Hur bromsa?

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Hur växlar man? Ska man använda kopplingen?

Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip. Har man enbart kört moppe tidigare, så bromsade man aldrig med frambromsen, iallafall inte jag. Har man kört 125:a tidigare så bromsade man enbart med bakbromsen likaså.. Satte mig på den nuvarande hojen och provkörde, kom sedan på att när jag skulle stanna, hur jag skulle bromsa. Det var iofs grus på vägen så jag vågade inte bromsa allt för mycket med frambromsen. Det är faktiskt ingen självklarhet din dryga jävel. :)

Fan, jag tänkte ju skriva nåt liknande, men blir inte kul om jag gör det nu :smasha

Skriv något annat kul istället!

Fråga om jag vet hur man startar den. :yoparty HE-HE-HE:huvet

Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip. Har man enbart kört moppe tidigare, så bromsade man aldrig med frambromsen, iallafall inte jag. Har man kört 125:a tidigare så bromsade man enbart med bakbromsen likaså.. Satte mig på den nuvarande hojen och provkörde, kom sedan på att när jag skulle stanna, hur jag skulle bromsa. Det var iofs grus på vägen så jag vågade inte bromsa allt för mycket med frambromsen. Det är faktiskt ingen självklarhet din dryga jävel. :)

Skriv något annat kul istället!

Fråga om jag vet hur man startar den. :yoparty HE-HE-HE:huvet

hmm... är ju inte alltid en självklarhet hur man växlar heller :), vet inte om han va seriös eller sarkastisk så onädigt att kalla nån dryga jävel, detdär med växlingar har ju diskuterats i trådar till oändligheten, själv kör jag koppling vid nerväxlingar men aldrig vid uppväxling

Knäpucko

Upp & iväg
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Lånar
Mitt råd är att köpa en 1000cc twin då kan du skruva bort bromsarna helt och på så sätt spara in vikt och slitna klossar.

Såg att någon skrev att han inte använde frambromsen när han körde cross vilket känns skummt.... brukar ju följa körkortsboken där och bromsa 80/20 blir ju bara en massa glidande om man ska bromsa 100% bakbroms.

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
hmm... är ju inte alltid en självklarhet hur man växlar heller :), vet inte om han va seriös eller sarkastisk så onädigt att kalla nån dryga jävel, detdär med växlingar har ju diskuterats i trådar till oändligheten, själv kör jag koppling vid nerväxlingar men aldrig vid uppväxling

"Inskickat av Bergan
Fan, jag tänkte ju skriva nåt liknande, men blir inte kul om jag gör det nu "

Klart han var sarkastisk.

Visst det är en dum fråga kanske. Men frågar man inte så får man inte veta. :)

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
själv kör jag koppling vid nerväxlingar men aldrig vid uppväxling
Jag frikopplar och släpper gasen, när motorn ligger stabilt på tomgångsvarv lägger jag FÖRSIKTIGT i nästa växel. Brukar även dutta på fotbromsen för att varna bakomvarande att växling pågår. Därefter ger jag grundgas och slirar långsamt upp kopplingen. Ibland har farten minskat så pass att jag måste återgå till tidigare växel, och då upprepar jag samma förlopp fast för växelspaken nedåt förståss. När jag en dag lyckas få i 3ans växel anser jag att jag nått perfektion i mina växlingar.

• Gilla
Reaktioner: ft

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Använder i stort sett bara frambromsen men det finns lägen då man MÅSTE använda bakbromsen om man inte har ABS. Att ge ett generellt svar är omöjligt det beror helt och hållet på förhållanden. Skulle vilja se den rutinerade bara använda frambromsen halvt in i kurvan när man upptäcker grus eller andra otrevligheter.

Ut och känn efter i ditt eget tempo i olika situationer så lär du dig efterhand hur det skall bromsas, en BKK kurs är ett bra sätt att få häng på tekniken.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip./QUOTE]

Nu får du sluta yra, du kanske har åkt cross men kör man cross så använder man frambromsen rejält
Kolla på hela eller börja vid 50 sek
[YOUTUBE-ID]hFZyRrXVhzk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]c859lO2oLjc[/YOUTUBE-ID]

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K8
för att uppnå bästa bromsverkan ska man använda frambroms tillsammans med bägge skosulor alltså ner med fötterna samtidigt, för att få jämn och effektiv stop!! *asg*:)

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip. Har man enbart kört moppe tidigare, så bromsade man aldrig med frambromsen, iallafall inte jag. Har man kört 125:a tidigare så bromsade man enbart med bakbromsen likaså..

Åh herregud vikka fuckon(läs blondiner) det finns :huvet

Mean Man

My God will kill your
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
ZX7R -97 Såld, ZX7R -98 Såld, R1 -03 Såld, ZX10R -04
Jag frikopplar och släpper gasen, när motorn ligger stabilt på tomgångsvarv lägger jag FÖRSIKTIGT i nästa växel. Brukar även dutta på fotbromsen för att varna bakomvarande att växling pågår. Därefter ger jag grundgas och slirar långsamt upp kopplingen. Ibland har farten minskat så pass att jag måste återgå till tidigare växel, och då upprepar jag samma förlopp fast för växelspaken nedåt förståss. När jag en dag lyckas få i 3ans växel anser jag att jag nått perfektion i mina växlingar.

"Brukar även dutta på fotbromsen för att varna bakomvarande att växling pågår."

Hahahaha...fan va bra:rofl :Bugar

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hmmm ... vilka kanonråd de ger i körkortsboken ....
Hur kontrollerar man att man styr ut 70/30 eller 80/20 då?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern

Klart som fan det är en dum fråga om du har hoj och hojkörkort... Speciellt om du kört 125a och cross innan...
På i princip alla hojar utan kanske, kanske dom största glidarna med 3m gaffel så använder man mest frambroms.
På en sporthoj är det nästan alltid bäst att BARA använda frambroms, garagevändning är väl undantaget.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag tycker inte att det var en sån dum fråga. Har man kört kört cross tidigare så bromsar man aldrig med frambromsen i princip./QUOTE]

Nu får du sluta yra, du kanske har åkt cross men kör man cross så använder man frambromsen rejält
Kolla på hela eller börja vid 50 sek
[YOUTUBE-ID]hFZyRrXVhzk[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]c859lO2oLjc[/YOUTUBE-ID]

App app!

I andra videon säger han "brace yourself and lift up your elbows"

Det stämmer ju inte!

1. knip åt med knäna runt tanken
2. upp med blicken.
3. ta upp all kraft med magen, låt ej armarna trycka på styret.
4. skit i bakbromsen. (om du inte är på macken och skall tanka)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
App app!

I andra videon säger han "brace yourself and lift up your elbows"

Det stämmer ju inte!

1. knip åt med knäna runt tanken
2. upp med blicken.
3. ta upp all kraft med magen, låt ej armarna trycka på styret.
4. skit i bakbromsen. (om du inte är på macken och skall tanka)
Faktiskt ingen aning vad de va i videon kolla bara att det såg hyffsat seriöst ut och såg att det var någon som kanade långt när bakhjulet endast var låst.

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ducati SF 848
Lånar tråden lite.

Ända sedan jag köpte hojen i september förra året har jag inte fått igång den, kicken drar inte runt liksom. Känns som den hoppar i ett hack, samma sak händer om jag försöker kicka åt andra hållet! Helt sinnes, tror det är något fel på tändstiften.

Snälla hjälp.

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
"Inskickat av Bergan
Fan, jag tänkte ju skriva nåt liknande, men blir inte kul om jag gör det nu "

Klart han var sarkastisk.

Visst det är en dum fråga kanske. Men frågar man inte så får man inte veta. :)

Hehe, ja jag var sarkasitsk. Finns inga dumma frågor bara dumma svar har jag hört :)

Lånar tråden lite.

Ända sedan jag köpte hojen i september förra året har jag inte fått igång den, kicken drar inte runt liksom. Känns som den hoppar i ett hack, samma sak händer om jag försöker kicka åt andra hållet! Helt sinnes, tror det är något fel på tändstiften.

Snälla hjälp.

:rofl :rofl

Last edited:

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06
Lånar tråden lite.

Snälla hjälp.

Tror att du måste kicka hårdare bara! Liksom hoppa på kicken, funkade alltid på min DT :D :D :D

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska