Hur blir man brandman?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Ja jag satt ju bara på google o tänkte googla efter de men de kändes roligare på min tråkiga midsommarafton att starta en tråd =)

Oh ja. Så fort det är någonting man vill veta, som man säkert redan vet om man tänker efter lite, ska man starta en tråd.

Skål?
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Ledsen Andreas men det kommer inte att hjälpa.

Vill du nuppa lite så hyr en fläskig bil och ragga upp nån golddigger för en natt. Det kommer antagligen ge dig mer än all energi du lägger ner på din brandmansutbildning.
 

Zandman

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XRV750
Första kravet är att man ska klara ett rullbandstest, 4,6 km/h i 8 graders lutning för att komma in på skolan som är två år lång. Sökningen är som till vanlig högskola. Se länkar ovan.

Sen ska man vara fult frisk. Grundlig läkarundersökning innan man börjar plugga, arbets-EKG och böjande och klämmande och syn och hörsel och allt sånt. De fungerar inte om man har astma, då man ofta arbetar i väldig rökig miljö.

När det sen är dags att säka jobba är det andra krav som gäller, till att börja med är rullbandstestet tuffare, 5,6 km/h i samma lutning. Sen är det ett flertal andra tester, alla kårer har sina egna tester. Vissa har simtester, klaustrofobitester, höjdtest, styrka (oftast chins, bänkpress och benböj), insatsbana och liknande.

http://www.srb.brand.se/forbundet/arbetahososs/rekryteringavbrandpersonal/

Där har du exempel på sådana tester.

Dessa börjar dock försvinna mer och mer och man börjar övergå till det som kalla för "storstadstester", eftersom det är Stockholm, Göteborg och Malmö som tagit fram dem.

Hur de är utformade hittar du på följande plats: http://www.brand.stockholm.se/ klicka på "OM BRANDFÖRSVARET" och sen "Hur blir man brandman?" Där står vad man testar.

Anledningen till att man bytt testmetod är för att underlätta för tjejer att klara testerna, då de oftast är lite mindre.

Har skrivit mer om att testerna efter utbildningen då kravet för att komma in på skolan är väldigt lågt jämfört med senare tester och därför blivit "chockade" när de sedan ska börja söka jobba och det visat sig att de varit för dåligt tränade...

Mvh
Johan
 
Last edited:

Backblade

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
wd
Hoj
Ingen
Om du kommer in så testa att spreja med fullt tryck med fogfightern mot härden. Skitskoj jag lovar!
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Ledsen Andreas men det kommer inte att hjälpa.

Vill du nuppa lite så hyr en fläskig bil och ragga upp nån golddigger för en natt. Det kommer antagligen ge dig mer än all energi du lägger ner på din brandmansutbildning.

Om jag vill nuppa så räcker de me att ja stänger ner SH en dag o går utanför dörren :brynad

Första kravet är att man ska klara ett rullbandstest, 4,6 km/h i 8 graders lutning för att komma in på skolan som är två år lång. Sökningen är som till vanlig högskola. Se länkar ovan.

Sen ska man vara fult frisk. Grundlig läkarundersökning innan man börjar plugga, arbets-EKG och böjande och klämmande och syn och hörsel och allt sånt. De fungerar inte om man har astma, då man ofta arbetar i väldig rökig miljö.

När det sen är dags att säka jobba är det andra krav som gäller, till att börja med är rullbandstestet tuffare, 5,6 km/h i samma lutning. Sen är det ett flertal andra tester, alla kårer har sina egna tester. Vissa har simtester, klaustrofobitester, höjdtest, styrka (oftast chins, bänkpress och benböj), insatsbana och liknande.

http://www.srb.brand.se/forbundet/arbetahososs/rekryteringavbrandpersonal/

Där har du exempel på sådana tester.

Dessa börjar dock försvinna mer och mer och man börjar övergå till det som kalla för "storstadstester", eftersom det är Stockholm, Göteborg och Malmö som tagit fram dem.

Hur de är utformade hittar du på följande plats: http://www.brand.stockholm.se/ klicka på "OM BRANDFÖRSVARET" och sen "Hur blir man brandman?" Där står vad man testar.

Anledningen till att man bytt testmetod är för att underlätta för tjejer att klara testerna, då de oftast är lite mindre.

Har skrivit mer om att testerna efter utbildningen då kravet för att komma in på skolan är väldigt lågt jämfört med senare tester och därför blivit "chockade" när de sedan ska börja söka jobba och det visat sig att de varit för dåligt tränade...

Mvh
Johan

Tackar.

Hur är utbildningen, e de en jävla massa teori så man ska lära sig massa olika typer av bränder eller kör man praktiska saker o lär sig bli nån som sprutar vatten där man blir tillsagd typ? :)
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
3017017 Om jag vill nuppa så räcker de me att ja stänger ner SH en dag o går utanför dörren :brynad



Tackar.

Hur är utbildningen, e de en jävla massa teori så man ska lära sig massa olika typer av bränder eller kör man praktiska saker o lär sig bli nån som sprutar vatten där man blir tillsagd typ? :)
Mamma räknas inte :mattias
 

Arvoitus

Ny medlem
Gick med
14 May 2007
Ort
Vetlanda
Hoj
XJ6 Diversion -09
Antingen går du massa utbildning, skydd mot olyckor eller vad den heter, men där är svårt att komma in.

Min bror sket i utbildningen och tog jobb som deltidsbrandman i kommunen, fick en massa skön praktisk utbildning där istället, och har nu jour var tredje vecka eller vad det är. Han har ett vanligt nattjobb utöver det (som han får lämna i all hast om larmet går) och lever rätt gott.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Antingen går du massa utbildning, skydd mot olyckor eller vad den heter, men där är svårt att komma in.

Min bror sket i utbildningen och tog jobb som deltidsbrandman i kommunen, fick en massa skön praktisk utbildning där istället, och har nu jour var tredje vecka eller vad det är. Han har ett vanligt nattjobb utöver det (som han får lämna i all hast om larmet går) och lever rätt gott.

Fundera lite på dedär med deltidsbrandman, men tyvärr kan jag inte lämna mitt jobb bara hux flux på 5 min :gnissla

Får la se framöver hur de blir, nu har jag iaf fått svar på att det krävs en 2årig utbildning, o de e jobbigt =)...
 

Zandman

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XRV750


Hur är utbildningen, e de en jävla massa teori så man ska lära sig massa olika typer av bränder eller kör man praktiska saker o lär sig bli nån som sprutar vatten där man blir tillsagd typ? :)

Utbildningen är väl i princip uppdelad i två delar. En praktisk del som är allt det där med rökdykning, trafikolycka och sjukvård, motorsåga och stegar och allt vad det är. Sen är det en del teori också. Vart man ska spruta vatten får man bestämma helt själv. Oftast får man en uppgift som man ska lösa, typ ventilera ut röken så får man spåna lite själv på hur vindriktning och huset ser ut när man ska såga hål i taket, sånt man lär sig på utbildningen. Så det det är en del teori på de praktiska delarna, men mest praktik.

Sen är det en teoretisk del, förebyggande arbete. Då gör man riskbedömningar och riskmatriser och byggnadsregler (som är väldigt bra att kunna på "fältet" också) och liknande. Lite kemi med tanke på tankbilar och sånt, fast inget tyngre delar. Bara lite grundligt.

Blir man deltidsbrandman har man betald utbildningen och kan "hoppa" över de teoretiska delarna. Men där är det ju en hel del som ska stämma, man ska bo och jobba inom 5 minuter från brandstationen och när som helst kunna stick från jobbet som du skrev. I de flesta fall handlar det alltså om att lämna allt man har för händerna och springa iväg och hoppa in i bilen inom 30 sekunder då man ju har körtid till stationen också.

Som deltidare får man först anställning av en räddningstjänst. Där får man sedan en internutbildning får att kunna åka med på larm och göra "enklare" uppgifter samt rökdyka. Efter en tid åker man iväg och utilbdar sig på Räddningsverket i sex veckor (vill jag minnas). Så ser det ut nu, men räddningsverket håller på att omorganiseras. Deltidare är det väldigt stort behov av.

Mvh
Johan
 
Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Utbildningen är väl i princip uppdelad i två delar. En praktisk del som är allt det där med rökdykning, trafikolycka och sjukvård, motorsåga och stegar och allt vad det är. Sen är det en del teori också. Vart man ska spruta vatten får man bestämma helt själv. Oftast får man en uppgift som man ska lösa, typ ventilera ut röken så får man spåna lite själv på hur vindriktning och huset ser ut när man ska såga hål i taket, sånt man lär sig på utbildningen. Så det det är en del teori på de praktiska delarna, men mest praktik.

Sen är det en teoretisk del, förebyggande arbete. Då gör man riskbedömningar och riskmatriser och byggnadsregler (som är väldigt bra att kunna på "fältet" också) och liknande. Lite kemi med tanke på tankbilar och sånt, fast inget tyngre delar. Bara lite grundligt.

Blir man deltidsbrandman har man betald utbildningen och kan "hoppa" över de teoretiska delarna. Men där är det ju en hel del som ska stämma, man ska bo och jobba inom 5 minuter från brandstationen och när som helst kunna stick från jobbet som du skrev. I de flesta fall handlar det alltså om att lämna allt man har för händerna och springa iväg och hoppa in i bilen inom 30 sekunder då man ju har körtid till stationen också.

Som deltidare får man först anställning av en räddningstjänst. Där får man sedan en internutbildning får att kunna åka med på larm och göra "enklare" uppgifter samt rökdyka. Efter en tid åker man iväg och utilbdar sig på Räddningsverket i sex veckor (vill jag minnas). Så ser det ut nu, men räddningsverket håller på att omorganiseras. Deltidare är det väldigt stort behov av.

Mvh
Johan

Perfekta svar :tummenupp

Man kanske skulle ta o försöka få praktisera på en brandstation en vecka eller så o se lite mer va de går ut på, vet ju att jag trodde annorlunda om jobbet jag har nu innan ja börja där så :gnissla
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Jag hoppade faktiskt med i deltidsgänget, här i vargön, för drygt tre månader sedan. Gjorde massa tester och godkändes efter det. Gick en två veckors preparandkurs med massa korvstoppning, sen är det övning varje måndag. Om ett år ungefär så ska jag på 5+3 veckors utbildning i räddningsinsatts tror jag det var (är inte 100). Och jag kan säga att hittills så är det något fruktansvärt roligt ! Har du möjlighet så tycker jag inte du ska tveka en sekund !
Man vill ju inte önska någon olycka, Men när man har jouren så går man nästan och hoppas att det ska komma något larm !
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top