Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
KJECOP skrev:
2544202 FAKK....!!!!!!! :drool

Ja med sådana där kollegor så skulle jag kunna tänka mig att åka i bil ett å annat arbetspass... Men var man inte stelbent efter det så blir man det aldrig :drool

:yoparty

I brist på annat så va jag tvungen o kolla in din sida o läsa lite..
Såg att du råkat ut för sprutstick.. e rätt skraj för att råka ut för det själv o jag blev inte mindre skraj för det nu :gnissla
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
korvgubbe skrev:
2516089 De tar väl tyvär inte in så mycket gamla nazister på polishögskolan nuförtiden?! Du borde kanske se om du kan kvoteras in?! En gammal skinnskalle per invandrare som tas in på skolan borde väl vara en lagom dos för att upprätthålla balansen?! Berätta lite om din stora beundran av hitler, din syn på "nysvenskar" och zigenarpack så borde platsen vara din.:tummenupp

Hur får du det till att IronMike är Nazist då? Bara undrar eftersom han själv inte skrev de nånstans!
 

KJECOP

Guest
AndreasNo skrev:
2546111 I brist på annat så va jag tvungen o kolla in din sida o läsa lite..
Såg att du råkat ut för sprutstick.. e rätt skraj för att råka ut för det själv o jag blev inte mindre skraj för det nu :gnissla
Ja det där var inte alls kul faktiskt. Jobbig tid med all den där väntan innan man fick besked.

Dessutom så jag gillar jag inte sprutor annars heller under normala och renliga former. Men det blev ett antal sprutor efter sticket och blodprov så jag blev nästan van. Men som sagt, väntan... Hu! Det var lååååånga månader...
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
KJECOP skrev:
2551432 Ja det där var inte alls kul faktiskt. Jobbig tid med all den där väntan innan man fick besked.

Dessutom så jag gillar jag inte sprutor annars heller under normala och renliga former. Men det blev ett antal sprutor efter sticket och blodprov så jag blev nästan van. Men som sagt, väntan... Hu! Det var lååååånga månader...

Jag förstår de...de e just dendär väntan i ovisshet jag e lite skraj för.
Lär ju inte sticka ner näven i fickan på nån om ja skulle lyckas gripa någon :näsblod
 

NR:7

Team NR:7 Racing 2oo4
Gick med
31 Oct 2003
Ort
södertälje
Hoj
CBR900RR-SC28 Stunt & CBR900RR-SC33 & CBR600RR Race
Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

ja ni det har ni väll sätt på tv på den där serien "poliser" haha
 

Mum!n

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Ort
eskilstuna
Hoj
En rosa
Stuff skrev:
2523362 Min granne är snut och han skiter fullständigt i om ens hans egna små moppefuckon bär hjälm eller inte när de åker omkring. Dessutom är de små asen ute sent på nätterna och härjar utan att han reagerar. Fet är han också.

:lol :hoppskrat :skrattaåt :2cool
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Polisen skall bemannas av det stora snittet av samhället - detta innebär att dom flesta poliser är lätt kriminella - dom utgör ett snitt av samhället i övrigt.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
KJECOP skrev:
2524006 Vi skall även prioritera avstånd till framförvarande fordon och jag har många gånger rapporterat detta också.

En gång då jag körde privat på 90 - väg, E4 söderut vid Skärholmen så hade jag en bil bakom mig som körde på ett avstånd av ungefär 1,5 - 2 meter. Då höll jag ungefär 95 km/tim på hastighetsmätaren. Jag vinkade åt honom att ta ut avståndet men han skakade på huvudet och viftade åt mig att flytta mig åt sidan. Jag kunde inte göra det eftersom jag hade bilar till höger om mig.

Men då brann det i skallen på mig... :mad:

Jag körde förbi bilarna och körde åt sidan och då dammade bilen förbi mig som ett skott. Jag körde efter och när föraren stannade så gick jag fram och visade polislegitimationen. Svaret jag fick av föraren var "Oj!". Sedan försvarade han sig med att han inte skulle ha gjort så om han vetat att jag var polis... Gissa om jag rapporterade honom och om han fick körkortet återkallat.


Men sluta nu, hur bevisade du det i rätten?

Enda möjligheten är att du, som så många andra trafikpoliser lurar och skrämmer folk till att erkänna när ni saknar bevisning.

Jag trodde du var en seriös trafikare men det verkar som jag hade fel...:tummenner
 

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Oj, kanske inte rätt tråd att avslöja sin grej på... men det är preskriberat. Jag har kört närmare 250 blås med en liten street-rejserbil på E20 med en "off duty" polis i baksätet. När jag kom på min "blyfot" :ajjabajja så satt fröken bara och flinade... *eeehhh* Jag hade lappen kvar och hjärnverksamheten fungerade betydligt bättre efter det... :skrämd
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
JT skrev:
2556781Jag trodde du var en seriös trafikare men det verkar som jag hade fel...:tummenner

Vi får väl hoppas KJECOP får tillfälle att utfärda en bot till dig så får vi höra båda versionerna och själv dra oss en slutsats vem som är dum och vem som är vis.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
andersbrink skrev:
2556823 Vi får väl hoppas KJECOP får tillfälle att utfärda en bot till dig så får vi höra båda versionerna och själv dra oss en slutsats vem som är dum och vem som är vis.

Dum? Vad menar du?

Jag ifrågasätter inte att det var rätt eller fel, personligen tycker jag det är ganska dumt att inte hålla avståndet. Det jag ifrågasatte var tillvägagångsättet. Rättssäkerheten är en av grundstenarna i en rättsstat, det tycker i alla fall jag som blivande jurist!
 

schneberger

Bannad
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Hos fingert
Hoj
CC Dominator
JT skrev:
2556853 Dum? Vad menar du?

Jag ifrågasätter inte att det var rätt eller fel, personligen tycker jag det är ganska dumt att inte hålla avståndet. Det jag ifrågasatte var tillvägagångsättet. Rättssäkerheten är en av grundstenarna i en rättsstat, det tycker i alla fall jag som blivande jurist!
'

eftersom att killen skrev på pappren som jag förstod det. så finns det ju inte så mycket att bevisa.. sen kan man ju diskutera om det går att bevisa eller inte.. men dom gångerna jag har blivit stoppad och verkligen vetat med mig att det är sant och att jag inte kan komma undan så är det ju bara att skriva på .. den här gubben kände sig väll antaglien ganska dum och skrev då på ..
hade det däremot tagits till rätten hade det förmodligen varit jävligarfe att bevisa.
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
schneberger skrev:
2558617 '

eftersom att killen skrev på pappren som jag förstod det. så finns det ju inte så mycket att bevisa.. sen kan man ju diskutera om det går att bevisa eller inte.. men dom gångerna jag har blivit stoppad och verkligen vetat med mig att det är sant och att jag inte kan komma undan så är det ju bara att skriva på .. den här gubben kände sig väll antaglien ganska dum och skrev då på ..
hade det däremot tagits till rätten hade det förmodligen varit jävligarfe att bevisa.

Precis vad jag menar om du läst mitt inlägg...;)

JT skrev:
2556781 Men sluta nu, hur bevisade du det i rätten?

Enda möjligheten är att du, som så många andra trafikpoliser lurar och skrämmer folk till att erkänna när ni saknar bevisning.

Jag trodde du var en seriös trafikare men det verkar som jag hade fel...:tummenner

Jag tycker det är osmakligt och oetiskt när Poliser utnyttjar folks okunskap och skrämmer folk till att skriva på. Jag tvivlar starkt på ett personen i ovan nämda fall har gjort en 100% riktig bedömning av situationen vilket krävs för att någon ska dömmas som skyldig bortom alla tvivel.

Jag är glad att vi inte bor i ett sammhälle där en enskild person t.ex. en Polis berättelse är lika med en fällande dom. Det är ju rena Gestapo metoderna!
Tack för att vi bor i ett rättsstat inte en polisstat.
 
Last edited:

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
JT skrev:
2558826 Precis vad jag menar om du läst mitt inlägg...;)



Jag tycker det är osmakligt och oetiskt när Poliser utnyttjar folks okunskap och skrämmer folk till att skriva på. Jag tvivlar starkt på ett personen i ovan nämda fall har gjort en 100% riktig bedömning av situationen vilket krävs för att någon ska dömmas som skyldig bortom alla tvivel.

Jag är glad att vi inte bor i ett sammhälle där en enskild person t.ex. en Polis berättelse är lika med en fällande dom. Det är ju rena Gestapo metoderna!
Tack för att vi bor i ett rättsstat inte en polisstat.

Om man gjort ett fel i trafiken och tar konsekvenserna av detta kan du väl inte mena att man då blir utnyttjad av polisen och att polisen utnyttjar folks okunskap samt att det är oetiskt mm. Om man nekar och skyller ifrån sig i alla lägen, är det att vara kunnig och ha god etik i din värld?

Över 80% av alla som "vägrar skriva på" betalar in det strafföreläggande som åklagaren oftast skickar ut. Skillnaden är bara att det kostat samhället onödigt mycket pengar att hantera ärendet. Varför folk vägrar att skriva på ute vid vägkanten om majoriteten i alla fall erkänner utan att det går till tingsrätten kan man ju bara spekulera i. Man kanske inte tål att bli tillrättavisad av en polis....

Rent generellt så väger en polismans vittnesmål i rätten ganska tungt och i de fall jag känner till där någon gått fri så har det funnits uppenbara felaktigheter eller andra ovanliga omständigheter. Självklart ska man utnyttja sin rätt att få saken prövad om man misstänker att allt inte står rätt men att konsekvent neka till allt, tex solklara överträdelser som är videoinspelade, är inget annat än resursslöseri.
 

KJECOP

Guest
JT skrev:
2556781 Men sluta nu, hur bevisade du det i rätten?

Enda möjligheten är att du, som så många andra trafikpoliser lurar och skrämmer folk till att erkänna när ni saknar bevisning.

Jag trodde du var en seriös trafikare men det verkar som jag hade fel...:tummenner
Efter aktuell händelse så pratade jag med föraren och berättade att jag skulle rapportera honom. Jag berättade även att jag skulle upprätta en primärrapport och att polisen eller åklagaren skulle höra av sig till honom. Dessutom så upplyste jag honom om hans alternativ att senare erkänna det inträffade och rätten att få sin sak prövad av en domstol där han skulle få berätta sin syn på saken och att jag då skulle vittna om mina iakttagelser. Han svarade mig att han hade förstått vad jag hade sagt och vad det innebar.

Efter detta så upprättade jag en rapport när jag började att jobba och lämnade den till utredningsavdelningen. Därmed var ärendet avslutad för min del och jag hörde heller inget mer om det hela. Jag utgår därför att föraren erkände händelsen och inte önskade att få sin sak prövad i domstol.

Lustigt att du kan påstå att jag som så många andra trafikare lurar och skrämmer folk då bevisning saknas. Har du träffat mig så att du har belägg för ditt påstående eller är det bara något du helt ogrundat kastar ur dig?

Jag har aldrig skrämt, lurat eller hotat någon för att någon skall skriva på böter eller erkänna något. Varför skulle jag göra det? Vad skulle nyttan vara för mig om jag lurade och skrämde en person till att erkänna? Skulle jag tjäna mera pengar på det? Nej inte ett skit... Skulle jag sova bättre på natten? Nej absolut inte...

Jag jobbar så här att om någon begår ett fel i trafiken och jag inte har sett så mycket att jag kan stå för det i en domstol så rapporterar jag det inte. Däremot så kan jag stoppa föraren, kolla körkortet, nykterhet och sedan prata lite med föraren om det som hänt. Om föraren under samtalet erkänner och berättar att det jag trott mig se stämmer så spelar det mig ingen roll. Jag har ändå inte sett det helt klart och tydligt och rapporterar det därför inte.

Jag upplyser alltid den jag skall rapportera att jag kan utfärda böter på plats och att personen då får en kopia på boten och ett inbetalningskort direkt. Jag säger även att personen har rätt att förneka och även att få sin sak prövad i en domstol. Ibland så samtalar vi om det som hänt och personen kan känna sig tveksam till det. Jag rekommenderar då alltid personen att inte erkänna och skriva på utan istället fundera på saken och låta polisen eller åklagaren höra av sig i efterhand för ev. utfärdande av böter. Om personen då i efterhand inte vill betala böterna så får denne sin sak prövad i domstol. Jag har under sådana omständigheter träffat några personer i domstolen och de har alltid tyckt att jag uppträtt korrekt och på ett schysst sätt även fast de har sedan har blivit dömda.

Jag har aldrig rapporterat något som jag inte kunnat stå för i en domstol och kommer aldrig att göra det. Jag har aldrig skrämt, hotat eller lurat någon för att jag skall "vinna".

Vad det gäller att ingripa på fritiden så är en polis alltid polis och det spelar ingen roll om man är ledig eller i tjänst när man agerar mot ett brott eller en trafikförseelse. Det man har sett eller har gjort har samma betydelse (mycket eller inget) i båda fallen.

Sen om du inte tror att jag är en seriös trafikare utan att ha träffat mig så är det upp till dig. Jag kan ändå inte vara alla till lags och inte heller vara omtyckt av alla...
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
lite off-topic kanske, men bra tråd att fråga i(?)

Visst skall väl polisbilar ha blåljuset på för att få överträda hastighetsbestämmelserna?

Är ju hur ofta som helst man hoppar till av att man märker en polisbil i arslet på en som vill köra om även fast man själv ligger lite över rådande tillåtna hastighet....
 

KJECOP

Guest
mkillen skrev:
2564276 lite off-topic kanske, men bra tråd att fråga i(?)

Visst skall väl polisbilar ha blåljuset på för att få överträda hastighetsbestämmelserna?

Är ju hur ofta som helst man hoppar till av att man märker en polisbil i arslet på en som vill köra om även fast man själv ligger lite över rådande tillåtna hastighet....
Nej det behövs inte...

Det finns tre angelägenhetsgrader då polisen jobbar.

1) Yrkesutövning: Detta gäller så fort man jobbar. Då får man inte köra fortare än vad som är tillåtet. Men man får bryta mot lokala trafikbestämmelser som t.ex. köra på gångvägar, köra i busskörfält, svänga vänster/höger/U-sväng trots förbud, köra mot färdriktningen på enkelriktade vägar, köra där fordonstrafik är föbjuden m.m.

2) Brådskande yrkesutövning: Samma som punkten 1 men nu får man även köra fortare än gällande hastighetsbestämmelser och dessutom har man förtur med färja.

3) Trängande fall: Nu är det utryckning... Nu FÅR utrykcningsfordon påkalla fri väg med ljud- och/eller ljussignaler (blåljus). Man får här i princip bryta mor alla trafikregler under iakttagande av särskild försiktighet. Hastighet, stopplikt, mot färdriktningen o.s.v. Men man får aldrig bryta mot de relativa hastighetsbegränsningarna vilket innebär att man måste anpassa sin hastighet till väder, väglag, sikt, trafikintensitet o.s.v. Inte heller får man bryta mot polismans tecken.

Det står i lagtexten att man FÅR påkalla fri väg vilket innebär att man får köra under utryckning UTAN sirèn och/eller blåljus...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top