hur drar ni upp hojen på bakhjulet???

Kopplar eller gasar ni upp på slangen


  • Antal röstningar
    0

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Alltid koppling, billigare o byta lameller lite oftare än att byta hela drivpaketet.. Sen får man lägre varv.


Högvarviga powerwheelies = :rodnar :rodnar :gråta :zpy

Lågvarviga balanswheelies = :kär :kär :brynad :bow :slicka
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
koppla upp ?

jag fattar inte hur man gör när man kopplar upp den ! jag drar lätt upp min på ettan på ca 7000 och får upp den hyffsat högt utan problem men sedan kommer problemet ! varvstoppet ! därför vill jag få upp den på tvåan så att det blir lite mera fart och längd på bakhjulen!
så ge mig en lektion!
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Re: koppla upp ?

hornet oskar skrev:
jag fattar inte hur man gör när man kopplar upp den ! jag drar lätt upp min på ettan på ca 7000 och får upp den hyffsat högt utan problem men sedan kommer problemet ! varvstoppet ! därför vill jag få upp den på tvåan så att det blir lite mera fart och längd på bakhjulen!
så ge mig en lektion!

Hmm..

Åk på 2:an med ett relativt lågt varv på motorn och gör precis som en vanlig uppväxling utan att peta i 3an, du ska möta kopplingen med mycket gas så att varvet på motorn är nära maxvridet och när hojen är på väg upp rullar du bara av på gasen.

Svårt o förklara, men det är bara ut o experimentera så kommer du på det förr eller senare :crash
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Hur är det nu med att koppla upp hojen, sliter det mkt?

På en växel som man kan gasa upp hojen borde det väl inte slita att koppla upp den? Måste väl vara skillnad om man håller på och pinar upp den på en växel för högt t.ex?
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Monobike skrev:
Alltid koppling, billigare o byta lameller lite oftare än att byta hela drivpaketet.. Sen får man lägre varv.


Högvarviga powerwheelies = :rodnar :rodnar :gråta :zpy

Lågvarviga balanswheelies = :kär :kär :brynad :bow :slicka

Tror du verkligen att det sliter mindra på drivpaketet när man kopplar upp den??
 

Shorty

tåskrap någon??
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vargön
Hoj
Honda VFR750 - 86
det borde väll slita lite på drivpaketet, i och med att det blir ju ett litet "ryck" när man släpper koplingen? jag åker ju bara 125:a än så jag har väll inte så mycket att säga till om kanske men det är min åsikt... :p
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Shorty skrev:
det borde väll slita lite på drivpaketet, i och med att det blir ju ett litet "ryck" när man släpper koplingen? jag åker ju bara 125:a än så jag har väll inte så mycket att säga till om kanske men det är min åsikt... :p


Precis vad jag tycker.
Jag tycker att det känns som om det sliter mer på drivpaketet när jag kopplar upp den än när jag gasar upp den för det blir inte ett sådant ryck i hojen då.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Det är ju rätt enkelt egentligen. Vill man ha en hoj som ska hålla bra så kör man som det står i instruktionsboken. Släpp alltid kopplingen sakta, ge mjuk gas osv. Frågan är väl hur roligt det blir i längden...
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
MrGooFy skrev:
Tror du verkligen att det sliter mindra på drivpaketet när man kopplar upp den??


Beror ju oxå på vilken typ av hoj det är...

Med ex. en stånka blir det rejäla ryck när man kör gas av/på metoden.
Kör man kopplingsmetoden rätt, med belastning på kedjan från start får man ju inga ryck.
Skonsammaste metoden lär ju vara ren powerwheelie utan av/på med gasen, men den metoden går ju fetbort, för hur kul är wheelies nära varvstopp? :eek:
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Re: slanga

Laxe'n skrev:
Jag gasar upp den på ettan . 2-3 är det bara att flytta en bit bak på sadeln och ett litet ryck så får man upp den med gas.

Tycker det är lite överdrivet att R1'an skulle vara helt vansinnig och slå över på ettan som flera tycks påstå. vill du inte få upp den på slangen så går den inte upp så lätt. Man kan ju undra om dom som slår runt som inte hade för avsikt att få upp den på slangen kan köra mc överhuvudtaget!!

Retta -99, det är POWER det, inte ska man koppla på en Retta för att få upp den på bakhjulet på 3:ans växel. Det är ju bara släppa gasen & tvärgasa till med ett litet ryck vid rätt varvtal så stegrar sig den ju.

Tänk på ordspråket "Wiseguy" använder
"There are three things you need to ride an R1.....Throttle control.....Throttle control.....and....Throttle control."
 

Richard.B

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
L-A
Hoj
Honda
Att få upp det

Det varkar som många har problem med att få upp den jag själv använder VIAGRA det funkar jag lovar :slicka
 

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund och Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
ambulans skrev:
det blir mkt lugnare res på framhjulet om du gör de på tvåans växel i stället..
Eyecrazy.gif

Precis vad jag tänkte också men det går fan nästan inte (typ 1/20 försök) med SV:n. Man får jobba tills man är "ollonblå" i ansiktet! Nån som har tekniken för att få upp en SV på 2:an?

För övrigt använder jag kopplingen, nåt annat funkar inte på min hoj - om man nu inte vill wheela från stillastående förstås...
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Re: Re: slanga

R1 Uffe skrev:
Retta -99, det är POWER det, inte ska man koppla på en Retta för att få upp den på bakhjulet på 3:ans växel. Det är ju bara släppa gasen & tvärgasa till med ett litet ryck vid rätt varvtal så stegrar sig den ju.

Tänk på ordspråket "Wiseguy" använder
"There are three things you need to ride an R1.....Throttle control.....Throttle control.....and....Throttle control."
balansläge på 3:an eller bara uppp en bit????

jag koppplar upp min på 3:an till balansläge o då e den drevad 4 kugg bak.

dessutom så sliter det inte mycket varken på koppling eller drivpaket om man kopplar rätt....
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Re: Re: Re: slanga

Ravetrancer skrev:
balansläge på 3:an eller bara uppp en bit????

jag koppplar upp min på 3:an till balansläge o då e den drevad 4 kugg bak.

dessutom så sliter det inte mycket varken på koppling eller drivpaket om man kopplar rätt....

Balans läge, nu är jag ju inte nån höjdare på att köra på B hjulet så det blir ju inte så långt

Har faktiskt aldrig provat med koppling, men som det känns nu så skulle jag nog tycka det var obehagligt
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jag brukar gasa upp min (motard) på 2 eller 3an beroende hur fort det går, sedan slår jag i fyran direkt...... försöker balansera på samma växel....... det tar sig.

Står man upp så går den på 4 och 5an oxå, det är lättare för kroppen tar ju mera vind men det ser lite muppigare ut. (eller hur, man kör väl på slangen för att folk ska se en, inte för det är roligt) :fakta

I motorvägsfart så brukar jag ställa mig upp å gunga upp den på fyran så när den är uppe så sätter jag mig ned, då slipper man växla osv........ men men det ser ju lite nybörjaraktigt ut, men sån e ju jag.

Öva öva öva...........

en fråga....... varför hittar man alltid balanspunkten strax innan vägen svänger eller när man kopper ikapp bilar som man inte kommer förbi......

Ibland blir det sådär förtrollat underbart att man känner.......lixom som man bara flyter......så man slipper parera med gasen av/på....självklart så ligger kommer man ifatt någon rackans buss som gör massa turbulens så man ser ut som en pendel i en klocka..... lika bra att sätta ned.

Jag körde om en lastbil som åkte bra fort............ satan va de trycker luft precis när man ska förbi hytten............ min hoj stack 45 grader mot vägräcket........ snacka om snett nedsläpp......

Nu safe:ar jag å slangar helst utan turbulens.....eller feta sidovindar a lá Tierp på sista april, det var inte skoj.
 

Slinke

.....B2.....
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 Supermoto ( SÅLD !!!), KTM SXF/EXC 250 & en liten en!
gammal hoj.

Jag började med att öva i svag uppförslut. Det kändes mycket säkrare men jag vet inte om det gick lättare ?? Jag körde med ettan sen varvade jag upp samtidigt som jag snärtade till på kopplingen, då kom den upp fin fint ! :D

85 hästars hoj så det e ju inte så lätt???
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top