Honda XR650R

Stromberget

Keep it burning (Rock n Roll)
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Sthlm!
Hoj
Röd
Jag har fått ett stenskott i kylaren på xr:en så det läcker vatten om skiten.. Nån som vet ifall det går att laga enkelt och billigt eller om det är en ny som gäller, och vad fan kostar en sån?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har fått ett stenskott i kylaren på xr:en så det läcker vatten om skiten.. Nån som vet ifall det går att laga enkelt och billigt eller om det är en ny som gäller, och vad fan kostar en sån?
En sproilans kylare är nog inte rolig att köpa :hihi

Jag fick min kylare lagad för 200kr, ungefär. Två små hål var det då.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har fått ett stenskott i kylaren på xr:en så det läcker vatten om skiten.. Nån som vet ifall det går att laga enkelt och billigt eller om det är en ny som gäller, och vad fan kostar en sån?

Enkelt att fixa med JB Weld. Hutlöst lim/epoxy. Blir som svetsat:tummenupp

Du kan köpa en förpackning av mig med läkgaranti ,,,dvs du får lämna tillbaka limmet om det inte blir tätt:D

110 kr .

Eller så kan du köpa en hel kylare i nyskick ,,,jag har allt:D
 

kivi

geir
Gick med
29 Jan 2006
Ort
norge
Hoj
r1-kmx125-gixser1100
hei boost3:D.har du brukt for en kam fremdeles ,til turbobygget ditt.eg har en hrc-kam i bra skikk. den kan du få gratis. har montert i mikunien og justert den. xr en går velig bra. takk for hjelpen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hei boost3:D.har du brukt for en kam fremdeles ,til turbobygget ditt.eg har en hrc-kam i bra skikk. den kan du få gratis. har montert i mikunien og justert den. xr en går velig bra. takk for hjelpen.

O Ja det lät bra!! Den skulle ju passa utmärkt för turbo:tummenupp Skicka genast hit den och jag blir din bror för evigt:D


JO Kan medela att Boost IIIs racingteam håller på att utveckla ett trimkitt till förgasaren ....ORG xr fugge!! Fan jag kom ju på att ajga för 9 år sedan byggde om org gasaren till UFOtrottel och fick den att svara bra på gasen och kunde gå ner i bestyckning hutlöst = bra bränsle ecco. Ufo Brickor uppfanns ju för mer än 10 år sedan till skotrars mikunigasare (vm) rundtrottel, Och dom är faktist så bra att fuggarna funkar minst lika bra som flääätslidare. Bättre jonisering på bränslet speciellt på låga varv,bättre picuppeffekt för soppan (liknande Lectron) och slutligen bättre sluteffekt pga mindre turbulece från undersida trottel. Jag Plastar ju om trottlar till 2 taktare titt som tätt (bättre än köpta UFO) så varför inte gör ett seriöst försök till xrn tänke jag.
Så nu har jag gjutit i trottel till xrn och ska slipa om den i dag (annan anfallsvinkel och inpass golv) men munstyckena måste ocjså bytas till 7 reser mindre. vacumet från trotteln blir nämmligen ca 10ggr starkare på tomg och uppöver en bit så lågfarten blir så liten att org munstycken inte finns:gnissla Jag har fått bygga ihop ett mikuni lågfart med kehins för att komma ner i storlek:gnissla...
Detta är helt klart det jäkligaste klater man kan ge sig in på så håll tummarna för att jag lyckas! Sk ev testas i dag på stackars Lockners xr som jag har som labbråtta:D
Som sagt högst osäkert att jag lyckas! Bet enklare på 2 takt.

Men lyckas jag kan ni lämmna in trottlar till mig för ombygge eller inbytessytem. Då ingår munstycken såklart,,Bet billigare än byta förgasare:tummenupp
 

Bifogat

  • PC200069.JPG
    PC200069.JPG
    103.1 KB · Visningar: 75
  • PC200068.JPG
    PC200068.JPG
    116.1 KB · Visningar: 76

Mobster

Posör?
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Umeå
Hoj
Gammel XR600, KTM 990SM
Har fått nå jäkla kopplings problem på min XR :( funkar helt ok när den e kall men slirar på högre växlar (4-5) när motorn börjar bli lite varm, va o justera spelet på vajern nere vid motorn vilket resulterade i att när motorn blev varm hade jag ingen koppling alls, men skruvade några varv uppe vid handtaget då kom den tillbaka men slirade.. Ska det vara oljan som gör det eller är det kanske dags o byta lameller? vad tror de lärde?!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
O Ja det lät bra!! Den skulle ju passa utmärkt för turbo:tummenupp Skicka genast hit den och jag blir din bror för evigt:D


JO Kan medela att Boost IIIs racingteam håller på att utveckla ett trimkitt till förgasaren ....ORG xr fugge!! Fan jag kom ju på att ajga för 9 år sedan byggde om org gasaren till UFOtrottel och fick den att svara bra på gasen och kunde gå ner i bestyckning hutlöst = bra bränsle ecco. Ufo Brickor uppfanns ju för mer än 10 år sedan till skotrars mikunigasare (vm) rundtrottel, Och dom är faktist så bra att fuggarna funkar minst lika bra som flääätslidare. Bättre jonisering på bränslet speciellt på låga varv,bättre picuppeffekt för soppan (liknande Lectron) och slutligen bättre sluteffekt pga mindre turbulece från undersida trottel. Jag Plastar ju om trottlar till 2 taktare titt som tätt (bättre än köpta UFO) så varför inte gör ett seriöst försök till xrn tänke jag.
Så nu har jag gjutit i trottel till xrn och ska slipa om den i dag (annan anfallsvinkel och inpass golv) men munstyckena måste ocjså bytas till 7 reser mindre. vacumet från trotteln blir nämmligen ca 10ggr starkare på tomg och uppöver en bit så lågfarten blir så liten att org munstycken inte finns:gnissla Jag har fått bygga ihop ett mikuni lågfart med kehins för att komma ner i storlek:gnissla...
Detta är helt klart det jäkligaste klater man kan ge sig in på så håll tummarna för att jag lyckas! Sk ev testas i dag på stackars Lockners xr som jag har som labbråtta:D
Som sagt högst osäkert att jag lyckas! Bet enklare på 2 takt.

Men lyckas jag kan ni lämmna in trottlar till mig för ombygge eller inbytessytem. Då ingår munstycken såklart,,Bet billigare än byta förgasare:tummenupp

Låter mycket intressant det där. :)

Min XR budget tillåter inte mig att köpa en TM40 (typ) eller dyligt och en bättre orginalfugge skadar inte...

:hej
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Har fått nå jäkla kopplings problem på min XR :( funkar helt ok när den e kall men slirar på högre växlar (4-5) när motorn börjar bli lite varm, va o justera spelet på vajern nere vid motorn vilket resulterade i att när motorn blev varm hade jag ingen koppling alls, men skruvade några varv uppe vid handtaget då kom den tillbaka men slirade.. Ska det vara oljan som gör det eller är det kanske dags o byta lameller? vad tror de lärde?!

Byt lameler!
Var precis samma på min i höstas, nya lameller o saken var löst:tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har ett litet fel med min..

Är nämnligen så att ju varmare den blir desto mer vibrerar den. Vibrationerna är markant högre vid varm motor än kall. Någon som har en idé såhär på rak arm?
 

kivi

geir
Gick med
29 Jan 2006
Ort
norge
Hoj
r1-kmx125-gixser1100
hrc-kam

O Ja det lät bra!! Den skulle ju passa utmärkt för turbo:tummenupp Skicka genast hit den och jag blir din bror för evigt:D


JO Kan medela att Boost IIIs racingteam håller på att utveckla ett trimkitt till förgasaren ....ORG xr fugge!! Fan jag kom ju på att ajga för 9 år sedan byggde om org gasaren till UFOtrottel och fick den att svara bra på gasen och kunde gå ner i bestyckning hutlöst = bra bränsle ecco. Ufo Brickor uppfanns ju för mer än 10 år sedan till skotrars mikunigasare (vm) rundtrottel, Och dom är faktist så bra att fuggarna funkar minst lika bra som flääätslidare. Bättre jonisering på bränslet speciellt på låga varv,bättre picuppeffekt för soppan (liknande Lectron) och slutligen bättre sluteffekt pga mindre turbulece från undersida trottel. Jag Plastar ju om trottlar till 2 taktare titt som tätt (bättre än köpta UFO) så varför inte gör ett seriöst försök till xrn tänke jag.
Så nu har jag gjutit i trottel till xrn och ska slipa om den i dag (annan anfallsvinkel och inpass golv) men munstyckena måste ocjså bytas till 7 reser mindre. vacumet från trotteln blir nämmligen ca 10ggr starkare på tomg och uppöver en bit så lågfarten blir så liten att org munstycken inte finns:gnissla Jag har fått bygga ihop ett mikuni lågfart med kehins för att komma ner i storlek:gnissla...
Detta är helt klart det jäkligaste klater man kan ge sig in på så håll tummarna för att jag lyckas! Sk ev testas i dag på stackars Lockners xr som jag har som labbråtta:D
Som sagt högst osäkert att jag lyckas! Bet enklare på 2 takt.

Men lyckas jag kan ni lämmna in trottlar till mig för ombygge eller inbytessytem. Då ingår munstycken såklart,,Bet billigare än byta förgasare:tummenupp

send meg navn og adresse. da går den i posten. noen fordeler må jo en som hjelper andre få:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
send meg navn og adresse. da går den i posten. noen fordeler må jo en som hjelper andre få:tummenupp

Helt sjukt bra.. Jag ska flytta till Norge. Detta lagras i Boosts biologiska dator.

Tack:Bugar

Har ett litet fel med min..

Är nämnligen så att ju varmare den blir desto mer vibrerar den. Vibrationerna är markant högre vid varm motor än kall. Någon som har en idé såhär på rak arm?

är det inte så enkelt bara att du hör och känner av vibbar mer pga att oljan blir tunnare med värmen? brukar bli ett herrans oväsen på enstånkor speciellt när oljan blir varm. Därför kör jag minst 15e-40 olja eller ännu bättre 20w-50.

Men har den gått långt så skulle ev kammens decomp starta skramla..(sällan) Eller kamkedjesträckaren (sällan) Har faktist inte ens hört talas om på just 650ien!! Men därimot äldre 600/650 som har samma mekanik på kammen.

Min XR budget tillåter inte mig att köpa en TM40 (typ) eller dyligt och en bättre orginalfugge skadar inte...

Har kört den nu i kväll med nya trotteln och micromunstycken. Det verkar lovande.. Startade på första kicken och går fint på tomg . Otroligt nog fick jag den lika bra som en helt org fugge på första cuttningen/nålhöjd och munstyckena. Så I morgon kommer bestyckning utan dess like.. Märkte genast att det vart på tok för litet lågfat (15") org 68"!! Hutlös skillnad he he. Ska prova mig uppöver och hoppas komma in i kehins lågfartsmunstycke utbud. Jag hade även nålen i lägsta läget ,,men den ska upp till normal nivå som tur är så nålen behöver förmodligen inte slipas om.
Återkommer troligast i morgon med svansen mellan benen eller happy face:rolleyes:
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
är det inte så enkelt bara att du hör och känner av vibbar mer pga att oljan blir tunnare med värmen? brukar bli ett herrans oväsen på enstånkor speciellt när oljan blir varm. Därför kör jag minst 15e-40 olja eller ännu bättre 20w-50.

Men har den gått långt så skulle ev kammens decomp starta skramla..(sällan) Eller kamkedjesträckaren (sällan) Har faktist inte ens hört talas om på just 650ien!! Men därimot äldre 600/650 som har samma mekanik på kammen.


Tja, jag vet inte vad det kan vara. Hade likadan olja i den för 900 mil sedan och då var det inte såhär.

Ska kanske förtydliga att det inte är skrammel utan vibrationer som känns i sadlen, styret och fotpinnarna. Dessa ökar alltså med värmen.

Och jag vet inte riktigt var jag ska börja kolla för att hitta felet heller. Kan det vara något ramlager? Vad jag förstått så har den blivit wheelad en del.

Argh, sånnthär är så drygt. Blir ju svindyrt om man måste renovera allt.. :död
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tja, jag vet inte vad det kan vara. Hade likadan olja i den för 900 mil sedan och då var det inte såhär.

Ska kanske förtydliga att det inte är skrammel utan vibrationer som känns i sadlen, styret och fotpinnarna. Dessa ökar alltså med värmen.

Och jag vet inte riktigt var jag ska börja kolla för att hitta felet heller. Kan det vara något ramlager? Vad jag förstått så har den blivit wheelad en del.

Argh, sånnthär är så drygt. Blir ju svindyrt om man måste renovera allt.. :död


Svårt fall. Känner du av detta vibbande även stillastående ? För under körning har många inbillat sig olika vibbar pga olika sluta kedjor/drev och olika drevningar som gör att vibbar freamträder mer i vissa farter ... Är du osäker på vevlagren kan du ju ta lös kåpan över svänghjulet och könna det radiella glappet,,,DVS inget glapp ska det vara! Ramlagret på höger sida måste man bort med hela lammellsidan på för att komma åt vevaxeln.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Svårt fall. Känner du av detta vibbande även stillastående ? För under körning har många inbillat sig olika vibbar pga olika sluta kedjor/drev och olika drevningar som gör att vibbar freamträder mer i vissa farter ... Är du osäker på vevlagren kan du ju ta lös kåpan över svänghjulet och könna det radiella glappet,,,DVS inget glapp ska det vara! Ramlagret på höger sida måste man bort med hela lammellsidan på för att komma åt vevaxeln.
Stillastående har jag inte tänkt på att kolla. Tyvärr är jag inte på samma ställe som hojjen men jag ska kolla upp det så snabbt det går.

Förra gången jag ställde ventiler kände jag på svänghjulet och då kunde man inte känna något glapp radiellt/axiellt.

Lutar väl åt att det blir en rivning och byte av allt i höst, då vet man att skiten klarar sig ett par år till iaf. Men det känns ändå så onödigt, har ju bara rullat 2000 mil. Iofs är det mest motardmil och slangande men..

Tack för hjälpen =)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Loy

Då är det säkert bara olika däck drevning osv som spökar för dig. jag vet av flera snubbar som rivit sin xr utan att hitta ett skit. Kommer man in i ett vartalsområde av ex 3500v? eller vart den nu vibrerar som mest då tror man verkligen att det är kört! Kör en ktm ett tag så har du en symaskin:D

Nä i med 20-50 helcyntet olja och slick 50 och glöm rep. altr Biltemas 15w -40 rek jag faktist.. Mycket fin koppling och no slitage av motor!!


Nu Kommer Räddningen för er som är less på org gasaren:yoparty

Farbror Boost klarade faktist av ombygget av trotteln och ombestyckningen till 100%:tummenupp

Kan bara säga en sak.........Skiiitjobbigt!! Höll på att ge upp.. Jag har säkerligen blåst upp 20L soppa bara stillastående och torrgasning + urhällning av flotörkoppen:gnissla. Och ca 10 års olika fuggeombyggen ligger bakom detta. Sååå Man kan säga att det tog 10 år att få fram:D

Nu har man ett 7 jäkla svar på gasen ,, näst intill axpumpsliknande!! Sedan bär det iväg utav hell jag är grymt inpad, (Inte lättinpad) Registret är hutlöst fint utan stup eller surning vid olika regleringar av gasen .
Förgasaren blev bättre än min pro serie flatslidare mikuni som är den grymmaste spridaren på marknaden! Jag kan endast gämföra den med lectronen jag har.. Jag har faktist lånat lite ideer från lectronen och mikunis pro serie. Bränsleförbrukningen kommer sjunka drastist . Tändstiftet ser exemplariskt ut i färg. Jag ska köra ett ecco prov på den i helgen. 0,4Lm är målet .. trotts dunder effekt
Kittet kommer bestå av ny inbytestrottel (eller sin egen) omspackelgjuten i undersida + omcuttad annan vinkel. Man får även en distanhyllsa till nålmunstycket (annan höjd) + bet mindre lågfart + annat högfart.


Jag ska visa bilder och skriva mer sedan.....

Bara att ställa sig i kö ...Byfolket står redan i kö:D
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Hehe fan och jag som inte hunnit montera den nyportade än, kanske skulle ha väntat :)

Min låter lite som ett tröskverk när den blir varm men jag kör med biltemas 10w40 just nu så jag får nog skylla mig själv, de verkar ha slutat med 15w40 i tjockhults biltemabutiker :(

Min rycker & hoppar en hel jävla del men jag tror det är drivpaketet som börjar bli kass, spände kedjan för 2v sen och nu i går igen, har kanske kört 50 mil emellan... Sen hugger den rätt ordentligt ibland på kopplingen när man ska iväg på ettan, byte av lameller? & apropå byten av lameller, hittade inga till XR hos Lockner, har dom inte till den?? :(

mvh
Micke
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Hehe fan och jag som inte hunnit montera den nyportade än, kanske skulle ha väntat :)

Min låter lite som ett tröskverk när den blir varm men jag kör med biltemas 10w40 just nu så jag får nog skylla mig själv, de verkar ha slutat med 15w40 i tjockhults biltemabutiker :(

Min rycker & hoppar en hel jävla del men jag tror det är drivpaketet som börjar bli kass, spände kedjan för 2v sen och nu i går igen, har kanske kört 50 mil emellan... Sen hugger den rätt ordentligt ibland på kopplingen när man ska iväg på ettan, byte av lameller? & apropå byten av lameller, hittade inga till XR hos Lockner, har dom inte till den?? :(

mvh
Micke
Ja, min hörs också som ett jävla tröskverk. Skönt man inte är ensam då..

Får bli att köpa annan olja och hoppas det löser sig då.


Edit:

Köpte nyss ett Arrow helsystem, hoppas det är bra skit! :)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top