Lättat svänghjul
Nu har jag verkligen lättat svänghjulet till 650ien orginal väger det1866g nu efter kraftigt svarvande/svetsande och borrande så är det nere i 1184g = 684g lättare Men jag är inte riktigt klar än jag ska borra några hål till och ev slipa bort en kant till ,som kan väga uppimot 100g men jag väntar med det tills jag provkört först för att se om det är värt det för det är ett jäkla jobb,,Bilder kommer om någon dag så ni förstår.. För att få det så här toklätt så krävs att man först svetsar fast centrum inifrån och sedan kan man svarva bort hela det fastnitade äkligt tunga skivstångsvikten på utsidan,,, MEN OBS!! När man svetsar i närheten av magneter så får man se upp med värme och strömm som kan ta död på magneter, jag drog en bult igenom ett av hålen nära centrum för att få nära till jord!! Och testade magneterna först med en tyngd för att få en referens före & efter svetning/svarvning Inga probbs vart inte ett skit svagare. Kylningen under svarvningen var klatrigast det krävs att man har en stor kompressor som kan leverera stora mängder luft för kylningen, man får helt enkelt ta det lungt och stå och tokblåsa hela tiden sen måste ju skiten balanceras & det är klatrigt!! jag ska tillverka en specialstålaxel med ett lager på som passar i centrum så det går att balla det förhoppningstvis kan det testas i helgen på en xr raport kommer Husabergarens rapphet är inte lång borta nu.He He
Nu har jag verkligen lättat svänghjulet till 650ien orginal väger det1866g nu efter kraftigt svarvande/svetsande och borrande så är det nere i 1184g = 684g lättare Men jag är inte riktigt klar än jag ska borra några hål till och ev slipa bort en kant till ,som kan väga uppimot 100g men jag väntar med det tills jag provkört först för att se om det är värt det för det är ett jäkla jobb,,Bilder kommer om någon dag så ni förstår.. För att få det så här toklätt så krävs att man först svetsar fast centrum inifrån och sedan kan man svarva bort hela det fastnitade äkligt tunga skivstångsvikten på utsidan,,, MEN OBS!! När man svetsar i närheten av magneter så får man se upp med värme och strömm som kan ta död på magneter, jag drog en bult igenom ett av hålen nära centrum för att få nära till jord!! Och testade magneterna först med en tyngd för att få en referens före & efter svetning/svarvning Inga probbs vart inte ett skit svagare. Kylningen under svarvningen var klatrigast det krävs att man har en stor kompressor som kan leverera stora mängder luft för kylningen, man får helt enkelt ta det lungt och stå och tokblåsa hela tiden sen måste ju skiten balanceras & det är klatrigt!! jag ska tillverka en specialstålaxel med ett lager på som passar i centrum så det går att balla det förhoppningstvis kan det testas i helgen på en xr raport kommer Husabergarens rapphet är inte lång borta nu.He He