hur drar ni upp hojen på bakhjulet???

Kopplar eller gasar ni upp på slangen


  • Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Japp, precis så kul är det :)

Som sagt, såg att det var fel forum att diskutera det här i. Får be om ursäkt :bow
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
berggren_martin skrev:
Och hur skulle det gå till?? Även en råtrimmad dt125 har har obefintligt vrid i 100 på 5:an.
Man står på limpan och gasar och rycker :) Fast kanske överdrev lite med 100, tar upp den i 90 kanske och så dimper man ner 105-110 när växeln tar slut :) Får fixat thumbshift så man kan dra i 6:an :)
Den är original btw
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
berggren_martin skrev:
Och hur skulle det gå till?? Även en råtrimmad dt125 har har obefintligt vrid i 100 på 5:an.

Hehe... märks att du är ganska ny här, vi andra VET att Nisse är bättre på att köra än snacka. Säger han att det går så går det :fakta
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nisse Järnet skrev:
Man står på limpan och gasar och rycker :) Fast kanske överdrev lite med 100, tar upp den i 90 kanske och så dimper man ner 105-110 när växeln tar slut :) Får fixat thumbshift så man kan dra i 6:an :)
Den är original btw

Iofs., jag hade r:en och den är lite tyngre. På den var det i alla fall enbart rullande hastighet och sen full kopplingsslirning som gällde.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Rigge skrev:
Hehe... märks att du är ganska ny här, vi andra VET att Nisse är bättre på att köra än snacka. Säger han att det går så går det :fakta
Tackar för den :)

Iofs., jag hade r:en och den är lite tyngre. På den var det i alla fall enbart rullande hastighet och sen full kopplingsslirning som gällde.
Har aldrig testat att köra på bakan med en R, som sagt är ju den lite tyngre. Men men, här är en lite film på mina små övningar så kan de ju se själv :) (kör iof bara på 4:an som mest, filmen är rätt gammal så jag hade inte testat 5:an än. Men nya är på g)

http://home.bip.net/barbrocederskog/dt125h.wmv
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nisse Järnet skrev:
Tackar för den :)

Har aldrig testat att köra på bakan med en R, som sagt är ju den lite tyngre. Men men, här är en lite film på mina små övningar så kan de ju se själv :) (kör iof bara på 4:an som mest, filmen är rätt gammal så jag hade inte testat 5:an än. Men nya är på g)

http://home.bip.net/barbrocederskog/dt125h.wmv

Snyggt!! En sån där hoj tål dessutom att lekas med. Fler borde gå vägen via 125-offroader iställer för att börja streckkvadda rettor och gixxrar (på andras bekostnad) det första de gör efter A-kortet.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
stormiz skrev:
om man drar en r1;a till varvstop på 2 an vad har man för hastighet då?

Jag TROR att det e runt 185 eller nåt sånt..... Tänkte dra ut och testa nu. Kan filma så får du se....
 

Advance4Stroke

Law enforcement agent
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha Majesty Scooter :)
Något som kan hjälpa istället för att stjälpa folk som väger 90+ är ju helt enkelt att man sätter sig så långt bak som möjligt och inte lutar sig fram, många gör ju fel i placering på sadeln, typ sitter slickad mot tanken och lutar sig frammåt så fort det börjar resa sig...

Jag är ingen mästare, inte ens bra på att köra på bakhjulet, men de gånger som jag fått fina wheelies så har jag alltid tänkt extra mycket på att inte luta mig frammåt när det börjar hända saker..

190/80 för övrigt....
 

gasolis

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Bruket
Hoj
RM250
En liten fundering när det gäller gammelgixxrar och
bakhjulsåkning. Dom är ju rätt tunga as. Hur pass stor
skillnad är det mellan en sån och en ny, typ Gixxer 1000?
Min blysläde, som förövrigt är omdrevad bak, vill INTE
resa sig på 2'an. Fast å andra sidan är jag en riktig noob
på detta område :crash
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Jag kan inte åka på bakhjulet det kan jag glatt erkänna, men jag försöker så smått att lära mig.
Med Gixxern så räcker det ju att nysa på gashandtaget vid sisådär 5-6k varv på 1:an så reser den sig fint, på 2:an får man rycka lite i styret så kommer den upp som sol......fast jag blir så rädd då för det går så fort. så då slår jag pungen i tanken och gör som indianerna, och går hem istället.....
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
gasolis skrev:
En liten fundering när det gäller gammelgixxrar och
bakhjulsåkning. Dom är ju rätt tunga as. Hur pass stor
skillnad är det mellan en sån och en ny, typ Gixxer 1000?
Min blysläde, som förövrigt är omdrevad bak, vill INTE
resa sig på 2'an. Fast å andra sidan är jag en riktig noob
på detta område :crash

Det är STOR skillnad. Iallafall på R1 och GSXR 1100. Men det går att åka på bakhjulet med dom också.
 

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Vilka metoder kan jag använda?

Tjo,

jag har originalutväxlad hoj, GPZ RX 1000 -86, föregångaren till ninja rx10 (som jag förstått det). Det mesta är utbytt, effekten är drygt 150hk.
Vikten är ca 250 kilo. Har inte kollat maxhastigheter för olika växlar..

Nu har jag haft köruppehåll i tre år. Dessförinnan hade jag en effektsvag hoj som inte var för bakhjulsåkning. Således har jag inte provat fenomenet.

Jag vill gärna göra ett försök nu men jag tycker inte att det är värt att nästan ramla. Således undrar jag: :confused:

1. Kan jag "gasa" upp en hoj på 250 kg och 150 hk? På 1:an, 2:an ?
2. Vilken metod är "säkrast"? Jag gissar att det är risken att slå över bakåt som är störst.
3. När man tycker det går för högt och stampar till på bakbromsen - ska jag räkna med att det är risk för framgaffeln då? Kan tänka mig att jag slår ner den rätt hårt i början...

Vakuumförgasarna som var original är bytta mot Mikuni Flatslide - så därför kan man inte dra fullgas så snabbt under ca 6000 rpm, då får den för mycket soppa nämligen.. Men jag kanske ska jobba över det området? Rödmarkeringen är vid 11500.. :skrämd

Summa summarum: Hur ska jag säkrast prova att wheela utan risk för gråt? :kryckor

Tack & Hej.
:squid
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Kör även jag en relativt effektsvag hoj. Men det går väll hyffsat ändå.

Tänkte bara kola med er, kör ni med raka armar eller har ni dem lite böjda?
När jag wheelar med cross känns det säkrare att ha raka armar men när jag kör med 500:an så vet jag inte riktigt.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
få upp r6a på 2an är det enbart koppling som funkar då eller krävs det bara mer träning?
 

CaféRacer

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2004
Ort
..
Hoj
..
jag brukar bara vrida lite på dendär rullen som sitter på höger clip-on, då hissar den framman fint :cool:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
kopplar i bland men för det mesta så står Jag upp och då kommer hojen lixom med när Jag ställer mig upp.
 

H-C

socio #1067
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 996 -99
Ravetrancer skrev:
56236 Kopplar ni upp eller gasar....motivera gärna om varför ni gör som ni gör
Går inte att hålla nere framhjulet vid fullgas på 1:an
Vill jag ha upp den på 2:an får jag sitta upprätt :tummenupp
Hoj en är helt original men ganska pigg ändå :D
 

spexarn

Alzheimers light
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -01 Streetfighter
inte så svårt med min när jag har +10 bak och -1 fram på min fighterblade, bara å gasa ,1,2,3,4 :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det e bara att gasa! Har 5 växlar och den powerwheelar på 4 av dem :tummenupp Trots ordentlig uppdrevning. Kör 16/42 nu och original är 14/47, så +2 fram och -5 bak. Men det är kanske fusk med turbo? :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top