Hur började ert übernormala mc-intresse?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Enligt morsan har jag tjatat om motorcyklar mer eller mindre ända sedan jag lärde mig prata. Helt oförståeligt för resten av familjen eftersom ingen av dom har det minsta motorintresse.

Men eftersom jag tjatat om hojar sedan jag va väldigt liten så var det ju aldrig nått snack om huruvida jag skulle köpa en hoj, frågan va bara när...

Karriären på två hjul började med ett antal cyklar som mer eller mindre föll i bitar, hoppade så mycket med dom så framgafflarna böjde sig osv. Första erfarenheten av motordrivna 2-hjulingar införskaffades på en tokgammal moped som stod undanstoppad i en bod hemma. Den hade tillhört en avliden släkting och var helt bortglömd ända tills jag en dag hittade den under en massa bråte, lyckan va total!!

Var väll runt 13 år då och så fort föräldrarna inte va hemma så drog jag fram den, tvättade den omsorgsfullt och försökte förstå vad alla knappar och spakar va till för. Den hade stått i många år och va helt omöjlig för mig att starta, trots det så gick det inte att hålla fingrarna borta.

Tjatade på farsan så han höll på att bli tokig och en vacker dag ringde han till en mekarkunnig kompis som kom över och plockade isär motorn på moppen. Dom lyckades få igång den och jag fick stränga förhållningsorder om att jag ABSOLUT inte fick köra med den.... Yeah, right :rolleyes:

Inte så svårt att gissa vad som hände så fort man var ensam hemma :D Farsan misstänkte nog vad jag höll på med och till slut fick jag tillåtelse att köra med den så länge jag höll mig runt kvarteret, vilken glädje!

När jag fyllde 15 köpte jag en Rex moped för 1000 surt förvärvade kronor, den gav mig många härliga mil med flera mil långa upptäcktsfärder i bygden.
Rexen såldes efter ett halvår till förmån för en Suzuki k50 -91. Till Suzukin fick jag med en 5 1/2hk cylinder, 16mm förgasare och trimkrök. Det "råkade" jag missa att informera min käre far om eftersom jag visste vad han tyckte om trimmade mopeder. Trimmet åkte på efter nån vecka och man var världens lyckligaste 15 åring, moppen gjorde 75 km/h på mätaren och gick hur fint som helst. Lyckan sabbades dock av en bekant till familjen som vid en middag högt berättade om hur han hade försökt köra om mig inne i samhället med sin bil men inte kommit ifatt mig.
- Jävlar vad den gick, hur mycket har du trimmat?

Farsan såg väll inte direkt överförtjust ut och efter middagen så hade vi ett litet samtal, trimmet åkte av dagen efter...

Moppen såldes när man började bli för gammal för det, ville ha en 125:a men hade inga pengar till det. Tänkte ta hojkort när jag fyllde 18 men precis nån månad innan jag fyllde kom lagen om 25kw. Kändes meningslöst att åka runt med 25kw, speciellt eftersom jag fortfarande inte hade ekonomi för det.
Blev bilkort istället och farsans bilar fick gå hårt, han hade tjänstebil och när jag fick mitt körkort hade han en Audi 100 Quattro.... Hade inga spärrar alls i den åldern och körde som en idiot. Hastighetsrekordet inne i samhället stod jag för, 170km/h på 50-väg. Mindre smart, va nog lika bra att man inte hade hoj i den åldern :3freak

När jag muckat efter lumpen började jag jobba direkt och köpte min 1:a hoj, en GSX-R 750 -98. Vid provkörningen av den så tyckte jag den va slö, går dom inte värre än så här? Sedan gick varvräknarnålen förbi 7000 rpm på 1:an och helvetet brakade lös!! Upp på bakhjulet och det kändes som om jag satt på en raket, kom tillbaks till affären med ett stort flin. Den tar jag!

Sedan dess har jag haft 7st hojar inräknat med dom jag har idag. Kommer aldrig att sluta köra hoj, det är världens underbaraste intresse.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tror jag var ca 6år då jag var bort till grannen (ute i skärgården) och fick titta på då dom körde med sin pv 80. Blev helt fast vid att jag ville ha en sån, efter ett tag så skulle han sälja. Den jag fick den faktiskt av mor å far (4600kr).

Sen blev det på helgerna att åka runt med den där. Men det slutade ju på crossbanan och där blev jag kvar ca 10 år med ett flertal olika crossar.

(körde med taktiken att inte byta kolv så ofta, så det blev en hel del skruva vilket jag tyckte var roligt också. Efter pv80 ville inte min far hjälpa mig mer så det fick bli att testa sig fram vilket har resulterat i många klant grejer)

Sålde crossen köpte 125a blev helt fast vid att köra sportcykel på asfalt och nu står jag här med en 600a.

Har alltid varit intresserad av 2 hjul, innan 6 års ålder(kanske efter också:hihi ) så var cykla det som gälde och det gjorde jag nog några timmar varje dag. Blev ju BMX, MTB m.m.
 
Last edited:

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Mitt mc intresse tror jag började med min pw80. Var bara 5år och kommer fortfarande ihåg när vi var och köpte den i Falkenberg. Detta är mc åka, fräsa runt hela dagarna och när man kom till garaget så hade :tomten fixat alla fel (trodde man). Alltid full tank och aldrig några problem. Kommer speciellt ihåg när jag skulle börja skolan, jag skulle inte gå i skolan jag skulle köra pw80. Undrar vad det blivit av mig idag om jag fått bestämma?

Sen så kom rm80 som man fick aparmar av, huvudet hängde ibörjan inte med resten av kroppen när effektkicken kom. Men detta bemästrades snart och sen har det bara rullat på.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag började min karriär med att sova på tanken när pappa körde hoj, ganska mycket det jag sysslar me nu, fast nu är det bara jag på hojjen :tummenupp

Iaf, när jag var fem så fick jag hoppa upp på en PW80 hos min kusin som jag vurpade i diket 20 meter senare (ja så går det när ens far sätter ut en på isen utan isdäck utan att ha kört en hoj tidigare). Sen utan att jag grinade något om denna så köpte pappa den och sommaren som kom började man åka på den. Tydligen var jag rätt tjurig å grinig eftersom jag vurpade den hela tiden men vägrade ge upp för det.

Så med andra ord var det nog pappa som hade större intresse än jag, fast jag ville alltid åka med när han skulle ut å köra själv, så lite delaktig är man nog :D

Själva tävlandet har inte min far bidragit något till förutom pengarna då :hihi Tror att han hellre ser att jag inte tävlar, men samtidigt stödjer han det jag vill göra!
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
bikerwoman skrev:
:confused: :confused: :confused: Vad menar du med det?

Citat: A motorbike is a crude metal framework isolated from the ground by two rubber hoops. While many explain the benefits of this arrangement, all it really means is that you fall over when you stop.

Motorbikes are often equipped with disproportionately large engines that propel the machine and its rider at hazardous speeds. Should the rider fall off, he or she will come into contact with the road, slide along its surface and vanish into the scenery. If you hear muffled cries for an ambulance coming from a tree, don't worry, it's only a motorcyclist.

As a method of transport, motorbikes are dreadful. If you ride them in the rain, you get wet. If you ride them in the sun, it will start to rain. There is no glove compartment and no cigarette lighter. There is also no steering wheel: you determine your route by leaning in the direction you wish to travel, just as you would if you were drunk.

You also have to wear a bulbous metal hat with a visor. If you open the visor, your mouth fills up with wasps and your head vibrates. If you close it, the wasps can't get out and you have to swallow them.

Motorcyclists ride everywhere at 170mph. This means that car drivers can't see them, and have accidents with them. Motorcyclists therefore hate car drivers.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Själv så hade man moped från 12 år o framåt, och var intresserad att skaffa 125:a kort, men finanserna fanns varken från min sida el föräldrarnas sida, så det var bara att glömma de planerna då..man köpte dock tidningar o drömde sig bort, var in lite hos olika mc-handlare o pillade, tittade.

Sen var man äntligen på väg vid 20-års åldern att föverkliga sin mc-plan, men hade bil då som var som hiv, hade man väl fått den var det ett helsike att bli av med den..så planerna lades åt sidan igen, när man väl fick bilen såld så var det mitt i vintern och mc-planerna glömdes bort lite kombinerat med att kärleken kom in i bilden, och att vi ville ha en bättre bil tillsammans..åren gick o gick, 2 barn med allt vad det innebär, samt ett hus som krävde sitt så glömdes ånyo mc planerna bort, hade så fullt med allt så man tänkte inte ens o hojbanorna, tills år 2003, jag skaffade en Eu-moped som till-ifrån jobbet-tjohejs, körde med den 1 år och insåg vad kul det var med 2 hjul, tog lite längre turer, började trimma den... och mc-planerna åter tog fart! Och då inte frugan var ivägen för min Ungdomsdröm och TYCKTE verkligen att jag skulle förvandla min dröm till verklighet, så skrev jag in mig på trafikskolan omgående i början av 2004, mopeden såldes mitt i vintern 14 februare, någon vecka senare handlades första hojen, en offroad in, och 19 maj så körde man upp och fick sin A-behörighet! Bättre sent än aldrig :tummenupp
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Nursey skrev:
Gnället från släkten kom i efterhand men nu har alla insett att det som saknades för mig var en hoj och jag kommer aldrig att vilja vara utan en hoj under min rumpa ;)

Pappa pratade inte med mig på en månad, svarade inte telefonen, vägrade prata om jag ringde hans tjej och ville prata..men tillslut fattade även han att hojen was here to stay :)

Shit va jobbigt! Att familjen slutar prata med en för att man köper hoj!? vad händer då om man gör något dumt? Farsan bara garvade lite o sa till mig att ge fan i köra omkull. :3freak

Allt bra annars?
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
född (och uppväxt) i en MC-stuga mer eller mindre :yoparty
(VMCK - Vätterbyggdens Motorcykel Klubb)

Doesnt get any better (or crazy) then that :tummenupp :tungan
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Har nog alltid varit intresserad av hojar, men blev mer intresserad vid 11-12årsåldern, bestämde mig för att skita i moppe och lägga pengarna på 125a. Drygt 4 år senare blev det besannat, nu har jag en NSR i garaget sedan i höstas och teoriprov på onsdag. Snart är kortet klart och fy fan vad gott det ska bli. :D
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
BajkMajk skrev:
Hoppas ni andra här har någon kul story att dela med er av, för jag tror knappast att jag är ensam om att ha varit überintresserad sen barnsben!

För mig började det när jag va 7år då fick jag en hemmabyggd moppe av min far.. :) Sen började jag köra motocross vid 10års ålder sen blev det en vanlig moppe vid 14år sen blev det 125cc sporthoj och en 125cc offroad, Sen började jag köra cross igen efter ett långt uppehåll (Det va pengarna som gjorde att jag fick ha ett uppehåll :( ) Då blev det en yz 250, Sen köpte jag en gpz 400 som jag använde att övningsköra och att köra upp med, Sen blev det zx6r och en xt600, Jag har även en liten pocketbike leksak... :tummenupp
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Hade ett grustag brevid våran bostad så där körde de crossar för jämnan, vilket betydde att så fort man hörde en cross köra runt i grustaget så sprang man dit för att kolla. Gnällde till mig en 50cc och burna runt med den i några år, sen så fick jag en gammal 80cc och körde runt med den.

Allt detta skedde mellan 8 - 12års åldern, sen så vid 13 så fick jag en svinto gammal moppe, den trimma jag som fan och körde runt med ibland, 80cc gick iof mkt bättre men min polare körde med moppen =)

Vilket fall som helst, vid 15år blev det en mt50 med 60cc trim. Moppen skakade så jävla mkt så pinnbulten till styrlagret skakade loss då och då, man fick skruva dit den mitt i färd =) HEHE

Sen vart det dött med tvåhjuliga fordon tills jag blev 21år, skaffade jag först en cb 750 - 99 sen nu så sitter jag med en Hornet 900 -02
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Kajan skrev:
Shit va jobbigt! Att familjen slutar prata med en för att man köper hoj!? vad händer då om man gör något dumt? Farsan bara garvade lite o sa till mig att ge fan i köra omkull. :3freak

Allt bra annars?

Min pappa är lite "special" :tomten ibland (tror det är mellanöstern- temperamentet även om han blånekar att han har ett sånt :hihi )
Hur har du haft det? Long time no see. (filåt sidospåret bajkmajk)
 

existenz

.......
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Vet inte var det hela började faktiskt.. förmodligen farsans tjat om sitt gamla hojåkande.. men hur det än är så har ett intresse växt fram.. en liten berättelse följer..

Cross epoken
Det hela började vid 10 års ålder, och en Suzuki RM80cc.. ex antal vurpor senare skaffade jag mig en Yamaha YZ125, när jag tyckte jag hade slagit mig tillräckligt på den var det dags för en Suzuki RM250..

Moppetiden
Skaffade första vid 13års ålder, en DBS Panther (trimmad såklart), efter det blev det en Suzuki K50 (också trimmad).. och min slutgiltiga moped blev en Suzuki TS50, trimmade den med en extra växel (5vxl låda), malossi pipa, dellorto 21mm förgasare och malossi 70cc trim = 110km/h.. :tummenupp

Sen blev det bil & skoter ett par år tills jag fyllde 21 och kom på att jag fick ta tungt MC kort.. köpte mig en Suzuki GSXR 750 -98.. sen har det bara eskalerat med bland annat ett par Suzuki GSXR1000 med diverse doningar på, KTM Supermoto, och så köpte jag även en Kawasaki en gång av misstag... nu 7år senare sitter man där och funderar vad det blir för hoj till sommaren igen, för utan kan man inte vara!

Tilläggas ska att jag vi ett flertal tillfällen också verkligen prövat att inse min egen dödlighet genom att inte köpa hoj då jag gillar att ligga precis på kanten till vad som går (ibland över) när jag kör.. dock misslyckats fatalt vid varje försök.. Man kan vara tuff hela vintern och säga att man inte ska köpa hoj, men sen när våren kommer är man inte så ball längre, då rycker det i gashanden och hornen växer fram.. finns det avväjningskliniker? :cdevil

Onödigt vetande: 65% av mina 11st 2hjulingar har varit av märket Suzuki :martialar
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
När jag ärvde brorsans Puch Dakota vid 15-års åldern hade jag inget vidare intresse. Körde lite mer moppe och tyckte det var kul. Fick en dag chansen att åka med brorsans polare på hans feta Cagiva Mito 125:a. Roligaste jag gjort under mina 15 år i livet (gick som en raket :rolleyes:). Sen den dagen var jag såld och fast besluten att skaffa 125:a.

Sagt och gjort, tjatade hål i huvet på mor och far och lyckades till slut ta mitt kort och köpte mig en Honda NSR 125-r -91. Tiden gick och jag var nu 18 år och livet lekte (hade ju trots allt det snabbaste fordonet på planeten :D). Här hade väl mitt mc-intresse stannat lite om det inte hade varit för den dagen då jag fick chansen att åka med på en R1 -99 (var för övrigt samma person som körde rettan som bjöd mig på min första ride på Cagivan 3 år tidigare).

Först nu förstod jag vad det handlade om, bara tanken på den känslan jag fick i magen den dagen får mig att le än idag. Fattade inte hur i helvete nånting kunde gå så fort!! Efter 30 minuters åktur blev jag avsläppt och gick sen runt med ett stort leende på läpparna i 2 dagar. Kan väl säga att det var den dagen jag verkligen torskade på allt det här med mcåkandet :yoparty

Peace out!
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
Farsan bygde om en gamal ilo moppe till mig när jag var 4 år. Sedan tog han med mig upp till den lokala tippen på fredakvällarna efter jobbet så jag kunde lära mig åka :) Företeelsen motarbetades enormt av modern. Några år senare blev den belagd med permanent körförbud hemma av henne. Fortsatt aktivitet flyttades till ett torp som familjen ägde. Men eftersom den stod hemma hos min farfar och jag var där efter skolan blev det en del åka utan hennes vetskap. Skiten pajja med tiden och det blev ett glapp till moppeåldern. En sak är säker. Får jag barn och ungen har fallenhet att åka hojj skall det inte motarbetas.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Min mamma sa det va farligt....det räckte.

P.S. hon va rätt
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
Mitt intresse för motorcyklar startade i 3års åldern då en av mina bröder skaffade en Yamaha 125:a och han skulle ta körkortet, tyvärr så blev det inte riktigt så.

En kväll så tog han(utan körkort) och ett gäng polare 125:an ur källaren och skulle på dansen i grannkomunen men dom kom inte fram. Efter en mil så blev brorsan påkörd på bakhjulet utav en av dom andra bågarna och han far av vägen och det utan skyddskläder eller hjälm(detta var på 70talet).

Denna krasch innebar att han låg i koma och läkarna var inte säker att han skulle klara sig, som tur var så vaknade han men han kunde inte använda benen på en lång tid efter olyckan och han fick gå på kontroller över 10år efter olyckan!!

Efter detta blev motorcyklar ett ämne man inte talade om hemma och det trots att farsan hade varit knutte i sina unga år. Jag kan ju säga att jag inte heller tänkte på motorcyklar på många år, jag skaffade inte heller någon moped när jag var 15.

Men nu dom sista 5-6 åren har man börjat titta och börjat fundera på motorcykel igen och förra vintern köpte jag en gammal CB900F och nu hoppas jag att man fixar körkortet i sommar, teorin fixade jag den 23/2. :tummenupp

En sak har dock inte ändrats sen brorsan krasch, morsan hatar motorcyklar och hon flög i taket när jag berättade att köpt båge. Hon har dock lungnat ner sig lite då jag övningkörde sommras och hon såg att man inte körde i diket(peppar,peppar).
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top