Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag har letat förgäves efter ett öppet luftfilter till min Edelbrock (68mm). Det är lite trångt runt filtret så det måste vara ganska litet. Finns det någon där ute som testat att byta till öppet (kanske någon i Kramfors som iof inte använder Edelbrock).
Min luftburk är nämligen mosad och alldeles för tung.

Finns ett snikfilter som faktist funkar bra. UNI filter och dem hittar du hos www.locknersbilochmc

Välj då ett som har svängd infästning!! Det filtret finns i olika längder o tjocklekar så välj längsta o smalaste för det tar i ramen en aning.

Finns troligtvist i din dim i baken på gasaren. Mont du det direkt på fuggen tappar du en aning botteneffekt upp till 5000v (ca 2hk) men tjenar någon kuse i toppvarv. Sätt dit förlängnings slang om du vill ha tillbaka lågv draget.

Bäst är såklart KN filter

HolmXR650R

Holmen..
Gick med
10 May 2011
Hoj
2000 Honda XR650R
Hallå där!
Jag funderade lite på att köpa nya klisterdekaler till min XR, är det någon som känner till någon billig bra leverantör av detta??
Funderar även på en Honda XR650R Clarke Gas Tank, men den verkar bara finnas i USA (ca 1400kr) sen kommer frakt å den där jävla momsen på!
Någon som vet någon bra sida för Clarke tankar, så motages det gärna..
Tackar på förhand för eventuella svar!

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Honda XR 650 -01
Tänkte bara söka bekräftelse från XR-Gudarna här på forumet.

Tänkte inhandla nya motard fälgar till grisen. Hittat ett par till en Xr600. Googlat lite och vad jag kom fram till så är det bara axeldiametern som skiljer (mindre på xr600:an). Dvs. det är bara att byta lager så ska det passa. Rätta mig gärna om jag har fel?

Snabba svar uppskattas då jag är i kontakt med säljaren!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hallå där!
Jag funderade lite på att köpa nya klisterdekaler till min XR, är det någon som känner till någon billig bra leverantör av detta??
Funderar även på en Honda XR650R Clarke Gas Tank, men den verkar bara finnas i USA (ca 1400kr) sen kommer frakt å den där jävla momsen på!
Någon som vet någon bra sida för Clarke tankar, så motages det gärna..
Tackar på förhand för eventuella svar!

kör på clarketanken du , köpa i staterna blir nog billigast oavsett bara du får dom att skriva ett lågt värde att tulla för , tyvärr är det få grejer som kommer undan tullen nu .
har andra dekaler på min nu men de flesta sitter sådär så där är inte jag nån hjälp , clarketanken om det är 16,3litarn du funderar på däremot är kalas
/micke:tummenupp

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Tänkte bara söka bekräftelse från XR-Gudarna här på forumet.

Tänkte inhandla nya motard fälgar till grisen. Hittat ett par till en Xr600. Googlat lite och vad jag kom fram till så är det bara axeldiametern som skiljer (mindre på xr600:an). Dvs. det är bara att byta lager så ska det passa. Rätta mig gärna om jag har fel?

Snabba svar uppskattas då jag är i kontakt med säljaren!

Det är rätt som du skriver + ev lite distanspill. (Jag förutsätter att motardhjulen har bromskiva bak & därmed är till XR600 -92 & nyare).

Men sedan behöver du även en bakre bromsskiva från en CRF250/450 eftersom den har XR600:ans bultdelning & XR650:ins ytterdiameter.

Biltema har billiga skivor som passar fint här.

/Christer

Last edited:

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Yamaha R6
Tips på vart man köper billiga nållager till länkaget? Hittar bara svindyra original och Momentum har inte.

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Honda XR 650 -01
Tack för svaret! Löste sig på annat sätt, hittade ett par färdiga till en xr650r i Österrike så nu är dem på väg :)

HolmXR650R

Holmen..
Gick med
10 May 2011
Hoj
2000 Honda XR650R
Tackar för rådet, det tråkiga med clarketanken är att det inte verkar finnas låsbart tanklock till den som
det finns till ACERBIS tankarna...
Å clarketanken ser snyggare ut!
Har sökt efter låsbart tanklock till orginalet men verkar inte finnas att få tag i..
Får se vad det blir..

Stanic

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Ducati
Hej! Ny lycklig ägare till en XR650R :) försöker plöja tråden men har en fundering kring drevning/kedjelängd.

Max jag får till är 15/45 med 110 kedja, vill kunna ha ex 15/49, hur lång kedja behöver jag då?

/N

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Honda XR 650 -01
Är det någon som monterad Crf sidokåpor och bakskräm på er Xr? Sett att flera i staterna gjort denna modifikation, tycker det blir riktigt stilrent och lite uppkäftigt. Har därför inhandlat ett par kåpor att sätta sågen i, tänkte om någon som har gjort det har tips på hur ni gick tillväga :)

Går även i tankarna på byta ut orginalgasaren, vad jag läst så är det en en TM40-6 som gäller då. Ni som bytt, är det värt pengarna? Just nu när man accar från lågavarv så dör hojen... Har dock powerjets liggandes i garaget som ska monteras, kan det räcka för att bli av med detta, verkar ju vara ett vanligt problem?
Kanske någon som har en förgasare liggandes till salu?

JonasA

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
XR650R
Är det någon som monterad Crf sidokåpor och bakskräm på er Xr? Sett att flera i staterna gjort denna modifikation, tycker det blir riktigt stilrent och lite uppkäftigt. Har därför inhandlat ett par kåpor att sätta sågen i, tänkte om någon som har gjort det har tips på hur ni gick tillväga :)

Jag håller med, är lite småsugen på att fräsha upp hojen lite. Någon? :)

Jag_robban

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
Xr650r, Harley x 3
Tjena. Längesen jag skrev något här men har ett problem med min xr650. Problem med förgasaren. När man släpper gasen fort dör motorn ibland. Även om man står still och gasar till ett par gånger fort så dör den när den går ner i varv. Har haft nere förgasaren rengjort ändrat nålen fram och tillbaka och justerat etc men problemet är kvar. Går som den ska i övrigt och tomgången är med bra, startar lätt. Ljuddämparen är öppnad. Lågfart 65 högfart 175. Förmodligen ska jag ha i 68/185. Men det verkar som om den får för mycket eftersom den dör när man släpper fort. Kan kanske vara något annat än förgasaren? Tips tas gärna emot.

Last edited:

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Honda XR 650 -01
Jag håller med, är lite småsugen på att fräsha upp hojen lite. Någon? :)

Satte idag sågen i bakskärmen, tänkte försöka få det och passa med original sidokåpor, hoppas på att bli klart under veckan :) Återkommer med bild då!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ingen som har någon ide lr tips? Läckage, tändning, blandning?

Det är svårt att få helt stabil tomg med org gasare ,,men hyfsat bra ska man få dem.

1.Rengöring med 8bars lufttryck är ju viktigast och kolla att munstyckena är rena. 65-68" lågfart ska funka på alla avgassytem.

Men det finns några trix man kan förbättra. Tighta åt lyftarmen mellan trottel och lyftkranen (länken). Den slits fort på xr så trottel vrider sig högre/vänster viket påverkar tomg lite. Kläm ihop den så hårt det går utan att gasen går tungt.

Det går även plugga bypasventilen som sitter bakom det lilla locket på sidan fugge. Ta lös locket och pilla in en träflisa eller gummi/pappers bit i det lilla hål som går in till förgasarhalls bakom trottel. Denna bypasventil ska normalt funka som motorbromsförsvagare (dumheter).

Kolla även att nålmunstycket sitter ordentligt fastskruvat upp i förgasare,,lossa låsmuttern och testa dra åt nålmunstycket extra hårt!! Det är vanligt fel på xr som påverkar tomg regält.

Jag_robban

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2005
Hoj
Xr650r, Harley x 3
Det är svårt att få helt stabil tomg med org gasare ,,men hyfsat bra ska man få dem.

1.Rengöring med 8bars lufttryck är ju viktigast och kolla att munstyckena är rena. 65-68" lågfart ska funka på alla avgassytem.

Men det finns några trix man kan förbättra. Tighta åt lyftarmen mellan trottel och lyftkranen (länken). Den slits fort på xr så trottel vrider sig högre/vänster viket påverkar tomg lite. Kläm ihop den så hårt det går utan att gasen går tungt.

Det går även plugga bypasventilen som sitter bakom det lilla locket på sidan fugge. Ta lös locket och pilla in en träflisa eller gummi/pappers bit i det lilla hål som går in till förgasarhalls bakom trottel. Denna bypasventil ska normalt funka som motorbromsförsvagare (dumheter).

Kolla även att nålmunstycket sitter ordentligt fastskruvat upp i förgasare,,lossa låsmuttern och testa dra åt nålmunstycket extra hårt!! Det är vanligt fel på xr som påverkar tomg regält.
Tjena tack för svar. Har läst om det med bypassventilen men inte provat. Kan kanske hjälpa eftersom det verkar som om den dör pga för mycket bränsle när man släpper gasen fort. Ska kolla det med trotteln med. Tack

JonasA

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
XR650R
Någon som vet vart jag kan köpa keihin 68s lågfartsmunstycke?

Hittar bara 68 hos handlare på nätet.

P.L.Ä.P

med lem
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
xr650r, rdr640, BSA A65, gsx550

Skickade ett pm till dig, men fick inget svar. Testar såhär istället. (kanske har jag för bråttom..?)

Jag hade tidigare en xr med boost-trottel. Fick skaffa ny hoj nu, eftersom nån långfingrad nöt snodde den förra.
Alltså undrar jag om du fortfarande moddar gör boost-trottlar?

Jag ska förvisso byta till mikuni till nästa säsong, men tänkte då använda trotteln till en dr-motor som har fått en xr-keihin av nån tidigare ägare. Har även en boost power jet liggandes.

Annars kanske du kan dela med dig av lite tips så kan jag ju själv gjuta i trotteln, förstås.. Har ju kemisk metall liggandes..

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha