Svårt att byta enduro/cross-däck själv?

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Någon som vet var man kan köpa prisvärda "stativ" som håller däcket på plats när man jobbar med det?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Någon som vet var man kan köpa prisvärda "stativ" som håller däcket på plats när man jobbar med det?
Själv använder jag apparaten som jofrab säljer, kan säkert beställas hos din mc-handlare, kostar ca 1000:-
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Skulle kränga om bakdäcket på enduron igår. Har krängt sporthojs däck förut o det går ju utan problem men dom där jävla däcklåsen man ska ha där tillsammans med allt annat..
När jag krängt på däcket o fyller lite luft o drar åt däcklåset så nyper typ däcklåset hål på slangen.
Ska fara o försöka laga slangen idag men vad ska jag göra för att inte nypa sönder slangen igen?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Skulle kränga om bakdäcket på enduron igår. Har krängt sporthojs däck förut o det går ju utan problem men dom där jävla däcklåsen man ska ha där tillsammans med allt annat..
När jag krängt på däcket o fyller lite luft o drar åt däcklåset så nyper typ däcklåset hål på slangen.
Ska fara o försöka laga slangen idag men vad ska jag göra för att inte nypa sönder slangen igen?
Fyll i lite lagom med luft innan du monterar slangen och smörj in slangen med någon väl anpassad smörja! finns mousse-gel att köpa men det är j.....t dyrt, själv använder jag silicon-gel som används för att koppla samman plaströr (tack jobbet:D)! Har även hört att Statoil har en produkt som heter hydralube som ska fungera bra. lycka till!!
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
okej tack för tippsen! Ska ba se om slangen går o rädda först, ca 1cm stort jack i den. Cykelslangsrepsats borde funka va? :näsblod
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
okej tack för tippsen! Ska ba se om slangen går o rädda först, ca 1cm stort jack i den. Cykelslangsrepsats borde funka va? :näsblod
Kanske, men jag skulle köpt en ny! finns extraförstärkta slangar på 4mm, kanske borde vara något för dig:D
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Enduroslangar är alltid att rekommendera, punkor elimineras mer eller mindre. :fakta

Kostar inte farligt heller, hittar man budgetvarianter från team10 eller liknande handlar man under 200:-/slang, klart värt att slippa få punka längst bort i spåret...

Korv är ännu bättre, men det är lite för begränsad livstid på sådana sett till vad de kostar.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Är framdäcket nå svårare eller är det rentav lättare?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Är framdäcket nå svårare eller är det rentav lättare?

När jag krängde på trelleborgarna på hondans 19":are bak, vilket tog två och en halv timme, så anade jag det värsta...framdäcket tog 10 minuter.

Jag var nästan säker på att jag fått ett 18" däck bak. :hihi Maken till brottningsmatch får man leta efter, normalt brukar jag växla däck på geggmoppen runt 40 minuter, från hjul på cykel, till hjul på cykeln igen.

Får jag en punka, så får däckfarbrorn' ta hand om det...det blir nog aldrig mer Trelleborg här...
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Skulle kränga om bakdäcket på enduron igår. Har krängt sporthojs däck förut o det går ju utan problem men dom där jävla däcklåsen man ska ha där tillsammans med allt annat..
När jag krängt på däcket o fyller lite luft o drar åt däcklåset så nyper typ däcklåset hål på slangen.
Ska fara o försöka laga slangen idag men vad ska jag göra för att inte nypa sönder slangen igen?

NU vet ju inte jag vad du har för däcklås men är det den här modellen..
(vet inte hur man laddar upp bilder) http://www.nordicracing.se/images/46-45-901.jpg

Då skulle jag bytt till den här... http://www.stenogrus.com/images/las185.gif


Jag har alltid dom däcklåsen och vad jag vill minas så är det just för att slangen kan klämmas...

Om inte annat så pumpa i lite luft i slangen innan du börjar att kränga på däcket det brukar alltid jag göra för att inte råka klämma hål på slangen med däckjärnet....

När du väl lärt dig kommer du nog aldrig mer klämma punka på slangen det ganska lätt att kränga cross däck faktist och tar inte sepc lång tid!

Lycka till! :tummenupp
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
När jag krängde på trelleborgarna på hondans 19":are bak, vilket tog två och en halv timme, så anade jag det värsta...framdäcket tog 10 minuter.

Jag var nästan säker på att jag fått ett 18" däck bak. :hihi Maken till brottningsmatch får man leta efter, normalt brukar jag växla däck på geggmoppen runt 40 minuter, från hjul på cykel, till hjul på cykeln igen.

Får jag en punka, så får däckfarbrorn' ta hand om det...det blir nog aldrig mer Trelleborg här...

Liten tröst då :D
Måste ta o fylla på luft i bakdäcket me o hoppas på att man inte pajat slangen...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Enduroslangar är alltid att rekommendera, punkor elimineras mer eller mindre. :fakta

Kostar inte farligt heller, hittar man budgetvarianter från team10 eller liknande handlar man under 200:-/slang, klart värt att slippa få punka längst bort i spåret...

Korv är ännu bättre, men det är lite för begränsad livstid på sådana sett till vad de kostar.
Körde med slang innan men efter 2 punkteringar på GGN kör jag alltid med mousse, ca 3000:- per år, men att åka på tävlingar och tvingas bryta pga punka svider så in i helvete:huvet! (en GGN-helg kostar väl 6-8000)+ att du får bättre grepp med korv!!!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Körde med slang innan men efter 2 punkteringar på GGN kör jag alltid med mousse, ca 3000:- per år, men att åka på tävlingar och tvingas bryta pga punka svider så in i helvete:huvet! (en GGN-helg kostar väl 6-8000)+ att du får bättre grepp med korv!!!

Just därför har jag inte kört GGN än, det kostar mer än det smakar (och jag är inte mycket för att styra enduro i köer...). :)

Men med tjockslang tror jag att jag åkt på en punka under mina lite styvt 3 år på banan där stenarna föds (Gröndal i Etuna)...tycker inte riktigt korv är värt kostnaden för mig. :)
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Just därför har jag inte kört GGN än, det kostar mer än det smakar (och jag är inte mycket för att styra enduro i köer...). :)

Men med tjockslang tror jag att jag åkt på en punka under mina lite styvt 3 år på banan där stenarna föds (Gröndal i Etuna)...tycker inte riktigt korv är värt kostnaden för mig. :)
i år(2009) hade GGN fått kosta hur mycke som helst, körde 6 varv för första gången i min karriär, något som ingen i kompisgänget har gjort innan! må tro att jag mådde gött den kvällen och gör fortfarande, hade hojen pajat på 6:e varvet hade den fått stå kvar på tofta! GGN är en folkfest som livar upp lite i höstmörkret:tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hemligheten är att pressa ner däcket på motsatta sidan när du ska kränga på de sista 30 cm. själv använder jag däcksverktyg som pressar ner däcket och sätter i 3 st svetsklämmor som tvingar däcket mot mitten av fälgen när man kränger på den sista biten på däcket, denna metod är ett måste om men kör med mousse! använd 3 järn,( 2 som håller däcket på plats och arbeta med det tredje) gör man bara rätt behöver du aldrig ta i med mer än 2 fingrar på järnen! och som alltid... smörja rejält! kör enduro seriöst så jag byter OFTA, ca 10 min per däck tar det för mig! Biltemas crossdäck är skräp!! Bridgestone M404 bak och M403 fram är:yoparty




Har inte orkat läsa hela tråden, men det där är det enda inlägget trådskaparen behöver läsa.


Jag använder för övrigt bara två små däckjärn och händerna, ett tredje endast en gång vid öppning men det är en smaksak. Viktiga är som sagt att pressa ner däckkanten på motsatt sida. Jag lyckades kränga sönder en fälg en gång innan jag fattade det där. Behöver man ta i för kung och fosterland när man kränger är nånting fel . Det ska gå mjukt och smidigt . Har sett folk kränga på däck för hand utan järn, det är imponerande
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top