Hondakvalité = sant? Eller är det bara Suzuki som är dåliga?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
min lista sämst först
1.ktm
2.ktm
3.ktm
4.honda
5.yamaha
6.suzuki
har köpt en 1000rr nu så förhoppningsvis skjuter jag inte ut kolven genom blocket som på min 900rr....dock är ktm sånt jävla skrot som inte borde få säljas.köpte en ny 660 sålde den efter 4mån då hade jag fan bytt ut hela hojen.

Har haft 2st KTM 660 som jag varit jävligt nöjd med, inga stora fel alls. Har bytt en ljuddämpare på garantin pga nitarna vibrerat genom plåten. Samt att den ena hojen svettades lite olja, även det fixat på garantin. Kört KTM i sammanlagt 3år och båda hojarna kördes hårt, både på landsväg och på bana.

Tycker inte man kan förvänta sig samma driftsäkerhet på en stor stånka som på en sporthoj, helt andra vibrationer och helt annan motorkonstruktion...

Trist att du va missnöjd med din hoj, måste ha fått ett måndagsex...


Har förutom KTM haft Suzuki, Kawasaki, Yamaha och Honda. Kör ju 929:a för tillfället och visst känner man att det är bra kvalité på grejerna, hade iofs inga problem med dom andra heller förutom kamkedjesträckaren på Suzukin som behövde bytas.

Men ser man generellt så är det nog Honda som ger det bästa kvalitétsintrycket, är lite sugen på en Aprilia SXV 550 nu. Vore intressant att se hur den står sig mot KTM i kvalité....
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X

Köpte en TL1000s i sommar som har gått ca.5000 mil. Hojfan känns som ny. Grymt mycket bättre gaffel och chassi än hondan.Den enda svagheten är väl hjärnsläppet med rotationsdämparen bak.


VTR= Trist gubbhoj.
TLs= Hårdrock!!!:yoparty

Det är inte för inte som TL Tråden är en av SH's populäraste trådar, inne på version 2 nu då tråd 1 blev lite väl lång... :hihi

Håller man bara efter sin Suzoooki så behåller den sin nykänsla länge, men behandlar man den som slit och släng så ska man kanske köra Honda...


:hej
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kan det kanske vara för att det är banhojar du talar om?

Kan det bero på att pojkarna ALLTID som regel (utan undantag) har övervarvat dem när de pajar?

Ostrypt box (flyttar varvstoppet uppåt) + att man inte byter till hårdare ventilfjädrar på cbr600 = att be om ras.

Fysikens lagar gäller.

Alltid.

Även Honda ;)

Fast just 600rr (2003-) verkar vara känsligare än andra Hondor (och andra likartade japshojar), det lär ju inte vara dom enda hojarna som körs på högvarv (och åtminstone en som jag känner till var helt standard även om den hade gått på ett gäng bandagar fast i gatgrupp)

Du vet, även solen har sina fläckar...

/P (aldrig ägt en Honda... fast snart ska det bytas hoj igen så då får vi se, 600rr hade legat bra till om det inte vore för de beskrivna problemen)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Av någon anledning så är de enda Honda jag ägt en moped (MB-5) och en gammal CB125T, båda under 80-talets första hälft.

var det så att moppens finish låg 7-8 år före konkurrenterna, och även om nu en CB125T är det suraste motorfordon som konstruerats sedan Cugnots ångvagn så var finishen ändå helt OK.

Kanske skulle slå till på en Honda igen, och se om det är lika bra än.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Fast just 600rr (2003-) verkar vara känsligare än andra Hondor (och andra likartade japshojar), det lär ju inte vara dom enda hojarna som körs på högvarv (och åtminstone en som jag känner till var helt standard även om den hade gått på ett gäng bandagar fast i gatgrupp)

Du vet, även solen har sina fläckar...

/P (aldrig ägt en Honda... fast snart ska det bytas hoj igen så då får vi se, 600rr hade legat bra till om det inte vore för de beskrivna problemen)

Absolut!
Solen HAR fläckar, och detta är definitivt EN av dem.
Kureras som jag sa med hårdare ventilfjädrar.

Å andra sidan har jag sett vevaxelras på dem oxå...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Å andra sidan har jag sett vevaxelras på dem oxå...

Usch då!

Angående problemen på just 600rr, är det "bara" första årsmodellerna (2003 och 2004) som har problemen i motorn eller har dom senare också haft likartade problem? Tror att jag har hört om några 2003or och en 2004 fast ingen senare, men det kan ju å andra sidan bero på att det tar tid för felen att uppkomma (bra med femårig garanti)
 

Tiller No73

Back on track!
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Skara
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -91
Jepp Firestormen ÄR ingen uttalad banhoj.
Du jämför äpplen och päron gubbe! :D
Det är en SP1 eller 2 du ska jämföra med!
Nja, jag kan inte riktigt hålla med dej om det, ärade Dr Bike, Firestormen och TLS:en kom samtidigt, har båda halvkåpa och ämnade åt samma publik. Då Honda gjorde sin mjäkig så tog Suzuki klivet ordentligt! Dock så kan vi helst glömma det där med rotationsdämpare, det var inte världens bästa uppfinning...

SP-1 och SP-2 ska istället jämföras med TLR!

Bara min lilla uppfattning... :tummenupp
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag har inte testat honda mer än på körskolan men jag har haft r6 och nu k5 och jag måste säga att yamma har mycket bättre kvalité och finish!:tummenupp
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
5000 lugna eller 1200 mil stuntad kan också spela in. Ska man jämföra ska man ha köpt den ny.

Honda har väll alltid legat efter med antal hk och vikt? Dår är det ju lätt att få saker att hålla:tungan

klart de är skillnad,
Honda = Hooooooooooooooooooooooooonnnnnnddddddddaaaaaaaaaaaaahhhhh

Suzuki = SSSSSSSSSSSSSUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUZZZZZZZZZKKKKKKIIIIIIII
 

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Min gamla pärla har jag inte fått göra nåt annat än normal service på. Den har gått 6500 mil och jag har kört bana 3 ggr i år med den och hänger med rätt bra. Det är en -89 CBR 600F.
 

Dr.Bike

Guest
Jepp Firestormen ÄR ingen uttalad banhoj.
Du jämför äpplen och päron gubbe! :D
Det är en SP1 eller 2 du ska jämföra med!
Nja, jag kan inte riktigt hålla med dej om det, ärade Dr Bike, Firestormen och TLS:en kom samtidigt, har båda halvkåpa och ämnade åt samma publik. Då Honda gjorde sin mjäkig så tog Suzuki klivet ordentligt! Dock så kan vi helst glömma det där med rotationsdämpare, det var inte världens bästa uppfinning...

SP-1 och SP-2 ska istället jämföras med TLR!

Bara min lilla uppfattning... :tummenupp

Du ser vad lite jag vet om Sukas modellbeteckningar!
Jag antog att det var racern detsnackades om!
Dvs TLR:en...

Och ja:TLR är cool. En vän har en sån som han körde som faaan på Gotland, och den var INTE långsam nej...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Vad menar du med att reglagen är under all kritik? Jag tänkte säga att just reglagen känns väl avstämda på en Honda.


Den där vidriga vassa fyrkantiga lilla helljusknappen som man ska trycka in så den fastnar. Det ska va en stor blaffig strömlinjeformad grej som man bara vispar till med tummen.


Det finns väl aldrig något reellt skäl att åka på ett hjul? (det går ju långsammare!!) :hihi

Precis, lika så kurvor, det är ju fartens fiende nummer 1! E4 rules.

Yamaha ger ju inge vidare intryck dom heller när var och varannan hoj ryker som en Transit.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Den där vidriga vassa fyrkantiga lilla helljusknappen som man ska trycka in så den fastnar. Det ska va en stor blaffig strömlinjeformad grej som man bara vispar till med tummen.



Precis, lika så kurvor, det är ju fartens fiende nummer 1! E4 rules.

Yamaha ger ju inge vidare intryck dom heller när var och varannan hoj ryker som en Transit.

tycker jag du är lite gnällig :p
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Hade jag ägt en Suzuki istället för min Honda så hade jag troligtvist inte haft någon hoj alls.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
är lite sugen på en Aprilia SXV 550 nu. Vore intressant att se hur den står sig mot KTM i kvalité....

nu vet jag inte hur en 660 är, men om man snackar om 450,525 och 560så är den flera resor bättre i kvalitet, vet inte hur många kottar som rasat runt om på banerna i år, har tappat räkningen
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Den där vidriga vassa fyrkantiga lilla helljusknappen som man ska trycka in så den fastnar. Det ska va en stor blaffig strömlinjeformad grej som man bara vispar till med tummen.
QUOTE]

Nja inte har jag ngn fyrkantig grunka som skall tryckas in för helljuset iaf.
men det kanske det varit i tidigare modeller, inte vad jag kommer ihåg men det kan man ju alltid minnas fel.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
nu vet jag inte hur en 660 är, men om man snackar om 450,525 och 560så är den flera resor bättre i kvalitet, vet inte hur många kottar som rasat runt om på banerna i år, har tappat räkningen

Och hur många av dessa är ett par år gamla cyklar med eftersatt underhåll?

Jag tycker snarare att mängden KTM motorer i orginalskick som rasar av konstruktionsfel är försvinnande få. Visst du kan inte köpa en 450 som rullat 4 säsonger med tveksamma ägare och ingen renovering och bara hoppas på att den går lite till utan att rasa. Alla högtrimmade fyrtaktscyklar behöver underhåll och varvtalstoppet är en säkerhetsåtgärd och inte en växelindikator.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top