumpskolven inne i förgasaren? De ska sitta en lång tunn fjäder under kolven. Eller har kanalen från pumpcylindern bäckat igen typ den kanal som förser accpumpsmunstycket med bränsle.

Ang växellådan så är den oförstörbar så de är nog bara oljekvallen eller många mil på samma olja som är problemet. Exakt vilken olja märke och beteckning har du i motorn och hur många mil har oljan gått?
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Fjädern finns iaf under kolven. Ska kolla kanalen, men munstycket sprutar bensin iaf så helt igen är det inte.

Ingen aning vad det är för olja.. Har ju precis köp den. Vet att han sa att han bytte olja i februari och jag tror inte han har kört så mkt. Men ska byta den och kolla ventiler samtidig. Vad för olja ska det vara?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok de sprutar lite bränsle ivf ....kan accpumpsmunstycket sitta delvis igen eller beror de på att pumpen går för tungt som tidigare så inte pumparmen orkar trycka ner stången? Om den bara går tung så bör de gå hitta på något som hjälper fjädern att hålla imot trycket av stången. På kehin fcr crossförgasare är de vanlig accpumps modd att sätta en oring runt pum par,men så den inte fjädrar bakåt lika mycket.

Ang kopplingen så kom jag tänka på att xr600 och xr650r är väldigt känslig på kopplingsvajerns spänning. Man kan få justera den flera ggr under en dagskörning. Den ska ha 2-3mm spel när motorn är helt genom varm full arbetstemp. STräckningen kan behöva justeras då o då ber på hur het kopplingen blir för stål och lammeller sväller med värmen. Jag fick justera kopplingen minst 1-3ggr per körning om jag körde hårt så prova i första hand justera den när motorn är helt varm,,de ska alltid vara 2-3mm spel oavsett värme.

Men byt olja ändå för xr650 måste ha en olja med mycket zddp (zink) för annars slits släplyftare och kam hårt.
Jag har några bra oljer som nyss har legat högt i timkentester usa

Du hittar några på oljemagasinet rel billigt valvoline är billigast Motul och payback dyras . Payback kan du best från Payback eller ev Mekonomen alt anna återförsäljare i din närhet.

Om du kör hulligan gata och lite grusväg så kör 300mils intervall på oljebyte och ställ ventiler vid 300-700 mil ber på hur hårt maskinen körs. Kör du inge enduro eller rr bana duger 700 mils intervall på ventil check.

Payback suprem racing 5w-50 . Den är mc godkänd och ger fin koppling inge hugg eller slir den kör jag.
Motul 300v valfri visco men i närheten av 10w-50
Valvoline VR1 racing valfri visco runt 10w-50
Liquid molly helsyntet mc olja vet ej exakt beteckning.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Tackar! Ja det är samma problem med pumparmen. Har också funderat på att "sätta ihop" pumparmarna.
Är det 2-3 mm spel vid kopplingsgreppet du menar? Det är nog bara när den är helt varm som växlarna går i trögt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja 2-3mm spel vid kopplingshandtaget mot handtagets hållare. När kopplingen är varm slakar vajern och då blir växellådan trög. Om du inte vill tokskruva på kopplingssträckaren så ställ in kopplingen när du kört rel hårt i minst 20 min. De är inte alla som skruvar på vajersträckaren så ofta som jag gjorde men jag är extra känslig för olika spel helst då man körde stunt.

Om du vill ha en extra lättväxlad låda så rek jag att hälla i Slick50 eller Payback keramik motorförstärkare. Slick50 ger omedelbart klart "märkbart" mer lättväxlad låda medans Payback blir bättre o bättre ju längre man kör upp till 400 mil innan de satt sig fullt ut. Slick50 är roligast att hälla i då de ger full effekt bara efter några mil de märks att motorn går lätt för man måste justera ner tomgången mer o mer under de första 5-10 milen.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
BTW.. eftersom jag fick frågan, men är lite out of date med min info.. så kan jag ju lika gärna posta här också eftersom jag också tänkte byta däck snart. Tveksam om jag kommer igenom besiktning med befintliga, och de är skit i vilket fall som...

Jag funderade på att sätta på ett Michelin Pilot Power 3 bak. (och samma typ fram, oavsett vad det blir)
Är Michelin däck "breda" eller "smala" av sig? Dvs, ska jag välja 150 eller funkar ett 160 däck.
Jag kommer i håg att vissa däck jag körde med tog i lite (dvs kedjan skavde lite när man körde, men såg bra ut när man stod stilla, visserligen tight som...), medan andra däck gick helt fritt.
Och jag har för mig jag alltid körde med 150/60 tidigare, men minnet är ju kort...


Problemet är ju att jag inte hittat Michelin Pilot Power 3 i 150... så Vilka andra "dual compound" kan man ha nu.
Rena "super duper mega race" däck som är supermjuka i mitten går fet bort. Sådana däck höll ju 200 mil för mig...
Såklart, vill jag har mjuka och greppiga sidor, men ha ett däck som klarar att gå rakt fram också.


Jag kör enbart gata nuförtiden. Det är slut på bankörandet.

:hej
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Payback suprem racing 5w-50 . Den är mc godkänd och ger fin koppling inge hugg eller slir den kör jag.
Motul 300v valfri visco men i närheten av 10w-50
Valvoline VR1 racing valfri visco runt 10w-50
Liquid molly helsyntet mc olja vet ej exakt beteckning.

@Ollelindström:
fyi: Nilssons MC i hemma vid säljer Motul överdisk. De andra oljorna vet jag inte.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Justerade kopplingen men ingen skillnad. Såg att justerskruven var urskruvad ganska långt så det kanske är dags att se över kopplingen... Nästan mest när man växlar ner tycker jag, man får trycka i växlarna mer än normalt.

Måste också ha nya däck! Dom som sitter på är verkligen snorhala.

Vad säger experterna om avsaknad av ryckutjämnare? Kör enbart motard, bör man fixa någon typ av ryckutjämnare?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Justerade kopplingen men ingen skillnad. Såg att justerskruven var urskruvad ganska långt så det kanske är dags att se över kopplingen... Nästan mest när man växlar ner tycker jag, man får trycka i växlarna mer än normalt.

Måste också ha nya däck! Dom som sitter på är verkligen snorhala.

Vad säger experterna om avsaknad av ryckutjämnare? Kör enbart motard, bör man fixa någon typ av ryckutjämnare?

Testa byta olja för många oljer ger trög låda. Ryckutjämnare är såklart bra de ger bla dubbla livslängden på kedja o drev samt skonar växellådan. Men xr har världens starkaste växellåda så den håller närmare 10000 mil ändå. Håll stenkoll på kedjans utsträckning mät mellan länkarna och byt vid max sträckgräns de är viktigast på xr för om kedjan går av slår den i många fall hål i blocket.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
BTW.. eftersom jag fick frågan, men är lite out of date med min info.. så kan jag ju lika gärna posta här också eftersom jag också tänkte byta däck snart. Tveksam om jag kommer igenom besiktning med befintliga, och de är skit i vilket fall som...

Jag funderade på att sätta på ett Michelin Pilot Power 3 bak. (och samma typ fram, oavsett vad det blir)
Är Michelin däck "breda" eller "smala" av sig? Dvs, ska jag välja 150 eller funkar ett 160 däck.
Jag kommer i håg att vissa däck jag körde med tog i lite (dvs kedjan skavde lite när man körde, men såg bra ut när man stod stilla, visserligen tight som...), medan andra däck gick helt fritt.
Och jag har för mig jag alltid körde med 150/60 tidigare, men minnet är ju kort...


Problemet är ju att jag inte hittat Michelin Pilot Power 3 i 150... så Vilka andra "dual compound" kan man ha nu.
Rena "super duper mega race" däck som är supermjuka i mitten går fet bort. Sådana däck höll ju 200 mil för mig...
Såklart, vill jag har mjuka och greppiga sidor, men ha ett däck som klarar att gå rakt fram också.


Jag kör enbart gata nuförtiden. Det är slut på bankörandet.

:hej

Jag kör Dunlop sportsmart fram/bak på min. Finns I 150-bredd bak så det passar bra om du har 4.25-fälg.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Putteliten: vet du vad ditt bromsok heter mer än beringer? Finns det något modellnamn eller nummer eller något? Ska försöka uppgradera bromsen lite. Hittade ok och pump på blocket (allt beringer) men det var fel hålcentrum på oket, och hade velat slippa hålla på med adapter. För ditt ok sitter väl direkt i gaffeln?

Håller på att buda hem en styrkorna, bara övre delen så man kan sätta fatbar utan adapter på styret. Tycker det blir för högt och det blir snyggare med annan krona.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Putteliten: vet du vad ditt bromsok heter mer än beringer? Finns det något modellnamn eller nummer eller något? Ska försöka uppgradera bromsen lite. Hittade ok och pump på blocket (allt beringer) men det var fel hålcentrum på oket, och hade velat slippa hålla på med adapter. För ditt ok sitter väl direkt i gaffeln?

Håller på att buda hem en styrkorna, bara övre delen så man kan sätta fatbar utan adapter på styret. Tycker det blir för högt och det blir snyggare med annan krona.

oh uh... ah.. hmm. Jag kommer inte ihåg. Jag köpte den specifikt till XR'n. För som du säger så är det ingen adapter utan gjord för denna gaffeln. Och skivan är för "Honda nav".
Ja ska se om jag kan hitta något i mina filer.
Men lite bilder så länge. :)

DSC00103.JPG
DSC00106.JPG
DSC00101.JPG

:hej
 

T-Mag

Skyffla grus eller?
Gick med
9 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19
Finns de någonstans jag kan beställa en kortare läpp till bakskärmen som man kan ha regskylten på? Eller har ni gjort ett eget fäste för regskylten? Orginal e ju inte allt för vacker.

Något liknande denna som e på bilden. Fast utan lampan / reflexen.

121300rd.jpg
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top