Återfallet
Ny medlem
- Gick med
- 31 May 2021
- Hoj
- Honda XR650 R
Nu har jag mätt och det faller inom toleranserna faktiskt. Det trodde jag inte. (Se bild)Att den ryker svar just när du gasar till är förmodligen lite vä mycket påställd accpump eller för stor munstycke till accpumpen. Många Mikuni hcr gasare har 70" i accpump och de ska va 40" till en 600+ enstånka. De går visserligen korta ner accpumpstiden och köra 70 men de kräver stor vana av att stäla in det.Sänka nålen kommer inte göra att den sotar mindre vid gaspådrag. Du kan ha en kombi av för stort högfartsmunstycke lågfart för hög nål och mycket påställd accpump. De grova ryckningarna du känner låter bara som de vanliga pulserna som de blir från stora stånkor utan ryckutjämnare, då hjäper bara nerväxling eller trycka in kopplingen och börja om som du gör. Jag körde med Honda cbr 600 fälgar med våldsamma ryckutjämningskuddar och då gick hojen nästan lika fint/ryckfritt som en Twin och kedjan höll 1500-2000 mil vs annars 500 mil. Håll koll på att kedjan inte sträcker ut sig mer än sträckgränsen för jag har dragit av flera kedjor strax efter 500 mil. De blev dyrt och besvärlig för de gick hål i blocket bägge gångerna. Efter det körde jag bara 500 mil på dyraste starkaste kedjan som fanns oavsett om den sträckt ut sig eller inte. De är stora kubiken avsaknaden av ryckutjämnare i kombo med släta motardhjul som rycker sönder kedjorna på 0 tid.
Ang plocka ihop den och köra så tror jag de funkar bra till 99%. Säkrast vore om du mäter upp kolvbulten i mitten där den ligger i staken och mät upp stakens hål. Jag har Honda org verkstadsbok så jag kan kolla om de duger, de är likn mått som de ska va till en bilmotor med runt 600-650cc per cylinder.
Jag sätter ihop den och lyssnar lite..
Jag hade tänkt att behålla denna hojen tills jag inte orkar kicka igång den längre så tid finns ju längre fram för total renovering.
Hittat en bra japansk handlare som ordnar fram original delar till en bråkdel av priset från swe eller Holland.
Ska även testa att sänka nålen ett hack och se vad för skillnad det gör.
Det är rätt ansträngande att ens köra igenom staden med cykeln med dessa ryckningar.
Så länge man gasar ordentligt och står på så känns det bara som en fröjd, men det kan man ju inte runt rullatorer och barnvagnar i stan… ?
Vad tror du om uppmätta siffror?