ochbilengårbra
Ny medlem
Hur ska man bromsa med bakbromsen respektive frambromsen vid vanlig körning? 50/50 eller landar man på näsan då?
50/50?, snarare 95/05![]()
jag är lite färsk på mc. men har vart tvåhjulig med allt annat många år tillbaks.
vissa använder aldrig bakre, men det hjälper till att göra det.
jag läste en bra sak att man kan ställa in bak-bromsen såpass (löst) att den inte låser sig vid fullt tramp(typ panik situation) men såpass (hårt)bra att den fortfarande bromsar optimalt(utan att låsa) (inkl: typ i panik situation.)
såvida man inte sitter inne på abs, som fördelar bromsverkan mer eller mindre automatiskt om jag förstått saken rätt. i olika portioner beroende utav ifall du använder bak eller frambromsen eller båda
!!!!obs!!!! en bak broms som inte låser på raksträcka ,låser med stor risk i kurva. med en sladd som bonus, som alltid var försiktig
Ok, för det första.
Du är n00b på MC men rekommenderar att man skall mickla med bromssystemet... Aja baja! Bättre att lära sig bromsa ordentligt!
Sen funkar inte ABS så som du beskriver, ABS är ett system som gör att hjulet du bromsar inte låser sig. Det du syftar på är bromsfördelning och finns även på cyklar utan ABS.
Mitt råd till er som undrar, fundera inte så mycket om hur mycket ni skall bromsa förräns ni har varit och kört MC lite och fått känna hur det funkar, det brukar klarna då.
I körkortsboken, om jag inte minns fel så var en "korrekt" inbromsning med 80% fram, 20% bak.. Testa nästa gång du är ute och cyklar![]()
Körkortsboken förutsätter ju att alla ska åka Virago 250, och då är detn bergis skitbra att använda bakbromsen..
På riktiga hojar använder man bakbromsen om man vill:
1. Få ner framhjulet vid otäck wheelie och motorbromsen inte räcker.
2. Få sladd och köra av i en kurva.
3. Krypköra eftersom bakbromsen är ett fantastiskt verktyg för att balasera hojen vid ex. garagevändning som körkortet åtminstone tidigare krävde.
massa text.....
Själv så fördelar jag 70/70!
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X