Honda XR650R

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jepp den e go skulle vart 30cm lyft till så hade den vart klockren!!:yoparty
Tror det är strax efter banans långsamaste parti vid uppväxling till 4:an som den driver ut lite ca 80-90km/h.

Mvh Christer
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Bytt tillbaka till originalkrökarna, hann inte provköra avloppsrören, får bli till sommaren när motivationen att meka är åter :)
Så nu är det en TM40 (vet ej exakt vilka munstycken), KN-filter med tre rejäla hål i kåpan, originalkrökar och en rensad originalljuddämpare (helt tom...).
Frågan är, den tjuvstannar fortfarande på tomgång, finns det nån inställning man kan prova innan man plockar ur lågfarten och byter? Har letat på nätet men hittar inget vidare, en annan skulle ju behöva en manual motsvarande tvååringarnas pekböcker.
Enda skruv jag hittar förutom tomgången är en mässingsvariant som sitter under förgasaren fram mot cylindern, luftskruv eller nåt annat?

Tänkte man skulle komma igång med säsongen nu men tjuvstopp vid rödljus är inget man vill ha när det står 200 meter bilkö bakom en i korsningarna på mornarna :)

<edit>
I lördags plockade jag på originalförgasaren igen eftersom min främsta supportkälla (denna tråd :)) var död.. Uppstod en fråga: Var är det för dimension på originalförgasaren? Det ser nämligen ut som att nån har gjort nån slags "halvportning" på denna, ser ut som att nån svarvat eller fräst upp den delen som sitter mot cylindern. Om jag inte mätte helt åt helvete så fick jag det till en bra bit över 40 mm. Däremot ser den orörd ut på insugssidan...

Den har en tendens att stupa när man ligger på låga varv och rycker fullt på gasen, antar att det är där man vill ha en gasare med accpump.
</edit>
 
Last edited:

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Icke, det är blandskruven för bränslet till venturin.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Bland- eller luftskruv, det verkade inte spela nån roll för tomgången vad den stod i för läge i alla fall.. Provade med fullt inskruvad sen drog jag ut den ett halvt varv per gång... Det verkade inte göra nån skillnad oavsett :/

Tjuvstannade efter 20-30 sekunder hur som helst.

mvh
Micke
 

Per

YOU MEET THE NICEST PEOPLE ON A HONDA
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
XR650HRC SM CR500
Vart sitter luftskruven då?:confused:

Justeringsbar luftskruv är nog svårt att hitta på dessa.
Tänker du på luftmunstycke för lågfarten så återfinns det i bakkant på förgasarhalsen.
Jag tycker det är viktigt att veta hur förgasaren är uppbyggd och vad som händer, eller borde hända när man skruvar på något.
Har man fått för sig att det är en luftskruv så ligger det nära att bli förvillad då hojen reagerar tvärtom på justeringar.
Går hojen bäst på tomgång med skruven >3 varv ut bör man fundera på ett större lågfartsmunstycke (och/eller mindre luftmunstycke).
Funkar det bäst med skruven nästan i bott så behöver man ett mindre lågfartsmunstycke. (och/eller större luftmunstycke).
 

kivi

geir
Gick med
29 Jan 2006
Ort
norge
Hoj
r1-kmx125-gixser1100
forbrenningskammer

ser det bra ut.
 

Bifogat

  • hondatopp.jpg
    hondatopp.jpg
    40.6 KB · Visningar: 155
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ser det bra ut.

Ser bra ut:tummenupp Så bra det kan se ut utan modd runt ventiler.. För att få ut max ur ventilerna så ska man porta minst 25% av ventilens storlek runt mot cylindervägg.. OBS 25% brukar vara omöjligt nu för tiden runtom speciellt på xr 650!! Så det är petitesser i detta fall.. Men så nära cylindervägg man törs bör man ta (om man orkar!!) (jobbigt och noga!!) Detta duger Länge,:tummenupp Jag hade ingen bra bild rakt uppifrån på min topp tyvärr..Men däremot en bra bild på en ktm 525a som jag visar som ex på detta jobb,,Jag slipade endast ur vänster sida på bilden...Bra jämförelse i flöde
Jag ser att den är planad typ 1,5mm.. Tänk att jag lyckades ta 2mm på min!!!!:Bugar jag fick skala av sätet en bit också Kolla bild:D

Obs så mycket som ktms topp går inte att ta ur på xr650 Knappt inget!! Lika bra att ge FFFFF Så det ser kanon ut!!
 

Bifogat

  • blandade 288.jpg
    blandade 288.jpg
    38.7 KB · Visningar: 137
  • blandade 381.jpg
    blandade 381.jpg
    82.8 KB · Visningar: 170
Last edited:

kivi

geir
Gick med
29 Jan 2006
Ort
norge
Hoj
r1-kmx125-gixser1100
forbrenningskammer

Boost jeg har faktisk tatt av helt ned til ventilsete toppen,men det kommer sikkert ikke fram på bilde. kunne du sette opp en forgasser til meg,eg ser du er dyktige.selvfølgerlig skal jeg betale for det.:fyllisar :hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost jeg har faktisk tatt av helt ned til ventilsete toppen,men det kommer sikkert ikke fram på bilde. kunne du sette opp en forgasser til meg,eg ser du er dyktige.selvfølgerlig skal jeg betale for det.:fyllisar :hihi

Jo jag kan sette upp en förgasare åt dig.. Vad du nu menar med sette upp? Bestycka in eller porta?
 

kivi

geir
Gick med
29 Jan 2006
Ort
norge
Hoj
r1-kmx125-gixser1100
forgasser.

jeg tenkte at du kunne enten kjøpe en ny gasser eller hvis du hadde en brukt.bestycka.-og porta hvis nødvendigt.da kunne vi avtalt en pris og du kunne utført "jobben".etterpå så kunne du sendt den til meg. pengene måtte du selvfølgeli fått på forhand.min motor er. ny veivstake carillio,hrc-kit. toppen er portet .forbrenningskammer er portet.toppen er høvlet 1.5mm. ventillene er nye standar størelse men lagt for mer gass til å pasere og har et bellegg som skulle være meget bra.ventilsetene er slipt ned 1,2,mm og har 45 grader helt ut. hot cam steg-2.eksosrøret er typen free flown i titan, :fyllisar







Jo jag kan sette upp en förgasare åt dig.. Vad du nu menar med sette upp? Bestycka in eller porta?
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Termostat

Har bytt kylarlock till ett som öppnar senara från Xr only köpte även en ny termostat därifrån då xrens är benägen att gå sönder. Märkte en skillnad och det var inget litet hål i den nya termostaten så att kylarvätskan kan cirkulera lite trots att termostaten inte har öppnat än. Måste man ha det hålet eller? Borde ju komma upp i arbetstemperatur fortare utan det men man kanske förstör något annat utan det hålet eller?
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
ventilinställning

nu är förasaren ivägskickad på portning :)
kommer nästa grej, ventilinställning, hur göra? =)
Finns det nån hyfsad guide för det nånstans?

Mvh
Micke
 

fredrik1

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Stockholm
Hoj
XR650R/900SL/FXDWG
Dekaler

Hej! Har letat mig blå efter lite roligare dekaler till XRn utan att lyckas så värst bra. Hittade FMFs gamla som jag gillade - slutat tillverkas. White Bros hade en snygg - finns inte längre etc. Så snackade jag med en granne som tyckte jag skulle kolla med www.thorsellsreklam.se. "Jaaa, men vi har inga mallar". Nu har de det och denna design kom Tero fram med. Klart vettiga att ha att göra med! Har inte monterat dem ännu iom att jag skall åka lite skog innan motardkitet åker på, men det ser bra ut, tycker jag. (kass bild)

Hörs!

//F
 

Bifogat

  • XR650R_grafik.jpg
    XR650R_grafik.jpg
    89.3 KB · Visningar: 108
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hej! Har letat mig blå efter lite roligare dekaler till XRn utan att lyckas så värst bra. Hittade FMFs gamla som jag gillade - slutat tillverkas. White Bros hade en snygg - finns inte längre etc. Så snackade jag med en granne som tyckte jag skulle kolla med www.thorsellsreklam.se. "Jaaa, men vi har inga mallar". Nu har de det och denna design kom Tero fram med. Klart vettiga att ha att göra med! Har inte monterat dem ännu iom att jag skall åka lite skog innan motardkitet åker på, men det ser bra ut, tycker jag. (kass bild)

Hörs!

//F

vad tog dom för dekalerna?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
nu är förasaren ivägskickad på portning :)
kommer nästa grej, ventilinställning, hur göra? =)
Finns det nån hyfsad guide för det nånstans?

Mvh
Micke

Det viktigaste är att ställa in RÄTT toppläge!! DVS när alla ventiler är stängda!! bara känna så alla glappar ,,,både insugare och utblåsatre då har du rätt toppläge. (vartannat varv)
En sak till som är snorviktig är att dra motorn endast i rotationsriktningen när man letar åt tdc.. DVS om man råkar gå förbi markeringen T så får man inte backa tillbaka motorn! Gå istället runt 2 varv till för att linjera T märkningen.

Varför? Jo därför att annars kan den automatiska decompen som sitter på kammen slå ut och på så sätt ligga åt på en av utblåsarna..Om den råkar ligga åt vid ventiljust så blir det en överaskning när man startar!! Jävulskt ventilspel som skramlar regält: Inte skadligt men snopet och förvirrade dock):D
Denna miss har jag gjort många ggr innan jag fattade vad det berodde på:3freak :näsblod
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top