Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag tror att det har med ålder att göra...

I tonåren var man "rädd" för Poliser... man körde trimmad moppe och kanske drack en folköl eller så.

Nu är det annorlunda.

I morse på väg till jobbet var det en stor poliskontroll. Tre bilar osv. Kollade att folk skrapat rutorna (i norrbotten har vi snö nu) och allmänt trafikvett gissar jag. Själv blev jag inte stoppad.

Hade jag varit yngre (iallafall mentalt) hade jag ringt och "varnat" mina kollegor eller blinkat med helljuset för att varna medtrafikanter men det har jag slutat med sedan länge. Var och en får stå för sina egna handlingar i trafiken.

Tycker att det var otroligt bra att det utförs kontroller med ojämna mellanrum för att plocka de som är farliga för sig själva och andra.
Det allra bästa är nykterhetskontroller!

Sen skulle man ju kunna hoppas att man kunde rapportera folk själv ibland. Jag hade för många år sedan oturen att bli "förföljd" av en VW buss. Han låg ca 1-1½ meter bakom min Kawa z1100st då jag körde 90 på 90-väg. Han körde inte om. Jag ökade till 110 för att ta upp lämplig lucka men han hakade på så fort jag sänkt till 90 igen. Såg ilsken ut så jag vågade inte stanna. Slutade med att jag ökade luckan ordentligt men gissar att jag åkt dit ordentligt om det varit en hastighetskontroll.
Honom skulle jag gärna ha velat rapportera.

KJECOP: Du verkar vara en som kan ditt jobb! Keep up the good work.
 

Danne_

Ny medlem
Gick med
30 May 2006
Ort
Älmhult
Hoj
Honda 900rr i nyskick
bmwjohan skrev:
2516076 jag har en kompis som är snut. han kör 200km/h+ på allmän väg när han inte är i tjänst :D

Grattis . Att din kompis är polis. Min pappa är polis och han kan köra mycket snabbare än din kompis på allmän väg.:tummenupp
 

KJECOP

Guest
Slappa skrev:
2568675 Ganska svårt att göra de va utan sirener och ljud?:va
:D Ja, det har väldigt rätt i...

Om jag skriver så här istället, man får köra i angelägenhetsgraden "Trängande fall" och köra enligt de regler som då gäller t.ex. köra fortare än skyltade hastighetsbegränsningar, köra förbi rött osv. utan att påkalla fri väg. Men vill man påkalla fri väg så måste man ju använda blåljus, eller blåljus och sirén. Annars så påkallar man ju inte fri väg...
 

KJECOP

Guest
Maggy skrev:
2569819 Jag tror att det har med ålder att göra...

I tonåren var man "rädd" för Poliser... man körde trimmad moppe och kanske drack en folköl eller så.

Nu är det annorlunda.

I morse på väg till jobbet var det en stor poliskontroll. Tre bilar osv. Kollade att folk skrapat rutorna (i norrbotten har vi snö nu) och allmänt trafikvett gissar jag. Själv blev jag inte stoppad.

Hade jag varit yngre (iallafall mentalt) hade jag ringt och "varnat" mina kollegor eller blinkat med helljuset för att varna medtrafikanter men det har jag slutat med sedan länge. Var och en får stå för sina egna handlingar i trafiken.

Tycker att det var otroligt bra att det utförs kontroller med ojämna mellanrum för att plocka de som är farliga för sig själva och andra.
Det allra bästa är nykterhetskontroller!

Sen skulle man ju kunna hoppas att man kunde rapportera folk själv ibland. Jag hade för många år sedan oturen att bli "förföljd" av en VW buss. Han låg ca 1-1½ meter bakom min Kawa z1100st då jag körde 90 på 90-väg. Han körde inte om. Jag ökade till 110 för att ta upp lämplig lucka men han hakade på så fort jag sänkt till 90 igen. Såg ilsken ut så jag vågade inte stanna. Slutade med att jag ökade luckan ordentligt men gissar att jag åkt dit ordentligt om det varit en hastighetskontroll.
Honom skulle jag gärna ha velat rapportera.

KJECOP: Du verkar vara en som kan ditt jobb! Keep up the good work.
Ja nog hänger det där med åldern lite ihop med hur man tänker och vad man gör. Jag resonerade inte lika när jag var 18 och upp till 44 som jag gör nu när jag är 45. Jag vill inte berätta hur jag körde när jag var 20 men jag kan berätta hur jag kör nu...

Ja visst blir man galen på dessa som trycker så där nära bakom! :mad: Det är lite konstigt men när jag jobbar så håller alla bra avstånd bakom mig, varför skall det vara så svårt att göra det när man kör bakom ett annat fordon än ett polisfordon. Tror man olycksrisken är större när man kör bakom en polis och därför håller man ett längre avstånd???? :va

Tack Maggy! Men jag försöker bara att tänka till när jag jobbar och när jag är ledig, helt enkelt använda lite sunt bondförnuft :tungan Men jag är inte mer än människa och kan göra fel och när det blir fel så ber jag om ursäkt. Jag försöker helt enkelt vara mänsklig då jag jobbar och väger även in detta i min bedömning då andra gör fel i trafiken.

Men när jag skriver på sättet så exploderar en del och går i taket och funderar vad det är som gäller och om polisen får göra egna bedömningar osv osv och att det blir orättvist och inte korrekt om allt skall bero på vilken polis man träffar på. Fast den diskussionen har redan förts ett par gånger här i forumet och behöver väl knappast tas en gång till... :gnissla
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Skulle vara kul och råka på dig nån gång Kelle ( Kjecop), ser jag en polis på TDM i sthlm ska jag hälsa på dig.:tummenupp
Kjelle behövs här på SH, så sluta klanka på honom.
 

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Stor Elak Twin
De gånger polisen stoppat mej har dom varit otroligt trevliga och pratat och varit allmänt som folk är mest..
Förutom en gång,, blåste för en himla massa år sedan om en civilsnut mitt i natten efter Karlskogacrusingen på motorvägen utanför stan i hmm ja kanske en 240-250 km i en toktrimmad Audi. Det tog honom en mil att komma i fatt i sin sura Honda Accord men sen jävlar---:fakta :fakta :fakta :censored
Helvete vad han läste om hur otroligt fort jag hade kört.. det roliga var att han var färsk polis från Stockholm det hördes på talet och blivit placerad i bonnhålan Örebro.. jag hade dessutom precis gått samma "skola" inom polisen han som äkta och jag som MP så vi hade läst samma böcker o haft samma lärare.. han gick på som om jag hade mördat nån och jag sa till han,,
Nu lilla vän är det så här.. ATT du har inga bevis.. du har ingen radar ingen trafipax och du kan inte ha mätt avstånd o tid på motorvägen för du hann inte ifatt med din skitbil..
Jag trodde han skulle skjuta mej han var i upplösningstillstånd..
VA FAAAN ERKÄNN DU HAR KÖRT FÖR FORT.,.,., Glöm det,, du ska bevisa vad jag gjort,, jag ska inte bevisa min oskuld.. så är det i USA inte här..

Hur som haver jag skrev inte på ett skit varken förnekade eller erkännde 6 månader senare kom det ett brev indraget körkort 2 månader 1400 i böter..
Kan säga att det var det värt,.,. och för att verkligen visa att jag då ägde vägen drog vi ut på motorvägen sen igen fast åt andra hållet och blåste ur bilen en gång till... ja jag vet omoget och allt det där,, men va faan jag var ung livet lekte klockan var 4 på morgonen 2 brudar i bilen en helvetes stereo och en enorm motor.... :):):):):):):):)
 

KJECOP

Guest
Mc-Krille skrev:
2571124 Skulle vara kul och råka på dig nån gång Kelle ( Kjecop), ser jag en polis på TDM i sthlm ska jag hälsa på dig.:tummenupp
Kjelle behövs här på SH, så sluta klanka på honom.
En TDM med en svart topbox, då är chansen (eller risken...) stor att det är jag... :)

Om du menar med att vinka när du ser mig så försöker jag alltid att hälsa. Men ibland så har jag vänster hands finger på sändningstangenten och då kan jag inte vinka och försöker då att nicka istället.

Men kom gärna fram och snacka :tummenupp
 

KJECOP

Guest
Willy_wheel skrev:
2571826 De gånger polisen stoppat mej har dom varit otroligt trevliga och pratat och varit allmänt som folk är mest..
Förutom en gång,, blåste för en himla massa år sedan om en civilsnut mitt i natten efter Karlskogacrusingen på motorvägen utanför stan i hmm ja kanske en 240-250 km i en toktrimmad Audi. Det tog honom en mil att komma i fatt i sin sura Honda Accord men sen jävlar---:fakta :fakta :fakta :censored
Helvete vad han läste om hur otroligt fort jag hade kört.. det roliga var att han var färsk polis från Stockholm det hördes på talet och blivit placerad i bonnhålan Örebro.. jag hade dessutom precis gått samma "skola" inom polisen han som äkta och jag som MP så vi hade läst samma böcker o haft samma lärare.. han gick på som om jag hade mördat nån och jag sa till han,,
Nu lilla vän är det så här.. ATT du har inga bevis.. du har ingen radar ingen trafipax och du kan inte ha mätt avstånd o tid på motorvägen för du hann inte ifatt med din skitbil..
Jag trodde han skulle skjuta mej han var i upplösningstillstånd..
VA FAAAN ERKÄNN DU HAR KÖRT FÖR FORT.,.,., Glöm det,, du ska bevisa vad jag gjort,, jag ska inte bevisa min oskuld.. så är det i USA inte här..

Hur som haver jag skrev inte på ett skit varken förnekade eller erkännde 6 månader senare kom det ett brev indraget körkort 2 månader 1400 i böter..
Kan säga att det var det värt,.,. och för att verkligen visa att jag då ägde vägen drog vi ut på motorvägen sen igen fast åt andra hållet och blåste ur bilen en gång till... ja jag vet omoget och allt det där,, men va faan jag var ung livet lekte klockan var 4 på morgonen 2 brudar i bilen en helvetes stereo och en enorm motor....
Vem har inte gjort en och annan omogen grej i sina dagar... Jag är inte den som kan slå mig för bröstet och säga att jag alltid varit eller är felfri.

Jag minns en gång för 30 år sedan när jag skulle dra från snuten med min moppe när jag hade skjuts... Det gick inte bra kan jag säga... :fakta :fakta :mattias :mattias :ajjabajja :ajjabajja :hördu :hördu
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
KJECOP skrev:
2571858 Vem har inte gjort en och annan omogen grej i sina dagar... Jag är inte den som kan slå mig för bröstet och säga att jag alltid varit eller är felfri.

Jag minns en gång för 30 år sedan när jag skulle dra från snuten med min moppe när jag hade skjuts... Det gick inte bra kan jag säga... :fakta :fakta :mattias :mattias :ajjabajja :ajjabajja :hördu :hördu


Jag blev stoppad av en mc polis en gång och han fällde upp hjälmen och frågade "är moppen trimmad?"
J:"Ja"
Då såg han sur ut o glodde i backen och frågade igen "är moppen trimmad"
J:"nja lite trimmad"
P "då tar vi allt om från början - och om polisen frågar om moppen ör trimmad vad svarar man då mummel - okej ÄR DEN TRIMMAD?"
J:"Nä nä den e helt original"
P:"rätt svar åk iväg adjö

:yoparty - men man åkte ju dit en annan gång.
Fast dom vatt inte heller så sugna på att skruva hela passet.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Slappa skrev:
2547906 Hur får du det till att IronMike är Nazist då? Bara undrar eftersom han själv inte skrev de nånstans!

Ja, hur kan jag få det till det?! Hur kan man tro att lilla plåtmicke är nasse?! Kan det kanske vara för inlägg i stil med detta: :va :rolleyes:

IronMike skrev:
2578318 Svensk fotboll börjar bli mer och mer ...hm, "nysvensk" eller vad man nu ska kalla det. För ett par år sen började man tycka att engelsk fotboll blev mindre å mindre engelsk iom alla blånegrer.

En klassiker är då man var hemma hos polarn, hans farsa, samt halvlillebror på 2 år ..polarns farsa som är väldans smat rackare, överläkare etc, håller halvlillebrorsan i knät. Cole, i Manchester U får bollen, varpå fadern till lilla barnet säger "simon, ser du apan på teve" -med smålänsk dialekt...

Men exakt så var det ju. Engelsk fotboll *suck* men mestadels nyimporterade lirare från Kongo etc vad vet jag.

Börjar bli mer så här hemma. Själv höll man på djurgården när man va ung, då var det hemmapojkar. Numera är det ett gäng som kommer lite varstans, köpta hit å dit. Det är pannkaka. Ta bara zlatan eller halvnegern från celtic, henke., det är inga svenskar. Låt dom lira för sina hemmaländer när det iaf handlar om vm. I serier vettetusan hur man ska göra.

Assyriska....... Låt dom spela mot lag i mellanöstern eller nåt. Tycker dom inte har ngt att göra i svensk fotboll. Inte minst allsvenskan.

Isåfall får dom ändra namn på allsvenskan till blandras-svenskan eller förortsligan. Eller hur de nu vill dela upp sig. Eller om de startar en liga typ "asyl-svenskan".

Var ska man dra gränsen? ..vinner sverige VM om hela nya laget om ett par år består av 11 asylsökande negrer? :va

--

inget rasistiskt menat ..olika folkslag e bra på olika saker.

negrer är överlägsna inom typ 100 m etc. judar e bra på schack. svenskar är bra på lite av varje.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top