Oljan kommer in via vevaxeln och sen är de borrat kanal inne i skinkan till vevtappen. De innebär att man måste va noga med att trycka in nya vevtappen så de linjerar med borrhålet i skinkan men de är enkelt, de är rel mycket vingelmån då hålen är lite fasade.
Drevet måste bort för att man ska kunna vingla upp veven i pressen och ha mothåll just där drevet sitter. Men obs här är de noga att pressa tillbaka drevet exakt som de satt annars blir de krock mellan balansdrev och vevsläng eller i bästa fall obalans! Jag har ett svagt minne av att drevet har ett körnslag som ska linjera rakt uppåt i mitten vevtapp men de finns inga markeringar på vev eller tapp så gör egen märkning.
Man värmer drevet med gasollåga och tar lös det med knivavdragare. Vid mont värmer man drevet och lägger helst veven i frysen någon timma så går de på snorlätt de går tom att knacka in det med en vanlig hammare och rörsdtump men pressa i press är såklart bäst.
De va märkligt firmorna inte hade verktyg för de enda man behöver är kopparslägga och en press samt ett sipelt V block och indikatorklocka. Men skicka det till Sundvallas då för hundra år sen tog de runt 1000kr men nu lär de va bety dyrare. Väljer du Sundvalls så kan jag garantera perfekt jobn utan onödiga ompressningar eller onödigt många riktslag och de är viktigt för ju fler pressningar hit o dit samt fler riktskslag destoi sämgre grepp får vevtappen.
Jag lyckades pressa ihop min vev på ett enda tryck och behövde bara dänga på den 3-4 slag , men de va nog mest tur. Tyvärr orkar jag inte göra jobbet och jag är inte på långa vägar lika bra som Sundvalls. Sundvalls är riktigt old shool med gam,la maskiner inoljad lokal och gubbar samt att de är inte direkt unga så skynda duig skicka dit innan de självdör.
Annan firma som garanterat är bra och förmodligen närmare dig är Ebos.se ta den som är billigast för bägge är de säkraste korten jag känner till.
Sundvall&Co AB, Sundsvall. 554 gillar · 1 pratar om detta · 8 har varit här. Sundvall & Co AB Vi är ett litet motorrenoveringsföretag som funnits sedan 1940- talet. Vi utför de flesta tjänster kring...
www.facebook.com