Hur får man tillbaka lusten att åka?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag har två stora intressen, flyga paraglider och fram tills nu åka hoj. Men nu det sista har jag tappat lusten helt att åka hoj, det känns bara jobbigt och varmt. Så jag åker bara till glasskiosken 10km bort och till ICA. Så det känns inte kul längre och den där grejen med att köra fort är borta och att åka på upptäcktsfärd känns inte heller lockande då man nu bara får längre och längre transporter innan man hittar något nytt och som man inte åkt. Det har gått så långt att jag överväger att sälja hojen och köpa en vespa. Jag åker ju bara till kiosken o Ica ändå och ingen lyfter på ögonbrynen åt min 701 rally så jag kan ju köra vad som helst....
så vad gör ni när ni tappat suget att åka? Är inte heller sugen på att byta till en annan hoj typ sporthoj eller så vad tusan gör man..
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Parkerar hojen. Sälj efter 2 månader om inte lusten infunnit sig.
Ja, samtidigt så är det nu priserna är höga...jag behöver inte sälja hojen ekonomiskt sett men jag gillar inte att ha grejer som står stilla. Och då kanske det är bättre sälja o köpa en vespa...som inte är cool ball eller snabb eller något möjligen så attraheras gamla gubbar av dem...jag vet efter min roadtrip på en 701enduro och polaren på sin vespa GTS300...ingen, jag lovar ingen brydde sig om min hoj men vid varenda stopp kom gamla gubbar o skulle snacka om deras vespor de hade 1956...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, samtidigt så är det nu priserna är höga...jag behöver inte sälja hojen ekonomiskt sett men jag gillar inte att ha grejer som står stilla. Och då kanske det är bättre sälja o köpa en vespa...som inte är cool ball eller snabb eller något möjligen så attraheras gamla gubbar av dem...jag vet efter min roadtrip på en 701enduro och polaren på sin vespa GTS300...ingen, jag lovar ingen brydde sig om min hoj men vid varenda stopp kom gamla gubbar o skulle snacka om deras vespor de hade 1956...
Jag kanske blandar ihop dig med någon annan på forumet men är det inte du som byter hoj typ hela tiden?

Köp Vespan säger jag. När du tröttnar på den köper du något annat. Eller hittar en annan hobby. Tappar man intresset så gör man. Då gör man något annat som glädjer en.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Haru testat bana?

Annars, gör det.
Kan vara din grej, det var min iaf., shoppa sportis och "go nuts" om det är kul!



Är intensivt och man använder mycket tid att bygga en plan inför så när man väl kör så testar man det man tänkt och lägger 100% fokus på körningen, är rätt mätt på att köra ett tag efter man kört så att inte köra mellan är inga problem för mig iaf. :)

En annan typ av körning och inte för alla men testa om du inte gjort det, max fokus på att köra så fort det går utan att tänka på annat än att hålla sig på banan kan göra underverk för körglädjen.

Körde inget 2020 och slängde båten i sjön efter 15år på land och tänkte den skulle fylla något hål men inte fan hade jag saknat den och då har jag ändå haft båt hela mitt liv innan...

När jag satt på hojen igen förra året visste jag vad jag är skapt för! Bana/RR! :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte för att vara en butterputte, men hur mår du i övrigt?

Depression kan göra att man totalt tappar intresset för sånt som har varit ens största intresse länge, och grejorna blir ståendes och lockar inte alls.

Så provar man något annat en stund, sen blir dom grejorna ståendes, osv...
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag kände exakt samma sak för massa år sedan. Då bytte jag till bagger. Finns få saker som slår att glida runt i 80knyck och lyssna på favvo musik på järnet.
Sen är ju att köra grusvägar i skogen också en fantastisk upplevelse.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Jag har bytt lite väl mycket de senaste 24 månaderna :) t700-701sm-701e-890adr-701Rade rally
När man blivit äldre är det inte som när man var ung, då har man mer pengar men mindre tid.så tid är alltid den springande punkten. Och jag började sent med barn så då blir man mer låst och de där långturerna man drömmer om blir av.
Så man får hushålla med den lilla tid man har och att ha en rallyhoj men inte få tiden att nyttja den fullständigt är inte så suget ökar direkt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så man får hushålla med den lilla tid man har och att ha en rallyhoj men inte få tiden att nyttja den fullständigt är inte så suget ökar direkt...

Försök få till en helg gubbenduro på lite grusväg/skogsväg/stig med en övernattning i tält/stuga.

Ta med exakt två Öl per person, en till maten och en på kvällen, eller skippa alkoholen helt.

Det är inte mycket, men det göder tanken på att man minsann skulle klara att korsa afrika på hoj, för man är en riktig äventyrare som åker på stigar som inte finns i GPS och sover i tält
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är väl inget konstigt att man har många intressen, att de kommer och går, och att man inte hinner eller prioriterar alla hela tiden genom hela livet.

Jag känner nog ingen som hållt i något intresse för evigt och med samma intensitet.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Är väl inget konstigt att man har många intressen, att de kommer och går, och att man inte hinner eller prioriterar alla hela tiden genom hela livet.

Jag känner nog ingen som hållt i något intresse för evigt och med samma intensitet.
Nä men sen finns det dom som har en brinnande passion för mc, en sån är jag. Och den dagen jag slutar åka båge så beror det på att någon står och lassar jord över trälådan dem lagt mig i! ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan känna samma sak ibland, mest för att tiden inte finns, man får boka in 1h spontan hojkörning lång tid i förväg, och då blir något annat lidande. Men när jag väl kommer ut så är det en underbar känsla, bortsett från att man inte har tiden för dom där spontana omvägarna då.

Sen bor jag rätt dumt också, för mycket trafik och det går bara att köra söderut, norrut är det en storstad ivägen, och några mil motorväg i tät trafik kan ta död på det mesta i lustväg :gnissla
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag kan känna samma sak ibland, mest för att tiden inte finns, man får boka in 1h spontan hojkörning lång tid i förväg, och då blir något annat lidande. Men när jag väl kommer ut så är det en underbar känsla, bortsett från att man inte har tiden för dom där spontana omvägarna då.

Sen bor jag rätt dumt också, för mycket trafik och det går bara att köra söderut, norrut är det en storstad ivägen, och några mil motorväg i tät trafik kan ta död på det mesta i lustväg :gnissla
+1 på den.

En timme är nästan transporttid till och från bra vägar. Så en timme inspiration tar totalt två timmar som är svårt att få till i livstetris. Familjesituationen är inte kompatibel med spontanitet på hoj just nu...

Får bli 5-6 dagar på Gelleråsen och/eller Gröndal i år utöver transporter i samband med jobb.

Att sälja finns inte på kartan. Köpte ny hoj för en månad sen och har varit utan totalt någon vecka sedan 1982.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Försök få till en helg gubbenduro på lite grusväg/skogsväg/stig med en övernattning i tält/stuga.

Ta med exakt två Öl per person, en till maten och en på kvällen, eller skippa alkoholen helt.

Det är inte mycket, men det göder tanken på att man minsann skulle klara att korsa afrika på hoj, för man är en riktig äventyrare som åker på stigar som inte finns i GPS och sover i tält
Håller med - ensam är OK för mig, kör då o då 30mila-rundor bara för att det är kul att hitta nya vägar, men med några (1-3, inte mer) polare så blir resan trevligare - framförallt vid lunch o fika. Sedan börjar det bli tunt med mc-åkande kompisar i min ålder, men några finns ju trots att vi får köra 4-6 mil innan vi träffas, men det får man ta som lite uppvärmning.

Man har uppnått den ålder då frugan är tacksam om man är borta en dag eller två......
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Vill du att folk ska lyfta på ögonbrynen åt din hoj?

Är det en av faktorerna som är viktig, så har du nog inte den mest lättillgängliga varianten av hoj att uppskatta.
Såhär; Alla justeringar som du gjort, köpt, med torn och whatnot. Det ser sådana som förstår vad som gjorts, men det går nog en hel del oinsatta eller ointresserade förbi.

Så för uppmärksamheten, köp en Vespa. För erkännande av dina "likar" så kör med den du har och kanske bryt mönstret lite. Sko om till asfaltsdäck om sikta på en runda som är lite längre?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kom på en grej till.
När jag hade min sån episod då det inte var så lätt att få tummen ur, så blev jag handledare för två jäkligt körkåta herrar.

Då har man inget val förutom att ut och åka.
Tar man det på rätt sätt och faktiskt går in för att lära ut, så kan det vara väldigt givande.

Sen har du ett väldigt tryck på dig att ta dig ut själv, vilket tar en över tröskeln.
Inte minst så har den respektive en hel del förståelse på ett annat sätt, än den där spontana turen som man inte gör p.g..a dåliga samvetet och familjeförpliktelser.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alla har perioder när man inte är så sugen att göra en del saker.
Jag kör väldigt sällan.
Jag skulle kunna köra 12mil om dagen flera dagar i veckan bara till och från jobbet, men har alltid en ursäkt, väder, ont om tid, ska handla o s v.
Men så kommer en bandag och jag blir en körkåt 21-åring igen.
Men jag uppskattar fortfarande att gå ut i garaget och pilla en stund, det ger mig mer än att ge mig ut på vägarna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nä men sen finns det dom som har en brinnande passion för mc, en sån är jag. Och den dagen jag slutar åka båge så beror det på att någon står och lassar jord över trälådan dem lagt mig i!
Ja det är fint men det är nog också lite av ett undantag.

Ofta växer man i och ur saker genom livet.

Även om jag också har kvar några intressen åtminstone latent sedan ungdomen.

Har man många intressen blir det omöjligt annars, men har man ett fåtal är det så klart enklare.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top