Honda XR650R

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hej,

Har lite problem att få igång XR:en sen igår, tips på var man kan börja kolla?
Har (till igår) startat på andra kicken men nu vill den sig inte, man får hålla på ett bra tag innan det tänder. Fick kicka 10-12 gånger i morse, sen när den är igång går den som en klocka utan några direkt a missljud eller snetändningar... Efter ett kort möte i morse var det samma skit igen, 10-12 gånger innan den gick igång. Har inte ändrat teknik heller direkt :)

Har ju iofs duggat lite igår och idag men jag tänkte att en endurohoj borde tåla det ;)

Mvh
Micke
 

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
en annan fråga!,vet inte om det bara är jag men jag tycker att motorgången blir tystare när man kopplar(stillastående vs.) nåt o bry sig om eller? kan det va kopplingskorgen som glappar i nitarna? sen undrar jag om det är nån mening med ett helsystem effekt mässigt när resten bara är avstrypt o orginal i motorn? har ett arrow liggandes nämnligen:confused: .
mvh/micke
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
en annan fråga!,vet inte om det bara är jag men jag tycker att motorgången blir tystare när man kopplar(stillastående vs.) nåt o bry sig om eller? kan det va kopplingskorgen som glappar i nitarna? sen undrar jag om det är nån mening med ett helsystem effekt mässigt när resten bara är avstrypt o orginal i motorn? har ett arrow liggandes nämnligen:confused: .
mvh/micke

Helsystem till Xr650r är väl ett måste, kolla bara på de lillfingertjocka rören som är original:fakta. Nej har du ett helsystem så släng pådet för bövelen!:yoparty
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag behöver ett original sidostöd till min XR. Är det någon som har ett till salu?

Tel. 08-712 91 35, 0707-63 45 95.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
en annan fråga!,vet inte om det bara är jag men jag tycker att motorgången blir tystare när man kopplar(stillastående vs.) nåt o bry sig om eller? kan det va kopplingskorgen som glappar i nitarna? sen undrar jag om det är nån mening med ett helsystem effekt mässigt när resten bara är avstrypt o orginal i motorn? har ett arrow liggandes nämnligen:confused: .
mvh/micke
Ska du inte använda det kan du ju sälja billigt till mig ;)
 

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
Ska du inte använda det kan du ju sälja billigt till mig ;)

ska fundera på det..


åter till kopplings frågan! normalt att det blir lite tystare när man kopplar? eller har jag ett ras att vänta? visserligen har den inte gått mer än 650mil men med min vanliga tur så :huvet
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
ska fundera på det..


åter till kopplings frågan! normalt att det blir lite tystare när man kopplar? eller har jag ett ras att vänta? visserligen har den inte gått mer än 650mil men med min vanliga tur så :huvet


Normalt,bara att ösa på!

Ja det är klart skramlar det något fruktansvärt så är ju något fel,men är det bara "normalt" skrammel så är det normalt...ööö...om du förstår vad jag menar...:tummenupp
 
Last edited:

loso

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
thn
Hoj
xr650
Normalt,bara att ösa på!

Ja det är klart skramlar det något fruktansvärt så är ju något fel,men är det bara "normalt" skrammel så är det normalt...ööö...om du förstår vad jag menar...:tummenupp

då är det nog ingen fara.. bara mitt noja öra som spökar
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Sååå, nu har jag nog nästan bestämt mig för att riva motorn och se vad tusan det är som skakar så jäkligt.


Tänkte ta och byta alla lager när den ändå är sönderskruvad. Men är det något mer man bör byta när man ändå är å rotar? Kan ju vara värt att lägga ner några hundringar extra om det gör skillnad.

Kan man byta vevstakslager på Xr'n? Hittar nämnligen inte det lagret på deras sprängskisser.. Måste man balansera veven när man haft ur den?

Tänkte även sätta i högkompkolv och hotcam steg 1, om nu pengarna räcker så långt :näsblod.


Alla tips är välkommna! :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sååå, nu har jag nog nästan bestämt mig för att riva motorn och se vad tusan det är som skakar så jäkligt.


Tänkte ta och byta alla lager när den ändå är sönderskruvad. Men är det något mer man bör byta när man ändå är å rotar? Kan ju vara värt att lägga ner några hundringar extra om det gör skillnad.

Kan man byta vevstakslager på Xr'n? Hittar nämnligen inte det lagret på deras sprängskisser.. Måste man balansera veven när man haft ur den?

Tänkte även sätta i högkompkolv och hotcam steg 1, om nu pengarna räcker så långt :näsblod.


Alla tips är välkommna! :)

En xr650 kan inte skrammla invändigt så att säga! Dom beter sig endast på 2 sätt endera är dom tyst eller så exploderar vevstakslagret rakt av utan förvarningt:näsblod Finns bara 1 sak som kan föra oljud på xr och det är som sagt nitarna som håller lammelkorgen... Men det har inte heller skett på din för då måste dom gå fasligt långt!! jag gissar snarare att du bytt till en för tunn olja? Dom ska gå på minmst 15/ 40W gärna biltemas helsyntet. men ännu bättre är någon 20-50W då blir dom ännu tystare. Du skulle emelletid kunna kolla en sak,, Kolla att muttern till vevaxekn sitter åtdragen stenhåt!!. Kolla även att muttern som håller fast lamellkorgen sitter berg.. Troligast är det ok har aldrig hört att dom lossnar på xr... jag vet inte vad det är för fel på xr650 ägare det är defenitivt inte bara du som tror att dom ska rasa!! Jag har heltidsjobb att kolla xrare här uppe som ägare tror ska rasa????? OBS ingen har rasat sedan 2000 när dom kom häromkring!! (undantag min då som rasat 5gggr)
Ja I med 12-1 kolv--.....Men INTE steg 1 kam då blir du less på 30 min.. dom blir bra ännu råstarkare före 5000v men ger inte en kuse till i topp!! Nä sopa i steg 2 den ger stenbra reg från tomgång till 7000v drar visserligen till 8000 men mojnar vid 7000 - perfekt för hållbarhet!!
Porta gärna toppen och det gäller att du har grovkrökar!!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[Om den gått över 5000 mil kan du fundera på byta några lager. Dom kan inte gå sönder helt enkelt. Vevtappens lager finns inte hos honda.
men därimot kan stigs motormekaniska i axvall fixa fram bättre lager..Sillverpläterade!! Men starkast är om man dunkar i en falcon vevstake med lager och vevtapp komplett för ca 2000 kr från us.

Hur långt har denna gått? För har dom passerat ca 3000-5000 mil så skulle ev lammellkorgsnitarna glappa mycket eller auotodecompen som sitter fast på kammen...Byt till hotcamms så slipper man decompen:tummenupp Går även att plocka väck ändå.. Onödigt skräp!!
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
[Om den gått över 5000 mil kan du fundera på byta några lager. Dom kan inte gå sönder helt enkelt. Vevtappens lager finns inte hos honda.
men därimot kan stigs motormekaniska i axvall fixa fram bättre lager..Sillverpläterade!! Men starkast är om man dunkar i en falcon vevstake med lager och vevtapp komplett för ca 2000 kr från us.

Hur långt har denna gått? För har dom passerat ca 3000-5000 mil så skulle ev lammellkorgsnitarna glappa mycket eller auotodecompen som sitter fast på kammen...Byt till hotcamms så slipper man decompen:tummenupp Går även att plocka väck ändå.. Onödigt skräp!!
Tack för svaren! :)

Får ta en tur och prova med annan olja då. Men jag har kört på samma olja (givetvis bytt, men samma märke) sen jag köpte den och det är först på senare tid den börjat leva jävel.

Det som gör det ännu roligare är att det ökar ju varmare den blir :näsblod
Därav tänkte jag att det är något lager som håller på att bli kasst och när det blir varmt så (utvidgar/drar?) det ihop sig.



Men om man nu sätter in steg 2 kammen istället och högkompkolv, man får inga otrevligheter då som att ventilerna tar i kolven osv?


Edit: Den har rullat ungefär 1900 mil. Större delen av dom som motard.



Tack för svaret! :)
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Hej alla XR tokar!

Jag efterlyser fortfarande ett originalstöd till en XR650R. Är det någon som har ett till salu?

Tel. 08-712 91 35, 0707-63 45 95.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hur pass bra går en Xr 650(03) jämfört med en ktm 660 ( 03-04)

Xr 650 ser ut att vara mer stabilare medans 660 är smidigare, har jag rätt?

Hare bra
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
БОБАН;3793829 skrev:
Hur pass bra går en Xr 650(03) jämfört med en ktm 660 ( 03-04)

Xr 650 ser ut att vara mer stabilare medans 660 är smidigare, har jag rätt?

Hare bra

Om man tar en ktm 660 och korkar upp dämparen ordenligt och i med kn filter då går dom riktigt bra och lämmnar ca 57 bhp!! En xr650 med uppkorkad dämpare och kn ger inte mer än max 51hk så den åker på däng förutom på lägre varv upp till 5000v vinner xren.. Därimot om xren får lika bra förgasare (41mm flatslide) och krökar som ktmen har så är dom väldigt likvärdig..xr har dock bättre vrid upp till 5000v sedan kommer ktmen och tar över med ca 3hk skillnad på topp. Ktmen känns ju rappare tack vare lättare svängmassa,,men det går att åtgärda på xr också!! Jag svarvade av 700gram på svänghjulet på xren,,,mycket trevlig åtgärd!!

Tack för svaren! :)




Men om man nu sätter in steg 2 kammen istället och högkompkolv, man får inga otrevligheter då som att ventilerna tar i kolven osv?


Edit: Den har rullat ungefär 1900 mil. Större delen av dom som motard.



Tack för svaret! :)

Det ska skrammla mer varm.. Och hellst med tunn olja typ 10w 50... Blir det skillnad på oljudet om du drar in kopplingen?

Med Hotcamms så måste du kolla måttet mellan ventiler och kolv!! Måste dras runt med modellera och mätas! Spelet måste vara minst 1,5mm på utblås ocg 1mm insug. MEN Ev ska jag just snart montera hotcamms på xr650 och ska då modellera den .. Då får du data och slipper den skiten:tummenupp
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Nu du boost_3 har jag bytt ut VFR mot en XR650. Hittade en fin 00:a med Mikuni knasare och hotcam steg 1 på. Går riktigt trevligt må jag säga :)
Enda problemet just nu e att jag inte har styrka ännu i benen för o kicka igång den.... :mad: Men tränar som fasiken så snart ska det gå igen.

Men till frågan, det sitter en XR only dämpare på den nu, om man ska klistra på ett helsystem, vad ska man köpa?

// Jonas
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Om man tar en ktm 660 och korkar upp dämparen ordenligt och i med kn filter då går dom riktigt bra och lämmnar ca 57 bhp!! En xr650 med uppkorkad dämpare och kn ger inte mer än max 51hk så den åker på däng förutom på lägre varv upp till 5000v vinner xren.. Därimot om xren får lika bra förgasare (41mm flatslide) och krökar som ktmen har så är dom väldigt likvärdig..xr har dock bättre vrid upp till 5000v sedan kommer ktmen och tar över med ca 3hk skillnad på topp. Ktmen känns ju rappare tack vare lättare svängmassa,,men det går att åtgärda på xr också!! Jag svarvade av 700gram på svänghjulet på xren,,,mycket trevlig åtgärd!!



Det ska skrammla mer varm.. Och hellst med tunn olja typ 10w 50... Blir det skillnad på oljudet om du drar in kopplingen?

Med Hotcamms så måste du kolla måttet mellan ventiler och kolv!! Måste dras runt med modellera och mätas! Spelet måste vara minst 1,5mm på utblås ocg 1mm insug. MEN Ev ska jag just snart montera hotcamms på xr650 och ska då modellera den .. Då får du data och slipper den skiten:tummenupp
Okej, kan köpa att det ska skrammla mer när den är varm, men den ska väl ändå inte gå märkbart sämre? ;)

Givetvis blir det skillnad på ljdet om jag drar in kopplingen :)


Hade ju varit kanon om du kommer kolla det! Kan sponsra med modelleran, haha!

Nu du boost_3 har jag bytt ut VFR mot en XR650. Hittade en fin 00:a med Mikuni knasare och hotcam steg 1 på. Går riktigt trevligt må jag säga :)
Enda problemet just nu e att jag inte har styrka ännu i benen för o kicka igång den.... :mad: Men tränar som fasiken så snart ska det gå igen.

Men till frågan, det sitter en XR only dämpare på den nu, om man ska klistra på ett helsystem, vad ska man köpa?

// Jonas
Du behöver ingen styrka i benen för att kicka igång den, bara rätt teknik. Jag startar min utan problem barfota :hihi


Du håller inne dekompen och kickar tills det klickar, sen trampar du ner liiite till. Släpp upp kicken helt och ge den sedan en jävel! Så brukar jag göra och det funkar bra.

Nu du boost_3 har jag bytt ut VFR mot en XR650. Hittade en fin 00:a med Mikuni knasare och hotcam steg 1 på. Går riktigt trevligt må jag säga :)
Enda problemet just nu e att jag inte har styrka ännu i benen för o kicka igång den.... :mad: Men tränar som fasiken så snart ska det gå igen.

Men till frågan, det sitter en XR only dämpare på den nu, om man ska klistra på ett helsystem, vad ska man köpa?

// Jonas
Du behöver ingen styrka i benen för att kicka igång den, bara rätt teknik. Jag startar min utan problem barfota :hihi


Du håller inne dekompen och kickar tills det klickar, sen trampar du ner liiite till. Släpp upp kicken helt och ge den sedan en jävel! Så brukar jag göra och det funkar bra.
 
Last edited:

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Du behöver ingen styrka i benen för att kicka igång den, bara rätt teknik. Jag startar min utan problem barfota :hihi


Du håller inne dekompen och kickar tills det klickar, sen trampar du ner liiite till. Släpp upp kicken helt och ge den sedan en jävel! Så brukar jag göra och det funkar bra.


[/QUOTE]

Jodå, det e jag med på men just nu har jag precis börjat o försöka gå med mitt högra ben igen efter att inte få stödja på benet och ha haft kryckor i 3 månader... Så det e lite klent och ömt, för o citera tanten " det ser ut som ett gubbben":tummenupp Men har som mål att kunna få igång den till helgen :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jodå, det e jag med på men just nu har jag precis börjat o försöka gå med mitt högra ben igen efter att inte få stödja på benet och ha haft kryckor i 3 månader... Så det e lite klent och ömt, för o citera tanten " det ser ut som ett gubbben":tummenupp Men har som mål att kunna få igång den till helgen :)

Haha, ja, då förstår jag att det inte är så enkelt :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu du boost_3 har jag bytt ut VFR mot en XR650. Hittade en fin 00:a med Mikuni knasare och hotcam steg 1 på. Går riktigt trevligt må jag säga :)
Enda problemet just nu e att jag inte har styrka ännu i benen för o kicka igång den.... :mad: Men tränar som fasiken så snart ska det gå igen.

Men till frågan, det sitter en XR only dämpare på den nu, om man ska klistra på ett helsystem, vad ska man köpa?

// Jonas

Vill du ha bästa krökarna så köp akra krökar och fippla ihop med xr onlydämparen det funkar bra ger bästa mellanreg, kostar dock 3800kr här i sverige och kan ha lång lev tid. Annars ett system som ger bättre sluteffekt och är snorbilligt är Big gun helsystem drar bäst högt i varv men ger stenbra slutpullver!! köpes från us då för ca högst 5000kr för hela systemet. Annat troligast bästa systemet för xr är Domas helsystem drar bra i låg som högvarv..köpes från england lämpligast, har för mig att det var ovanligt billigt. Kolla mx souht i us för Big gun! bra ställe att handla från. Domas i england får jag återkomma med länk.
akra krökar köper du av min kompisare Locknersbilomc...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top