Hondakvalité = sant? Eller är det bara Suzuki som är dåliga?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag tycker man läser i var och varannan tråd att Honda innebär kvalité. Skitsnack har jag tänkt dom är väl inte bättre än nån annan. Nu har jag bytt bort min 7 år gamla 929 mot en 2 år gammal Suzuki 750 och jag börjar inse att det ligger nånting i det.

Suzukin känns skramligare, allting ser mer "hemmabyggt" ut på den med massa skabbiga plåtbitar som fästen som nån japan har bockat till på en fikarast. Kopplingen går inte att justera till lagom glapp för då kan man inte dra den mot handtaget. Stödet lär man trycka upp annars startar den inte, bromsarna är väl bra men hondans var bättre, motorn går inte lika jämt, tyst och fint. Skruvarna känns svampiga när man ska dra lös dom, på honda är dom stumma.

Reglagen är däremot ljusår bättre än Hondans som var under all kritik.

På det stora hela tycker jag hondan som gått 5000 mil var minst lika solid som 1200 mils Suckan.

Inget av det här spelar egentligen nån roll när man kör för 750:in är satans rolig att köra och går som ett troll. Jag ångrar inte bytet men jag bara undrar om det är fler som tycker såhär?

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Vad jag tycker och även hört från andra så stämmer
det du säger. Här är nog lite kortfattat....
Honda=Mycket hög kvalitet, Inte så roliga/spännande motorer
Suzuki=Sämre kvalitet, rolig/spännande motor
Yamaha= Någonstans mittemellan de ovan...

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag upplevde samma sak när jag gick från Ducati SuperSport 750 -00 till Kawasaki ZX6R -96. Kanske orättvist iofs, men vilken skillnad i detaljfinish till förmån för Duccen.

Honda/Sukka har jag dock inte varit med om än.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
5000 lugna eller 1200 mil stuntad kan också spela in. Ska man jämföra ska man ha köpt den ny.

Honda har väll alltid legat efter med antal hk och vikt? Dår är det ju lätt att få saker att hålla:tungan

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Har haft en hel del hojar och skruvat med det mesta...och jag håller Honda högst när det gäller kvalite.

Åker dock Suzuki nu.

Dr.Bike

Guest
Har hunnit skruva en hel del hojar genom åren, och även om vissa säkert ser mig som jävig :hihi så finns det bara EN sanning:

"Old hondas never die - They just go faster"

Skämtsamt iofs, men en honda BLIR gammal. De överlever alltid sina jämnåriga syskon oavsett märke :mattias
Så ere ba.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
5000 lugna eller 1200 mil stuntad kan också spela in. Ska man jämföra ska man ha köpt den ny.

Honda har väll alltid legat efter med antal hk och vikt? Dår är det ju lätt att få saker att hålla:tungan

Jag har kört Hondan från 3500 mil till 5000, jag tycker inte jag har misshandlat den på något sätt men det har inte vart europasemester heller.

Jag upplevde samma sak när jag gick från Ducati SuperSport 750 -00 till Kawasaki ZX6R -96. Kanske orättvist iofs, men vilken skillnad i detaljfinish till förmån för Duccen.

Honda/Sukka har jag dock inte varit med om än.

ZX9:an jag hade innan tyckte jag inte det var nå större fel på, däremot ZXr:en... hua vilket skrot. Fast jag fick nog skylla mig själv en hel del men det va trasiga gängor, CDI-box som pajade och massa sånt.

Har hunnit skruva en hel del hojar genom åren, och även om vissa säkert ser mig som jävig :hihi så finns det bara EN sanning:

"Old hondas never die - They just go faster"

Skämtsamt iofs, men en honda BLIR gammal. De överlever alltid sina jämnåriga syskon oavsett märke :mattias
Så ere ba.

Alla jag känner som köpt gamla CBR 900 har fått motorras.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Alla du känner har troligen kört på bakhjulet.

Utan att vidta de livsnödvändiga åtgärder en Honda kräver för att klara detta.
Har jag fel?

Sant. Men å andra sidan känner jag knappt nån som inte kör på bakhjulet så så långt tänkte jag inte.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Har haft en hel del hojar och skruvat med det mesta...och jag håller Honda högst när det gäller kvalite.

Åker dock Suzuki nu.

Jag håller inte riktigt med fast nu har jag iof huvudsakligen skruvat hondas racemoppar (motard/cross/enduro/rr). Honda är klart överrepresenterade när det gäller dumma halvmessyrer till konstruktioner och det är där man oftast ser uppenbara kostnadskompromisser.Om det däremot uteslutande gäller supersporthojar de senaste 10 åren är jag mer beredd att hålla med även om jag fortfarande inte tycker Hondas Fireblade serie är bättre än det andra som kommit från japan under samma tid.

Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har ju åkt cross ett tag och avverkat lite olika hojar, i mina ögon har Honda bättre detaljfinish och känns väl genomförda. Jämför gjutningar och maskibearbetningar med KTM:skrämd

På gatsidan är den enda erfarenheten en illa medfaren 929:a som jag gjorde några hundra mil på, trots att få kåpdetaljer var hela och mycket satt snett så gav den ett solitt intryck körmässigt, med bland annat fin gång i motorn och bra bromsar. Hade gått nånstans 3500.

Jämfört min egen zx9:a så är väl kvalitetsintrycket ungefär likvärdigt.

Last edited:

Nickl@s

www.nicklas-ek.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR Limited Edition
Känner ett par väldigt duktiga och erfarna mc mekaniker i gbg området, dessa servar dom flesta märken.
Och det ligger en hel del sanning i att Hondorna är bättre när det gäller passform/kvalité på div kåpor, bultar etc. lite mera service vänligare. Någon har "tänkt" till på fabriken innan produktion.

Sen är det väl inte en slump att det är mest honda hojjar som stuntas med världen över. :tummenupp

// Nicklas

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Jag har iaf känslan av att det är mer kvalitet i Honda.

Iofs är jag lite Honda frälst på bilsidan,men dom Honda hojarna vi haft/har i familjen har alltid funkat bra.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Har 2 st yamaha just nu och båda känns lite rassliga på nåt sätt... Tror fan att min CBR600F 1993/4500mil som jag hade för ett par år sen kändes "solidare" än min FZ1s -07... Men avsaknad av handlare på orten och "rätt" modell gör att jag för närvarande är yamaha-ägare... (Hondafeeling rockar:yoparty )

Idag när jag hämtade min FZ1 så fladdrade spännbandet som satt i styret loss och åkte under släpvagnshjulet :huvet Resultatet blev att jag nu äger en FZ1 "Krokigt styre edition"(specialmodellen):D

Så nu är frågan om jag ska knyta fast spännbanden ordentligare i framtiden eller helt enkelt bara köpa ett hondastyre...

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Skruva i en riktigt gammal Honda ska ni få se på kvalitet.
Gäller alla möjliga maskiner och motorer.
Alla japanska tillverkare håller en mkt hög standard även sen tidiga år.

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Har inte haft några stora problem med någon av cyklarna jag har haft, men de Hondor (Varadero-2000, X11-2001, 954-2003, CBR1000RR-2004) har gett mig ett gediget intryck jämfört med Suzuki ifrån samma år.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag kör Suzuki nu (sedan den var ny) men har ägt Honda (begagnad) också.

Honda ÄR bättre... men då en del av min MC hobby består i att fixa med hojen anser jag att en Suzuki är bättre utgångsläge.
Det finns helt enkelt fler som skruvar i sina Suzukis än de som skruvar i sina Hondor. Bara det är ju ett tecken!:tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år