Hondakvalité = sant? Eller är det bara Suzuki som är dåliga?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Håller med om att Hondas hojar många gånger känns ett eller ett par snäpp solidare än konkurrenternas. Sen är det ju en viss skillnad mellan upplevd kvalitet och faktisk.

Jag håller dock inte med om att Suzuki är crap, bara priar annat...har åkt årgångar från 86-98 (gsxr 750/1100) och inte haft några större bekymmer med driftsäkerheten. Däremot är man inte lika duktiga på finish och finlir i detaljarbetet, det gäller allt från svetsskarvarna till enskilda reglage.

Tycker jag...:)
 
Last edited:

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
min lista sämst först
1.ktm
2.ktm
3.ktm
4.honda
5.yamaha
6.suzuki
har köpt en 1000rr nu så förhoppningsvis skjuter jag inte ut kolven genom blocket som på min 900rr....dock är ktm sånt jävla skrot som inte borde få säljas.köpte en ny 660 sålde den efter 4mån då hade jag fan bytt ut hela hojen.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad jag tycker och även hört från andra så stämmer
det du säger. Här är nog lite kortfattat....
Honda=Mycket hög kvalitet, Inte så roliga/spännande motorer
Suzuki=Sämre kvalitet, rolig/spännande motor
Yamaha= Någonstans mittemellan de ovan...

ORD! Gör inlägget till en "sticky" så slipper vi dessa kval framöver. Kawa är givetvis gjorda av kinderöverraskning.
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Alla du känner har troligen kört på bakhjulet.

Utan att vidta de livsnödvändiga åtgärder en Honda kräver för att klara detta.
Har jag fel?

Vad är det för åtgärder?:confused:
Jag kan ej köra bakhjul, men om man nångång skulle av misstag få upp den i luften kan de ju va bra att gjort dessa innan ett ras blir aktuellt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Känner ett par väldigt duktiga och erfarna mc mekaniker i gbg området, dessa servar dom flesta märken.
Och det ligger en hel del sanning i att Hondorna är bättre när det gäller passform/kvalité på div kåpor, bultar etc. lite mera service vänligare. Någon har "tänkt" till på fabriken innan produktion.

Sen är det väl inte en slump att det är mest honda hojjar som stuntas med världen över. :tummenupp

// Nicklas

ingen slump men 929 pga att den är slöare än övriga literhojar och mer lättstuntad, och sexhundrorna är byggda för att släppas i backen verkar det som. de pajar ju aldrig.

Min bild av honda är att de har lag lika mycket energi på att få till onödiga saker som de jobbat på t ex växellåan. Kåperna väger ju fan minst 7 kg på 1000rr. Elsystemen däremot har lite över att önska.
 

axelsson_vpg

Guest
hehe förstår vad du menar brorsan har en 929, den känns mer riktig på något vis.. men ja gillar min gixxer mer. det kan ju ha och göra med att du har köpt en skit suzuki och att den inte har lika mkt CC som 929 därav ojämnare gång osv...
 

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja tack..
Honda är i en klass för sej.
Yamaha och Kawa sisådär.
Suzuki kommer jag aldrig mer att äga nån:gnissla

Har själv haft 2 gsxr1000 k6, har en just nu som jag är riktigt nöjd med.

Har kört hyfsat mycket med min kompis 1000rr och måste säga att det är det värsta skit jag kört.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag är part i målet..men jag gillar Honda! Visst är Gixxer 1000 från 05:a Ögongodis ta mig f-n. 929:an har smarta lösningar, lättmekad och skön att köra, visst har även solen sina fläckar med ryckig gång under 3000 rpm, och en del vibrationer från motor, men den är ju bultad direkt i ramen, annars kanske man inte alls skulle märka man hade en motor..Kollar man andra "hojtyper" så konstigt nog så glider in på Hondas modeller..Och Hondan är den man haft längst oxå hittils så visst är man nöjd.

Skulle kunna tänka mig ge upp Honda för Ducati! Men då vill jag ha nyare och har inte råd med de om jag inte vill gå ner mig flera årmodeller och få en tyngre effektsvagare hoj. Det är att köra med hjärta istället för hjärna att köra Ducati enligt vissa men skall man tro ducatiägare så kör man med både och då.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
min lista sämst först
1.ktm
2.ktm
3.ktm
4.honda
5.yamaha
6.suzuki
har köpt en 1000rr nu så förhoppningsvis skjuter jag inte ut kolven genom blocket som på min 900rr....dock är ktm sånt jävla skrot som inte borde få säljas.köpte en ny 660 sålde den efter 4mån då hade jag fan bytt ut hela hojen.

Så eftersom kawasaki inte ens är med på listan så är den bäst? GSXR 750 bytes mot ZX10!
 

Dr.Bike

Guest
Vad är det för åtgärder?:confused:
Jag kan ej köra bakhjul, men om man nångång skulle av misstag få upp den i luften kan de ju va bra att gjort dessa innan ett ras blir aktuellt.

Då får du lov att modda oljepickupen i tråget så att den sitter i trågets bakre del (så den inte suger luft utan just olja - som det är tänkt)
Sen kan man som extra försäkran hälla i en extra liter utöver maxnivån.
 

Kneedrag

Guest
Aldrig en Honda

Förstår inte att Honda kan ha ett sådant kvalitet rykte?
Om Honda har sådan kvalitet varför rasar flera 600 03 rr hojar? de är ju inte så gamla borde ju inte hända. Vet om 3 fall i Vgötaland där samma modell/år fått totalras.


Honda kanske har bra hojar lättmekat osv men Suzuki har bättre motorer (inga ras däremot tps och lägesgivare som behöver bytas på nya hojar).


Sen en ironisk grej är att man hjälpt 3-4 st hojåkare med hojar som strulat och det har bara varit hondor (måste ju vara slumpen right :):rolleyes:


nästa hoj blir en kwack eller suki
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Då får du lov att modda oljepickupen i tråget så att den sitter i trågets bakre del (så den inte suger luft utan just olja - som det är tänkt)
Sen kan man som extra försäkran hälla i en extra liter utöver maxnivån.

Det känns som ytterligare ett skäl att hålla sig på 2 hjul.:D
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Vad menar du med att reglagen är under all kritik? Jag tänkte säga att just reglagen känns väl avstämda på en Honda. Små saker som passform, fästen, ej för långa skruvar när det inte behövs osv. känns Hondamässigt. En hoj som gått 5000 mil har förmodligen ingen nykänsla i reglagen om man inte ser efter dom. Efter 5000 mil räcker det kanske inte att smörja kopplingsvajern, den måste bytas.
Inga större skillnader mellan de japanska märkena tror jag. Japansk kvalitet står sig längst tror jag.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
VTR vs. TL

Hade tidigare en VTR 1000 F som gått 1500 mil. Kändes slö. slapp och likgiltig. Värdelös gaffel som dök vid broms men med trevligt twinmuller. Köpte den just för allas snack om hondakvalla...

Sålde den efter en sommar.

Köpte en TL1000s i sommar som har gått ca.5000 mil. Hojfan känns som ny. Grymt mycket bättre gaffel och chassi än hondan.Den enda svagheten är väl hjärnsläppet med rotationsdämparen bak.


VTR= Trist gubbhoj.
TLs= Hårdrock!!!:yoparty
 

Dr.Bike

Guest
Förstår inte att Honda kan ha ett sådant kvalitet rykte?
Om Honda har sådan kvalitet varför rasar flera 600 03 rr hojar? de är ju inte så gamla borde ju inte hända. Vet om 3 fall i Vgötaland där samma modell/år fått totalras.


Honda kanske har bra hojar lättmekat osv men Suzuki har bättre motorer (inga ras däremot tps och lägesgivare som behöver bytas på nya hojar).


Sen en ironisk grej är att man hjälpt 3-4 st hojåkare med hojar som strulat och det har bara varit hondor (måste ju vara slumpen right :):rolleyes:


nästa hoj blir en kwack eller suki


Kan det kanske vara för att det är banhojar du talar om?

Kan det bero på att pojkarna ALLTID som regel (utan undantag) har övervarvat dem när de pajar?

Ostrypt box (flyttar varvstoppet uppåt) + att man inte byter till hårdare ventilfjädrar på cbr600 = att be om ras.

Fysikens lagar gäller.

Alltid.

Även Honda ;)
 
Last edited:

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
"Old hondas never die - They just go faster"

Njet... började min bana med en VF 750F -83 och den drog olja den, men de följande 5 hönorna har fungerat perfekt.
Ett bottennapp tycker jag var Yamaha TRX 850, kass växellåda, drog mycket olja och att den fnyste mycket även som nyservad.
Alla med 5 års garanti lär ha bra kvalité oavsett hur moppen "känns" eller hur lösningar upplevs.
 

Dr.Bike

Guest

VTR= Trist gubbhoj.
TLs= Hårdrock!!!:yoparty

Jepp Firestormen ÄR ingen uttalad banhoj.
Du jämför äpplen och päron gubbe! :D
Det är en SP1 eller 2 du ska jämföra med!
DÅ snackar vi hårdrock! :rock
Men Sukan är en jädra fin hoj den å!

Det känns som ytterligare ett skäl att hålla sig på 2 hjul.:D

Det finns väl aldrig något reellt skäl att åka på ett hjul? (det går ju långsammare!!) :hihi

Såklart man slangade i yngre dagar, men numera är man för gammal för sådan tuppfäktning och plymvifteri inför damerna. (för det är ju vad det hela handlar om. Medvetet eller omedvetet)
Låt ungtupparna sprätta lite.
Det är ju f.ö kul!
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag håller inte med angående "Hondakvalitén". Min Fireblade var den sämst ihopkommna hoj jag ägt. Reglagen kommer från en moped och känslan av kvalité är det sista man tänker på.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top