Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hehe fan och jag som inte hunnit montera den nyportade än, kanske skulle ha väntat :)

Min låter lite som ett tröskverk när den blir varm men jag kör med biltemas 10w40 just nu så jag får nog skylla mig själv, de verkar ha slutat med 15w40 i tjockhults biltemabutiker :(

Min rycker & hoppar en hel jävla del men jag tror det är drivpaketet som börjar bli kass, spände kedjan för 2v sen och nu i går igen, har kanske kört 50 mil emellan... Sen hugger den rätt ordentligt ibland på kopplingen när man ska iväg på ettan, byte av lameller? & apropå byten av lameller, hittade inga till XR hos Lockner, har dom inte till den?? :(

mvh
Micke

Helt lika bra som en axpumpsförsedd mikuni hsr kan den aldrig bli i svaret åtminstonde. Det går helt enkelt inte få bort allt stup som blir från tomg till tvärpåslag. Då måste man endera ha en junkvacumgasre eller axpumpare.



Jo Lockner har piratlammeller och org..Duger fint med pirat. Finns inte på sidan ))
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Hehe fan och jag som inte hunnit montera den nyportade än, kanske skulle ha väntat :)

Min låter lite som ett tröskverk när den blir varm men jag kör med biltemas 10w40 just nu så jag får nog skylla mig själv, de verkar ha slutat med 15w40 i tjockhults biltemabutiker :(

Min rycker & hoppar en hel jävla del men jag tror det är drivpaketet som börjar bli kass, spände kedjan för 2v sen och nu i går igen, har kanske kört 50 mil emellan... Sen hugger den rätt ordentligt ibland på kopplingen när man ska iväg på ettan, byte av lameller? & apropå byten av lameller, hittade inga till XR hos Lockner, har dom inte till den?? :(

mvh
Micke


Som Boost sa så har Lockners lameller. Ring Anders så skickar han direkt:tummenupp
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Så, beställt nytt drivpaket och lameller samt ett 15kuggars fram, se om/vad det gör för skillnad :)

Sen blir det att försöka få till fästet för gasvajern så man kan prova förgasaren, får väl leja bort barnen så man har tid och får ha verktygen i fred. Siste de var med "försvann" två skruvar från motorkåpan, dem hade de använt för att bygga ett fågelbo med...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Är det någon som har koll på om bakdreven från cross-fälgarna passar rakt av på motardkitet från Dallara?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som Boost sa så har Lockners lameller. Ring Anders så skickar han direkt:tummenupp

Jag har tvingat han att lägga ut lammeller nu på sidan så det bör synas nu. Säg gärna till om något mer fattas.


Loy... Jo dallasfälgarna har samma drev som crossF.. Men man bör inte köra samma storlek bara! 15-41 tycker "jag" är perfekt för motardfälgar och busåka med lite toring.. Toppfart ca 175-180 urvarvat.

Men därimot 15-41 på crosshjkulen blir ju äckligt slött...teoretisk toppfart då skulle säkert bli 195kmt om den orkade. Nä 15-45 blir liknande 15- 41 på motadrsulorna, Så jag vill då ha 15-45 för vanlig hulliganåka.

Nu har jag varit ute och kört xr flatslideconverten hutlöst långt för att vara mig typ 5 mil:D Meningen var att få till en bra bränsleåtgång så jag skulle måsta köra lungt:gnissla Det gick skitbra 1 mil,, typ 80-120kmt endast på asfalt,,,,men då vart jag dyngless och startade åka bakjul och tokgasa och ut på grusvägar och ställde på lite lämpligt. Så förbrukningen for åt Hell.. Men inte så farligt faktist 0,6 lm exakt uppmätt med litermått. Jag ska be någon vanligare/lugnare åkare köra istället för att få mer rättvis åtgång :D Jag kör även ca 5 snäpp för stort lågfart (45" samma som kehin fcr ktm)) körde även med för högt hissad nål så 04 är nog fullt möjligt med en normalare förare.

Nu ska jag gå och knäppa några kort :tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag har kört med 45 bakdrev på motarden. :lol: Framdrevet vet jag tyvärr inte. Men den har iaf visat 170km/h på mätaren :va


Blir att beställa ett 41 då, jag gillar inte att varva så mycket :hihi


Edit: Var hittar man endast bakdrev? Favoritstället hade tyvärr inga :(
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tog ur prototyp trotteln nu. Bättre finish lovas på kitten. Denna trottel är omgjuten 147ggr nu och gasaren är ombestyckad 747ggr för att få fram detta!!:gnissla

Som ni förstår så blir det 7 reser värre vacum.. För stort igentligen därav fick jag kapa av nålmunstycket och ändra trottelskärningen + mindre lågfart och lite mer hemliga moddar.. Jag lyckade bygga om vacumet så storleken på lågfarten blev innom kehins munstycksregister ,,, nu ligger det på ca 40-45 samma som flatslide kehin FCR. Tidigare endast 12,5 som inte är så smart pga risken för att slå igen lätt.

Högfarten är därimot större än org ,,just pga sämmre vacum vid fullt gärn. Detta pga kapat nålmunstycke.

Utvärderingsfarbror sökes som kan testa och skriva en rad här.
Enda krav jag har är att du ska kunna köra på bakhjulet minst 400m och kunna växla på bakhjulet + kunna åka ställ genom en gruskurva. Det blir väl typ alla:D

För jag är ju jävig och går inte att lita på:D

Jag vill gärna höra vad ni säger om upptagningsförmågan på bakhjulet + lättkördheten på bakhjulet,, (jag är inpad) 4ans växel 100- 120kmt går den upp förvånansvärt lätt (utan koppling) crossdäck & slödrevning 15-41!!! Körningen på bakhjulet blev helt plötsligt lugnt och fint (följer gasen bättre) Samma sak gäller ställ i kurvor på asfalt som grus,, bet enklare att få ut den när man vill och hålla kvar den i en säker sladd.
Jag har nämligen blivit skickad på sjukhuset av org gasaren i fjol och slagit runt en gång just pga det svårdoserade registret (livsfarligt!!)
 

Bifogat

  • P3050086.JPG
    P3050086.JPG
    64.4 KB · Visningar: 110
  • P3050089.JPG
    P3050089.JPG
    51.4 KB · Visningar: 108
  • P3050090.JPG
    P3050090.JPG
    72.3 KB · Visningar: 133
  • P3050091.JPG
    P3050091.JPG
    76.4 KB · Visningar: 119
  • P3050092.JPG
    P3050092.JPG
    69.1 KB · Visningar: 104

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Den kreativa ådran vaknade till liv vid 21:30 ca och ner i garaget för att rota fram plåt och klippa/bocka till ett fäste för gasvajern. Synd bara att när man var klar och skulle klämma dit gasaren så visar det sig att inte bara undre vajern var för lång utan även den övre! Så går det när man inte gör sin research, blir till att åka till Bauhaus i morgon...suck.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Monterat mikunin nu men den behöver nog lite översyn av munstyckena ändå gissar jag... Lättstartad och bra men den hinner inte stå på tomgång mer än kanske 5-10 sek innan den hickar till och lägger av. Chokar man den går den grymt "bladdrigt" och ryker utav helvete :)

Har inte provat ställa om luftskruven, kändes som att den stod i botten

Får nog lägga projektet på hyllan till semestern tror jag... Passade på att mäta upp originalfuggen nu när den ändå var borta för andra gången. Den är portad tror jag, den håller iaf närmare 42mm och det är de väl knappast i original?

Ska fota den fina konstruktionen för gasvajrarna i alla fall, var tvungen att slänga ut hutlösa 9 kr på material samt köpa en plåtsax för 89, man blir ruinerad på motorcyklar! :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Monterat mikunin nu men den behöver nog lite översyn av munstyckena ändå gissar jag... Lättstartad och bra men den hinner inte stå på tomgång mer än kanske 5-10 sek innan den hickar till och lägger av. Chokar man den går den grymt "bladdrigt" och ryker utav helvete :)

Har inte provat ställa om luftskruven, kändes som att den stod i botten

Får nog lägga projektet på hyllan till semestern tror jag... Passade på att mäta upp originalfuggen nu när den ändå var borta för andra gången. Den är portad tror jag, den håller iaf närmare 42mm och det är de väl knappast i original?

Ska fota den fina konstruktionen för gasvajrarna i alla fall, var tvungen att slänga ut hutlösa 9 kr på material samt köpa en plåtsax för 89, man blir ruinerad på motorcyklar! :D

Ok då ska axpumpen skruvas av några varv. Skruva ner den lilla löjliga skruv som man ser från locket förgasare sett. Den reglerar slaglängden på axpumps armen helt enkelt. Bäst är om man börjar väldigt snålt med axpump så den stuper....Sedan kör skruvar man på mer o mer tills den slutar stupa.
luftblansskruven påverkar tyvärr inte lågfarten nämnvärt )typ inte alls) Den blandar mest vi mellangas. Därav lite svårt att hitta rätt lågfartsmunstycke minst sagt. Men allt från 24-32" kör man normalt. När du fått av axpumpen lite så kommer det bli lättare att ställa in rätt tomgång.

org fuggen är inte portad,,,dom är borrade mot spridarröret från bägge hållen. Den håller 40mm där.
Jag ska porta upp en orginalare till max för att se hur stor man kan få den och hur den beter sig.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
OK, får prova med lite olika munstycken men jag misstänker att man måste demontera förgasaren för att byta dem? Fick en 4-5 olika med till hojen när jag köpte dem men jag har egentligen ingen aning om vad de är till för...

Aldrig hållt på med sånt här så man har ju noll koll :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
OK, får prova med lite olika munstycken men jag misstänker att man måste demontera förgasaren för att byta dem? Fick en 4-5 olika med till hojen när jag köpte dem men jag har egentligen ingen aning om vad de är till för...

Aldrig hållt på med sånt här så man har ju noll koll :D

Vad Fick du 4-5 munstycken med till hojens orginala förgasare? Eller till mikunin förgasaren?

Trottelhöjden påverkar tomg en aning också....Men går den bra ifrån 3000v -6000v med försiktiga gasningar upp till 6000 & tillbaka till 3000v .Ej full gas därimellan endast högst halv gas för ökning av varv på 4ans växel är lämpligt.
Går bra = följer gasen rent både upp i varv och tillbaka till låga varv.

Om den forfarande surar på tomgång efter dessa justeringar så sätt i mindre lågfartare. . Det är dom långsmala (rund med spårfärste för skruvmejsel)
oim sitter 27" i nu.... sätt då i typ 20-25".

Detta är det enda sämsta me mikuni flatslide...svårt att lira in exakt rätt lågfartare:gnissla

får ikke xr ned på framhjulet :va

Du menar att det är i luften för offta? Det problemet brukar jag också ha.

Kan du dra motordatan igen. Jag minns inte riktigt vilket avgassytem du körde nu? Jag minns därimot att du har större avgasventiler och tornadokam. Men hur högt komp har du? Ock hur drar den i registret tycker du. Jag är ju lite skepptisk till större avgasare så det vore skoj att höra om den har någon speciell svacka någonstanns.
 
Last edited:

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Ny XR ägare

Då har man äntligen köpt en XR 650 -01 :tummenupp

Ska kolla över den i helgen och har några frågor.
Ska byta olja. Funkar Motul 5100, 15/50W?
Är det 1,6 liter som går i?

Termostaten ska tydligen vara en grej som brukar paja.?
Då instrumenteringen på min är borttagen (pga crash) har jag dålig koll på värmen. Ska ta ur termostaten å provkoka den tänkte jag.
Gick bra när jag körde i helgen å förra ägaren hade inga problem heller men det känns som en
bra grej att kolla? Det lär ju bli varmare väder framöver. Hur har ni gjort, bytt, tagit bort den helt?

Finns det någon bra instrumentering att köpa till rimliga pengar.

Andra tips på vad jag ska kolla mottages tacksamt.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då har man äntligen köpt en XR 650 -01 :tummenupp

Ska kolla över den i helgen och har några frågor.
Ska byta olja. Funkar Motul 5100, 15/50W?
Är det 1,6 liter som går i?

Termostaten ska tydligen vara en grej som brukar paja.?
Då instrumenteringen på min är borttagen (pga crash) har jag dålig koll på värmen. Ska ta ur termostaten å provkoka den tänkte jag.
Gick bra när jag körde i helgen å förra ägaren hade inga problem heller men det känns som en
bra grej att kolla? Det lär ju bli varmare väder framöver. Hur har ni gjort, bytt, tagit bort den helt?

Finns det någon bra instrumentering att köpa till rimliga pengar.

Andra tips på vad jag ska kolla mottages tacksamt.

Grattis till ett bra åkdon.
Oljand du tänker svätta i låter bra inge mindre än 15w i botten! Jag antar att den är helcyntetisk!

Något att kolla upp finns nästan inte..( Beror på milen )
Ventilinställning skulle jag gjort så man vet att det är bra. Du kan sedan köra minst 500 mil hårt innan nästa check.
När jag byter olja får jag ur och i 2L.. Men då krävs följande...
varm motor och vickande på stöded + kickande och mer vinglande på stödet för att hitta åt varenda droppe. Helt klart värt besväret för du får ju ur 4 dl till och grumset på botten.

Om temostaten jäklas så trycker den omedelbart över vatten i kylaren bara du står stilla i 5 min, så den funkar säkert. Har aldrig hört detta fel av någon häromkring sedan 2000 när dom kom. (inte vanligt) Men därimot kan det blandas ihop med övertryckslocket på kylaren som löser ut lite väl tidigt. Om man kör mycket skog så rek att köpa ett lock som tål mer tryck. exv från kawazaki 80cc ska visst passa årg vet ej? dom tål lite mer tryck. Såå Bli inte rädd om den trycker över vatten,, Det är bara en förspelskokning:D
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
Grattis till ett bra åkdon.
Oljand du tänker svätta i låter bra inge mindre än 15w i botten! Jag antar att den är helcyntetisk!

Något att kolla upp finns nästan inte..( Beror på milen )
Ventilinställning skulle jag gjort så man vet att det är bra. Du kan sedan köra minst 500 mil hårt innan nästa check.
När jag byter olja får jag ur och i 2L.. Men då krävs följande...
varm motor och vickande på stöded + kickande och mer vinglande på stödet för att hitta åt varenda droppe. Helt klart värt besväret för du får ju ur 4 dl till och grumset på botten.

Om temostaten jäklas så trycker den omedelbart över vatten i kylaren bara du står stilla i 5 min, så den funkar säkert. Har aldrig hört detta fel av någon häromkring sedan 2000 när dom kom. (inte vanligt) Men därimot kan det blandas ihop med övertryckslocket på kylaren som löser ut lite väl tidigt. Om man kör mycket skog så rek att köpa ett lock som tål mer tryck. exv från kawazaki 80cc ska visst passa årg vet ej? dom tål lite mer tryck. Såå Bli inte rädd om den trycker över vatten,, Det är bara en förspelskokning:D

Tack för svaret. Ventilkontroll/justering får vänta tills jag fått min Hayenesbok.
Men det ska göras.

Det är en delsyntetolja. Har dålig erfarenhet av helsyntet får kopplingarna brukar slira, (iallafall på en del sporthojar) men det problemet kanske inte XR:en har?

Då hoppar jag termostatkoket, eftersom den inte visar några av de symptom som du säger.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för svaret. Ventilkontroll/justering får vänta tills jag fått min Hayenesbok.
Men det ska göras.

Det är en delsyntetolja. Har dålig erfarenhet av helsyntet får kopplingarna brukar slira, (iallafall på en del sporthojar) men det problemet kanske inte XR:en har?

Då hoppar jag termostatkoket, eftersom den inte visar några av de symptom som du säger.
Hela verkstadsmanualen finns på nätet annars. Där står allt bra beskrivit :tummenupp

http://www.freepdfmanual.com/2008/07/23/2000-honda-xr650r-workshop-manual/
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för svaret. Ventilkontroll/justering får vänta tills jag fått min Hayenesbok.
Men det ska göras.

Det är en delsyntetolja. Har dålig erfarenhet av helsyntet får kopplingarna brukar slira, (iallafall på en del sporthojar) men det problemet kanske inte XR:en har?

Då hoppar jag termostatkoket, eftersom den inte visar några av de symptom som du säger.

Ingen fara med slir.. Det håller ju för mig .. ORG lammeller från 00 och helsyntet + turbo + slick 50! . (då har jag visserligen starkare fjädrar) jag har inte bytt en lammell på en xr någonsin!! (jo 1995 på en xr600):D
. köp gärna hrc fjädrarna till xr dom är lite starkare så lammellerna håller ännu längre. Ej jobbig att trycka in koppling!
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Då har man äntligen köpt en XR 650 -01 :tummenupp

Ska kolla över den i helgen och har några frågor.
Ska byta olja. Funkar Motul 5100, 15/50W?
Är det 1,6 liter som går i?

Termostaten ska tydligen vara en grej som brukar paja.?
Då instrumenteringen på min är borttagen (pga crash) har jag dålig koll på värmen. Ska ta ur termostaten å provkoka den tänkte jag.
Gick bra när jag körde i helgen å förra ägaren hade inga problem heller men det känns som en
bra grej att kolla? Det lär ju bli varmare väder framöver. Hur har ni gjort, bytt, tagit bort den helt?

Finns det någon bra instrumentering att köpa till rimliga pengar.

Andra tips på vad jag ska kolla mottages tacksamt.

http://www.trailtech.net/75-402.html har jag på min, den funkar fint.
Finns att köpa i Sverige via emx.se
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top