Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ifall att det inte är något annat än dessa extra smörjhål kan man ju faktiskt, som Boost säger, göra ett par nya själv istället för att kasta bort 300kr och några dagars vänta. Är ändå tvungen att putsa till huset lite, ska se om jag kan få tag på en svarv, då tar det ju inte många minuter.

Funderar nu på om jag kan återanvända muttern som håller fast allt, kanske går att använda provisoriskt nu i slutet på säsongen samt under vinterkörningen, dvs. fram tills nästa oljebyte som lär ske vid vårkanten, tills dess kan jag ju fixa en ny?

Jag tror du kan åka gammelbussningen om du slipar bort all utstickande repor och Borra fler hål om möjligt? Kan tänkas att den är stenhård och nästa omöjlig att borra i.

Jag körde över 1000mil på gammelbuss utan skärning men bytte tillslut då jag fick en ny. Den kan du få köpa för 300kr :D

Muttern kan man köra igen men sopa på locktite och banka till muttern där den har sin låsning oich dra RÄTT moment!

Kostar en ny bussning 300kr så köp en ändå så du har på hyllan.

Kör bra helsyntet och lägg ur växeln (neutral) vid korsningar istället för ligga med växel i så håller bussningen för evigt.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Tjenare allihopa!

Nu har man köpt så här sent på säsongen en leksak vid namn XR650R ifrån 2000.

Tidigare ägare var en karl som vart bra påläst gällande barnsjukdomar och service intervaller.
Mycket åtgärdat och bytt på maskinen.

Det finns egentligen bara två punkter som jag tänkte kolla med er som kört denna hoj ett tag om ni kan svara på dessa frågor.

Fråga nr1:

Jag tycker den verkar behöva någon typ av förgasarjustering (trots att tidigare ägare bestyckat om den)

för ligger man och kör och kommer till ett rödljus, kör iväg sen vid grönt och skall växla sedan möta med gasen, släpper jag kopplingen innan jag möter med gasen så är de precis som att den laggar så får man vrida lite mer på gasen då kommer den, men de blir ju ett jävla ryck då, går ju inte alls att få den att mötas upp ljämt och fint hur fin jag än är på gasen, jag måste antingen slira iväg mellan växlarna eller dra på ordentligt. smygköra utan att slira med kopplingen verkar inte gå på denna som jag kan göra på tex min RD350 eller polarens DRZ400.

Förgasarjustering, nålen kanske?

Fråga nr2:

Bromsgreppet på denna verkar vara en variant som inte hör till hojen ifrån början, känns verkligen skumt att bromsa när bromsgreppet böjer sig ut ifrån handtaget istället för som de flesta går längst med handtaget i en shyst design.

Vad kör ni med för bromsgrepp?
Mitt original har denna typ av design
07-1112__42877_zoom.gif


Funderar isåfall på att köpa ett sådant här istället
$(KGrHqR,!g4E5oU0,RRJBOeOQq2Y3w~~60_12.JPG
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Har sökt lite utan lyckat resultat så måste fråga. Tänkte beställa ett drivpaket för Enduro och isdäcken. Vad är det för drevning som rekommenderas? Är absolut inte ute efter hastighet, speciellt inte med isdäcken. Har aldrig prövat men känns som att mycket över 100km/h behöver man inte köra. Just nu är jag inne på 14-51, lär ju vara hyfsat bra fart när man ska iväg :D

Synpunkter och åsikter? Vad kör ni med på vintern?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
kör 14 eller 15 45 både skog/grus is skulle nog kunna gå ner lite bak för grus/is men är lat och nöjd
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Okej. Får ta mig en funderar då innan jag beställer. Hur är det med val av kedja, kör ni med o-ring kedja även i skogen/isen? Såg att lelles har billiga drivpaket med vanlig standard kedja.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Okej. Får ta mig en funderar då innan jag beställer. Hur är det med val av kedja, kör ni med o-ring kedja även i skogen/isen? Såg att lelles har billiga drivpaket med vanlig standard kedja.

Köp endast starkaste x-ring eller o-ringskedjan till xr600 och 650r och kör endast 500mil innan byte. Och nitlås bör man köra eller extralimmad kedjelåsbricka. Enstånkor går hårt åt kedjor speciellt utan ryckutjämnare.

Jag snålade med kedja tidigare på både min old timer xr600 . Det slutade med spräckt block och knäckt drev i växellådan + vridet vevparti. Det maximala eländet hände när min kedja small av efter 500mil . Kedjan var en snikoringare . Detta fel hände 1 gång till på min xr600 fast då gick bara blocket sönder:näsblod

Min xr650 slet också av sin originala kedja (som är bra) pga jag körde ca 900a mil idiotiskt nog. Det blev stooort hål i blocket så hela motorn fick tas isär:gnissla . (motorn var helt otrimmad)

XL600 Xr 600r och xr650r har den lilla benägenheten att slå hål i blocket vid kedjebrott + att xr maskinerna inte har ryckutjämnare i bakhjulet vilket förkortar kedjelivslängden med 50%.

EK eller DID eller RK spelar mindre roll bara man köper den starkaste de har .
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Köp endast starkaste x-ring eller o-ringskedjan till xr600 och 650r och kör endast 500mil innan byte. Och nitlås bör man köra eller extralimmad kedjelåsbricka. Enstånkor går hårt åt kedjor speciellt utan ryckutjämnare.

Jag snålade med kedja tidigare på både min old timer xr600 . Det slutade med spräckt block och knäckt drev i växellådan + vridet vevparti. Det maximala eländet hände när min kedja small av efter 500mil . Kedjan var en snikoringare . Detta fel hände 1 gång till på min xr600 fast då gick bara blocket sönder:näsblod

Min xr650 slet också av sin originala kedja (som är bra) pga jag körde ca 900a mil idiotiskt nog. Det blev stooort hål i blocket så hela motorn fick tas isär:gnissla . (motorn var helt otrimmad)

XL600 Xr 600r och xr650r har den lilla benägenheten att slå hål i blocket vid kedjebrott + att xr maskinerna inte har ryckutjämnare i bakhjulet vilket förkortar kedjelivslängden med 50%.

EK eller DID eller RK spelar mindre roll bara man köper den starkaste de har .

Vänta vänta... 500 mil per drivpaket? Helvete hur har man råd med det? En välskött kedja på en ståna måste väl hålla längre än 500 mil?!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vänta vänta... 500 mil per drivpaket? Helvete hur har man råd med det? En välskött kedja på en ståna måste väl hålla längre än 500 mil?!

Min XR har gått 1100 mil och jag är inne på min 3je kedja nu... (jag kör 90% asfalt)
Gjorde samma miss om Benny, köpte en "budget" kedja, och den gick av... :näsblod Men jag hade flax, den gick av när jag motorbromsade och den gled av.
Sedan fick jag åka bönpall på en Fireblade, i 250 på motorvägen med crosshjälm... :crash haha lagom kul om jag ska vara ärlig... :crash

:hej
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vänta vänta... 500 mil per drivpaket? Helvete hur har man råd med det? En välskött kedja på en ståna måste väl hålla längre än 500 mil?!

kolla priser på blockhalvor så förstår du , dyra och blir som benny skrev ofta skrot , köp eller gör ett sprängskydd för framdrevet som sitter i ramen/fotpinnsbulten orginal är klent
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En stånka MED ryckutgämnare i bakhjulet klarar minst 1000 mil på en BRA oringskedja.
Ex Ja kör 1000mil med oringare model värstgunnar på xr650 men då har jag våldsamma ryckutgämnare på motardfälgarna. De kommer ju från cbr 600a:tummenupp

Med crosshjulen eller vanliga motardsulor utan ryckis kör jag inte en meter längre än 500mil.

Därför bör man söka KTM org motardfälgar som brukar ha ryckis inbyggda och slimmade.

Fördelar ryckis = Växellådan håller 50% längre ekrarna håller sig spända längre och lammellkorgen/vevlager/staklager mm slits mindre

Hela motern slits mindre med andra ord.

Min xr650 med dessa cbr fälgar har dubbelt så tjocka ryck kuddar mot ktm motardhjul. Den går så mjukt att man tror man kör en 400cc eller v-twinn :tummenu
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
En stånka MED ryckutgämnare i bakhjulet klarar minst 1000 mil på en BRA oringskedja.
Ex Ja kör 1000mil med oringare model värstgunnar på xr650 men då har jag våldsamma ryckutgämnare på motardfälgarna. De kommer ju från cbr 600a:tummenupp

Med crosshjulen eller vanliga motardsulor utan ryckis kör jag inte en meter längre än 500mil.

Därför bör man söka KTM org motardfälgar som brukar ha ryckis inbyggda och slimmade.

Fördelar ryckis = Växellådan håller 50% längre ekrarna håller sig spända längre och lammellkorgen/vevlager/staklager mm slits mindre

Hela motern slits mindre med andra ord.

Min xr650 med dessa cbr fälgar har dubbelt så tjocka ryck kuddar mot ktm motardhjul. Den går så mjukt att man tror man kör en 400cc eller v-twinn :tummenu

Så ktm's orginal-motard-hjul har ryckutjämnare?

Ligger på runt 700 mil på min x-rings kedja nu. Är jävligt kass på allt som har med chassit att göra, bara hållt på med motorn än sålänge, så hur ser en ryckutjämnare ut? Måste ut och titta på min nu ju så man känner sig säker :) Blir att kolla skicket på dreven när jag ställer in hojen i vinter också, har ju hört historer från andra lc4:a-ägare om kedjar som smällt motorblocken :p
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Så ktm's orginal-motard-hjul har ryckutjämnare?

Ligger på runt 700 mil på min x-rings kedja nu. Är jävligt kass på allt som har med chassit att göra, bara hållt på med motorn än sålänge, så hur ser en ryckutjämnare ut? Måste ut och titta på min nu ju så man känner sig säker :) Blir att kolla skicket på dreven när jag ställer in hojen i vinter också, har ju hört historer från andra lc4:a-ägare om kedjar som smällt motorblocken :p

det är "gummikuddar" som ser ut som de här, eller liknande. Och de sitter bakom drevet, och lossar du bakhjulet så ska du kunna separera drivpaketet från fälgen och där sitter kuddarna. Sitter drevet bultat i fälgen har du inga ryckutjämnade på den fälgen.

rubber-damping-block-91.jpeg


:hej
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Blir lite för mycket ktmsnack i honda-tråden nu kanske men tack för hjälpen! Drevet sitter fast i en "support"-block som hålls fast med "gummikuddar" ser jag nu på sprängskissen :)
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Jag har letat förgäves efter ett öppet luftfilter till min Edelbrock (68mm). Det är lite trångt runt filtret så det måste vara ganska litet. Finns det någon där ute som testat att byta till öppet (kanske någon i Kramfors som iof inte använder Edelbrock).
Min luftburk är nämligen mosad och alldeles för tung.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top