Honda XR650R

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Hmm, eftersom du i princip alltid har rätt ang XR'n så ska jag inte ifrågasätta.
Men, ska motorn dra 1-3dl? Efter hur många mil?
Jag kan inte minnas att min drar märkbart med olja, fast.. å andra sidan har jag kört oljebyte efter 200 mil. :va
Min har gått 1138 mil. Otrimmad, ombestyckad original fugge, K&N filter och Arrows pipa.

(Och är till salu om någon ger ett seriöst bud)

Jag har varit med om någon enstaka xr som inte dragit olja men då har de varit hårt inkörda. En snubbe här i Kramfors köpte en ny xr650 i kartong. Han skruvade ihop den och drog iväg på fullt järn på bakhjulet,,, så körde han hela tiden. Den motorn gick både ovanligt bra och drog ingen olja.

Drar de inte olja ska man lukta på oljan för de kan spä oljan med bensin istället!!

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Jag har varit med om någon enstaka xr som inte dragit olja men då har de varit hårt inkörda. En snubbe här i Kramfors köpte en ny xr650 i kartong. Han skruvade ihop den och drog iväg på fullt järn på bakhjulet,,, så körde han hela tiden. Den motorn gick både ovanligt bra och drog ingen olja.

Drar de inte olja ska man lukta på oljan för de kan spä oljan med bensin istället!!
Kan ju bara lägga till här då att min gris är den första hoj jag ägt som inte dricker någon olja alls :tummenupp och den luktar inte bensin heller. Måste ha haft någon som kört in den på rätt sätt då! Byter med 100-200mils intervaller

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

OK, jag drog inte iväg på bakhjulet... :lol (köpte min splajsans ny, 0 mil på mätaren)
Men jag har fått lära mig att köra in motorer enligt "motoman" metoden, och det är ju en belastningsmetod, och inte fis-inkörning som återförsäljarna. Nu har jag ingen bromsbänk heller, så inkörningen blev ju "inspirerad av motoman". Men en polare med en likadan hoj körde min för några år sedan och allt på hojarna var identisk, förutom att han hade Arrow alu, och jag har Arrow titan pipa, och han tyckte det kändes som min hade "15 hästar mer". Naturligtvis hade den inte det, men det var stor skillnad enligt honom. Jag hade min högerarm i mitella så kunde inte testa själv. :(
Men, i alla fall, jag har kört in alla mina nya hojar enligt den metoden och jag tror på den, tycker motorerna går fint och har aldrig haft motorproblem med någon hoj. Undantaget elektronik... :gnissla

Min drar säkert lite olja, det är nog mest att jag byter tillräckligt ofta för att det inte ska vara tillräckligt stor oljeförlust för att jag ska notera det. :)
Jag ska lukta på oljan för säkerhets skull i fortsättningen. :tummenupp

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
:gnissla
Nu har jag kollat lite mer noga... Och tyvärr har jag en helt vanlig svensson BRP som drar ca 1-2dl/100mil...
inget speciellt där... attans oxå... :hihi

:hej

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
När det ändå diskuteras olja så vilken olja använder ni?
Vill ju inte att kopplingen ska börja slira efter oljebyte om jag kan förhindra det..:tummenupp

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
När det ändå diskuteras olja så vilken olja använder ni?
Vill ju inte att kopplingen ska börja slira efter oljebyte om jag kan förhindra det..:tummenupp

Fick med en halvsyntetisk från förra ägaren till min, när jag bytte till denna började min koppling slira. Bytte till OK/Q8 SBK Racing och då slutade den med det tramsert... så det är helt klart helsyntet som gäller

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Hej. Tänkte byta blinkersrelä till ett elektroniskt. Orginal har 3 pinnar utan jord. Det nya har 3 pinnar inkl jord.
Någon som vet hur man kopplar . Grå/svart grå/vit och svart/grå är kablarna in i det gamla. Det nya skall ha jord,+ och signal till väljaren på styret.

Hampsu

Ny medlem
Gick med
1 May 2012
Hoj
Xr650r
Hej. Tänkte byta blinkersrelä till ett elektroniskt. Orginal har 3 pinnar utan jord. Det nya har 3 pinnar inkl jord.
Någon som vet hur man kopplar . Grå/svart grå/vit och svart/grå är kablarna in i det gamla. Det nya skall ha jord,+ och signal till väljaren på styret.
Jag har beskrivit nått liknande på soe, men jag bytte till led blinkers.
Kolla om det här hjälper dig

http://forum.soe.se/showthread.php?p=556701

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Tjena! Behöver ny bromsskiva fram samt klossar till grisen, vart inhandlar man detta? Finns det skivor från andra Honda modeller som passar rakt av?

Ebay skivor för 600:- är det dumsnålt?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det här är kanske en konstig fråga... :rolleyes:
Men, är det någon som har koll på utväxlingen på länkaget på XR'n.

Dvs, om jag sätter dit en (bak) dämpare som är 1cm kortare, hur mycket lägre blir sadelhöjden då?

(och är det någon som kan XR'n mått på original bakdämparen?)

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Ingen som sitter på en BROMSOKSADAPTER till standard OK men 320 mm skiva (motardfälg)? :hej Eller iallafall vet var man köper billigast. Ebay hittar jag bara till massa andra modeller men kanske passar någon ändå? :va

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ingen som sitter på en BROMSOKSADAPTER till standard OK men 320 mm skiva (motardfälg)? :hej Eller iallafall vet var man köper billigast. Ebay hittar jag bara till massa andra modeller men kanske passar någon ändå? :va

Jag har en Fin Talon till salu pma mig så jag inte missar ditt svar här :tummenupp Jag har även ett org ok i bra skick eller rättare sagt jag har en massa xr prylar allt från elhärvor till motordelar. sving7gaffelrör you name i hawe it. l

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
Någon som har en xr650r motard att sälja till mig? :rolleyes:
Allt handlar om pris och hur desperat du är. :D Har precis fått på Motardhjul på min men det är den enda hojen jag har i nuläget så får nog behålla den....... Om du inte har en JJ Rebreather att byta mot men misstänker att så inte är fallet..:tungan

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Allt handlar om pris och hur desperat du är. :D Har precis fått på Motardhjul på min men det är den enda hojen jag har i nuläget så får nog behålla den....... Om du inte har en JJ Rebreather att byta mot men misstänker att så inte är fallet..:tungan

Precis, allt är till salu för rätt pris! Vad släpper du den för i nuläget?:7peta

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS