Hur byter ni däck?

Om du passar på att köpa dunlop däcken nu så har dom kampanj fram till sista mars. Kolla på lovedunlop.com Man får 500 spänn tillbaka om man skickar in kvittot till dunlop.

Jag köpte mina sportsmart i tisdags för 2900 monterat å klart. (Med rabatten avdragen, 3400 utan kampanj.)
 
Är jag seriös så skruvar jag bort hjulen, lämnar in dessa med däcket jag skall ha på till "min" däckfixare som tar 150 spänn/hjul. Är jag oseriös gör jag upp med Mark Jennings i Kvicksund och åker till hansl "drive in drive out" och parkar hojen, tittar på omgivningen, tar en kopp kaffe och får däcken bytte för 300 spänn/hjul.

Beror på vilket humör och hur bråttom jag har:)

Har bytt själv två gånger nu med biltemautrustning. Det går redan fortare än än att åka till en verkstad som dessutom inte har öppet på helger och kvällar när man vill byta. Med lite mer träning så ska det väl inte ta mer än 20min.

Balanseringen kanske inte är nödvändigt men det tar inte mer än ett par minuter- så varför inte? Jag byter inte såå ofta...

Vem fan har tid att vänt OM man inte har gjort upp tiden:)In med hjulet på morgonen på väg till jobbet och hämta på vägen hem is tha shit:tummenupp
 
Last edited:
Om du ger dej på att skifta däcken själv så saxade jag lite info från mcdackonline.com. kan spara dej nån vikt eller två om du tänkte balansera efter monteringen... :tummenupp

33. Färgmarkerad balanseringspunkt på däckssidan
Däck balanseras ofta efter produktion och markeras med en färgpunkt (röd Metzeler/Pirelli, gul Bridgestone och Dunlop). Detta kallas balanseringspunkt.
Vid montering ska balanseringspunkten placeras vid ventilen som är fälgens tyngsta punkt.
 
fan 300 kr är väl inte dyrt ge däck nissen lite fika pengar så löser han detta åt dig jag betalar 300 åker in med mc och dom gör allt jobb av-monterar av gummit- på med nytt-balanserar upp däcket- på med allt på hojen igen klart
 
Lade märke till en sak i filmen som länkades innan och har även sett det i en annan guidefilm. Han har inga koner när han balanserar, utan bara en vanlig axel.

Blir det bra om man bara pallar upp hjulet med hjulaxeln? Det kan väl inte vara så stort spel mellan axel och lager så att det gör märkbar skillnad i balanseringen?
 
Lade märke till en sak i filmen som länkades innan och har även sett det i en annan guidefilm. Han har inga koner när han balanserar, utan bara en vanlig axel.

Blir det bra om man bara pallar upp hjulet med hjulaxeln? Det kan väl inte vara så stort spel mellan axel och lager så att det gör märkbar skillnad i balanseringen?

Det går utmärkt att balansera på axel om axeln är lång nog att passa i balanseringsmaskinen vilket den inte brukar vara.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top