Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Vid Kusten
Hoj
Kawasaki ZXR
Min pappa är polis och det är han på fritiden också. Körde dit häromdan och då började han gnälla på hur jag parkerat. Han såg mig köra för fort en gång (rätt mycket för fort) och hotade att ta mitt kort. Sen så är han väldigt emot att ladda ner film och musik på nätet. Med andra ord min pappa är aldrig ledig. Han tog faktiskt en inbrottstjuv en gång när han inte va i tjänst. Som sagt de pojkvänner jag har haft har inte haft det så lätt.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
Klockringaren skrev:
2521968 Undra hur han den där madrömmen Hamrén är när han e ledig

Är det någon polis i Sverige som ALLTID är i tjänst så är det väl just den mannen?!! Han är dock ganska trevligt det lilla jag har haft att göra med honom. Men så sitter vi ju i samma båt så att säga....
 

savvyswede

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Kalmar
Hoj
GSX-R 1000 K6, EXC 450 -07, CRF 250X -05, XRV 750 Africa Twin -99
Kawakex skrev:
2521808 Min pappa är polis och det är han på fritiden också. Körde dit häromdan och då började han gnälla på hur jag parkerat. Han såg mig köra för fort en gång (rätt mycket för fort) och hotade att ta mitt kort. Sen så är han väldigt emot att ladda ner film och musik på nätet. Med andra ord min pappa är aldrig ledig. Han tog faktiskt en inbrottstjuv en gång när han inte va i tjänst. Som sagt de pojkvänner jag har haft har inte haft det så lätt.

Kexet, jag lider med dig (och kanske ännu mer med de grabbar du dejtat). ;) Träffade själv en trafikpolis ett tag, och hon tog det inte så bra när jag gjorde slut. Hade inte velat träffa henne i tjänsten då...
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Kawakex skrev:
2521808 Min pappa är polis och det är han på fritiden också. Körde dit häromdan och då började han gnälla på hur jag parkerat. Han såg mig köra för fort en gång (rätt mycket för fort) och hotade att ta mitt kort. Sen så är han väldigt emot att ladda ner film och musik på nätet. Med andra ord min pappa är aldrig ledig. Han tog faktiskt en inbrottstjuv en gång när han inte va i tjänst. Som sagt de pojkvänner jag har haft har inte haft det så lätt.
Min granne är snut och han skiter fullständigt i om ens hans egna små moppefuckon bär hjälm eller inte när de åker omkring. Dessutom är de små asen ute sent på nätterna och härjar utan att han reagerar. Fet är han också.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
DumbassDriver skrev:
2522049 Är det någon polis i Sverige som ALLTID är i tjänst så är det väl just den mannen?!! Han är dock ganska trevligt det lilla jag har haft att göra med honom. Men så sitter vi ju i samma båt så att säga....


Samma båt.:huvet .haha vänta tills han stått o ruvat o får syn på däj som ett fint byte efter ett svettigt pass när du skall fläkta hem...4,2km/t för fort,,körförbud,ombesiktning och skrivelse till kungen.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Klockringaren skrev:
2523443 Samma båt.:huvet .haha vänta tills han stått o ruvat o får syn på däj som ett fint byte efter ett svettigt pass när du skall fläkta hem...4,2km/t för fort,,körförbud,ombesiktning och skrivelse till kungen.

Hehe, tur jag aldrig träffat den mannen :näsblod
 

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
DumbassDriver skrev:
2522049 Är det någon polis i Sverige som ALLTID är i tjänst så är det väl just den mannen?!! Han är dock ganska trevligt det lilla jag har haft att göra med honom. Men så sitter vi ju i samma båt så att säga....

Kan meddela att enligt honom så sitter ni inte alls sitter i samma båt. Det bästa han vet är att sätta dit kollegor.

Det är aldrig någon som har undrat hur det kommer sig att han har avverkat alla distrikten i Sthlm?

Reb0
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
RebelZero skrev:
2523509 Kan meddela att enligt honom så sitter ni inte alls sitter i samma båt. Det bästa han vet är att sätta dit kollegor.

Det är aldrig någon som har undrat hur det kommer sig att han har avverkat alla distrikten i Sthlm?

Reb0

Skapa en egen sida om honom på www.susning.nu :gnissla
 

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Trelleborg
Hoj
GSXR 750 -96
Stuff skrev:
2523362 Min granne är snut och han skiter fullständigt i om ens hans egna små moppefuckon bär hjälm eller inte när de åker omkring. Dessutom är de små asen ute sent på nätterna och härjar utan att han reagerar. Fet är han också.


Låta ungarna löpa amok på gator och torg, OK men är han fet till på köpet... DÄR GICK HAN ÖVER GRÄNSEN :tungan
 

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Lite marigt detta med en polisen.

Vi har alltså ett demokratiskt och jämlikt samhälle med lagar som alla ska följa. Sedan har vi då en yrkesgrupp som efter en förhållandevis kort utbildning föräras makten att se till att dessa lagar efterlevs.

Det är allt!

Problemet uppstår när somliga poliser låter sina personliga tillkortakommanden få dem att tro att de faktiskt, genom sitt yrke, på något magiskt sätt blivit bättre och mer moraliska än andra och att de därför representerar en oklanderlig elit och inte, som är fallet, en lagtext.

Detta är ju visserligen inga konstigheter utan ett fullständigt normalt mänskligt beteende. Inget bra beteende, men som sagt, helt normalt. Vad gäller poliser tror jag dock att just denna, kanske lite omogna tendens, är starkare och säkert ett skäl till att de valt att bli just poliser.

Men herregud, vi har den ju i oss alla. Vi vill hellre mästra än bli mästrade, hellre känna oss mäktiga än svaga, osv.

Det står säkert så i polislagen (eller var det nu regleras) att en polisman får ge rapporteftergift vid olika situationer. Vad som dock garanterat inte nämns är vilket omänskligt (läs omöjligt) högt krav det ställer på den enskilde polismannen när denne ska fatta ett sådant beslut.

Så länge vi människor är funtade som vi är kommer vi att få dras med ett visst mått av godtycklighet i dessa situationer. Det är bara att gilla läget!
 

KJECOP

Guest
TomK skrev:
2517270 Hur är då fallet med polisens egna fordon ? Finns det system som kan ge den exakta egen-hastigheten på t.ex. en blå/vit-mc ? Jag har själv kalibrerat in mina mätare inom 1% felvisning, men blivit stoppad och åthutad för att legat och "plussat på" (jag vägrade ligga bakom konstapeln i 83km/h på bred 90-väg, utan körde om...).
I många, men inte alla, av trafikpolisens fordon (både mc och bil) finns den s.k. Polispiloten (Trip Track). Det är ett instrument som mäter ett fordons genomsnittshastiget på en viss sträcka. Den är kontrollerad, kalibrerad och visar exakt hastighet. Det är på så sätt jag har sett att hastighetsmätarna visar fel i polisbilarna. Samma sak gäller även "vanliga" privata bilar.

Jag har pratat med en däckkille på en bilmässa som då bl.a. förklarade att tillverkarna väljer att konstruera fordonen så att hastighetsmätarna visar lite för mycket. Detta av anledningen att bilarna kan ha olika däcksdimensioner, vinter- och sommardäck med olika stor omkrets. Även skillnaden i omkrets på ett nytt och utslitet däck påverkar vad hastighetsmätaren visar. Som exempel kan nämnas att det på en av våra gamla polisbilar skiljde 4 - 5 km/tim med sommar- och vinterdäck när man jämförde det som polispiloten visade i förhållande till hastighetsmätaren.

Andra säger att tillverkarna låter hastighetsmätaren visa för mycket så att dem inte skall kunna bli stämda civilrättsligt.

Vad det då gäller hojar så har jag förstått att det är lättare att få en sådan hastighetsmätare att visa närmare den verkliga hastigheten eftersom det sällan finns lika stora skillnader i däcksdimensionerna och sällan förekommer vinter- och sommardäck på samma sätt som på en bil.

Hastighetsmätaren får dock ALDRIG visa för låg hastighet och därför finns den extra marginalen.

Ditt exempel när du blev åthutad ett typiskt sådant exempel jag pratar om. Du har fixat din mätare så att den stämmer bra medans polisbilens visar för mycket och poliserna tittar på och göra sina bedömningar efter den. De flesta poliser jag pratat känner inte till detta med hur det fungerar med hastighetsmätarna och de litar helt enkelt på hastighetsmätaren.

Jag måste dock tillägga innan man börjar att kasta en massa skit över mig och att jag har helt fel... Jag är inte en expert på hastighetsmätare och däck utan detta är sådant som jag har fått förklarat för mig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Stämmer säkert bra, när jag böt ut mina nedslitna bildäck till nya så minskade felvisningen från 9km/h för mycket till 5 km/h.

Detta enligt GPS´n som jag tror visar rätt? Kör man efter den så kör man om polisbilarna som ligger och samlar upp trafiken på E4án. Fast det törs jag inte så jag ligger där i åttiofem...
 

KJECOP

Guest
savvyswede skrev:
2518148 Jag är ingen rabiat polishatare.... men du kanske kan hjälpa mig få klarhet i hur prioriteringen sker under vanlig trafikövervakning?
Om jag skulle försöka ge mig på en förklaring...

Det undrar jag också många gånger... :va

Men det är lite upp till polismannen/männen på mc:n/i bilen. Fast ibland så får vi på trafikpolisen ganska strikta direktiv vad vi skall inrikta oss på. Men det får ändå slå över åt andra hållet heller...

Vi skall enligt order främst ägna oss åt:

- Hastighetsövervakning
- Rattfyllerikontroller
- Bilbältesanvändning
- Aggresiv körning (felbeteenden i trafiken)

eftersom dessa fel i trafiken är stora anledningar till olyckor.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På polisens hastighetsmäatre skall felvisningen vara dokumenterad på bilprovningen.
På hemmastationen skall det finnas en pärm med felvisningen så du kan edga o köra om o be dom bläddra i den.
 

KJECOP

Guest
HansJ skrev:
2518190 En fråga till de blå, hur kommer det sig att man inte prioriterar avståndshållandet? Det borde vara minst lika lätt att mäta/bevisa som hastighetsöverträdelser, och jag är fullt övertygad att det är en farligare förseelse än att hänga med i trafikrytmen?
Vi skall även prioritera avstånd till framförvarande fordon och jag har många gånger rapporterat detta också.

En gång då jag körde privat på 90 - väg, E4 söderut vid Skärholmen så hade jag en bil bakom mig som körde på ett avstånd av ungefär 1,5 - 2 meter. Då höll jag ungefär 95 km/tim på hastighetsmätaren. Jag vinkade åt honom att ta ut avståndet men han skakade på huvudet och viftade åt mig att flytta mig åt sidan. Jag kunde inte göra det eftersom jag hade bilar till höger om mig.

Men då brann det i skallen på mig... :mad:

Jag körde förbi bilarna och körde åt sidan och då dammade bilen förbi mig som ett skott. Jag körde efter och när föraren stannade så gick jag fram och visade polislegitimationen. Svaret jag fick av föraren var "Oj!". Sedan försvarade han sig med att han inte skulle ha gjort så om han vetat att jag var polis... Gissa om jag rapporterade honom och om han fick körkortet återkallat.

Det var en sådan gång som jag trädde i tjänst på min fritid eftersom jag ansåg den föraren vara fullständigt livsfarlig, bl.a. genom sitt sätt att hålla avstånd till framförvarande. 1,5 - 2 meter bakom i 95 km/tim... :huvet
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
KJECOP skrev:
2523935Jag måste dock tillägga innan man börjar att kasta en massa skit över mig och att jag har helt fel... Jag är inte en expert på hastighetsmätare och däck utan detta är sådant som jag har fått förklarat för mig.
Tillåt mig länka till detta inlägg i en annan tråd. :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=124620&pp=20

War-psycho skrev:
2253286
ladbol skrev:
22527251, Pratade med en bekant som är polis (dock ej trafik polis) som sa att mätarna skall kalibreras var 3 månad på vanliga radiobilar. Kan juh också vara så att konstaplarna visste att bilen inte var kollad inom tidsramen :yoparty .

2, Har en polare som påstår att vissa Polis-bilar är utrustade med utr som kan mäta fart på mötande bilar .. Stämmer detta :confused:
1, Kalibreringsintervallet är samma som när jag jobbade alltså.

Dock så är det egentligen inte så mycket en kalibrering, utan mer ett protokoll.
Man kör bilen i olika hastigheter och skriver upp hur mycket bilens hastighetsmätare visar.

Ex:
Fart - mätare
50 - 53
60 - 64
70 - 74
80 - 85
90 - 97
100 - 108
...etc...

Sen skriver man ut protokollet placerar kopior på stationen och i bilen.

Så länge missvsningen håller sig inom 0-10km/h för mycket på mätaren, så gör man inga justeringar.
Dock så gäller detta bara upp till en viss hastighet (kan det vara 110 = laglig hastighet?, minns ej det riktigt), sen kan missvisningen vara större.
Missvisningen är i regel alltid större ju högre bilens hastighet är.

När ett fortköningsärende kommer upp i rätten, så kollar man upp om bilen har ett intyg från inom de senaste 3 månaderna.
Om inte, så skickar man bilen på en ny mätning ganska fort. (Gäller fortfarande i rätten.)
De målade radiobilarna hade i regel alltid giltiga intyg, men civilbilarna fick man kalibrera vid behov, då dom inte gjorde hastighetsmätning lika ofta. (Vi snackar ej trafikbilar nu.)
Dessutom skrivs på protokollet vilken typ av däck som sitter på, för missvisningen skiljer oftast något mellan sommar & vinterdäck, p.g.a. olika dimensioner (omkrets).

Jag fick t.ex. frågan en gång ifall jag hunnit byta till sommardäcken på en viss bil, vid påsken.
Bara för att säkerställa att protokollet var giltigt.

Så har du kört för fort, så har du oftast haft högre hastighet på din hastighetsmätare, än din verkliga fart. :mattias (För din mätare visar ju också lite för mycket.)



2, Det där är i så fall ny teknik som jag inte sett.
Jag kan nog tänka mig att dom experimenterar med detta idag, i vissa trafikbilar.
Dock så tror jag inte att detta mätsätt håller i rätten ännu, men det kanske kommer i framtiden.



3, Jag kan däremot berätta lite hur den vanliga "piloten" funkar, d.v.s. trafikpolisens mätsystem.

Egentligen är den väldigt simpel, och består i princip av en trippmätare, en tidtagare (och en videokamera).
Videon har man för bevisvärdets skull, och har i sig ingen direkt mätfunktion.
Polisen har två stycken knappar som dom kontrollerar piloten med.
Den ena har man för att mäta sträckan, och den andra för att starta/stoppa klockan.
Så här går det till:

1, Polisbil (PB) ligger bakom en fortkörare (FK), inväntar när FK passerar ett tydligt riktmärke, t.ex. en skugga, viadukt, eller vägmärke.
När FK passerar det valda riktmärket, så startar PB tidsmätningen genom att trycka på knapp "A".
Nu startar klockan.

2, När PB kommer fram till samma riktmärke så startar PB sträckmätningen, genom att trycka på knapp "B".
Nu börjar "trippmätaren" ticka framåt.

3, Efter en sträcka på minst 500m (har jag för mig), väljer PB ut ett nytt riktmärke.
När FK passerar det nya riktmärket så stänger PB av tidsmätningen, genom att åter trycka på knapp "A".
Nu vet vi hur fort FK har kört sträckan.

4, När PB passerar det andra riktmärket så stannar dom sträckmätningen genom att trycka på knapp "B".
Nu vet i hur lång mätsträckan är.

På så vis vet vi nu hur fort "skurken" har kört en viss sträcka, och så räknas medelhastigheten ut.
Lite "avdrag" senare så har man en ganska nogrann mätning på hastighetsöverträdelsen, som dessutom är filmad, med alla tid & sträckuppgifter i nedankant på skärmen.
Detta system är alltså ganska simpelt, men väldigt exakt.


Det är alltså en avsevärd skillnad mot att ligga bakom med en vanlig polisbil, försöka matcha hans hastighet exakt, och hela tiden läsa av sin hastighetsmätare rakt framifrån.
Håller man inte samma avstånd till framförvarande hela tiden, så får man en differens i hastigheten.
Dessutom så kanske man ser lite fel, nålen är ju ganska tjock, och kollegan tittar från sidan, vilket ger en viss felindikering.
Och såklart, hastighetsmätaren visar ju lite fel också. :)


Alltså, blir du tagen av en trafikbil som har pilotsystemet, så kan du i regel lita på deras uppgifter.
(Det är ju svårt att neka när man ser sig själv på filmen.)
Men är det en vanlig polisbil, så har dom oftast inte den utrustningen, och deras "mätning" är långt ifrån exakt & säker.
Dessutom är den godtycklig, och man måste alltså lita på att poliserna inte "saltar räkningen", eller är 100% objektiva.
Det har heller inte alls samma bevisvärde i rätten heller.


Hoppas någon tyckte denna info var intressant iallafall.
(Jag vet ju att Blip inte tycker det, för han har sett en polisbil. :hihi)

Hur ni sen använder denna info, får ert eget samvete avgöra.
Sen får väl KJECOP rätta dom fel/skillnader från dagsläget i denna text. :)

PS: Det är inte Bilprovningen som gör denna "kalibrering", iallafall var det inte det förr.
 
Last edited:

KJECOP

Guest
DumbassDriver skrev:
2518997 Om du är polis så vet du att det är jakten/kravet på pinnar jag menar. Ett jävla tjafs när man inte uppfyller chefens krav. Kontentan är ju att man måste krypa ner och ta mindre o mindre saker att rapportera.

Nej det är samma. En smart polis håller tyst om man torskar på nåt. Andra viftar med legget och försöker komma undan. Inte smart.
Ja polisen har en ansvarsnämnd som delar ut olika straff så som varningar och i värre fall beslut om avsked.
Pinnjakten är något som jag är helt emot! Jag anser att det viktigaste är att ändra ett felbeteende i trafiken och kan jag göra det genom ett samtal så anser jag det inte nödvändigt att skriva ut böter. Poängen är ju att få ner antalet olyckor med personskador och döda i trafiken och inte att skriva ut ett visst antal böter per år.

Som exempel kan jag nämna att Polisen i Stockholm City skall:
- Utfärda minst 3 000 rapporter för hastighetsöverträdelser (trafikpolisen city minst 2 000 av dessa)
- Utföra minst 83 000 alkoholutandningsprov (trafikpolisen city minst 15 400 av dessa)
- Utföra minst 600 flygande inspektioner ( gäller trafikpolisen city)

Vi i city ligger nu efter antalet rapporter för hastighetsöverträdelser och MÅSTE därför ägna oss åt mera hastghetsövervakning (främst med laser). Det har t.o.m. nämnts att vi skall stå på platser där det ger många "pinnar" för att vi skall komma ifatt vårt mål. Men det kan jag säga att jag å det tydligaste har opponerat mig emot... Jag vill att det skall vara motiverat ut trafiksäkerhetssynpunkt och inte för att få så många rapporter som möjligt.

Det är ju pga. sådana här åsikter som jag står för som jag heller inte längre får vara med i den samverkansgruppen.

Vi hade en polis som vi stoppade för ett tag sedan. Han, viftar med polisleget, tjafsar, bråkar och förnekar jämt och så även denna gång. Han blev självklart rapporterad för det han hade gjort.

Kawakex skrev:
2521808 Min pappa är polis och det är han på fritiden också. Körde dit häromdan och då började han gnälla på hur jag parkerat. Han såg mig köra för fort en gång (rätt mycket för fort) och hotade att ta mitt kort. Sen så är han väldigt emot att ladda ner film och musik på nätet. Med andra ord min pappa är aldrig ledig. Han tog faktiskt en inbrottstjuv en gång när han inte va i tjänst. Som sagt de pojkvänner jag har haft har inte haft det så lätt.
Din pappa kanske bara är rädd om dig och orolig för att du skall skadas.

Jag har själv ett par döttrar (ingen av dem har körkort) men visst är orolig ibland att något skall hända dem.

Skulle jag se min dotter komma farande som en Scudrobot så skulle jag säkert också säga åt henne att lugna ner sig... :pannkyss
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top