Hur få ut avbruten oljeskruv till växellådan på CRF 450?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Som rubriken lyder så har alltså oljeskruven gått av. Den är väl runt 5-7 cm lång och gick av längst in. Hur får man ut den? Måste man isär med hela motorn eller går det på nåt annat sätt?

Eftersom det här är ett aningens pinsamt misstag så känner jag mig tvungen att påpeka att det inte var jag som drog av den, fast eftersom det är min hoj så innebär det naturligtvis ett mycket stort problem för mig.

Förmodligen kommer jag väl inte ge mig på att fixa det här själv, fast jag skulle som vilja få ett hum om hur mycket jobb som krävs och vad det kommer att kosta att ha en mekaniker till att fixa det.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oljeskruven???

Om du menar oljepluggen som du använder för att dränera olja ur motorn så är det rätt vanligt att folk förstör dem när de drar för hårt. Har du tur så går det att få ut den resterande delen av pluggen och bara gänga om, kostnad någon hundralapp. Har du mer otur så är det insatsgängor och överdimension som gäller med klyvande av motorn som följd, kostar +1500.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Oljeskruven???

Om du menar oljepluggen som du använder för att dränera olja ur motorn så är det rätt vanligt att folk förstör dem när de drar för hårt.

Ja, jag menar oljepluggen. Det är ju två stycken. En till att tömma motorn och en till att tömma växellådan. Det är den till växellådan som gått av. Vette fan hur man ska göra. På andra hojar jag haft så tömmer man oljan underifrån. På den här så drar man ut pluggarna från sidan, så även om jag på nåt sätt lyckas få bort den från gängorna så är ju risken stor att den hamnar i motorn.

Ramlade den in i motorn? eller sitter den kvar i gängorna?

Det är lite svårt att se när den sitter ganska långt in, fast jag tycker det ser ut som att den sitter kvar i kängorna.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
jag kanske är naiv eller inte förstått problemet......mrn brukar man inte borra ur och använda en skruvutdragare???
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
jag kanske är naiv eller inte förstått problemet......mrn brukar man inte borra ur och använda en skruvutdragare???

Sprutar det inte en massa flisor och skit fulla motorn om jag börjar borra?

Skruven/pluggen ser ut som så att den från skallen och utåt är ogängad ca 5 cm och sen gängad längst ut. Gängorna sitter alltså en bit in i motorn. Fast det kanske inte spelar nån roll, jag har ingen aning.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Det här är ett långskott eftersom jag sitter på jobbet och inte har tillgång till någon instruktionsbok med bilder. Tanken är att om du river av registerkåpan så kanske du ser andra änden på oljepluggen/skruven där den är gängad i blocket och på så vis komma åt den. Om du skulle behöva borra och spåna lite så är inte det hela världen eftersom det hamnar i lådan där det ändå alltid finns spånor, bara att försöka städa det som går och göra ett extra oljebyte så är saken biff.

Lycka till!
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Går det inte att borra ett litet hål och dra in en grispigg, "konisk fel gängad skruv" som alla har så många ord på.
Borrar du inte igenom så får du inte in spån i motorn.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Det här är ett långskott eftersom jag sitter på jobbet och inte har tillgång till någon instruktionsbok med bilder. Tanken är att om du river av registerkåpan så kanske du ser andra änden på oljepluggen/skruven där den är gängad i blocket och på så vis komma åt den.

Lycka till!

Menar du den stora kåpan på andra sidan? Har tagit bort alla skruvar, men den vägrar att lossna. Hur får man bort den?

Går det inte att borra ett litet hål och dra in en grispigg, "konisk fel gängad skruv" som alla har så många ord på.
Borrar du inte igenom så får du inte in spån i motorn.

Skulle vara skönt om det gick så lätt. Ska se om jag får tag på nån sån där grispigg.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Menar du den stora kåpan på andra sidan? Har tagit bort alla skruvar, men den vägrar att lossna. Hur får man bort den?

Skulle vara skönt om det gick så lätt. Ska se om jag får tag på nån sån där grispigg.

Den kanske sitter i packningen, minns inte om där är styrstift också, knacka försiktigt. Med registerkåpa menar jag det som kick och vattenpump sitter i, inte bara locket över kopplingen.

Använd hellre torxbits istället för grispitt, då den senare kan få det du vill ha loss att fastna än värre, eftersom de är koniska.
 

cobrakaj

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
KX 450F-10 , KX 250F-10
Om du lossar på kopplings kåpan och tar bort kopplings korgen så ser du skruven längst ner under växelföraren. Bulten går alltså igenom hela motorn och är gängad i block halvan på kopplings sidan, en M8 bult om jag inte minns fel.Där kan du komma åt och borra och få in en ´´grispick`` eller insex/Torx nyckel.Då kan du även ta upp de borrspån som ev blir.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Om du lossar på kopplings kåpan och tar bort kopplings korgen så ser du skruven längst ner under växelföraren. Bulten går alltså igenom hela motorn och är gängad i block halvan på kopplings sidan, en M8 bult om jag inte minns fel.Där kan du komma åt och borra och få in en ´´grispick`` eller insex/Torx nyckel.Då kan du även ta upp de borrspån som ev blir.

Har stött på ett problem när jag ska bort med kopplingskorgen. Har tagit bort alla skivor och sånt inuti, men korgen sitter fast i en stor bult i mitten. I verkstadshandboken står det att man ska ha en "clutch center holder" som hindrar korgen från att snurra när man skruvar. Jag har ingen sån. Går det att få loss bulten på nåt sätt utan att använda en sån?
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag hittade den här tråden angående att få upp muttern till kopplingskorgen: http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=546275

Kan man göra som han skriver i andra inlägget? Alltså lägga i en växel och sen dra upp muttern, eller riskerar man att paja nåt i växellådan om man gör så? Muttern sitter hårt som själva satan.

Edit: Fick bort muttern nu. Nu måste jag bara få loss den stora kåpan. Som jag nämnde tidigare så verkar den sitta rätt så hårt fastän jag tagit bort skruvarna den sitter i. Skulle vara skönt om inte varenda liten pinal man ska bort med gav sig fan på att sitta så förbannat.
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag hittade den här tråden angående att få upp muttern till kopplingskorgen: http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=546275

Kan man göra som han skriver i andra inlägget? Alltså lägga i en växel och sen dra upp muttern, eller riskerar man att paja nåt i växellådan om man gör så? Muttern sitter hårt som själva satan.


Lite kors-svar, men kan ju vara bra att samla i en tråd

Ja, 1-2 mm spår i ytter-korgen o den är kass. Hade dom varit mindre kunde man filat till dom, men man har snart problemet tillbaka. Sniklösning o inte aktuellt för din del.

Ett eget verktyg för att hålla innre kopplingskorg gör man enkekt själv eller med hjälp av någon som har svets. Bara att "offra" en stålskiva. Sen är det mutterpicka som behövs

Edit: Lossat impeller/vattenpump? Annars brukar det kunna kärva lite. Knacka lite lagom med en gummiklubba brukar räcka. Kan även knacka in en mejsel lite försiktigt vid godset som går runt bultarna. Men inte någonstans där det kan läcka om det uppstår en skada.
 
Last edited:

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Jag har löst ett sånt där problem på en bil en gång.

Jag tog en st metall stång och limmade fast på resten av oljepluggen med två koponents lim och sen var det bara att skruva ut.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Ok, nu är kåpan lös. Då återstår det att få ut den avbrutna skruven. Ska jag ta ut skruven från växellådssidan (höger sida)? Är hålet gängat rakt genom så jag kan ta ut skruvresten från den sidan? Om jag drar den mot andra sidan (vänstra sidan) så ramlar den väl ner i motorn när den släpper från gängorna?
 

Dominator-Rocks

Guest
Ok, nu är kåpan lös. Då återstår det att få ut den avbrutna skruven. Ska jag ta ut skruven från växellådssidan (höger sida)? Är hålet gängat rakt genom så jag kan ta ut skruvresten från den sidan? Om jag drar den mot andra sidan (vänstra sidan) så ramlar den väl ner i motorn när den släpper från gängorna?


Fixa en teleskop magnet!
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Om du lossar på kopplings kåpan och tar bort kopplings korgen så ser du skruven längst ner under växelföraren. Bulten går alltså igenom hela motorn och är gängad i block halvan på kopplings sidan, en M8 bult om jag inte minns fel.Där kan du komma åt och borra och få in en ´´grispick`` eller insex/Torx nyckel.Då kan du även ta upp de borrspån som ev blir.

Är lite osäker var på andra sidan som skruven sitter. Jag tog en bild (som kanske blev lite suddig) så kanske nån kan peka vars den är. Vill ju inte börja borra och ha mig på fel ställe.

Där jag ritat en röd pil sitter det nåt som ser ut som slutet på en skruv. Är det den? Till vänster är ett hål som är lika stort, fast jag kan inte se om det sitter nånting där inne.
 

Bifogat

  • S6300727.JPG
    S6300727.JPG
    116 KB · Visningar: 273
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top