Hur berätta för frugan att det är dags för MC?

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jag tycker du har en sund inställning till din respektive. I förhållanden tar man hänsyn till varandra.
I det här fallet finns flera hänsyn att se till.

- Hon måste ta hänsyn till vad du vill göra med ditt liv (köpa/köra mc)
- Du måste ta hänsyn till hennes oro och rädsla.

Ni behöver absolut inte ta hänsyn till vad svärmor tycker men det är bra att prata med henne om att valet är ditt men att du inte är ute efter att vara som en del andra "tuffingar" här på SH. Sen kommer det talas om andra bilister och vad som kan hända. Men det kan hända andra saker med som är farliga fast man inte sitter på en mc.

En sak som kan hända är att du "kvävs" som människa om du inte får göra det du brinner för. Sen menar jag då inte att man rakt av bara kan köra över sin respektive och bar göra sitt, utan man tar hänsyn till varandra. Vad är vad värt så att säga.

Att några fått för sig att du måste fråga henne om lov och hennes mamma är ju så befängt. Nä ömsesidig hänsyn ska finnas i förhållanden och det handlar inte om att fråga om lov.

T.ex. om min man vill köpa en ny mc så kollar han av med mig om det är okej då vi har gemensam ekonomi och om det passar för tillfället att köpa den. Jag vet då att han gärna vill ha den och funkar det så ja låt gå då. Men det kanske var så att vänta nu älskling så här ser det ut p ekonomin nu framöver, det är en stor utgift på min bil på 20 0000 kr som ska betalas, det är inte tillfälle att köpa mc just nu och när vi ska ha barn och köpa barnvagn närmaste månaden. Men vad tror du om att köpa den till våren då vi köpt det andra vi behöver och ekonomin ser lite bättre ut. Samt glöm inte att jag måste köpa mig ett nytt skinnställ.
Då kanske han inte köper den hojen på en gång utan vi tar hänsyn till varandra och vårt liv ihop.

Gör inte så stor sak av det. Berätta för din fru att det här är något du verkligen vill. Prata med henen om farorna och nonchalera inte hennes oro. Det tror jag du vinner på.

Skulle det sedan vara så att en av parterna inte kan ta del av det hela och förstå varandra, ja då kanske man inte heller är lämpade för varandra. Om hon säger blankt nej, då bör hon fundera på om hon vill fortsätta vara din fru eller inte och du kan fundera på är det värt att ha en fru som kväver dig.

Hoppas det går bra. jag kör hoj på väg och bana, har två barn med min man som tävlar i RR. Vi kör med en helt annan inställning på vägarna sedan vi fick barn. Visst är jag nervös på tävlingarna och rädd för att han sak skadas (vilket han gjorde i somras) men när jag ser hur glad han är och mår bra av det här så vet jag att det är rätt. Även jag tycker ju det är kul med mc och RR trots min rädsla. Rädsla kan man ha men man kan ändå acceptera att den andra kör hoj.

Lycka till, berätta gärna hur det går.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Man ska samarbeta mot varandras mål, inte motarbeta varandra. Gör man det sistnämnda har man träffat helt fel partner. :)
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Men det kanske var så att vänta nu älskling så här ser det ut p ekonomin nu framöver, det är en stor utgift på min bil på 20 0000 kr som ska betalas

Satan vad har du för bil egentligen? 200000:- är rätt stor utgift att lägga på en bil :confused: (Jo, du skrev säkert fel, men kunde inte låta bli :arsele )
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Våga Båga fick en ny innebörd

Hej

Enkel lösning köp kärringen en häst eller två!
Sen kan du peka på månadskostnaden å påpeka att du också vill utöva en hobby ska du upp på samma nivå kan du köpa en spillrans hoj varje år utan att sälja av den gammla... :tummenupp

Alt 2 mycket billigare...
skicka henne på semester med tjejkompisarna å passa på att köpa två hojar medans hon är borta :tummenupp.. du trodde att hon ville ha en egen - inte det :confused: sälj den ena å det är frid i huset... :D

Alt 3 testet
Köp hojen rakt av, om det måste motiveras - det var ett kap!
Kan hon inte ta det - hur kommer ditt liv att se ut i framtiden? Kommer hon att styra dig för evigt. Har Ni gemensam ekonomi så är detta ett känsligt kapitel köp då nått billigt 15 papp för en gammal 750-1100 borde räcka för övningskörningen.

Polarn 40+ tog lappen första försöket med en Honda 750 från 80talet gick bra trots helkåpa...
Han är ganska mallig 3 ungtuppar var med å alla hade kuggats tidigare :D
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Satan vad har du för bil egentligen? 200000:- är rätt stor utgift att lägga på en bil :confused: (Jo, du skrev säkert fel, men kunde inte låta bli :arsele )


Ha ha, det kunde ha varit ett exempel, men just det var faktiskt ur verkliga livet.....surt nog.

En BMW där hydroagregatet pajat, härliga nästan 22.000 kr i delar och arbetskostnad. På en bil som gått 3500 mil. Ja jag för och kommer öfra en "dialog" med BMW om den saken. Helt sjukt att jag ska betala det på så ny bil.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Alt 3 testet
Köp hojen rakt av, om det måste motiveras - det var ett kap!
Kan hon inte ta det - hur kommer ditt liv att se ut i framtiden? Kommer hon att styra dig för evigt. Har Ni gemensam ekonomi så är detta ett känsligt kapitel köp då nått billigt 15 papp för en gammal 750-1100 borde räcka för övningskörningen.

Borde fungera bra! Hur många gånger köper inte en tjej klädesplagg och skor på rea, som sedan aldrig används, bara för att det råkade vara billigt och på rea? :D

Desperado kommer ju i alla fall använda sin hoj. :tummenupp
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Min kära hustru sen ett år tebax va inte helt imponerad när jag skulle köpa ny hoj (SP1), men sa rakt av att "d e ditt intresse å vill du köpa sporthoj så gör du d, så länge d inte drabbar den gemensamma ekonomin". Iofs sa hon oxå "kör du ihjäl dej ska jag banka dej gul å blå", men på d stora hela va hon väldigt förstående till mitt köp.
Som några andra sagt, lägg fram det med att du e fullt medveten om riskerna å visa henne BKK-kurserna på SMC:s hemsida samtidigt som du förklarar att "dom här kurserna e för att jag ska bli bättre på att hantera hojen" å visa henne lite bilder från olika kurser. D kan ju inte skada iaf, lycka till :tummenupp!

hehe så säger jag än fast jag själv har mc-kort nu
- om du kör om kull och bryter armar och ben så får du krypa till akuten, om du kör i hjäl dig så slår jag ihjäl dig"
han sms:ar alltid när han är framme dit han ska, elelr ringer det är gör massor, man slipper oroa sig.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Ha ha, det kunde ha varit ett exempel, men just det var faktiskt ur verkliga livet.....surt nog.

En BMW där hydroagregatet pajat, härliga nästan 22.000 kr i delar och arbetskostnad. På en bil som gått 3500 mil. Ja jag för och kommer öfra en "dialog" med BMW om den saken. Helt sjukt att jag ska betala det på så ny bil.

Det kostar och ligga på top, behöver du ha en såpass ny BMW då? Själv har jag bara äldre bilar och köper de hojar jag vill ha :banana Bil är bara transportmedel för mig
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top