Hur bra går en TL1000R ?

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
mr_ping skrev:
Varför jag undrar är för att jag inte har körkort ännu (trots att jag haft 17 motorcyklar nu... ingen esse). Jag har haft ZX9-R -97, ZX6-R -96 osv.

Jag vill bara inte bli missnöjd när jag kör den sen... och att dra på med övningskörningsskylt e ju inte så fräckt när morsans man sitter bak.


Så... kan det verkligen stämma att min TLR drar en R1 från -01 ??


Iaf, blev jag jävligt stum när jag körde järnet med ninjan (ZX9R)... man våga liksom inte hålla kvar gasen efter fullt spett på ettan... iaf inte då.

Nej din TLR drar inte en R1, kanske lite bättre "stomp" i botten, men förlorar på topp. Den går nog ganska jämnt med en ZX9R -97 dock.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
mr_ping skrev:
Varför jag undrar är för att jag inte har körkort ännu (trots att jag haft 17 motorcyklar nu... ingen esse). Jag har haft ZX9-R -97, ZX6-R -96 osv.

Jag vill bara inte bli missnöjd när jag kör den sen... och att dra på med övningskörningsskylt e ju inte så fräckt när morsans man sitter bak.


Så... kan det verkligen stämma att min TLR drar en R1 från -01 ??


Iaf, blev jag jävligt stum när jag körde järnet med ninjan (ZX9R)... man våga liksom inte hålla kvar gasen efter fullt spett på ettan... iaf inte då.

Rent teoretiskt drar den inte en frisk R1, men det beror ju på förarna väldigt mycket, på en R1 ger du liksom inet järnet på ettan (troligen inet på en TLR heller) då får du se himmel innan du landar upponer.
De här hojarna är väl inga dragracingraketer utan sporthojar, vill du ha drag kolla på busa eller zx12r som är byggda för sån framfart.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Nä. Jag tror inte en tiller dra en R1 -01. Det säger väl sig självt att rettan är snabbare, den är lättare och har mer effekt, klart som fan den går snabbare.
Men om du nu inte ens har kk så är tillern garanterat snabb nog. Jag tog mitt kk när jag var 17, det 22 år sen och tycker att tillern är snabb nog.

Mitt råd är att du lär dej köra på en långsammare hoj först för att sen gå upp på snabbare hojar. Att du haft 17 hojar betyder inte att du har stor rutin på att köra hoj, läsa trafiken, lösa kniviga situationer etc.

Edit, Silwer, man ger inte benet fullt ut på ettan på en tiller heller.
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Silwer skrev:
angående TLR så fins en annan tråd där den diskuteras, där står det att den går så in i helvete att man måste hålla sig kvar krampagtigt med händerna för att inte flyga av.

En sån hoj har jag personligen aldrig kört så jag antar att det är bland det vassaste som finns på gatan.


http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=537662&postcount=40

är du en lätt kille slungas du troligen ut i omloppsbana.

Hur lätt och vältränad måste man då inte va för att både acca fullt och svänga med den.Jag menar då blir det ju krampaktigt hela tiden.Tänk dig en halvtimme på bana med den.Tror man måste ha en styrka i nivå med jeff goldblume i flugan 1 precis innan han utvecklas till insekt alternativt rysk cirkusakrobatstandard.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Slangan skrev:
Hur lätt och vältränad måste man då inte va för att både acca fullt och svänga med den.Jag menar då blir det ju krampaktigt hela tiden.Tänk dig en halvtimme på bana med den.Tror man måste ha en styrka i nivå med jeff goldblume i flugan 1 precis innan han utvecklas till insekt alternativt rysk cirkusakrobatstandard.


Jo, det är ett helsike att få det där att fungera vettigt, men på högsta växeln accar den mindre våldsamt så man kan ju hålla i sig stenhårt o hålla sig på den.
Jag har aldrig kört nån och nu lär jag aldrig våga.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Robban: Min polare som har KK han prova den lite o han tyckte inte den gick så bra... han har en husaberg 650 själv och har kört R1, VTR o lite skit.

Går den som min ZX9R -97 så är jag nöjd... men man blir ju orolig... och jag vågar inte prova innan jag har kort - inte så ql o bli av med lämpet...

Går din upp på bakhjulet vid fullt pådrag på ettan om du bara gasar till ?
 

Marsipulami

Guest
Silwer skrev:
De här hojarna är väl inga dragracingraketer utan sporthojar, vill du ha drag kolla på busa eller zx12r som är byggda för sån framfart.

Finns andra hojar med drag i än Busa och zx12r, en trimmad XX också :banana

Skämt och sidor, en TL1000R går mycket bra och det räcker till de allra flesta som inte vill utmana ödet utan köra normalt!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Den jag har idag ska vi inte prata om eftersom den fortfarande är under reparation (köpte den smälld) men vi kan väl prata om den jag hade förra sommaren istället, det är ju likadan hoj.

Wheelar utan vidare på ettan. Låter man bli gunget och bara håller stumt så lyfter den så snällt vid ca 8000 rpm. Med lätt gung på rullen lyfter den på framtofflan redan under 3000 rpm.
Jag är rätt säker på att den går något värre än en VTR men har inte haft tillfälle att provköra en sån. En R1 går definitivt värre än en TLR.

Men framförallt:
Jag vet inte vem med färskt kk som draget i en TLR inte duger åt?
Min första tunga hoj var en Z1000 från -82, 100 hk och 245 kg. Gick definitivt inte på baktofflan utan att kopplas upp. Den dög gott och den gick något rent överjävligt fort efter att bara ha kört 125:a.
Sen blev det ett par Suz 1100EF -84, de gick också överjävligt fort efter att ha kört Z1000.
750R -96 gick som fan jmf med en EF.
Och så vidare. Det jag här försöker få fram är att även de lite "långsammare" hojarna går egentligen riktigt fort. (Och en TLR är definitivt snabbare än vad jag klarar av att köra fullt ut trots att jag har haft kk för knarr sen början av 80-talet.)

Och bland det viktigaste:
Börjar man med en lite långsammare hoj så är den tillräckligt för att ge herrejössesupplevelse. Och varje gång man sen byter upp sig får man samma underbara upplevelse.
Köper du en värstinghoj från början så får du bara den upplevelsen en gång (dvs en vår/sommar). Tror jag.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
mr_ping skrev:
Så... kan det verkligen stämma att min TLR drar en R1 från -01 ??

nej det kan inte stämma. anledningen till det ryktet är som vanligt att R1 är slö och värdelös samt att alla hojar oberoende av märke sedan -98 konstuerats enbart för att spöa Rettan. :rolleyes:

möjligtvis med zx9:an då den väger lite mer och är längre så att framhjulet inte studsar upp så lätt vid acceleration.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
mr_ping skrev:
Går din upp på bakhjulet vid fullt pådrag på ettan om du bara gasar till ?


En TL går upp på bakhjulet i tvåan på bara gas. Om man vill. :)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Det gjorde inte min gula. Men det hänger nog på utväxling, jag åkte original. Och då wheelade den inte på tvåan men det behövdes inte så mycket för att den skulle lyfta på tvåan. Det räckte nästan med att köra över en skugga med framtofflan för att den skulle lyfta på tvåan.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
Det gjorde inte min gula. Men det hänger nog på utväxling, jag åkte original. Och då wheelade den inte på tvåan men det behövdes inte så mycket för att den skulle lyfta på tvåan. Det räckte nästan med att köra över en skugga med framtofflan för att den skulle lyfta på tvåan.

Jamen Robban, hallå.... den var ju GUL! Klart den inte wheelar på tvåan då! :lol :D :7peta :fyllisar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
J-Bone:
Akta så jag inte berättar om ditt gashandtag! :7peta

Övriga:
Skumt så det är.
TLR är järnspett, TLR är tung och jobbig etc. Nu har inte jag kört TLR på bana (ännu) men det har jag endast gjort med en enda av de hojar jag haft tidiagre så jag utgår därför från landvsägsåka med samtliga för att få en rättvis jämförelse här.
Tycker TRL har ett mycket gott chassie. Beter sig utmärkt städat, lättsvängt, stadigt i alla lägen etc. Och bara för att belysa min objektivitet så ska jag också tala om att jag visst har upplevt gränser med TLR. Massor av nedlägg i halvhög fart (100-150 på krokvägar) kombinerat med tjälskott gör att den börjar "leva runt" lite. Men det tar jag, jag begär inte mer än så. Och jag har inte ens brytt mig om att börja justera in hojen!

Men tungkörd?
Är dagens sporthojsåkare bara tunnisar? Jag som varken är stor eller stark (ca 172, 70-75 kilo) upplever den verkligen inte som tungkörd. Snarast smidig. Jaja, visstfan var 750R -96 som jag hade tidigare något smidigare i chassiet men den glädjen tog ju puffran raskt död på.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jokela skrev:
... Självklart så var jag mycket mer van med R1:ans smidighet och det smittar av sig när man testar andra hojar. Man jämför väl alltid med sin egen hoj? ...
Det var inte dig personligen jag avsåg men ämnet har varit uppe ett par ggr tidigare och jag mer allmänt funderar på vad det handlar om.
Kan vara en generationsfråga, jag har ju alltså ägt många hojar från 80-talet (även små och smidiga) och några från 70-talet. Utifrån dessa så är TLR underbar.
Men jag planerar att (om tiden räcker) åka lite bana i sommar, vem vet, jag kanske ändrar uppfattning då. Men det känns mer "jag" att justera in hojen så att den passar mig.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jag upplevde en stor skillnad i chassiets kvickhet genom att bara göra några små simpla grejor. Ställa in fjädringen, höja rideheight (eller höja upp gaffelbenen), 180/55 bak och tunnare olja i styrdämpare (eller ta bort den helt, den behövs egentligen inte).

Edit: ska bli jävligt spännande att se hur den känns nu med nya Bitubodämparen bak (3 kg lättare dessutom) och Akra helsystemet (8 kg lättare än original!!).
 
Last edited:

Mad Mike

Yxa
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
TL 1000R
J-Bone skrev:
Jamen Robban, hallå.... den var ju GUL! Klart den inte wheelar på tvåan då! :lol :D :7peta :fyllisar

OJ oj oj vill DU ha en tältpinne i ögat? :ajjabajja

Dom gula, dom wheelar på 4an från 800rpm utan koppling eller bensin eller nånting...
Vi kan dessutom göra stoppisar från 6an, typ skitlätt!

För övrigt tycker jag att det här var en givande tråd, med en kul fråga.. :hihi
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag ska fanimej lacka min kraschknarr i en färg som inte alls finns i Sukkajukkis TL-sortiment.
Kawagrön! :D
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Robban_C skrev:
Jag ska fanimej lacka min kraschknarr i en färg som inte alls finns i Sukkajukkis TL-sortiment.
Kawagrön! :D


aaaarrgghhh!! inte grööön!! :död

i övrigt är jag helt för egen lack. :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Mad Mike skrev:
OJ oj oj vill DU ha en tältpinne i ögat? :ajjabajja

Dom gula, dom wheelar på 4an från 800rpm utan koppling eller bensin eller nånting...
Vi kan dessutom göra stoppisar från 6an, typ skitlätt!

För övrigt tycker jag att det här var en givande tråd, med en kul fråga.. :hihi

hehe, ta det lugnt med tältpinnarna nu va :D :7peta
hur går det annars med hojen då, har du börjat greja nånting än!? :7peta
Säg bara till så skruvar vi lite på den! :tummenupp för jag har hört rykten om att du tänker byta... det vore väl inte riktigt rättvist mot den gula innan du har fått känna på den som kan och SKA vara :7peta
 
Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top