AndreasNo
Bannad
Ja.. o vad krävs osv....
Ja jag satt ju bara på google o tänkte googla efter de men de kändes roligare på min tråkiga midsommarafton att starta en tråd =)
Oh ja. Så fort det är någonting man vill veta, som man säkert redan vet om man tänker efter lite, ska man starta en tråd.
Skål?
De e ju så det uppenbarligen går till här på SH, måste ju följa strömmen..
Skålar med ett glas juice yes...
Jag med. Tomatjuice.. Med Tabasco och sprit.
Ledsen Andreas men det kommer inte att hjälpa.
Vill du nuppa lite så hyr en fläskig bil och ragga upp nån golddigger för en natt. Det kommer antagligen ge dig mer än all energi du lägger ner på din brandmansutbildning.
Första kravet är att man ska klara ett rullbandstest, 4,6 km/h i 8 graders lutning för att komma in på skolan som är två år lång. Sökningen är som till vanlig högskola. Se länkar ovan.
Sen ska man vara fult frisk. Grundlig läkarundersökning innan man börjar plugga, arbets-EKG och böjande och klämmande och syn och hörsel och allt sånt. De fungerar inte om man har astma, då man ofta arbetar i väldig rökig miljö.
När det sen är dags att säka jobba är det andra krav som gäller, till att börja med är rullbandstestet tuffare, 5,6 km/h i samma lutning. Sen är det ett flertal andra tester, alla kårer har sina egna tester. Vissa har simtester, klaustrofobitester, höjdtest, styrka (oftast chins, bänkpress och benböj), insatsbana och liknande.
http://www.srb.brand.se/forbundet/arbetahososs/rekryteringavbrandpersonal/
Där har du exempel på sådana tester.
Dessa börjar dock försvinna mer och mer och man börjar övergå till det som kalla för "storstadstester", eftersom det är Stockholm, Göteborg och Malmö som tagit fram dem.
Hur de är utformade hittar du på följande plats: http://www.brand.stockholm.se/ klicka på "OM BRANDFÖRSVARET" och sen "Hur blir man brandman?" Där står vad man testar.
Anledningen till att man bytt testmetod är för att underlätta för tjejer att klara testerna, då de oftast är lite mindre.
Har skrivit mer om att testerna efter utbildningen då kravet för att komma in på skolan är väldigt lågt jämfört med senare tester och därför blivit "chockade" när de sedan ska börja söka jobba och det visat sig att de varit för dåligt tränade...
Mvh
Johan
Mamma räknas inte3017017Om jag vill nuppa så räcker de me att ja stänger ner SH en dag o går utanför dörren
Tackar.
Hur är utbildningen, e de en jävla massa teori så man ska lära sig massa olika typer av bränder eller kör man praktiska saker o lär sig bli nån som sprutar vatten där man blir tillsagd typ?
Mamma räknas inte
Om jag vill nuppa så räcker de me att ja stänger ner SH en dag o går utanför dörren
Antingen går du massa utbildning, skydd mot olyckor eller vad den heter, men där är svårt att komma in.
Min bror sket i utbildningen och tog jobb som deltidsbrandman i kommunen, fick en massa skön praktisk utbildning där istället, och har nu jour var tredje vecka eller vad det är. Han har ett vanligt nattjobb utöver det (som han får lämna i all hast om larmet går) och lever rätt gott.
Hur är utbildningen, e de en jävla massa teori så man ska lära sig massa olika typer av bränder eller kör man praktiska saker o lär sig bli nån som sprutar vatten där man blir tillsagd typ?
Utbildningen är väl i princip uppdelad i två delar. En praktisk del som är allt det där med rökdykning, trafikolycka och sjukvård, motorsåga och stegar och allt vad det är. Sen är det en del teori också. Vart man ska spruta vatten får man bestämma helt själv. Oftast får man en uppgift som man ska lösa, typ ventilera ut röken så får man spåna lite själv på hur vindriktning och huset ser ut när man ska såga hål i taket, sånt man lär sig på utbildningen. Så det det är en del teori på de praktiska delarna, men mest praktik.
Sen är det en teoretisk del, förebyggande arbete. Då gör man riskbedömningar och riskmatriser och byggnadsregler (som är väldigt bra att kunna på "fältet" också) och liknande. Lite kemi med tanke på tankbilar och sånt, fast inget tyngre delar. Bara lite grundligt.
Blir man deltidsbrandman har man betald utbildningen och kan "hoppa" över de teoretiska delarna. Men där är det ju en hel del som ska stämma, man ska bo och jobba inom 5 minuter från brandstationen och när som helst kunna stick från jobbet som du skrev. I de flesta fall handlar det alltså om att lämna allt man har för händerna och springa iväg och hoppa in i bilen inom 30 sekunder då man ju har körtid till stationen också.
Som deltidare får man först anställning av en räddningstjänst. Där får man sedan en internutbildning får att kunna åka med på larm och göra "enklare" uppgifter samt rökdyka. Efter en tid åker man iväg och utilbdar sig på Räddningsverket i sex veckor (vill jag minnas). Så ser det ut nu, men räddningsverket håller på att omorganiseras. Deltidare är det väldigt stort behov av.
Mvh
Johan
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |