Hur berätta för frugan att det är dags för MC?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du måste skämta, visa ömsesidig respekt...:D:D:D, de finns bara inte på SH..
Egoismens mecka...bara vara först och köra fortast , överallt...skit i alla andra bara JAGET får ha det kul och göra sin grej....:rolleyes:

Nu är det ju faktiskt som så, om man drar det till sin spets, att om någon annan får bestämma över mig så är de egoistiska, som kräver att få igenom sin vilja. Bestämmer jag över mig så är istället jag egoistisk. Alla är med andra ord egoister. Sedan kan man bestämma över sig själv och ändå visa hänsyn. Allt är liksom inte svart och vitt...
 

zink

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
muppsala
Hoj
gixxer k5
jag bytte hoj när sambon va i 7e månaden med vår son, hon var inte helt nöjd men har accepterat att jag kör hoj då jag gjorde det sen innan vi träffades, har även en svärmor som åkt mycke bakpå och det hjälper väll lite.

hon va inte helt nöjd när det stod 3 hojjar i garaget men när det sjönk till 1 så vart det ok och hon har försökt lägga fram byte till glidare men blivit avvisad.

enda kraven hon ställt är att jag ska tänka efter före och andvända skinnstället. bägge har jag svårt för men försöker att inte berätta om hur långt man åkt på slangen eller hur fort man kört då hon inte blir imponerad av det.

begreppet intresse och egen tid har blivit stort för oss bägge sen den lille kom för 10mån sen och jag väljer att spendera min tid på hojjen.

smidighet är ett krav.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
min man tog mckortet förra sommaren och jag tog mitt i år och jag kan säga att jag var rädd nbär han skulle ta kortet, inte för at than skulle kör aihjäl sig för han är ingen fartdåre, duktig påa tt köra bil, utan jag är räd för alla andra bilister som inte fattar hur utsatt man är som mcförare..men han fick ta kortet ändå för jag visste att han drömt om det sen barnsben.

jag ahr tagit mitt i år och jag är så glad och stolt att jag fixade det farträdd som jag är och ingen moppevana till att tala om...

om du är ansvarig som bilförare, om din fru vet att du kör bil "vettigt" så har du där en grund att börja på. förklara också att detta är en dröm för dig och fråga henne om hon ahr nån dröm som hon kan uppfylla när du fått ditt mckort, dvs gör en deal....och om du sen tar henne med på bönpallen på några turer så kanske hon också faller för att vilja ha ett mckort elelr gillar att åka med om inte så unna henne nått i gengäld. i ett äktenskap är ge och ta viktigt.

jag tycker du ahr en sund insikt och jag uppskattar din empati och k'ärlek för din fru, du bryr dig om henne känslor och ja jag har äldre vänner som jobbat på akuten (barndomsvänners mammor) och svärmor är gammal uska- de var fundersamma allihop när maken tog mckortet men när jag tog det i år då fick jag bara imponerande kommentarer:D

så börja redan nu att diskutera det så kanske ni kommit till en kompromiss till våren:)
 

YEEEAAAHHH

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
No hoj
Hörde på radion häromveckan att svenska kvinnor har en barriär mot oss män och även resten av världen. Så ska du verkligen behöva bry dig så mycket vad hon tycker?
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Hmmm, roligt att läsa alla inlägg i detta ämne som tycks engagera många.

Min historia:

Efter det att barnen hade blivit relativt stora så skaffade jag mc 1996, en Honda CB400N, huga vilket drag det var i den! Jag tror aldrig jag diskuterade med min hustru, hojen var relativt billig och faktum att vi båda två nog var rätt naiva på den tiden gjorde att det aldrig blev någon diskussion. Man körde i jeans och kraftiga kängor, det fattar man inte idag.

Tre-fyra år senare köpte jag en CBR900RR. Efter hand och efter en del studier så blev vi lite mindre naiva och förstod att sporthojar var inblandade i en hel del olyckor. Nuförtiden är alla tänkbara skydd införskaffade och används oavsett väder och längd på åkturen. Min hustru är fortfarande rätt orolig när jag är ute och kör men det brukar lösa sig med att jag ringer/skickar sms när jag kommer fram. Ett par gånger har jag orsakat mental härdsmälta när jag glömt att höra av mig men det är väl förståeligt? Jag brukar tänka att sporthojar i sig inte är farliga, det är kombinationen av hojens potential och dåligt omdöme som är orsaken till en del av olyckorna och kanske till att sporthojar är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Nog om min historia. Självklart är det bra mycket farligare att köra mc än att köra bil. För mig har dock mc-körningen givit mig otroligt mycket fina upplevelser och jag har fått många nya vänner på kuppen.

Om du vill köra mc men känner att det finns ett motstånd från din partner så ta en allvarlig diskussion och erkänn att riskerna finns, det går inte att mörka med att "den hoj jag har tänkt köpa går jättelångsamt", "jag ska bara köra på söndagarna på väg till kyrkan", etc. Det är din dröm och du vill oerhört gärna testa hur det är. En bra sak att ta fram är att du tänker seriöst på detta och inser att för att bli en bra mc-förare så måste man öva och öva och öva och sedan öva igen, B&K-kurser av olika typer ingår i konceptet. Utgångspunkten i diskussionen är att du tänker genomföra det här men att du kan tänka dig olika detaljlösningar.

Det här med drömmar och utmaningar.........alla behöver det, i varierande form och dos. De flesta vill ha dem i måttliga och realistiska mängder, som du. Ett liv där man lever totalt inbäddad tror jag inte på. Ingen människa blir dessutom lycklig av att berövas sina drömmar, att förverkliga sina drömmar innebär frihet från att låta sig styras av någon annan.
 

Ellex

Skånsk Wiking
Gick med
23 Apr 2009
Ort
skivarp
Hoj
En sån röd :)
Min kära hustru sen ett år tebax va inte helt imponerad när jag skulle köpa ny hoj (SP1), men sa rakt av att "d e ditt intresse å vill du köpa sporthoj så gör du d, så länge d inte drabbar den gemensamma ekonomin". Iofs sa hon oxå "kör du ihjäl dej ska jag banka dej gul å blå", men på d stora hela va hon väldigt förstående till mitt köp.
Som några andra sagt, lägg fram det med att du e fullt medveten om riskerna å visa henne BKK-kurserna på SMC:s hemsida samtidigt som du förklarar att "dom här kurserna e för att jag ska bli bättre på att hantera hojen" å visa henne lite bilder från olika kurser. D kan ju inte skada iaf, lycka till :tummenupp!
 

bus

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GS 850 -81
Du är 34 år och vill skaffa körkort. Själv är jag 27 år med nyblivet kort i handen.

För min käresta lade jag fram att jag bara är tvungen att ta detta innan jag fyller 40 för då skulle de bara avfärdas bort som en 40års kris.

Naturligtvis kan du alltid mjuka upp henne med en massa presenter. Hon kommer då bergis tro att du vänstrat och mår dåligt över detta. Sen när du berättar att du vill ta MC-kort kommer hon förstå och bli så glad över att det inte var en älskarinna att hon troligen kommer säga ja.

Ett tredje alternativ är att säga som du är. Du vet om riskerna med MC-åkning men eftersom detta är något som du så länge velat göra överväger det possitiva det negativa och du får ta kortet.

Hur din kvinna kommer fram till att du ska få ta kortet är mindre relevant. Det är målet som är det viktiga.

Lycka till
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Man lever bara en gång! Om du vill ha en hoj tycker jag definitivt att du ska skaffa en! Vad som helst kan hända när som helst! Man ska inte behöva sitta och ångra att man inte gjorde det ena och det anda när man blir för gammal och det är för sent! Jag har alltid vatt en fartdåre och detta vet min fru om, jag köpte min första hoj när frugan precis blivit gravid... Jag provade en polares hoj när jag och frugan var där och hälsade på och när hon såg mig köra iväg var det första hon sa till polaren: -Vad har du nu gjort!? För hon fattade direkt att jag skulle vilja ha en egen! En månad senare hade jag sålt hennes bil och köpte en hoj för pengarna! (hon fick min bil i stället) Om det är viktigt för dig ska hon acceptera det och lita på att du vet vad gör! Och vad det gäller svärmor så kan du skita fullständigt i hennes åsikter, det är väl inte henne du bor med!
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
försöker att inte berätta om hur långt man åkt på slangen eller hur fort man kört då hon inte blir imponerad av det.

begreppet intresse och egen tid har blivit stort för oss bägge sen den lille kom för 10mån sen och jag väljer att spendera min tid på hojjen.

smidighet är ett krav.
:tummenupp
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag inledde lite sakta med att berätta om mina drömmar från tonårstiden, hur jag faktiskt jobbade två år i rad och köpte en 125:a som jag var tvungen att sälja sen, och sen om åren efter det fram tills nu när du har suktat varje gång du har sett nån på en hoj. Passionen har kommit till en sådan nivå att du inte längre kan ignorera det, och det är något du känner att du måste göra. Be henne att vara objektiv och rationell och tänka på det du har sagt, och inte bara kasta ur sig de vanliga "det är livsfarligt" klyschorna som alla andra kvinnor gör. Hon måste försöka ta hänsyn till dig också, som jobbar och jobbar och dedikerar hela ditt liv åt familjen. Kommer hon då med "ja men X dog och Y blev handikappad och mamma har sagt dittan och datten" så är hon ju inte rationell och objektiv. Hon tar inte hänsyn till dig, och då kan du ju säga "det här var ingen diskution egentligen, jag har redan tagit ett beslut"


Jag frågade min fru för ett och ett halvt år sen om hon inte skulle tycka att det var roligt att åka lite. Jag berättade om min ungdom och passionen. Hon sa nåt i stil med "ja det skulle nog varit kul, vi skulle kunna åka på helgutflykter, etc" . ett halvår senare var hon hos sin morsa, och när hon kom hem så stod det en blänkande ny hoj utanför huset. "TADAAAA, Blir du inte glad älskling ?" efter vilket jag hade X diskutioner där jag vänligt men bestämt höll min ståndpunkt. Det är trots allt bara ett sätt att leva ut lite pojkdrömmar. Du har ju lovat dig själv att du ska skaffa motorcykel när du blir stor :tummenupp

jag har en del diskutioner nu. Har precis blivit pappa igen, och ligger här gipsad efter en mc-olycka för tre veckor sen. Du kan tro att jag har påtryckningar att lägga av, men jag förklarar vänligt igen att det är min passion, och den försvinner inte bara för att man har ramlat en gång.
Lycka till

bra skrivet enduransjanne :tummenupp
 
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Lägg fram lite bilder på hojar du kan tänka dej att köpa o låt henne peka ut vilken som hon tycker e snyggast o köp den sen... men skaffa singelcuts fort som f*n.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Gör som jag, dumpa barlasten och skaffa kort. När du gör dig av med den kvinnliga utgiften får du som bonus en massa extra pengar att lägga på hojgodis. :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ska du fråga mamma också eller?

Om ni nu inte har delat ekonomi är det väl bara köpa sig en cykel och säga ta-da?
 

Desperado

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ska du fråga mamma också eller?

Om ni nu inte har delat ekonomi är det väl bara köpa sig en cykel och säga ta-da?

Jag kanske uttrycker mig otroligt otydligt, men jag förstår inte varför så många får för sig att jag skall FRÅGA om lov? Det kanske säger mer om er än om mig?

Jag förtydligar: Jag har bestämt mig för att skaffa MC, så, precis som topic lyder, det jag undrade var om folk hade tips eller erfarenheter de ville dela med sig av om hur man bäst BERÄTTAR det för en partner man vet kommer ogilla beslutet. För även om man fattat ett beslut och tänker köra på det, kan iaf jag ha förståelse för att inte alla kommer gilla det.

Så NEJ jag skall inte fråga mamma (fyndig fråga förresten, där fick du till det), jag skall inte ens fråga frugan. Tydligt nog?

BTW så har vi delad ekonomi, men det är som sagt inget problem.

Tack igen för de nya vettiga svaren som kommit, riktigt intressant och nyttigt att höra andras erfarenheter & tankar:)

Och till tuffingarna: :yoparty:yoparty:yoparty hell yea!!
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
o herregud, här har vi ett praktexempel mina barn, på hur man inte ska vara i ett förhållande.
"göra allt som kvinnan i huset säger"

Säg till Regeringen att det är bara att acceptera eller GTFO, där är dörren. :va

svårare en så är det vell inte?
eller är det inne att vara en pussy år 2009? eller har jag missat nått?

Det fungerar inte bara som så att man är jätte tuf ball och häftig, säger till sin partner hon ska fan rätta sig efter mig/dig och bara stfu.

Har man respekt för varandra ser man efter varandras behov, ger och tar. Behandlar varandra med respekt.

Dock ska inte vedebörande skita i att köpa en motorcyckel för frugan inte vill det men ändå förklara att det är han hobby och han blir glad av att köra!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag slutade vara ute och festa i samband med att jag började köra hoj. Jag kör hellre överallt och hela tiden. Bara på en utekväll lägger man ut ungefär en månadsförsäkring lätt. Visst, man kan ändå gå ut och ta ett par öl med grabbarna då och då ;)
 

Flisan

Mickiz
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV605 S -03
Köp hojen!!!

Man kan inte sluta leva för att man gifter sig. Man får acceptera att man har olika hobby sen kan självklart ekonomin spela in, men har ni delad ekonomi och du har råd med den så KÖP!!! :tummenupp

Många killar säljer tydligen hojen när tjejen blir med barn. Skulle min blivande man göra det så skulle JAG köpa en ny istället, så då får han skylla sig själv som blir utan :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top