Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

KJECOP

Guest
Road-Ragge skrev:
2524039 Helt fantastiskt. Hastighetsövervakning har högre prioritet än rattfylleri och tokkörning, :huvet.

Men skäll inte på polisen för detta mina vänner. Detta har vi politiker att tacka för. Det gäller att rikta missnöjet åt rätt håll här.
Sorry... Jag är ledsen... Jag var otydlig i mitt inlägg.

Jag borde ha skrivit att jag inte nämnde det vi skall ägna oss åt i någon bestämd ordning. Utan det är dessa saker vi skall ägna oss åt utan någon inbördes rankning. Det ena är inte viktigare än det andra som jag förstått det.

När vi får utbildning i trafiksäkerhet så sägs det att det hastigheten är den största orsaken till trafikolyckor. Och att man på något sätt kan jämföra riskerna med att köra för fort och att köra rattfull i laglig hastighet.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
KJECOP skrev:
2524006 Vi skall även prioritera avstånd till framförvarande fordon och jag har många gånger rapporterat detta också.

En gång då jag körde privat på 90 - väg, E4 söderut vid Skärholmen så hade jag en bil bakom mig som körde på ett avstånd av ungefär 1,5 - 2 meter. Då höll jag ungefär 95 km/tim på hastighetsmätaren. Jag vinkade åt honom att ta ut avståndet men han skakade på huvudet och viftade åt mig att flytta mig åt sidan. Jag kunde inte göra det eftersom jag hade bilar till höger om mig.

Men då brann det i skallen på mig... :mad:

Jag körde förbi bilarna och körde åt sidan och dammade bilen förbi som ett skott. Jag körde efter och när föraren stannade så gick jag fram och visade polislegitimationen. Svaret jag fick av föraren var "Oj!". Sedan försvarade han sig med att han inte skulle ha gjort så om han vetat att jag var polis... Gissa om jag rapporterade honom och om han fick körkortet återkallat.

Det var en sådan gång som jag trädde i tjänst på min fritid eftersom jag ansåg den föraren vara fullständigt livsfarlig, bl.a. genom sitt sätt att hålla avstånd till framförvarande. 1,5 - 2 meter bakom i 95 km/tim... :huvet
:tummenupp I de lägena skulle jag vara nöjd om jag hade ett polisleg att ta fram! Måste kännts rätt skönt...

Det är ju bra om det är ett prioriterat felbeteende, men jag tycker mig se hastighetskontroller oftare än avståndskontroller...

Att man mäter det som är lätt att mäta är (tyvärr) rätt naturligt, det är inte bara inom trafikövervakning/polisväsendet det går till så. Men just avstånd mellan bilar borde ju vara busenkelt att mäta, men jag har aldrig sett någon särskild mätmetod för detta?
 

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
uppsala
Hoj
R1
Som exempel kan jag nämna att Polisen i Stockholm City skall:
- Utfärda minst 3 000 rapporter för hastighetsöverträdelser (trafikpolisen city minst 2 000 av dessa)
- Utföra minst 83 000 alkoholutandningsprov (trafikpolisen city minst 15 400 av dessa)
- Utföra minst 600 flygande inspektioner ( gäller trafikpolisen city)

Det är detta xempel som gör mig förbannad:huvet .. poliser ska vara med i samhället och hålla koll:) . självklart ska dom straffa dom som gör grova överträdelser. men att jaga istortsett oskyldiga hederliga knegare som mig själv för att man kör några km för fort, gör en bara frustrerad och får onda tankar om att dra snuten nästa gång dom ska stanna en:mad: hoppas att fler poliser blir som du och tänker efter om vad som har hänt innan dom delar ut boten:tummenupp
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
KJECOP skrev:
2524006 Vi skall även prioritera avstånd till framförvarande fordon och jag har många gånger rapporterat detta också.

En gång då jag körde privat på 90 - väg, E4 söderut vid Skärholmen så hade jag en bil bakom mig som körde på ett avstånd av ungefär 1,5 - 2 meter. Då höll jag ungefär 95 km/tim på hastighetsmätaren. Jag vinkade åt honom att ta ut avståndet men han skakade på huvudet och viftade åt mig att flytta mig åt sidan. Jag kunde inte göra det eftersom jag hade bilar till höger om mig.

Men då brann det i skallen på mig... :mad:

Jag körde förbi bilarna och körde åt sidan och då dammade bilen förbi mig som ett skott. Jag körde efter och när föraren stannade så gick jag fram och visade polislegitimationen. Svaret jag fick av föraren var "Oj!". Sedan försvarade han sig med att han inte skulle ha gjort så om han vetat att jag var polis... Gissa om jag rapporterade honom och om han fick körkortet återkallat.

Det var en sådan gång som jag trädde i tjänst på min fritid eftersom jag ansåg den föraren vara fullständigt livsfarlig, bl.a. genom sitt sätt att hålla avstånd till framförvarande. 1,5 - 2 meter bakom i 95 km/tim... :huvet


Det var bra gjort! Det är det värsta jag vet när en bakomvarande fordonsförare inte kan hålla rätt avstånd!
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Pluggade med en polis förut och han körde som en dåre. Hade tydligen smällt rätt många ggr med bilen och gjort några riktigt farliga vurpor med mc:n. Han var MC-polis ett tag kan tilläggas.

VAr tvungen och fråga när jag skjutsade honom om jag fick köra snabbare än hastighetsgränsen:D .
 

KJECOP

Guest
HansJ skrev:
2524123 :tummenupp I de lägena skulle jag vara nöjd om jag hade ett polisleg att ta fram! Måste kännts rätt skönt...

Det är ju bra om det är ett prioriterat felbeteende, men jag tycker mig se hastighetskontroller oftare än avståndskontroller...

Att man mäter det som är lätt att mäta är (tyvärr) rätt naturligt, det är inte bara inom trafikövervakning/polisväsendet det går till så. Men just avstånd mellan bilar borde ju vara busenkelt att mäta, men jag har aldrig sett någon särskild mätmetod för detta?
Ja det kändes ganska bra den gången att kunna gå fram och presentera sig :D Men det är inget jag gör dagligen.

Ja nog finns det fler hastighetskontroller än avståndskontroller. Det är ju av naturliga skäl lättare att sätta upp en hastighetskontroll än en kontroll för avstånd mellan fordon. Kontrollen av avstånd mellan fordon går in under kategorin "aggressiv körning" och är något man kontrollerar då man har rörlig övervakning och liksom bara "ramlar på" någon som kör med ett kort avstånd. Men många är medvetna om det och när de ser en polisbil så tar man ut avståndet direkt. Skall man kunna ta dessa så behöver man nästan en civilbil och det har vi inte så många av. Vi skall ju i första hand vara synliga för att ha en dämpande effekt.

Det finns inte någon särskild metod för att mäta avstånd mellan fordon. Har man video så använder man den och då kan man även räkna ut hur många meter och sekunder det är mellan fordonen. Saknas video så är det upp till polismannens bedömning och uppskattning av antal sekunder. Här måste man som polis se till att ha marginal (som vid alla tillfällen) på det man rapporterar så att man inte rapporterar en händelse strängare än den är. T.ex. säger att det är 1 sek mellan fordonen trots att det kanske handlade om 2 - 3 sekunder. Det handlar ju om ganska små tidsintervaller och det kan göra det lite svårt ibland att rapportera och en del poliser kan nog vara lite osäkra på det. Vi brukar säga att det skall vara "klara fall" och ingen tveksamhet finnas.
 

KJECOP

Guest
War-psycho skrev:
2524043 Tillåt mig länka till detta inlägg i en annan tråd. :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=124620&pp=20

Sen får väl KJECOP rätta dom fel/skillnader från dagsläget i denna text. :)

PS: Det är inte Bilprovningen som gör denna "kalibrering", iallafall var det inte det förr.
Det med kalibrera hastighetsmätaren inom en viss tidsintervall fanns förr men är visst numera borttaget. Nu kalibreras inte hastighetsmätarna annat än vid de tillfällen då man mätt upp och rapporterat någon för en hastighetsöverträdelse och åklagaren begär det. Har man t.ex. rapporterat någon för att ha kört 170 km/tim på en 70 väg så kan man göra ett rejält säkerhetsavdrag och ändå ha en alldeles för hög hastighet kvar.

En anledning till att man inte vill göra regelbundna hastighetsmätarkontroller är att man sparar pengar. Varje kontroll kostar polismyndigheten en del pengar och det är ju ganska många bilar och motorcyklar så det blir en ganska stor kostnad.

Helt enkelt så kalibreras hastighetsmätaren bara då anses nödvändigt.

I länken över hur Polispiloten fungerar så stämmer det inte riktigt.

Den bil man mäter kör under mätsträckan en längre sträcka än polisbilen. Detta genom att tidsmätningen på den bilen startas strax FÖRE referenspunkten och polisbilen strax EFTER samma punkt (tiden bilen kommer att köra sträckan på).

Då man stoppar mätningen så görs det strax efter att bilen har passerat nästa referenspunkt och när polisbilen strax före referenspunkten. Detta innebär att man "bjuder" på en viss sträcka i samband med mätningen som en extra säkerhetsmarginal och dessutom så drar Polispiloten av 3% från den uppmätta hastigheten. Så i slutänden så dras det av ganska mycket från den verkligt körda hastigheten, beroende på hur exakt polismannen startar/stoppar mätningen vid referenspunkterna

När jag gick Polispilotkursen så häpnade jag lite över att den uppmätta hastigheten blev så låg i förhållande till den hastighet man kört i.

Vad det gäller video i samband med mätningen så vill jag bara förtydliga att video inte är ett krav för rapportering med Polispilot. Det är mera ett hjälpmedel vid rapportering och vid en ev. rättegång.

Öh... Ursäkta! Men jag tror visst att jag har kommit lite "Off Topic"... :felämne
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
KJECOP skrev:
25243321, Det med kalibrera hastighetsmätaren inom en viss tidsintervall fanns förr men är visst numera borttaget. Nu kalibreras inte hastighetsmätarna annat än vid de tillfällen då man mätt upp och rapporterat någon för en hastighetsöverträdelse och åklagaren begär det.

2, I länken över hur Polispiloten fungerar så stämmer det inte riktigt.

Den bil man mäter kör under mätsträckan en längre sträcka än polisbilen. Detta genom att tidsmätningen på den bilen startas strax FÖRE referenspunkten och polisbilen strax EFTER samma punkt (tiden bilen kommer att köra sträckan på).

3, Vad det gäller video i samband med mätningen så vill jag bara förtydliga att video inte är ett krav för rapportering med Polispilot. Det är mera ett hjälpmedel vid rapportering och vid en ev. rättegång.
1, Jo, JAG påstod inte att det sker regelbundet. Tvärtom.
(Blev kanske otydligt då det var en annans fråga jag svarade på där. :))
På min tid kontrollerades enbart mätarna vid behov, d.v.s. vid en ev. rapportering/rättegång.
Och om då protokollet var mer än 3 månader gammalt så krävdes ny kontroll.
Men på ordningsbilarna skedde det så pass ofta att dom alltid hade giltiga protokoll, eftersom det var oftast dom som tog fartsyndare med hastighetsmätaren som "mätinstrument".

2, Jo, den där "marginalen" körde dom med även på min tid, men jag utelämnade den för att hålla det enkelt.
Det jag beskrev var grundprincipen, och tog inte med den "praxis" som dom flesta trafikpoliser tillämpar.
Dessutom så gör det inte så stor skillnad i praktiken (några meter på en mätsträcka på totalt en halv kilometer), utan görs mest för att det ska se omanipulerat ut, och utesluta eventuella frågeställningar om felhantering av utrustningen.
Säkerhetsavdraget nämde jag också.

3, Nä, det stämmer. Fanns t.ex. ingen kamera på den pilotutrustade MC'n vi hade heller.
Dock BRUKAR det oftast kombineras med kamera i bilarna.
Vilket jag tycker är både smart och bra ur rättsäkerhetssynpunkt.

Helst skulle jag se att det fanns kamera inne i polisbilarna också.
Det skulle eliminera alla "falska" anmälningar om tjänstefel i polisbilarna, och kanske även få fast dom som faktiskt inträffar.
Funkar i bussarna idag, finns ingen anledning att det inte skulle vara positivt i polisbilarna.

Men som sagt... det är lite VÄL OT kanske. :D
 
Last edited:

savvyswede

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Kalmar
Hoj
GSX-R 1000 K6, EXC 450 -07, CRF 250X -05, XRV 750 Africa Twin -99
KJECOP skrev:
2523973 Om jag skulle försöka ge mig på en förklaring...
...
Det undrar jag också många gånger... :va

Tack för svaret Kjecop, Fler kvastar borde vara som du:tummenupp

De flesta av oss på det här forumet är ju medvetna om de små lag-tänjningar:) vi gör, och får väl stå ut med att skattas därefter:gråta
 

KJECOP

Guest
War-psycho skrev:
2524414 1, Jo, JAG påstod inte att det sker regelbundet. Tvärtom.
(Blev kanske otydligt då det var en annans fråga jag svarade på där. :))
På min tid kontrollerades enbart mätarna vid behov, d.v.s. vid en ev. rapportering/rättegång.
Och om då protokollet var mer än 3 månader gammalt så krävdes ny kontroll.
Men på ordningsbilarna skedde det så pass ofta att dom alltid hade giltiga protokoll, eftersom det var oftast dom som tog fartsyndare med hastighetsmätaren som "mätinstrument".

2, Jo, den där "marginalen" körde dom med även på min tid, men jag utelämnade den för att hålla det enkelt.
Det jag beskrev var grundprincipen, och tog inte med den "praxis" som dom flesta trafikpoliser tillämpar.
Dessutom så gör det inte så stor skillnad i praktiken (några meter på en mätsträcka på totalt en halv kilometer), utan görs mest för att det ska se omanipulerat ut, och utesluta eventuella frågeställningar om felhantering av utrustningen.
Säkerhetsavdraget nämde jag också.

3, Nä, det stämmer. Fanns t.ex. ingen kamera på den pilotutrustade MC'n vi hade heller.
Dock BRUKAR det oftast kombineras med kamera i bilarna.
Vilket jag tycker är både smart och bra ur rättsäkerhetssynpunkt.

Helst skulle jag se att det fanns kamera inne i polisbilarna också.
Det skulle eliminera alla "falska" anmälningar om tjänstefel i polisbilarna, och kanske även få fast dom som faktiskt inträffar.
Funkar i bussarna idag, finns ingen anledning att det inte skulle vara positivt i polisbilarna.

Men som sagt... det är lite VÄL OT kanske. :D
Jaha då förstår jag...

Och är vi ju faktiskt snuskigt väl överens...

Perris skrev:
2526760 Har du reflekterat över varför det kändes så bra?

Ja...
 
Last edited:

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Åkte dit för fortkörning med BIL i söndags.
Körde på en tvåfilig väg som smalnade av till en fil. (det var räcke i mitten och ett räcke som avskillde gångbanan och vägen). Låg bredvid en bil och tryckte på så jag skulle komma om istället för att bromsa och lägga mig bakom. Blev lasrad 69 km/h på 50 väg. MITT FEL JAG VET!!
Grejen är att det var sent på kvällen (mörkt!!!) och polisen hade ingen reflexväst! Måste de inte ha det? Det allvarligaste som jag tyckte, var att när jag kom på vägen såg jag 8 pers på!!! vägen. När jag blev invinkad såg jag att det var barn!!! Dom stod bredvid polisen på vägen när han vinkade in mig!!!
Dom tyckte ju det var skithäftigt och snuten kände väl sig as cool :huvet
Tänk om någon annan kommit och gasat som fan!!!
Dessutom var han utan reflexväst så man hade kunnat kört över han om man ouppmärksam

Det är jävligt kul hur polisen prioriterar!!!
Dom står och lasrar och ska ha en vecka där alla snutar som kan stå upp skall ut och sätta dit fortkörare!!!
Vilken jävla prioritering!!! Här i stan blev en tjej våldtagen, i Västerås också m.m. Sätt alla snutar på sånt m.m istället för att sätta dit folk på tomma motorvägar med mitträcke och viltstängsel för 120 km/h.
Poliserna har inga resurser?????:va
Prioritera :mad:
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Masen skrev:
2528553 Blev lasrad 69 km/h på 50 väg.

Sätt alla snutar på sånt m.m istället för att sätta dit folk på tomma motorvägar med mitträcke och viltstängsel för 120 km/h.

Men alla poliser står ju inte på motorvägarna och skjuter?!?!:va Hade de gjort det hade ju du klarat dig!
:)


:corn
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
korvgubbe skrev:
2528581 Men alla poliser står ju inte på motorvägarna och skjuter?!?!:va Hade de gjort det hade ju du klarat dig!
:)


:corn
Nej håller med!
Det var därför jag skrev att jag gjorde fel ovan!!! :7peta
Det jag menar är att när dom är ute borde Dagis, skolor, vård anrättningar 30 vägar m.m prioriteras! :)
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Jag har hört...


Anledningen till att de inte jagar grövre brottslingar är ju för att det är farligt, men att sätta dit svensson för fortkörning, det är oftast inte farligt.

Det är bara något jag har hört, och är alltså inte min personliga åsikt så påhopp behöver vi inte bry oss om

:)
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
KJECOP skrev:
2524006 Vi skall även prioritera avstånd till framförvarande fordon och jag har många gånger rapporterat detta också.

En gång då jag körde privat på 90 - väg, E4 söderut vid Skärholmen så hade jag en bil bakom mig som körde på ett avstånd av ungefär 1,5 - 2 meter. Då höll jag ungefär 95 km/tim på hastighetsmätaren. Jag vinkade åt honom att ta ut avståndet men han skakade på huvudet och viftade åt mig att flytta mig åt sidan. Jag kunde inte göra det eftersom jag hade bilar till höger om mig.

Men då brann det i skallen på mig... :mad:

Jag körde förbi bilarna och körde åt sidan och då dammade bilen förbi mig som ett skott. Jag körde efter och när föraren stannade så gick jag fram och visade polislegitimationen. Svaret jag fick av föraren var "Oj!". Sedan försvarade han sig med att han inte skulle ha gjort så om han vetat att jag var polis... Gissa om jag rapporterade honom och om han fick körkortet återkallat.

Det var en sådan gång som jag trädde i tjänst på min fritid eftersom jag ansåg den föraren vara fullständigt livsfarlig, bl.a. genom sitt sätt att hålla avstånd till framförvarande. 1,5 - 2 meter bakom i 95 km/tim... :huvet


He he, helt rätt Kjelle. Avståndet i tid är då ca <0.10 sek hinner inte ens blinka om framförvarande bromsar "- Inte gjort så om det var en polis"!! :såjaponken
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hur som helst så är jag FÖR mer kvinnliga poliser.

Det kommer troligen att ge en trevligare arbetsmiljö för poliserna själva och
är säkert uppskattat av de flesta bilister också....
 

Bifogat

  • cops_burner.jpg
    cops_burner.jpg
    101.4 KB · Visningar: 110

KJECOP

Guest
burner skrev:
2541116 Hur som helst så är jag FÖR mer kvinnliga poliser.

Det kommer troligen att ge en trevligare arbetsmiljö för poliserna själva och
är säkert uppskattat av de flesta bilister också....
FAKK....!!!!!!! :drool

Ja med sådana där kollegor så skulle jag kunna tänka mig att åka i bil ett å annat arbetspass... Men var man inte stelbent efter det så blir man det aldrig :drool

:yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top