Svårt att byta enduro/cross-däck själv?

Någon som vet var man kan köpa prisvärda "stativ" som håller däcket på plats när man jobbar med det?

Skulle kränga om bakdäcket på enduron igår. Har krängt sporthojs däck förut o det går ju utan problem men dom där jävla däcklåsen man ska ha där tillsammans med allt annat..
När jag krängt på däcket o fyller lite luft o drar åt däcklåset så nyper typ däcklåset hål på slangen.
Ska fara o försöka laga slangen idag men vad ska jag göra för att inte nypa sönder slangen igen?

Skulle kränga om bakdäcket på enduron igår. Har krängt sporthojs däck förut o det går ju utan problem men dom där jävla däcklåsen man ska ha där tillsammans med allt annat..
När jag krängt på däcket o fyller lite luft o drar åt däcklåset så nyper typ däcklåset hål på slangen.
Ska fara o försöka laga slangen idag men vad ska jag göra för att inte nypa sönder slangen igen?
Fyll i lite lagom med luft innan du monterar slangen och smörj in slangen med någon väl anpassad smörja! finns mousse-gel att köpa men det är j.....t dyrt, själv använder jag silicon-gel som används för att koppla samman plaströr (tack jobbet:D)! Har även hört att Statoil har en produkt som heter hydralube som ska fungera bra. lycka till!!

okej tack för tippsen! Ska ba se om slangen går o rädda först, ca 1cm stort jack i den. Cykelslangsrepsats borde funka va? :näsblod

Enduroslangar är alltid att rekommendera, punkor elimineras mer eller mindre. :fakta

Kostar inte farligt heller, hittar man budgetvarianter från team10 eller liknande handlar man under 200:-/slang, klart värt att slippa få punka längst bort i spåret...

Korv är ännu bättre, men det är lite för begränsad livstid på sådana sett till vad de kostar.

Är framdäcket nå svårare eller är det rentav lättare?

När jag krängde på trelleborgarna på hondans 19":are bak, vilket tog två och en halv timme, så anade jag det värsta...framdäcket tog 10 minuter.

Jag var nästan säker på att jag fått ett 18" däck bak. :hihi Maken till brottningsmatch får man leta efter, normalt brukar jag växla däck på geggmoppen runt 40 minuter, från hjul på cykel, till hjul på cykeln igen.

Får jag en punka, så får däckfarbrorn' ta hand om det...det blir nog aldrig mer Trelleborg här...

NU vet ju inte jag vad du har för däcklås men är det den här modellen..
(vet inte hur man laddar upp bilder) http://www.nordicracing.se/images/46-45-901.jpg

Då skulle jag bytt till den här... http://www.stenogrus.com/images/las185.gif

Jag har alltid dom däcklåsen och vad jag vill minas så är det just för att slangen kan klämmas...

Om inte annat så pumpa i lite luft i slangen innan du börjar att kränga på däcket det brukar alltid jag göra för att inte råka klämma hål på slangen med däckjärnet....

När du väl lärt dig kommer du nog aldrig mer klämma punka på slangen det ganska lätt att kränga cross däck faktist och tar inte sepc lång tid!

Lycka till! :tummenupp

När jag krängde på trelleborgarna på hondans 19":are bak, vilket tog två och en halv timme, så anade jag det värsta...framdäcket tog 10 minuter.

Jag var nästan säker på att jag fått ett 18" däck bak. :hihi Maken till brottningsmatch får man leta efter, normalt brukar jag växla däck på geggmoppen runt 40 minuter, från hjul på cykel, till hjul på cykeln igen.

Får jag en punka, så får däckfarbrorn' ta hand om det...det blir nog aldrig mer Trelleborg här...

Liten tröst då :D
Måste ta o fylla på luft i bakdäcket me o hoppas på att man inte pajat slangen...

Enduroslangar är alltid att rekommendera, punkor elimineras mer eller mindre. :fakta

Kostar inte farligt heller, hittar man budgetvarianter från team10 eller liknande handlar man under 200:-/slang, klart värt att slippa få punka längst bort i spåret...

Korv är ännu bättre, men det är lite för begränsad livstid på sådana sett till vad de kostar.
Körde med slang innan men efter 2 punkteringar på GGN kör jag alltid med mousse, ca 3000:- per år, men att åka på tävlingar och tvingas bryta pga punka svider så in i helvete:huvet! (en GGN-helg kostar väl 6-8000)+ att du får bättre grepp med korv!!!

Körde med slang innan men efter 2 punkteringar på GGN kör jag alltid med mousse, ca 3000:- per år, men att åka på tävlingar och tvingas bryta pga punka svider så in i helvete:huvet! (en GGN-helg kostar väl 6-8000)+ att du får bättre grepp med korv!!!

Just därför har jag inte kört GGN än, det kostar mer än det smakar (och jag är inte mycket för att styra enduro i köer...). :)

Men med tjockslang tror jag att jag åkt på en punka under mina lite styvt 3 år på banan där stenarna föds (Gröndal i Etuna)...tycker inte riktigt korv är värt kostnaden för mig. :)

Just därför har jag inte kört GGN än, det kostar mer än det smakar (och jag är inte mycket för att styra enduro i köer...). :)

Men med tjockslang tror jag att jag åkt på en punka under mina lite styvt 3 år på banan där stenarna föds (Gröndal i Etuna)...tycker inte riktigt korv är värt kostnaden för mig. :)
i år(2009) hade GGN fått kosta hur mycke som helst, körde 6 varv för första gången i min karriär, något som ingen i kompisgänget har gjort innan! må tro att jag mådde gött den kvällen och gör fortfarande, hade hojen pajat på 6:e varvet hade den fått stå kvar på tofta! GGN är en folkfest som livar upp lite i höstmörkret:tummenupp

Hemligheten är att pressa ner däcket på motsatta sidan när du ska kränga på de sista 30 cm. själv använder jag däcksverktyg som pressar ner däcket och sätter i 3 st svetsklämmor som tvingar däcket mot mitten av fälgen när man kränger på den sista biten på däcket, denna metod är ett måste om men kör med mousse! använd 3 järn,( 2 som håller däcket på plats och arbeta med det tredje) gör man bara rätt behöver du aldrig ta i med mer än 2 fingrar på järnen! och som alltid... smörja rejält! kör enduro seriöst så jag byter OFTA, ca 10 min per däck tar det för mig! Biltemas crossdäck är skräp!! Bridgestone M404 bak och M403 fram är:yoparty

Har inte orkat läsa hela tråden, men det där är det enda inlägget trådskaparen behöver läsa.

Jag använder för övrigt bara två små däckjärn och händerna, ett tredje endast en gång vid öppning men det är en smaksak. Viktiga är som sagt att pressa ner däckkanten på motsatt sida. Jag lyckades kränga sönder en fälg en gång innan jag fattade det där. Behöver man ta i för kung och fosterland när man kränger är nånting fel . Det ska gå mjukt och smidigt . Har sett folk kränga på däck för hand utan järn, det är imponerande

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...