Hur bromsa?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vad fan dillar du om? Varför skulle det bara hjälpa på halt underlag?

Det finns en anledning till att alla hojar har bakbroms, och att man måste använda den för att bli godkänd på uppkörningen - det ger tryck på bakhjulet så bakänden stabiliseras och man undviker stoppies

Undviker man endast stoppies när man bromsar till precis innan låsning då?

Har iaf inte lyckats undvika dom när jag låst bakhjulet.

Henrik
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Undviker man endast stoppies när man bromsar till precis innan låsning då?

Har iaf inte lyckats undvika dom när jag låst bakhjulet.

Henrik


Bara för att man använder bakbromsen är det långt ifrån en garanti att man slipper stoppies, men det hjälper.. Precis innan låsning är det optimala
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bara för att man använder bakbromsen är det långt ifrån en garanti att man slipper stoppies, men det hjälper.. Precis innan låsning är det optimala

Oki doki,får testa det under kontrollerade former när snön viker hädan isf. de paniksituationer som jag testat hitintills.

Henrik

Edit
Tänkte på det innan jag somnade och var det första jag började fundera på när jag vaknade,exakt vad är det som förändrar hur hårt jag kan bromsa med handbromsen utan att lyfta bakhjulet genom att bromsa med bakhjulet?

Kan inte på något vis fatta det,i min värld så vid samma förutsättningar så lyfter bakhjulet vid samma tryck på handbromsen oavsett om bakhjulet rullar fortare,strax innan låsning eller är låst.

Har jag missat något? Är det att hjulet rullar som får gyrokrafter att hjälpa till att lyfta bakhjulet? Isf borde ett låst bakhjul vara bättre än ett rullande,eller?

Hjälp mig fatta.
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Oki doki,får testa det under kontrollerade former när snön viker hädan isf. de paniksituationer som jag testat hitintills.

Henrik

Edit
Tänkte på det innan jag somnade och var det första jag började fundera på när jag vaknade,exakt vad är det som förändrar hur hårt jag kan bromsa med handbromsen utan att lyfta bakhjulet genom att bromsa med bakhjulet?

Kan inte på något vis fatta det,i min värld så vid samma förutsättningar så lyfter bakhjulet vid samma tryck på handbromsen oavsett om bakhjulet rullar fortare,strax innan låsning eller är låst.

Har jag missat något? Är det att hjulet rullar som får gyrokrafter att hjälpa till att lyfta bakhjulet? Isf borde ett låst bakhjul vara bättre än ett rullande,eller?

Hjälp mig fatta.

Med de fysiska regler som gäller så kanske du lägger mycket vikt på styret vid bromsning och inte med knäna på tanken som man bör... med knäna hårt om tanken och ta emot rörelseenergin med magen så centrerar du den kraft som vill framåt istället för att vid att hänga sig på styret så lägger du den längst fram på cykeln och därmed får med dig baken uppåt.

Bara en tanke.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Med de fysiska regler som gäller så kanske du lägger mycket vikt på styret vid bromsning och inte med knäna på tanken som man bör... med knäna hårt om tanken och ta emot rörelseenergin med magen så centrerar du den kraft som vill framåt istället för att vid att hänga sig på styret så lägger du den längst fram på cykeln och därmed får med dig baken uppåt.

Bara en tanke.

Vad har det med bakbromsen att göra?

Har nog marginell betydelse om man lägger vikten via händerna genom styret eller knäna genom tanken bara man viker ner överkroppen och inte sitter upprätt,är dock lättare att lägga ner överkroppen om man inte lastar av genom armarna och sen trycker man ju inte åt något håll på styret heller.

Henrik
Edit
Bäst att tillägga,gäller hojar typ sport och inte aphängarstyren.
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
taget ur (sport riding techniques)
killen som skrivit boken känns som han vet vad han skriver om.

boken är jävligt bra, är på 53 mb pdf format, hör bara av er ifall ni vill ha ett ex


1 studies show the fastest, shortest stop s come from using both brakes
,yet som sportriders stay off the rear brake entirely due to their fear of lock-up or due to the mistaken belief that using the rear brake doesnt help.
Remember its okay to use the rear ,but dont abuse it. som emanufacturer makes the rear brakeentirely to strong and easy to lock, especially when the front brake is used hard andthe forksprings are compressed.transferring a lot of the bikes weight forward onto the front tire. the rear tire is lightly loaded and it takes a light, practiced to touch avoid locking it
 

-Freddy-

Guest
Vad har det med bakbromsen att göra?

Har nog marginell betydelse om man lägger vikten via händerna genom styret eller knäna genom tanken bara man viker ner överkroppen och inte sitter upprätt,är dock lättare att lägga ner överkroppen om man inte lastar av genom armarna och sen trycker man ju inte åt något håll på styret heller.

Henrik
Edit
Bäst att tillägga,gäller hojar typ sport och inte aphängarstyren.

Kniper man åt benen runt tanken så har man överkroppen fri, kolla på stuntare som har full kontroll på så vis och lägger upp stoppies med vänsterhanden.

Sen vet jag inte hur du kommit fram till att det är bra att vika ner kroppen?
Det hjälper ju massor, känns att det bromsar ned ordentligt att göra sig så stor som möjligt för att ta upp fartvinden. Men nu är det farter långt över inbromsningen på trafikskolan vi pratar om.

GP förarna ligger som ett smäck över tanken på rakan, viker upp kroppen för inbromsning och ut med knät för att lägga ner den i kurvorna.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Menade inte att ligga på tanken,bara att inte sitta mot tanken med utsträckta armar så att överkroppen kommer så högt som möjligt.

Bak med röven och böj armarna så faller man ner lite men har fortfarande bra överblick,måste ju vara bra att få överkroppens vikt lite närmare marken vid en kraftig inbromsning om man ska undvika en stoppie.

Sen,om du låser knäna mot tanken och har överkroppen fri eller håller emot med händerna på styret har nog endast marginell betydelse förutom att om man låser med knäna så påverkar man styret mindre och det är ju bra vilket jag skrev i förra inlägget oxå.

Dock inget som förklarar varför att bromsa med bakbromsen skulle hjälpa till att undvika en stoppie.

Henrik
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du går upp så går det inte att bromsa mycket hårdare utan att gå runt,om nu bakbromsanvändande(föespråkat av ljunghusen tidigare)skulle hindra att du går upp med samma bromskraft så måste man kunna nita ännu hårdare och därmed stanna tidigare,därför.

Henrik
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bakbromsens moment trycker ihop bakfjädringen en stump.
Låg tyngdpunkt ger stoppiemotstånd.
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top