Jobbar på bilverkstad (märkesverkstad) och känner så väl igen det du beskriver. Man vill så gärna hjälpa alla, men vissa "kunder" suger bara energi och tid ur en till ingen ekonomisk förtjänst för firmans del.
Har kunder som ser det som en självklarhet att om dom köpt en reservdel till sin bil på Biltema, Autoexperten eller dyl så ska vi som märkesverkstad självklart skriva ut en moneringsanvisning, eftersom delen dom köpt är besvärlig att montera och det kan lätt bli fel. Ja, hade kunden köpt reservdelen hos oss så självklart, men inte om man aldrig handlar av oss.
Har även haft kund som köpt sin bil av privatperson som kommer in och kräver servicehistoriken från vårat arkiv eftersom den varit servad hos oss. Kunden krävde även en ny servicebok, stämplad såklart, utan kostnad. Han skällde sedan ut mig när jag berättade att jag ville ha betalt för en ny servicebok? Det är ett underbart jobb man har ibland
För att sammanfatta så har jag full förståelse för handlarnas priser på reservdelar, deras öppettider (att ha söndagsöppet tex är extremt kostsamt om man bara ska förlita sig på kunder som kommer akut pga reservdelsbehov etc) och deras lagarföring av vissa artiklar. Vi har själva kunder som ska ha ett komplett mätarhus till en bil och blir förbannade när vi inte har det på hyllan. Hur många mätarhus säljer man per år tror ni?
Speedad på kaffe så det blev lite långt inlägg
//Danne