Hur bromsa?

-Freddy-

Guest
Är det väldigt svårt att skriva ett vettigt inlägg här på SH? Måste man hela tiden köra med inbördes beundran humor eller förlöjliga nybörjare, när man själv är en duktig förare och kanske har bra tips och råd att dela med sig av?

Det man funderar över är om ni själva vet vem som är tönten, den ni dissar eller ni själv.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har en 1640-twin, och bakbromsen är där riktigt användbar för att ta upp transmissionsglappet och kunna lägga på kraft mjukt ut ur lågfartsböjar.

Rent allmänt så använder jag bakbromsen ihop med frambromsen så fort underlaget ser tveksamt ut, tex vid regn, grus eller odefinierade spill på asfalten.

Min erfarenhet är att folk använder bakbromsen pliktskyldig vid körlektioner och uppkörning. Sedan kommer en period på några år när de glömmer bort den fullständigt. När man sedan kört och utvecklats i ytterligare några år så återupptäcker man ofta bakbromsen och införlivar den i sin körning igen.

Mitt råd är att köpa en 1000cc twin då kan du skruva bort bromsarna helt och på så sätt spara in vikt och slitna klossar.

Såg att någon skrev att han inte använde frambromsen när han körde cross vilket känns skummt.... brukar ju följa körkortsboken där och bromsa 80/20 blir ju bara en massa glidande om man ska bromsa 100% bakbroms.

Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag använder mest frambromsen. Men när jag köpte ABS hoj har jag börjat använda bakbromsen mer och mer tillsammans med frambromsen. Det känns ju direkt i pedalen när det börjar o låsa bak. Det optimala på en sportig hoj är 80 procent fram och resten bak. Jag tror att många upplever att man har dålig känsla i foten jämfört med handen när det gäller att bromsa "lagom".

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Är det väldigt svårt att skriva ett vettigt inlägg här på SH? Måste man hela tiden köra med inbördes beundran humor eller förlöjliga nybörjare, när man själv är en duktig förare och kanske har bra tips och råd att dela med sig av?

Det man funderar över är om ni själva vet vem som är tönten, den ni dissar eller ni själv.

Gav ett plus på ditt inlägg.... men come on. Lite kul är det allt:hihi

Men det blir för mkt ibland helt klart, särskilt nya på sporthoj kanske( extremt fall) skiter i att köra hoj eller reggar bort sig härifrån.

Själv använder jag, mkt lite bak och väldigt mkt fram!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Förmodligen har jag blivit sh-avtrubbad,tycker inte tråden spårat ur mer än valfri annan tråd.

Har ju redan fått svar på hur bromsa,använd frambroms,bakbromsens vara eller ickevara är något man kan debattera hur mycket som helst då det skiljer sig mellan hojtyper men grundfrågan är besvarad att i princip alla hojmodeller har största delen av bromseffekten fram.

Att det sen kommer lite spydiga kommentarer och en del ämnesflyktiga inlägg är väl som det ska på sh,eller är iaf.

Själv,r6=nej till fotbroms men ja på RD,i paniksituation klämmer jag på ryggmärgsreflex som jag inte ännu kunnat jobba bort men har gått bra än så länge trots rejält uppställ ett par gånger.

Ska jag råda någon så åk till ett bra ställe,stor tom parkering efter stängningsdags eller så och börja försiktigt med att öva bromsning med enbart frambroms tills du når gränsen(låsning eller lyft beroende på hoj)håll på så tills du känner dig trygg att nypa till gränsen och får fingerminne hur hårt du kan klämma,sen kan du slänga på lite fotbroms om du känner att du vill det och hålla på så en sommar eller tills det sitter.

Henrik

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
z750 08
men det konstiga med min att när jag gör en garage sväng och vrider styret till höger så svänger hela min mc till höger också är det likadant på era eller är det något med g krafterna på minmc?

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06

Klart att man inte måste vara bäst på allt eller veta allt innan man frågar. Är själv är jag också nybörjare å har en massa mer eller mindre dumma frågor som jag undrar över, och inte tvekar att fråga om. Men jag tänker att man kanske borde ha läst igenom teoriboken innan man frågar iaf...

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
men det konstiga med min att när jag gör en garage sväng och vrider styret till höger så svänger hela min mc till höger också är det likadant på era eller är det något med g krafterna på minmc?

Den reagerar så i låg fart. Om du däremot gör detta i högre fart kommer mc att luta åt vänster och svänga vänster. Det kallas motstyrning eller snabbstyrning och är ett väldigt effektivt sätt om man skall göra en undanmanöver eller få en fin och precis instyrning inför en kurva. Att bara flytta egen tyngdpunkt är inget effektivt sätt. Gå gärna en SMC BKK kurs så får du bl.a träna på det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Läs länken nedan så inser du kanske att du nog är ganska ensammen om det
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117194&highlight=motstyrning

Vad gäller trådens ämne så hoppas jag det är ett flejm för annars är det alldeles för lätt att ta MC-körkort idag.

Last edited:

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
xj6n 09
Hur växlar man? Ska man använda kopplingen?

Nix, man bara smeker i växlarna utan koppling, men. Ett stort MEN! Man ska i stället nypa till 74% med bakbromsen i stället för att som tidigare körkortsböcker antytt, använda koppling. Då antagligen till 100%!
Lycka till bre!

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
z750 08
Den reagerar så i låg fart. Om du däremot gör detta i högre fart kommer mc att luta åt vänster och svänga vänster. Det kallas motstyrning eller snabbstyrning och är ett väldigt effektivt sätt om man skall göra en undanmanöver eller få en fin och precis instyrning inför en kurva. Att bara flytta egen tyngdpunkt är inget effektivt sätt. Gå gärna en SMC BKK kurs så får du bl.a träna på det.

ok tack så mycket för svaret trodde det var så på alla kawa z cyklar, har haft körkort i 5 år men aldrig våga köra i högre hastigheter än garage fart men kanså denna säsongen vågar jag mig upp i andra växeln

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Aha... själv använder jag bara bakbromsen till att göra däckskrik bakom folk, sällan till något annat syfte än att mätta min sadism. Då det nästan alltid får nån att vakna:hojsmilie

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Bromsa på en mc...

Många förståsigpåare här tydligen...
Hur du bromsar på en mc är till stor del beroende hur motorcykeln är byggd.
En sporthoj är inte någon optimal mc för inbromsning. Framför allt inte en modern sporthoj.
En hoj som är optimal att bromsa med har lång gaffel, flack gaffelvinkel, mycket vikt bak. Den hojen är stabil att bromsa med. Och man kan lägga mycket broms både fram och bak.
Iom att det kommit bättre och bättre däck på marknaden har man kunnat lagt mer och mer vikt framåt på sportmotorcyklarna, vilket i sig gör hojen instabil... Detta gynnar då hur lätt hojen har att byta riktning.
En sporthoj har brant gafffelvinkel, mycket vikt fram och är således inte en optimal bromshoj. Vid inbromsning "står denna på framhjulet" och blir välldigt lätt på bakhjulet. Det går gärna upp i luften vid hård inbromsning.
Optimalt är att bromsa så att man har fortfarande har bakhjulet i backen och kan bromsa precis så att det inte låser sig... Detta är mycket svårt att göra och kräver mycket mycket träning.
En elitidrottsman repeterar en rörelse minst 3000 gånger innan den sitter i ryggmärgen. Dvs han kan göra rörelsen utan att tänka efter minst 3000 upprepningar.
Hur många gånger bromsar du maximalt på en sommar, till stillastående?
I en paniksituation ska man då kunna ha känsla för att broms både fram och bak optimalt utan att få någon låsning, Hur troligt är det att man lyckas med det???

Så hur bör man då göra på en sporthoj?
Mitt seriösa råd, som instruktör, är att på en sporthoj koncentrera dig på att lära dig bromsa hårt med frambromsen. När du känner att du behärskar detta kan du börja med att leka lite med bakbromsen...

Funderingar så fråga gärna-

//Ezzo

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Glöm bakbromsen! Åker du en grusväg med lösgrus, eller hamnar i en störtskur så kan bakbromsen vara bra, om du inte har abs/kombibromsar som kan medge full nit med bakbromsen och bromskraften ändå fördelar sig rätt på 2hjul.

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Glöm bakbromsen! Åker du en grusväg med lösgrus, eller hamnar i en störtskur så kan bakbromsen vara bra, om du inte har abs/kombibromsar som kan medge full nit med bakbromsen och bromskraften ändå fördelar sig rätt på 2hjul.

Vad fan dillar du om? Varför skulle det bara hjälpa på halt underlag?

Det finns en anledning till att alla hojar har bakbroms, och att man måste använda den för att bli godkänd på uppkörningen - det ger tryck på bakhjulet så bakänden stabiliseras och man undviker stoppies

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag åker inte modernt.
Längre hjulbas, stabilare egenskaper.
Lägger på bakbromsen ögonblicket innan frambromsen.
Håller kvar bakbromsen lite längre in i kurvorna - Ofta har jag börjat acca innan jag släpper bromsen helt.
Oavsett underlag.
Vet inte om det är rätt eller fel.
Är dock ganska snabb och olycksbefriad.

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska