Jag har ett bra tips till Xr 650r org förgasaren. Plugga aircut valve de har jag pratat om i många år men aldrig gjort det åt någon annan. Problemet när man läser om denna modd är att alla pluggar på olika ställen med blandat resultat de går plugga på 4-5 olika sätt viket strular till det på forum så läs inga usa forum om detta för då blir ni knäpp,,de blev jag ivf. Men nu har jag garanterat den bästa metoden och rätt bestyckningstips för modden.
Jag gjorde nyss den modden åt en forumsmedlem här och de blev tydligen en hit så nu funkar skitgasaren riktigt bra otroligt nog. Problemet med denna aircut valve är att den stryper och släpper på olika mängd luft ner till lågfartsmunstycket. Den ska strypa luftmängden vid gasavslag från högre varvtal för att få bort avgassmällar typ feta på och för att snabbt sänka motorvarvet den ska släppa på mer luft när man slår på gas och på tomg samt jämn gas. Men detta system funkar dåligt och gör bestyckning extremt svår på xr 600 och xr650r nx 650 xr650l samt alla hojar med aircut valve lider av oregelbunden tomg och stupningar på gas samt de blir ojämn motorbroms. Värst är nog tomgången som aldrig ligger på samma varv när man släpper gasen de rusar och har sig.
På bilden nedan syns locket för ventilen (glöm den röda ringen) Skruva loss de locket fippla loss membranet och plugga/plasta igen lufthålet i själva luckan och viktigast plugga ett litet hål klocka 7 nere bakom membranet på själva gasaren. Jag har tyvärr inga bilder på min pluggning men jag slog in en kopparnit i hålet klockan 7 de funkar med liten skruv också och epoxylimmade igen luckans hål sedan är de klart. Man kan såklart limma igen hålet klock 7 men jag ville att man kunde återställa gasaren om de bleb dåligt resultat. Membranet och fjädern skruvas tillbaka som vanligt då är de klart. Man bör gå ner i lågfartsbestyckning till 65s" för med pluggning försvinner en av två luftkanaler ner till detta lågfartsmunstycke så maskinen går lite fetare överlag. Den bestyckningen är mot öppen sidokåpa öppen ljuddämpare alt slipon. Enligt forumsmedlemmen gick den bäst 1,5 varv utskruvad bränsleskruv men den justerar man till de blir finast tomg. Jag satt i 190 i högfart och trottelnålen i mitteclipset som kan va viktigt för att slippa avgassmällar. Hursom så vart de tydligen bra för klimatet just nu ivf. 190 munstycket är inget måste för moddens skull men de ger bra bottensvar/gassvar och passar för vinter ja även sommar för den som har råd med soppaförbrukningen då. Han rapporterade stabil tomg inga avgassmällar vid avslag och inge rusande tomg vid gassläpp. Får man avgassmällar vid avslag testar man justera ut bränsleskruven mer om tomgången tillåter det utan att sura alt höj trottelnål lite.
De kan ev funka med 68s också som sitter i de flesta gasare men då bör man nog skruva in bränsleskruven till helt stängd eller lite öppen som utg läge.
Om någon känner sig osäker på modden kan ni skicka hit gasaren för pluggning och ombestyckning .
Bilden till vänster inv membranhus är inte från en 650 jag tror de är en 600a. Men de är samma typ av funktion.Jag hittade ingen bild på en 650r invändig.