Zee skrev:2516083Precis. Tar domm en hamnar man i finkcan direkct!!11
Ja det är ingen omöjlighet tyvärr...
Zee skrev:2516083Precis. Tar domm en hamnar man i finkcan direkct!!11
En sak att tänka på är att hastighetsmätarna kan visa väldigt olika i olika bilar. Ofta så visar en hastighetsmätar mellan 5 - 9 km/tim mer än den verkliga hastigheten. Om man då tänker att din mätare är ganska så exakt och polisbilens mätare kanske visar 8 eller 9 km/tim för mycket så tror de att du kör i ungefär 83 - 85 km/tim.Sundog skrev:2514483När jag åkte till jobbet imorse (vid 10-tiden, essingeleden, 70, fyrfiligt) tvärnitade plötsligt bilen framför mig - föraren märkte nämligen att det ligger en piketbuss lite längre fram i den vänstra filen och kör strax under 70. Jag byter fil och smyger förbi, efter 5 sek lägger konstapeln sig på tutan, gasar och kör upp bredvid mig. Smått chockad tittar jag på honom - tänker han verkligen stoppa mig för +4 km/h? - nej, han bara skriker nånting, viftar vilt med handen och pekar mot sin hastighetsmätare (tror nog att han slog sönder glaset på den ). OK, uppfattat, jag fortsätter på exakt 68 och börjar fundera - hur agerar en sån rabiat gubbe när han kör hem efter jobbpasset, utan sin mundering och i sin privata bil? Det måste vara en jäkla skillnad mellan den trafiken han ser i tjänsten, då de flesta blir nästan löjligt laglydiga mönstertrafikanter så fort de ser en blå-vit bil, och verkligheten där de flesta kör minst 10-20 över den tillåtna hastigheten.. Eller är man en polis bara till 17.00?
Ohls skrev:2516218Igentligen inte. Men jag har svårt att se nån köra 300km/h utan att köra vårdlöst
KJECOP skrev:2516283En sak att tänka på är att hastighetsmätarna kan visa väldigt olika i olika bilar. Ofta så visar en hastighetsmätar mellan 5 - 9 km/tim mer än den verkliga hastigheten. Om man då tänker att din mätare är ganska så exakt och polisbilens mätare kanske visar 8 eller 9 km/tim för mycket så tror de att du kör i ungefär 83 - 85 km/tim.
Om de då skulle tillåta den hastigheten på en 70-väg så blir det lite fel signaler från polisens sida. Därför så kanske de vill att man skall sänka farten så man kör i 70 på deras mätare medan din mätare då visar strax över 60. Och de sitter föraren (du) och fattar inte vad polisen håller på med, och det kan jag förstå. Min sambo råkade ut för samma sak när jag var med och vi hade kollat hennes hastighetsmätare med laser och visste att hon körde i 50 när hennes mätare visade 58 km/tim. Poliserna körde upp framför och sänkte farten tills hennes, och säkert även deras, visade strax under 50 vilket innebar att hon faktiskt körde i ungefär 40 km/tim på en 50 väg för att de skulle vara nöjda.
syltburk skrev:2516719Eftersom det verkar vara en massa poliser som läser denna tråd så måste jag passa på att fråga en sak. Har ni någonsin bötfällt någon för lite "mindre" trafikförseelser, t.ex. strunta i blinkers, köra för nära framförvarade bil, köra 90 på 90-väg i tät dimma och mörker, osv. Min uppfattning är att poliser stirrar sig blinda på två saker, inte köra snabbare än högsta tillåtna hastighet och köra nykter. Andra saker verkar prioriteras bort fullständigt trots att de kan vara nog så farliga. Har jag rätt?
SSgt Liberia skrev:2516757
Sedan har det även med att göra hur man blir bemött. Är personen artig och verkar ta till sig av kritiken eller tillsägelsen, så brukar jag nöja mig med det. Börjar han däremot att käfta emot eller är likgiltig inför trafikbrottet, är chansen mycket högre (läs 100%) att personen ifråga får böter.
Zee skrev:2516798Vad har det med saken att göra om folk är otrevliga? Det har väl inte poliser med att göra? Du tycker inte det är lite överförmynderi och från polisens sida att resonera så? I vilken trafikförordning står det att man ska vara trevlig mot myndigheter?! Den sortens attityd och beteende ogillar jag personligen skarpt hos poliser. Poliser ska vara sakliga och föredömliga och inte missköta makten att böta elle icke böta som ett sätt att "hämnas" en person för dess otrevlighet i vägkanten.
Slipper söta blondiner med djupa uringningar också undan böter då? Eller trevliga små biblotikarier på 1,40 med traumatiska barndomar? Pensionärer? 20-åringar (läs ungjävlar)? Och hur går det för buffliga byggare (a.k.a. drägg), får de alltid böter?
SSgt Liberia skrev:2516757Det beror på många olika faktorer. Att man missar blinkersen någon gång är kanske inte så farligt, men om jag ligger efter bilen (eller motorcykeln) och han inte blinkar en enda gång, ja då kommer han få böter.
Zee skrev:2516798Vad har det med saken att göra om folk är otrevliga? Det har väl inte poliser med att göra? Du tycker inte det är lite överförmynderi och från polisens sida att resonera så? I vilken trafikförordning står det att man ska vara trevlig mot myndigheter?! Den sortens attityd och beteende ogillar jag personligen skarpt hos poliser. Poliser ska vara sakliga och föredömliga och inte missköta makten att böta elle icke böta som ett sätt att "hämnas" en person för dess otrevlighet i vägkanten.
Slipper söta blondiner med djupa uringningar också undan böter då? Eller trevliga små biblotikarier på 1,40 med traumatiska barndomar? Pensionärer? 20-åringar (läs ungjävlar)? Och hur går det för buffliga byggare (a.k.a. drägg), får de alltid böter?
syltburk skrev:2516840Bra fråga! Jag har ett utseende som folk inte verkar gilla, trots att jag är trevlig och ödmjuk tror folk som inte känner mig att jag är en dryg ligist.
Det räcker att missa blinkersen en gång för att det ska gå riktigt illa. Jag var ytterst nära att bli nerprejad i ett dike i drygt 90 km/h med MC:n för att en jävel inte orkade dra i blinkersspaken när han skulle köra om (han orkade inte titta i backspegeln heller).
Å då blir du lätt avundsjuk eller??? Borat....bmwjohan skrev:2516076jag har en kompis som är snut. han kör 200km/h+ på allmän väg när han inte är i tjänst
SSgt Liberia skrev:2517119Sant. Visst räcker det med att missa blinkersen en gång. Men jag tycker inte man ska jaga folk som begår misstag i trafiken. Däremot är det viktigt att komma åt sådana som har som regel att bryta mot lagen.
Hur är då fallet med polisens egna fordon ? Finns det system som kan ge den exakta egen-hastigheten på t.ex. en blå/vit-mc ? Jag har själv kalibrerat in mina mätare inom 1% felvisning, men blivit stoppad och åthutad för att legat och "plussat på" (jag vägrade ligga bakom konstapeln i 83km/h på bred 90-väg, utan körde om...).KJECOP skrev:2516283En sak att tänka på är att hastighetsmätarna kan visa väldigt olika i olika bilar. Ofta så visar en hastighetsmätar mellan 5 - 9 km/tim mer än den verkliga hastigheten. Om man då tänker att din mätare är ganska så exakt och polisbilens mätare kanske visar 8 eller 9 km/tim för mycket så tror de att du kör i ungefär 83 - 85 km/tim.
syltburk skrev:2517236Ok! Det är bra att poliser är lite flexibla och inte är paragrafryttare. Hur tillämpas denna flexibilitet då? Om du mäter att någon kör 130 på en tom 110-väg så misstänker jag att du ger honom böter, oavsett om du anser det vara farligt eller inte. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som fått böter för att ha t.ex. kört 90 på en 90-väg i tät dimma, trots att detta är mycket farligare än ovanstående exempel. Om det nu tillämpas flexibilitet i utdelandet av böter, borde det inte snarare bedömmas efter hur farligt personen i fråga har agerat? Om du ger någon böter som "bara gjorde ett misstag" som ändå var farligt så tror jag att han kommer att begå färre farliga misstag i framtiden. Om du däremot bötfäller någon som visserligen har brutit mot trafiklagen men inte utsatt någon för fara så får du bara en irriterad person som troligtvis tycker illa om dig och dina kollegor. Är det dags att ändra lite på dig kanske?
syltburk skrev:2517236Ok! Det är bra att poliser är lite flexibla och inte är paragrafryttare. Hur tillämpas denna flexibilitet då? Om du mäter att någon kör 130 på en tom 110-väg så misstänker jag att du ger honom böter, oavsett om du anser det vara farligt eller inte. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som fått böter för att ha t.ex. kört 90 på en 90-väg i tät dimma, trots att detta är mycket farligare än ovanstående exempel. Om det nu tillämpas flexibilitet i utdelandet av böter, borde det inte snarare bedömmas efter hur farligt personen i fråga har agerat? Om du ger någon böter som "bara gjorde ett misstag" som ändå var farligt så tror jag att han kommer att begå färre farliga misstag i framtiden. Om du däremot bötfäller någon som visserligen har brutit mot trafiklagen men inte utsatt någon för fara så får du bara en irriterad person som troligtvis tycker illa om dig och dina kollegor. Är det dags att ändra lite på dig kanske?
TomK skrev:2517270Hur är då fallet med polisens egna fordon ? Finns det system som kan ge den exakta egen-hastigheten på t.ex. en blå/vit-mc ? Jag har själv kalibrerat in mina mätare inom 1% felvisning, men blivit stoppad och åthutad för att legat och "plussat på" (jag vägrade ligga bakom konstapeln i 83km/h på bred 90-väg, utan körde om...).
dr2fast4u skrev:2517421Jag håller med dig till 100%!!!!!!!!
Lär ni poliser er sådant här på skolan också??!!
Om inte, så ligger det väldigt mycket i ovanstående resonemang som säkert de flesta, även ni(läs poliser) borde hålla med om!
SSgt Liberia skrev:2517432Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Tror du att polisen skiter i brott som är trafikfarliga och böterfäller folk som inte utgört någon fara?
Om folk beter sig farligt i trafiken så kommer han/hon med största sannolikhet att få böter även om personen ifråga är trevlig. Det säger väl sig själv?
SSgt Liberia skrev:2517459Kom igen nu och väx upp. Man kan välja att tolka saker på olika sett, det beror vilken inställning man har till personen från början.
Jag kan också hitta på egna scenarion och skriva att då hade du sagt så eller gjort så. Du skrev att om man är vänlig så slipper man böter, så då kan jag gå och slå ner folk så släpper polisen mig när jag är vänlig mot dem????
Tänk lite själva!
Det jag säger är att man behöver inte alltid skriva ut böter för att folk ska få sig en tankeställare.
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |