Hur drivs separat oljesmörjning?

_Jackson_

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Hoj
Suzuki 125cc, Kawasaki 550
Någon som kan förklara hur den separata oljesmörjningen fungerar på Suzuki tvåtakt - 125cc?

Drivs denna av ett drev, eller tandad rem? Ville kontrollera att detta fungerar klanderfritt utan att riva motorn totalt. :tummenupp

x4riz

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Aprilia mx 125 -04
jag tror att det gasvajern delar sig i två delar, en går till trotteln och en går till separatsmörjningen. så äre på min tror ja:tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är i regel ett litet kugghjul, ofta på motorns högersida, som driver pumpen direkt från vevaxeln.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Årsmodell och typ?

Suzuki%20RM125-1976.jpg

Eller
1994_RG125_Gamma_500.jpg

:rolleyes:

Sedan är det så att den (ganska vanliga) delade gaswiren
REGLERAR oljetillförseln, men pumpen jobbar konstant.
I bland finns det även en varvtalsstyrd reglering.

Skulle bli ett jeffla pumpande med gasen annars! :D

Men som sagt bara man vet modell och år så blir det lättare! :tummenupp

/e

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
jag tror att det gasvajern delar sig i två delar, en går till trotteln och en går till separatsmörjningen. så äre på min tror ja:tummenupp

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.

Eftersom du är hyfsat ny, så kanske du inte läst igenom alla regler än. Men kom ihåg detta tills nästa gång.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Mjae, vajern som i ena änden sitter fast i gasrullen delar sig i två och en går till förgasaren och en går till oljepumpen så den "driver" väl inte pumpen per definition utan den "reglerar" hur mycket pumpen ska pumpa.

Pumpens själva drivning är normalt ett plastdrev som går mot vevaxelns drev.

Drevet driver en liten "kolv" som sitter i en liten cylinder som pumpar olja. Slaget i denna lilla cylinder ändras av vajern och reglerar hur mycket olja som ska komma varje pump.

(såhär är det på yamaha)

Sen går det en slang från pumpen till insuget där oljan pumpas in.

Det finns normalt en märkning på pumpen så man kan justera slacket på vajern och oftast justerar man på maxgas.

Sen finns det ofta en skruv för att lufta pumpen, det är bra att göra om den varit isär. Lossa skruven, låt det rinna, skruva fast igen.

För att testa pumpen så ha lite bensin i tanken, typ en liter blanda olja i tanken 2-3% eller va du nu ska ha. Sen tar du bort slangen från oljepumpen och kollar att det droppar. På maxgas så "ungefär" en droppe per sekund är normalt. Kan ju säkert skilja men ungefär.

Sätt tillbaka slangen och tanka upp med vanlig soppa.

Alla oljepumpar som drivs av veven är självklart varvtalsstyrda. ;)

Klart.

Last edited:

_Jackson_

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Hoj
Många svar, tack för hjälpen!

Det är en offroadmodell, en TS 125 ER och vajern delar sig i två och går ner till en separat "modul" på motorns vänstersida, och därefter vidare med en slang vid insuget till cylindern. Var ute och kikade precis.

Hur mycket behöver jag dela för att titta och eventuellt byta ut nåt gammalt plastdrev eller liknande?

Även om jag ser att olja droppar ut, hade det ändå känts bäst att se så allting som driver detta är i bra skick.

DSC00670.jpg

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Du behöver med stor sannolikhet inte kontrollera drevet. Detta slits inte och är inget man behöver byta ut.

Gör som beskrivet ovan:

- Blanda olja i besinen
- Ta bort slangen (2)
- Dra i vajern så det motsvarar full gas
- Se att det pyttsar ut olja där slangen satt

Kontrollera även markeringen vid (1) där är två streck som ska sitta mitt för varandra.

Pumpen drivs av en axel som går igenom motorn och drevet sitter bakom kopplingen. Kolla ner i oljepåfyllningshålet du kanske ser drevet där till och med. :)

Drivningen kan felsökas precis som en glödlampa, antingen är den hel eller trasig, droppar det? Ja då är plastdrevet helt.

Ett annat lite snabbare sätt att kolla pumpen är:
- Har den skurit? Nej? => Pumpen funkar.
- Drar den olja? Ja? => Pumpen funkar.

Är du helt hypokondrisk kan du ju mäta hur mycket olja den drar på 10 mil...

Bifogat

• ts.jpg
    ts.jpg
    50.9 KB · Visningar: 134

_Jackson_

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Hoj
Ah okej! Jag förstår!

Jodå, den luktar fin tvåtakt, ryker lite lätt och dricker även olja, så fungerar gör det med all sannolikhet.

Har en annan fundering, kicken är svetsad på denna, troligtvis för splinesen är gångna. Detta resulterar i att man inte kan få av motorkåpan på denna högersidan.

Tips på hur man kan gå tillväga utan att kapa, och få byta den delen av vevaxeln?

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ah okej! Jag förstår!

Jodå, den luktar fin tvåtakt, ryker lite lätt och dricker även olja, så fungerar gör det med all sannolikhet.

Har en annan fundering, kicken är svetsad på denna, troligtvis för splinesen är gångna. Detta resulterar i att man inte kan få av motorkåpan på denna högersidan.

Tips på hur man kan gå tillväga utan att kapa, och få byta den delen av vevaxeln?

Kapa kommer du inte ifrån, men börja med att försök hitta en ny kickaxel och kick innan du skrider till verket.

_Jackson_

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2011
Hoj
Din kedja hade nog inte dött av lite kärlek, eller olja för den delen....

Kedjan köptes ny för 5 år sedan, sen dess har motorcykeln gått ca 1 timme... Den smordes dessutom in häromdan, så utseendet efter att den stått länge luras lite.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!