Hur öppna grillkolspåsen......

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En riktig man han slänger på hela påsen utan att öppna den.

Häller på lämplig vätska så som t.ex bensin eller hembränt. Diesel är manligt men lite svårantändligt så då bör man ha gasvetsen till hands för att tända så diesel är alltså lämligast i hemmagrillen. Ute i skogen har man ju desutom oftast med sig både HB och bensin eller åtminstone HB.

Nu spårade jag nästan ur lite... Nåväl sedan fortsätter man med vända på påsen och häll på mera bensin/HB

Även en man låter påsen suga lite medans han plockar upp tändstickorn, alltså ca 30 sekunder.
Sedan tänder man i ena hörnet på påsen och tänk bara på att inte hålla huvudet ovanför grillen.

Sen slänger man på lämpligt kött. Naturligtvis ingen fisk, sånt är för kvinnfolk av olika kön.
Lämpliga grönsaker kan vara några ägg som man kokar i kaffepannan över grillen eller så lägger man en sten på grillen och vips så har man sin stekpanna att steka äggen på.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Plötsligt händer det bara. Att man drar i rätt snöre. Jag brukar försöka systematiskt leta på och dokumentera vilken det är. Men nääää.....

Jag har fått många anhängare att använda värmepistol för att tända grillen. Det tar några minuter utan att det händer, när det väl tänder så har man en perfekt varmluftsfläkt som man kan se till att verenda lite kol brinner. Klar glöd på mindre än 10 minuter.

Mats

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
Gasolgrill rockar! Folk som säger att kolgrill är bättre gör något katastrofalt fel med grillen (vilket är rätt svårt)

De förbannade kolpåsarna är bara EN anledning att byta till gasol. Köpa dem, skita ner sig med dem :brinnerup och inte inte minst öppna dem är alla bra anledningar att gå över till gasol. Dessutom blir resultatet bättre. Pungt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dessutom blir resultatet bättre. Pungt.

Ja, om man vill fota det man grillat så blir de möjligen bättre i bemärkelsen "snyggare".... Att grilla över kol gör att det smakar grillat. Att grilla över gasol gör att det ser grillat ut men inte smakar grillat.

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
MT-09 - 24
En gång i tiden (fram tills för ett par år sedan, okejrå), när jag var oerfaren även inom grillningens konster var även jag kolgrillstaliban. Sedan åt jag hos en kamrat som blivit gasolanhängare, och vips så blev jag frälst!

Men OK, var och en blir salig på sin tro. Jag tillber i alla fall guden Weber uppe i sitt (gas)moln!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Plötsligt händer det bara. Att man drar i rätt snöre. Jag brukar försöka systematiskt leta på och dokumentera vilken det är. Men nääää.....

Jag har fått många anhängare att använda värmepistol för att tända grillen. Det tar några minuter utan att det händer, när det väl tänder så har man en perfekt varmluftsfläkt som man kan se till att verenda lite kol brinner. Klar glöd på mindre än 10 minuter.

Mats

Ärs, tändvätska tänd och gå loss med en hårtork :yoparty

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Alltså nog blir gasolgrillat bra, det går att göra skitgod mat i ugnen också. Men det smakar ju inte som grillat ska smaka. Ifall det blir bättre med en gasolgrill så är det ett bevis på att man inte gillar smaken av kolgrilllat kött.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det är ju det man gör! Fuktig hickoryflis i hålig folie, för bästa rökeffekt! :tummenupp

Fifan, ny vet jag vad jag käkar ikväll!

Hittade en bild från grillsäsongsavslutningen 2008 då jag firade med kycklingklubbor som grillats med lock och en rejäl näve fuktiga Jack Daniels Wood Smoaking Chips. Detta var den 27:e december. Grillsäsongen 2009 började ca två veckor senare.

Bifogat

• bbq.jpg
    bbq.jpg
    120.6 KB · Visningar: 101

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Är det bra skit det där?

Till kycklingklubbor är det oslagbart. :fakta
Det är som med alla andra kryddor, varje krydda har sitt användningsområde. Men som sagt, kycklingklubbor med ordentlig röksmak från JD-chipsen och en bra BBQ-sås är en religiös upplevelse.
Funkar även till fläskkött men ska man helsteka fläskfilé får man vara lite försiktig eftersom det nästan kan bli för mycket av det goda.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Apap. Mig lurar du inte så lätt! Gör jag som du säger kommer jag slita av mig fingret istället. Det där pappret är segt som fifan.

Jävla tunnis, om du misslyckas första gången så har du ju för fan 9 fingrar till att testa med :mad: Och krisar det sig så kan du ju vira skiten runt tårna!

Ska jag behöva filma och youtuba här för att visa att det är så det går till!?

Kan för övrigt instämma angående JD-chipsen, de luktar förjävla gott och ihop med Jimpa-sås så har man en übergod grillrätt!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kan för övrigt instämma angående JD-chipsen, de luktar förjävla gott och ihop med Jimpa-sås så har man en übergod grillrätt!

Jag tycker att JD skall ägna sig åt det de kan istället. En fet t-bone och dricka ur flaskan är manligt.

Nån nämnde ägg tidigare i tråden, vem fan äter ägg till grillat :confused:

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...