Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

KJECOP

Guest
Sundog skrev:
2514483 När jag åkte till jobbet imorse (vid 10-tiden, essingeleden, 70, fyrfiligt) tvärnitade plötsligt bilen framför mig - föraren märkte nämligen att det ligger en piketbuss lite längre fram i den vänstra filen och kör strax under 70. Jag byter fil och smyger förbi, efter 5 sek lägger konstapeln sig på tutan, gasar och kör upp bredvid mig. Smått chockad tittar jag på honom - tänker han verkligen stoppa mig för +4 km/h? - nej, han bara skriker nånting, viftar vilt med handen och pekar mot sin hastighetsmätare (tror nog att han slog sönder glaset på den:D ). OK, uppfattat, jag fortsätter på exakt 68 och börjar fundera - hur agerar en sån rabiat gubbe när han kör hem efter jobbpasset, utan sin mundering och i sin privata bil? Det måste vara en jäkla skillnad mellan den trafiken han ser i tjänsten, då de flesta blir nästan löjligt laglydiga mönstertrafikanter så fort de ser en blå-vit bil, och verkligheten där de flesta kör minst 10-20 över den tillåtna hastigheten.. Eller är man en polis bara till 17.00?:confused:
En sak att tänka på är att hastighetsmätarna kan visa väldigt olika i olika bilar. Ofta så visar en hastighetsmätar mellan 5 - 9 km/tim mer än den verkliga hastigheten. Om man då tänker att din mätare är ganska så exakt och polisbilens mätare kanske visar 8 eller 9 km/tim för mycket så tror de att du kör i ungefär 83 - 85 km/tim.

Om de då skulle tillåta den hastigheten på en 70-väg så blir det lite fel signaler från polisens sida. Därför så kanske de vill att man skall sänka farten så man kör i 70 på deras mätare medan din mätare då visar strax över 60. Och de sitter föraren (du) och fattar inte vad polisen håller på med, och det kan jag förstå. Min sambo råkade ut för samma sak när jag var med och vi hade kollat hennes hastighetsmätare med laser och visste att hon körde i 50 när hennes mätare visade 58 km/tim. Poliserna körde upp framför och sänkte farten tills hennes, och säkert även deras, visade strax under 50 vilket innebar att hon faktiskt körde i ungefär 40 km/tim på en 50 väg för att de skulle vara nöjda.

Jag vet inte om detta med skillnader i hastighetsmätaren var orsaken i ditt fall men det kan vara en anledning.

När jag är ledig så skall det mycket till för att jag skall reagera. Visst ser jag vad som händer runt omkring mig i trafiken men jag gör inget åt det. Såvida det inte är något väldigt grovt eller farligt då jag som polis kan vara skyldig att ingripa. Man måste ju vara ledig också...
 
Last edited:

njelger

Guest
KJECOP skrev:
2516283 En sak att tänka på är att hastighetsmätarna kan visa väldigt olika i olika bilar. Ofta så visar en hastighetsmätar mellan 5 - 9 km/tim mer än den verkliga hastigheten. Om man då tänker att din mätare är ganska så exakt och polisbilens mätare kanske visar 8 eller 9 km/tim för mycket så tror de att du kör i ungefär 83 - 85 km/tim.

Om de då skulle tillåta den hastigheten på en 70-väg så blir det lite fel signaler från polisens sida. Därför så kanske de vill att man skall sänka farten så man kör i 70 på deras mätare medan din mätare då visar strax över 60. Och de sitter föraren (du) och fattar inte vad polisen håller på med, och det kan jag förstå. Min sambo råkade ut för samma sak när jag var med och vi hade kollat hennes hastighetsmätare med laser och visste att hon körde i 50 när hennes mätare visade 58 km/tim. Poliserna körde upp framför och sänkte farten tills hennes, och säkert även deras, visade strax under 50 vilket innebar att hon faktiskt körde i ungefär 40 km/tim på en 50 väg för att de skulle vara nöjda.

OM dessa poliser inte hade bättre koll skulle de kanske ha ett annat jobb?
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Eftersom det verkar vara en massa poliser som läser denna tråd så måste jag passa på att fråga en sak. Har ni någonsin bötfällt någon för lite "mindre" trafikförseelser, t.ex. strunta i blinkers, köra för nära framförvarade bil, köra 90 på 90-väg i tät dimma och mörker, osv. Min uppfattning är att poliser stirrar sig blinda på två saker, inte köra snabbare än högsta tillåtna hastighet och köra nykter. Andra saker verkar prioriteras bort fullständigt trots att de kan vara nog så farliga. Har jag rätt?
 

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
syltburk skrev:
2516719 Eftersom det verkar vara en massa poliser som läser denna tråd så måste jag passa på att fråga en sak. Har ni någonsin bötfällt någon för lite "mindre" trafikförseelser, t.ex. strunta i blinkers, köra för nära framförvarade bil, köra 90 på 90-väg i tät dimma och mörker, osv. Min uppfattning är att poliser stirrar sig blinda på två saker, inte köra snabbare än högsta tillåtna hastighet och köra nykter. Andra saker verkar prioriteras bort fullständigt trots att de kan vara nog så farliga. Har jag rätt?

Det beror på många olika faktorer. Att man missar blinkersen någon gång är kanske inte så farligt, men om jag ligger efter bilen (eller motorcykeln) och han inte blinkar en enda gång, ja då kommer han få böter.

Sedan har det även med att göra hur man blir bemött. Är personen artig och verkar ta till sig av kritiken eller tillsägelsen, så brukar jag nöja mig med det. Börjar han däremot att käfta emot eller är likgiltig inför trafikbrottet, är chansen mycket högre (läs 100%) att personen ifråga får böter.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
SSgt Liberia skrev:
2516757
Sedan har det även med att göra hur man blir bemött. Är personen artig och verkar ta till sig av kritiken eller tillsägelsen, så brukar jag nöja mig med det. Börjar han däremot att käfta emot eller är likgiltig inför trafikbrottet, är chansen mycket högre (läs 100%) att personen ifråga får böter.


Vad har det med saken att göra om folk är otrevliga? Det har väl inte poliser med att göra? Du tycker inte det är lite överförmynderi och :såjaponken från polisens sida att resonera så? I vilken trafikförordning står det att man ska vara trevlig mot myndigheter?! Den sortens attityd och beteende ogillar jag personligen skarpt hos poliser. Poliser ska vara sakliga och föredömliga och inte missköta makten att böta elle icke böta som ett sätt att "hämnas" en person för dess otrevlighet i vägkanten.

Slipper söta blondiner med djupa uringningar också undan böter då? Eller trevliga små biblotikarier på 1,40 med traumatiska barndomar? Pensionärer? 20-åringar (läs ungjävlar)? Och hur går det för buffliga byggare (a.k.a. drägg), får de alltid böter?
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Zee skrev:
2516798 Vad har det med saken att göra om folk är otrevliga? Det har väl inte poliser med att göra? Du tycker inte det är lite överförmynderi och :såjaponken från polisens sida att resonera så? I vilken trafikförordning står det att man ska vara trevlig mot myndigheter?! Den sortens attityd och beteende ogillar jag personligen skarpt hos poliser. Poliser ska vara sakliga och föredömliga och inte missköta makten att böta elle icke böta som ett sätt att "hämnas" en person för dess otrevlighet i vägkanten.

Slipper söta blondiner med djupa uringningar också undan böter då? Eller trevliga små biblotikarier på 1,40 med traumatiska barndomar? Pensionärer? 20-åringar (läs ungjävlar)? Och hur går det för buffliga byggare (a.k.a. drägg), får de alltid böter?

Bra fråga! Jag har ett utseende som folk inte verkar gilla, trots att jag är trevlig och ödmjuk tror folk som inte känner mig att jag är en dryg ligist.


SSgt Liberia skrev:
2516757 Det beror på många olika faktorer. Att man missar blinkersen någon gång är kanske inte så farligt, men om jag ligger efter bilen (eller motorcykeln) och han inte blinkar en enda gång, ja då kommer han få böter.

Det räcker att missa blinkersen en gång för att det ska gå riktigt illa. Jag var ytterst nära att bli nerprejad i ett dike i drygt 90 km/h med MC:n för att en jävel inte orkade dra i blinkersspaken när han skulle köra om (han orkade inte titta i backspegeln heller).
 
Last edited:

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Zee skrev:
2516798 Vad har det med saken att göra om folk är otrevliga? Det har väl inte poliser med att göra? Du tycker inte det är lite överförmynderi och :såjaponken från polisens sida att resonera så? I vilken trafikförordning står det att man ska vara trevlig mot myndigheter?! Den sortens attityd och beteende ogillar jag personligen skarpt hos poliser. Poliser ska vara sakliga och föredömliga och inte missköta makten att böta elle icke böta som ett sätt att "hämnas" en person för dess otrevlighet i vägkanten.

Slipper söta blondiner med djupa uringningar också undan böter då? Eller trevliga små biblotikarier på 1,40 med traumatiska barndomar? Pensionärer? 20-åringar (läs ungjävlar)? Och hur går det för buffliga byggare (a.k.a. drägg), får de alltid böter?

Du verkar inte vara med i matchen. Jag som polis har rätt att ge böter eller att lämna rapporteftergift. Det är mitt val.

Om en person har ett bemötande som visar att han är medveten om att han gjort fel och jag gör bedömningen att han blev tillräckligt skraj av att bara bli stoppad, så ser inte jag någon anledning att ge böter till personen, såvida det inte grovt. Behov och proportionalitetsprincipen.

DÄREMOT, så om man uppvisar en likgiltig attityd, så tror inte jag att beteendet var en tillfällighet, utan antagligen mer regel än undantag. Då ska han ha böter.

Böter är inte något jag MÅSTE skriva ut. Det är ett straff som förhoppningsvis ska få folk att tänka till och kanske köra mer lagligt. Jag ser därför inget behov av att skriva ut böter till folk som visar ett dom redan lärt sig en läxa.

Polisyrket är inte svart eller vitt. Men om du ger mig attityd när jag stoppar dig, så får du räkna med att få böter även om det inte står i trafikförordningen att man ska vara trevlig mot polisen. Det är inte "överförmynderi" att ge rapporteftergift till folk som insett att de gjort fel och förhoppningsvis redan där fått sig en läxa.

Men det är väl antagligen därför som jag är polis och du inte är det. Det krävs lite känsla och sunt förnuft.

syltburk skrev:
2516840 Bra fråga! Jag har ett utseende som folk inte verkar gilla, trots att jag är trevlig och ödmjuk tror folk som inte känner mig att jag är en dryg ligist.




Det räcker att missa blinkersen en gång för att det ska gå riktigt illa. Jag var ytterst nära att bli nerprejad i ett dike i drygt 90 km/h med MC:n för att en jävel inte orkade dra i blinkersspaken när han skulle köra om (han orkade inte titta i backspegeln heller).

Sant. Visst räcker det med att missa blinkersen en gång. Men jag tycker inte man ska jaga folk som begår misstag i trafiken. Däremot är det viktigt att komma åt sådana som har som regel att bryta mot lagen.
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
men det här med hastighetsmätaren. När man tänker efter när man kör på en 70-väg och själv håller 70 på sin mätare så följer man med trafikrytmen. Att man skulle hålla 60 för att hålla den verkliga hastigheten så hade man då kört saktare än vad den sk. trafikrytmen är men om det är så som du säger att många hastighetsmätare visar fel så gör jävligt många det och jag personligen tycker att det är riktigt dåligt av tillverkarna att inte tillverka en mätare som fungerar exakt enligt laser för för mig borde det vara lika olagligt att ha en hastighetsmätare som inte fungerar korrekt som att dem körda milen på mätaren inte stämmer
 

BlueBull

Guest
bmwjohan skrev:
2516076 jag har en kompis som är snut. han kör 200km/h+ på allmän väg när han inte är i tjänst :D
Å då blir du lätt avundsjuk eller??? Borat.... :7peta

Varför måste dom ta det så jäkla hårt, dessa lapplisor (å dom som tagit en lektion till - poliser)??? Har åkt dit nåra ggr, 45/55 för fort, å han säger lugnt: körkortet tack. Det behåller jag. Inget tjafs.

Gången innan blev jag utskälld värre än Emil nånsin blitt av sin farsa. Varför detta engagemang?
Dom e inte bara snut på heltid, utan det ligger i blodet.

Hur många av er som har ett serviceyrke skulle bli helt galna på er klient för att dom gjort fel (som ju inte drabbar er personligen)???
 
Last edited:

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
SSgt Liberia skrev:
2517119Sant. Visst räcker det med att missa blinkersen en gång. Men jag tycker inte man ska jaga folk som begår misstag i trafiken. Däremot är det viktigt att komma åt sådana som har som regel att bryta mot lagen.

Ok! Det är bra att poliser är lite flexibla och inte är paragrafryttare. Hur tillämpas denna flexibilitet då? Om du mäter att någon kör 130 på en tom 110-väg så misstänker jag att du ger honom böter, oavsett om du anser det vara farligt eller inte. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som fått böter för att ha t.ex. kört 90 på en 90-väg i tät dimma, trots att detta är mycket farligare än ovanstående exempel. Om det nu tillämpas flexibilitet i utdelandet av böter, borde det inte snarare bedömmas efter hur farligt personen i fråga har agerat? Om du ger någon böter som "bara gjorde ett misstag" som ändå var farligt så tror jag att han kommer att begå färre farliga misstag i framtiden. Om du däremot bötfäller någon som visserligen har brutit mot trafiklagen men inte utsatt någon för fara så får du bara en irriterad person som troligtvis tycker illa om dig och dina kollegor. Är det dags att ändra lite på dig kanske? ;)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
KJECOP skrev:
2516283 En sak att tänka på är att hastighetsmätarna kan visa väldigt olika i olika bilar. Ofta så visar en hastighetsmätar mellan 5 - 9 km/tim mer än den verkliga hastigheten. Om man då tänker att din mätare är ganska så exakt och polisbilens mätare kanske visar 8 eller 9 km/tim för mycket så tror de att du kör i ungefär 83 - 85 km/tim.
Hur är då fallet med polisens egna fordon ? Finns det system som kan ge den exakta egen-hastigheten på t.ex. en blå/vit-mc ? Jag har själv kalibrerat in mina mätare inom 1% felvisning, men blivit stoppad och åthutad för att legat och "plussat på" (jag vägrade ligga bakom konstapeln i 83km/h på bred 90-väg, utan körde om...).
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
syltburk skrev:
2517236 Ok! Det är bra att poliser är lite flexibla och inte är paragrafryttare. Hur tillämpas denna flexibilitet då? Om du mäter att någon kör 130 på en tom 110-väg så misstänker jag att du ger honom böter, oavsett om du anser det vara farligt eller inte. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som fått böter för att ha t.ex. kört 90 på en 90-väg i tät dimma, trots att detta är mycket farligare än ovanstående exempel. Om det nu tillämpas flexibilitet i utdelandet av böter, borde det inte snarare bedömmas efter hur farligt personen i fråga har agerat? Om du ger någon böter som "bara gjorde ett misstag" som ändå var farligt så tror jag att han kommer att begå färre farliga misstag i framtiden. Om du däremot bötfäller någon som visserligen har brutit mot trafiklagen men inte utsatt någon för fara så får du bara en irriterad person som troligtvis tycker illa om dig och dina kollegor. Är det dags att ändra lite på dig kanske? ;)


Jag håller med dig till 100%!!!!!!!!

Lär ni poliser er sådant här på skolan också??!!

Om inte, så ligger det väldigt mycket i ovanstående resonemang som säkert de flesta, även ni(läs poliser) borde hålla med om!
 

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
syltburk skrev:
2517236 Ok! Det är bra att poliser är lite flexibla och inte är paragrafryttare. Hur tillämpas denna flexibilitet då? Om du mäter att någon kör 130 på en tom 110-väg så misstänker jag att du ger honom böter, oavsett om du anser det vara farligt eller inte. Däremot har jag aldrig hört talas om någon som fått böter för att ha t.ex. kört 90 på en 90-väg i tät dimma, trots att detta är mycket farligare än ovanstående exempel. Om det nu tillämpas flexibilitet i utdelandet av böter, borde det inte snarare bedömmas efter hur farligt personen i fråga har agerat? Om du ger någon böter som "bara gjorde ett misstag" som ändå var farligt så tror jag att han kommer att begå färre farliga misstag i framtiden. Om du däremot bötfäller någon som visserligen har brutit mot trafiklagen men inte utsatt någon för fara så får du bara en irriterad person som troligtvis tycker illa om dig och dina kollegor. Är det dags att ändra lite på dig kanske? ;)

Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Tror du att polisen skiter i brott som är trafikfarliga och böterfäller folk som inte utgört någon fara?

Om folk beter sig farligt i trafiken så kommer han/hon med största sannolikhet att få böter även om personen ifråga är trevlig. Det säger väl sig själv?
 

Sp3

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Ljungby
Hoj
Speed Triple -01
TomK skrev:
2517270 Hur är då fallet med polisens egna fordon ? Finns det system som kan ge den exakta egen-hastigheten på t.ex. en blå/vit-mc ? Jag har själv kalibrerat in mina mätare inom 1% felvisning, men blivit stoppad och åthutad för att legat och "plussat på" (jag vägrade ligga bakom konstapeln i 83km/h på bred 90-väg, utan körde om...).

Det borde du inte ha fått skit för, jag gör själv likadant. Vad mätaren visar är ju helt irrelevant så länge man inte den verkliga hastigheten är högre än tillåtet ?
Sen tycker inte jag att böter ger nån märkbar effekt såvida man inte samlar dom på hög. Jag är en kronisk fortkörare (utom i stan) och har bötat 2 gånger, det är det värt om man slår ut det på 7 års körkortsinnehav :)
 

SSgt Liberia

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
dr2fast4u skrev:
2517421 Jag håller med dig till 100%!!!!!!!!

Lär ni poliser er sådant här på skolan också??!!

Om inte, så ligger det väldigt mycket i ovanstående resonemang som säkert de flesta, även ni(läs poliser) borde hålla med om!

Kom igen nu och väx upp. Man kan välja att tolka saker på olika sett, det beror vilken inställning man har till personen från början.

Jag kan också hitta på egna scenarion och skriva att då hade du sagt så eller gjort så. Du skrev att om man är vänlig så slipper man böter, så då kan jag gå och slå ner folk så släpper polisen mig när jag är vänlig mot dem????

Tänk lite själva!

Det jag säger är att man behöver inte alltid skriva ut böter för att folk ska få sig en tankeställare.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
SSgt Liberia skrev:
2517432 Jag förstår inte ditt resonemang riktigt. Tror du att polisen skiter i brott som är trafikfarliga och böterfäller folk som inte utgört någon fara?

Om folk beter sig farligt i trafiken så kommer han/hon med största sannolikhet att få böter även om personen ifråga är trevlig. Det säger väl sig själv?

Okej jag ska försöka förtydliga mitt resonemang. Jag tror inte att poliser skiter i brott som är trafikfarliga. Men du skrev precis att du inte ger böter om någon glömmer blinkers om du bedömmer att det var ett misstag. Att glömma blinkers kan i fel tillfälle vara livsfarligt, speciellt för MC-åkare. Om poliser ger böter för sådant så lovar jag att fler personer kommer att använda blinkers och liv kanske räddas.

Och Ja, jag vet att poliser bötfäller folk som inte utgört någon fara i trafiken, men jag vet inte om du gör det. Ett exempel jag nämnde var att man med största sannolikhet får böter om man har kört för snabbt även om sikten är god och man är ensam på vägen. Detta tycker jag är fel.

Så min undran var alltså som sagt: om bedömningen av bötesfällning är så flexibel som du själv säger att den är, hur står det egentligen till med prioriteringen? Det verkar vara helt fel som det är nu. Rätta mig gärna om jag har missuppfattat något.
 

Mr RR

speedaholic
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
S 1000 RR
SSgt Liberia skrev:
2517459 Kom igen nu och väx upp. Man kan välja att tolka saker på olika sett, det beror vilken inställning man har till personen från början.

Jag kan också hitta på egna scenarion och skriva att då hade du sagt så eller gjort så. Du skrev att om man är vänlig så slipper man böter, så då kan jag gå och slå ner folk så släpper polisen mig när jag är vänlig mot dem????

Tänk lite själva!

Det jag säger är att man behöver inte alltid skriva ut böter för att folk ska få sig en tankeställare.

Det jag syftar på är följande:

Varför står polisen med laser runt 9-10 tiden på kvällen vid en dubbelfilig 90 väg med gles trafik och jättebra sikt??
99% som kommer kör för fort= Lysande för statskassan! Är man livsfarlig i trafiken eller för medtrafikanterna om man kommer 10-20 för fort?=Nej!!

Visst hade allt varit enklare och bättre om folk hade hållit 90km/h, för man bryter ju trots allt mot lagen när man kommer där i 90+.

Polisen väljer ju såklart själva var de ska stå och ta fortkörare, men är det inte meningen att göra det där situationen är farligare än på nämnda 90 sträcka?

Jag är övertygad om att polisen kan räkna upp ett dussintal ställen där de hade gjort mer nytta med sin laser.I korsningar eller vägavsnitt där kanske rentav den stoppade känner sig dum och lär sig av sitt misstag.
Hur många kan, med handen på hjärtat tycka det är okej att köra för fort utanför en skola med 30 gräns?

Däremot att bli stoppad i mitt exempel, föder tyvärr bara irritation över polis väsendet och deras sätt att jobba!!
 

Freedom

Guest
Poliser har alltid anmälningsplikt, vilket gör att dom i praktiken aldrig är lediga.
Vad händer om en polis börja extraknäcka som ambulansförare eller nåt annat i sjukvården där dom har tystnadsplikt, är det en omöjlig uppgift för en polis eller?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top