Honda XR650R

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Tackar, får prova!
Hur är det på XR:en, läst nåt om att det inte är det att det blir mer spel på ventilerna med tiden utan mindre, stämmer det? Beöver man nåt mer eller är det bara justerskruvar? Ser inte ut som mer på sprängskisserna men men...
mvh
Micke
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar, får prova!
Hur är det på XR:en, läst nåt om att det inte är det att det blir mer spel på ventilerna med tiden utan mindre, stämmer det? Beöver man nåt mer eller är det bara justerskruvar? Ser inte ut som mer på sprängskisserna men men...
mvh
Micke

Det blir normalt mindre spel om släpor och kam är i bra skick (ventiler sliter in sig i sätet)... Nu ska man veta att xr 650 inte behöver justeras oftare än vid ca 500mil vid normal busåka förutsatt att den först passerar 100mil från blåny.
Och man ska också veta att ventiler och säterana håller minst 5000mil på dessa traktorer:tummenupp
Det är bara justerskruvar... Obs dra åt dom med moment när man ställt in klart!!!!!!!!!!! 2.4kg
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Bakdäck till motardhjul

Är det någon som vet hur brett däck man få i baksvingen på hondan, får man i ett 170/55 eller 180/55???
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
kan hoppa på motardfrågorna jag också då,hur bred bakfälg har ni ?

har fått två erbjudanden ena 4,25 andra 5 tum skrapar 5tummaren med däck mot kedjan eller går det fritt?

vad är max bredd på däcket 150? 160?
 

firman

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Lidköping
Hoj
K: Honda XR650R lågmilare i nsykick, skicka ett mail om du vill sälja en!
Efter att hängt här inne ett bra tag så tog jag steget ut och reggade mig idag, finns bara en motorcykel för mig och det är en Honda xr650, blir ju inte mindre sugen när jag läst hela den här tråden = )

Så om det finns någon som sitter på en fin originalhoj med väldigt få mil så skicka ett mail, har en köpes annons på blocket samt här!

mvh Martin
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Är det någon som vet hur brett däck man få i baksvingen på hondan, får man i ett 170/55 eller 180/55???


Jag hade Pirelli Diablo - 160 ett tag och de funkade bra, men sedan slängde jag på ett BT014 - 160, och det var för brett. Tog i kedjan och blev 2 mm smalare på ena sidan... :hihi

Tror inte 170+ bredd funkar något bra.

Efter att hängt här inne ett bra tag så tog jag steget ut och reggade mig idag, finns bara en motorcykel för mig och det är en Honda xr650, blir ju inte mindre sugen när jag läst hela den här tråden = )

Så om det finns någon som sitter på en fin originalhoj med väldigt få mil så skicka ett mail, har en köpes annons på blocket samt här!

mvh Martin

Vad räknas som låga mil, fint skick etc? min är faktiskt till salu. Den är i bruksskick och inte i "mint condition" etc och allt vad som står i alla sälj annonser. Den har använts i 4 år. Så är det. :)
(fast mitt styrlager ät kasst för tillfället och ska fixas, men jag har ingen annons ute så jag har inte precis stressat med den detaljen. fixar en hoj i taget...)
PS. Säljer för jag ska köpa en Thruxton och har inte råd med 3 hojar..
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Bestyckning Tm40

Har problem att starta min xr efter att jag får kärringstopp. Den verkar gå fett när man åker sakta.
Min bestyckning är 145 huvudmunstycke och 27,5 i lågfart.
Tänker prova 25 i lågfart.

Är det någon som har något bra tips på förändring?

Hojen är orginal förutom uppborrad orginalinsatts och uppborrad sidokåpa.
Förövrigt så går den otroligt bra är supernöjd med förgasaren förutom när man får stå och kicka:D
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Har problem att starta min xr efter att jag får kärringstopp. Den verkar gå fett när man åker sakta.
Min bestyckning är 145 huvudmunstycke och 27,5 i lågfart.
Tänker prova 25 i lågfart.

Är det någon som har något bra tips på förändring?

Hojen är orginal förutom uppborrad orginalinsatts och uppborrad sidokåpa.
Förövrigt så går den otroligt bra är supernöjd med förgasaren förutom när man får stå och kicka:D

Har precis samma med min. Har tm40 gasare på den.
Lösningen är:
In med de-comp handtaget, kicka 5-6ggr sen ut med de-compen o tryck till.
Eller om man e riktigt seriös kan man säkert fippla med bestyckningen men det orkar inte jag.
Generellt tycker jag min drar rätt mycke soppa om man ligger o drar fullgas repor. Nån mer som känner så?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har problem att starta min xr efter att jag får kärringstopp. Den verkar gå fett när man åker sakta.
Min bestyckning är 145 huvudmunstycke och 27,5 i lågfart.
Tänker prova 25 i lågfart.

Är det någon som har något bra tips på förändring?

Hojen är orginal förutom uppborrad orginalinsatts och uppborrad sidokåpa.
Förövrigt så går den otroligt bra är supernöjd med förgasaren förutom när man får stå och kicka:D

Vet inte hur haj du är på kickning och hur man går tillväga vid kärringstopp??

Men vi tar standard proci vid kärringstopp.... Man kan försöka kicka en gång och har man snortur startar den då, men troligast inte. Om den inte startar på första så ge full gas och tryck in decompen och kicka ur den med 5 snabba kick . Och som vanligt bör man ju ställa kolven i strax förbi kompläget.

Jag luftar alltid ur före start kall som varm (typ 2 snabba), Då besparar man sig onödiga "Ricktiga" kickningar

När motorn tjuvstannar så bildas ofta ånglås i förgasaren bakpuffar åker ut bakot genom fuggen och den gojjan vill inte tända så lätt så det måste rensas ut.
Just med axpumpsförgasare blir det dessutom extra känsligt pg av just axpumpen som då skottar in extra som just vid tjärringS.. Så man kan också säga att den blir sur också ? foggen:3freak

Kan tänkas att axpumpen ska justeras endera mer eller mindre på?

Man kan gärna prova olika lågfart för på dessa gasare har man ingen luftskruv direkt som man kan finlira in justv lågfarten så dom är svår att träffa rätt lågfart på,,,Allt från 22-30 går bra. Om den går jämt och fint ,stabilt på tomg nu så byt inte lågfart! Skruva hellre på blandarskruven för att få till bättre övergång till gaspåslag mot mellaregget (blandskruv = Mellanreg) Just 145 i Högfart är inte helt bra ,, Du bör ha 150 , Jag Borrar alla till 1,5mm för dom munstycken man köper (150 motsvarar inte 1,5mm riktigt) Så borra hells.


Du får mindre stuptendece med 1,5mm munstycke dessutom och allment råstarkare botten och mellanreg.

Har precis samma med min. Har tm40 gasare på den.
Lösningen är:
In med de-comp handtaget, kicka 5-6ggr sen ut med de-compen o tryck till.
Eller om man e riktigt seriös kan man säkert fippla med bestyckningen men det orkar inte jag.
Generellt tycker jag min drar rätt mycke soppa om man ligger o drar fullgas repor. Nån mer som känner så?

Fan du hann före mig:D Mycket soppa .....Jo dom hinkar rätt bra då!!

Hur stort högfart har du?

Och kan man stå ut med lite stupning vid gaspådrag så kan man ställa av lite axpump då drar dom bet mindre.
 
Last edited:

JossaXr

Medlem
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Valbo
Hoj
Honda Crf450xm-2005
Man kan gärna prova olika lågfart för på dessa gasare har man ingen luftskruv direkt som man kan finlira in justv lågfarten så dom är svår att träffa rätt lågfart på,,,Allt från 22-30 går bra. Om den går jämt och fint ,stabilt på tomg nu så byt inte lågfart! Skruva hellre på blandarskruven för att få till bättre övergång till gaspåslag mot mellaregget (blandskruv = Mellanreg) Just 145 i Högfart är inte helt bra ,, Du bör ha 150 , Jag Borrar alla till 1,5mm för dom munstycken man köper (150 motsvarar inte 1,5mm riktigt) Så borra hellst .

Ska borra ett 1,5mm munstycke och sätta i 25 lågfart så får vi se. Om man står på tomgång och ska iväg så tvekar den lite. Den verkar även sura lite vid trixig körning.
Så länge som man åker grusväg så går den helt otroligt bra.:tummenupp

Har accpumpen så den slår till direkt och är på upp till 3/4 dels gas. Sitter ett 0,3 accpumpsmunstycke kan tänkas att dom har borrat upp det så jag ska beställa ett 0,4. Nästa steg får väl bli att borra upp sidokåpan ännu mer.:D

En danska som har lika setup som mig men accra helsystem bänkade sin och den sitter det 142,5 huvud och 30 lågfart
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Fan du hann före mig:D Mycket soppa .....Jo dom hinkar rätt bra då!!

Hur stort högfart har du?

Och kan man stå ut med lite stupning vid gaspådrag så kan man ställa av lite axpump då drar dom bet mindre.

jag vet faktiskt inte.
Det går kanon fint så jag hat inte orkat kolla faktiskt:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska borra ett 1,5mm munstycke och sätta i 25 lågfart så får vi se. Om man står på tomgång och ska iväg så tvekar den lite. Den verkar även sura lite vid trixig körning.
Så länge som man åker grusväg så går den helt otroligt bra.:tummenupp

Har accpumpen så den slår till direkt och är på upp till 3/4 dels gas. Sitter ett 0,3 accpumpsmunstycke kan tänkas att dom har borrat upp det så jag ska beställa ett 0,4. Nästa steg får väl bli att borra upp sidokåpan ännu mer.:D

En danska som har lika setup som mig men accra helsystem bänkade sin och den sitter det 142,5 huvud och 30 lågfart

Ok Då hör jag genast att den får för lite axpump.0,30 är för EU moppar :hihi Ex med 0,4 = 0,40 i axpumpsmunstycke ska man vräka på allt som går i slaglängden! Och Ha den alltid ställd direkt från minsta lilla gaspådrag,,pumpaxeln får gärna ligga på lite på tomgång ...(mot vridaxeln)

142,5 är tokfel Då är det fel på mätutrustningen..Jag har testat otaliga ggr med 142 och då blir dom orkeslös dålig sluteffekt:gnissla

Skruva på max slag på axpumpen vid 0,30 . Men byt hellst till 0,40-0,50!!

0,40 är igentligen för litet för där kan man köra fullt slag också..

0,50 är bäst ur bra svar synpunkt och lagomt svårt att ställa in. (inte svårt)

Jag kör alltid störste 0,70 men då krävs lite specialinställningar ,,Fördelen med tokstort är råbra svar direkt,,man får ställa kort slag istället och vrida axpumpens munstycke lite snett in i väggen på fuggen.

OBS kolla lite då o då att detta apumpsmunstycke verkligen sprutar rakt in mot ventilerna (0,40-0,50) 0,60-0,70 ska var vridena 45-75grader snett in i vägg ......... Droppa gärna dit locktite runt roten på¨munstycket när man är nöjd med riktningen.

kan hoppa på motardfrågorna jag också då,hur bred bakfälg har ni ?

har fått två erbjudanden ena 4,25 andra 5 tum skrapar 5tummaren med däck mot kedjan eller går det fritt?

vad är max bredd på däcket 150? 160?

Jag kör 5 tums fälg och 160 går ju bra-- Tror jag kört bredare däck men då fick jag slipa på däcket lite, 170 går nog precis
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top