Hur f-n packar ni egentligen?

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
345yfjs.jpg

Helt otroligt hur mycket dom där väskorna rymmer!
Ibland måste man iofs vara två för att stänga dom men ändå!

Sovsäck och liggunderlag är det bara att spänna ovanpå!

Nu kvalar ju inte jag heller in på sporthoj direkt men jag hade ju ändå ghostrider :)hihi) med mig på en Ktm till Norge! inte illa..!

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1 12
Inga problem att packa på min R1 04. Packrulle med tält o sovsäck mm. Tankväskan går att pressa ihop mer.

Bifogat

• 20070624002.JPG
    20070624002.JPG
    230.7 KB · Visningar: 444

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
Honda CBR100RR-08
Hur är den att köra med? Märker man av den (turbulens och liknande)?

Den sitter som ett smäck! Kört i över 250 blås med den, och i svängarna svarar den fint. Nerlägg så långt jag kan, vilket måste ha varit nära knäskrap :rolleyes: då jag låg i så mycket jag orkade, men dock inget puckskrap, fattar inte hur man gör... Enda var när man hade det medföljande regnskyddet på, då fick man inte köra för fort (över 150-170 blås) då jag fann på autobahn att den även fungerade som en såndär dragracing fallskärm!

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Rygga!!! :) Men funderar på att testa sån där tub väska på tailen när man ska ha med sig lite mera packningar! Vet inte vad den kallas! :confused:

Nån som kan säga nåt om "tubväskor" som man har på tailen??

Kört runt i Europa med en sån, fungerade kanon. Rymmer otroligt mkt också, det är bara att pressa ner hur mkt som helst... Sen funkar den kanon som ryggstöd om man vill luta sig bak en stund, :tummenupp

Det i kombination med en liten tankväska(våra gick att justera storleken på) fungerade riktigt bra. Inga tendenser till att lossna trots riktigt aktiv körning i hög fart. :tummenupp

Rygga tycker jag är kasst, man märker av den mkt mer än fasta väskor + att det känns i axlarna efter ett tag + att den fladdrar + säkert mindre bra den dan du går omkull.

Bifogat

• bag.jpg
    bag.jpg
    78.3 KB · Visningar: 420

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Den sitter som ett smäck! Kört i över 250 blås med den, och i svängarna svarar den fint. Nerlägg så långt jag kan, vilket måste ha varit nära knäskrap :rolleyes: då jag låg i så mycket jag orkade, men dock inget puckskrap, fattar inte hur man gör... Enda var när man hade det medföljande regnskyddet på, då fick man inte köra för fort (över 150-170 blås) då jag fann på autobahn att den även fungerade som en såndär dragracing fallskärm!

Jag är polaren han åkte med, och kan bara instämma. Jag hade nära maxfart ett par gånger på autobahn och märkte inte av den alls. Inte heller när det svängde satan uppe i Pyrineerna. Sitter, precis som hellsinger säger, som en smäck!
Se som sagt upp med regnskyddet i höga farter. Såg ganska flummigt ut när han helt plötsligt hade en dragracing-skärm fladdrandes bakom hojen. :hihi
EDIT: Knyt därför fast snöret som försluter regnskyddet i en passagerarfotpinne, eller annat, om olyckan skulle vara framme och regnskyddet blåser av. Det är coolare med dragrace-skärm än att bli av med regnskyddet.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
EDIT: Knyt därför fast snöret som försluter regnskyddet i en passagerarfotpinne, eller annat, om olyckan skulle vara framme och regnskyddet blåser av. Det är coolare med dragrace-skärm än att bli av med regnskyddet.

Framförallt är det coolare att åka bakom och garva än att åka av vägen bakom med ett regnöverdrag över skallen :D

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
345yfjs.jpg

Helt otroligt hur mycket dom där väskorna rymmer!
Ibland måste man iofs vara två för att stänga dom men ändå!

Sovsäck och liggunderlag är det bara att spänna ovanpå!

Nu kvalar ju inte jag heller in på sporthoj direkt men jag hade ju ändå ghostrider :)hihi) med mig på en Ktm till Norge! inte illa..!

Jag har också 3 st av dessa väskor på min AT, dock 35 liters varianten.
Fungerar kanon och håller tätt vid regn, dock är nackdelen att om det finns utrymme så utnyttjas det, så det kommer ibland med lite för mycket grejer på turerna :)

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
:hihi
Framförallt är det coolare att åka bakom och garva än att åka av vägen bakom med ett regnöverdrag över skallen :D

Hahaha! Det har du helt rätt i. Det scenariot slog mig faktiskt när jag åkte bakom och garvade lite halvt. Det tog ett tag att få hans uppmärksamhet där i regnet och rusket. Vad fan är en bra handsignal till "dude. Ditt regnöverdrag har åkt av och fladdrar som värsta fallskärmen bakom hojen"? Kunde inte hitta något bra tecken varken på nätet eller i PADIs dykinstruktionsbok. :hihi

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Sätter alltid först på en sissyväska på baksadeln och sen sidoväskornas remmar över sissyväskan(för att slippa ha väskorna hängande i bakhjulen)
Man får tänka på att man inte får bygga så högt så man inte ser i backspeglarna.
Noterade en högsta hastighet på 233 km/tim(över sandöbron) på GPS:en o väskorna satt kvar.
080607b4.jpg

Annars funkar det bra även med en stor packrulle. Hade en 90 liters packrulle med tält, "kök" o dylikt. Packrullen är bred, men vad gör det....det hänger inte ner över hjulen åtminstone. På en framåtlutad sporthoj kan en alldles för stor rulle bli för hög, men en avlång 60 klarar backspeglarna.
(bilden från tysklandsfärjan)
080715-12b2.jpg

Brukar använda lakansbitar för att skydda lacken. Finns säkert andra sätt att skydda.
080607b1.jpg

Ryggsäck använder jag ofta i daglig bruk, men aldrig på längre turer.

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Sätter alltid först på en sissyväska på baksadeln och sen sidoväskornas remmar över sissyväskan(för att slippa ha väskorna hängande i bakhjulen)
Man får tänka på att man inte får bygga så högt så man inte ser i backspeglarna.
Noterade en högsta hastighet på 233 km/tim(över sandöbron) på GPS:en o väskorna satt kvar.
080607b4.jpg

Annars funkar det bra även med en stor packrulle. Hade en 90 liters packrulle med tält, "kök" o dylikt. Packrullen är bred, men vad gör det....det hänger inte ner över hjulen åtminstone. På en framåtlutad sporthoj kan en alldles för stor rulle bli för hög, men en avlång 60 klarar backspeglarna.
(bilden från tysklandsfärjan)
080715-12b2.jpg

Brukar använda lakansbitar för att skydda lacken. Finns säkert andra sätt att skydda.
080607b1.jpg

Ryggsäck använder jag ofta i daglig bruk, men aldrig på längre turer.

hehe smart med lakanen.. trodde först det var en kudde du hade med dig i botten på packrullen :Bugar

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Nej jag köpte faktiskt den enda exemplaret de hade :arsele :banana
Rykten säger att det är Budweiser i biltema ölen, smakar ju lika bra som systembolagets öl!! :fyllisar

Usch och fy budweiser är ju vatten, sämre öl får man juh leta efter :D

>De ska vara tjekiska öl eller en liten tyska, kan varmt rekomendera Bitburger, sitter och smakar av en just nu faktiskt MUMMA som Kenneth Alhborg säger hehe:)

Packa gör man i en liten rygga plus tankväska, Åker man på träff ser man till att ta med någon polare utan Mc kort men gillar att festa då kör han mer än gärna följebussen hehe

///micke

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350

Se där, då kan den vara ett alternativ eller komplement till liten rygga! Tack för infon! :)

Hellsinger

Leave my tortilla´s alone!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
Honda CBR100RR-08
Se där, då kan den vara ett alternativ eller komplement till liten rygga! Tack för infon! :)

Inga probs, min är en 07årsmodell, tror även att de nyare är flexbara och kan monteras som en tankväska också om jag inte minns fel. Vilket kanske kan va användbart ibland, om man inte lyckas skaka av sig tjejen hemma å måste ta med både henne och packning. :)

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
På din hoj borde man även kunna få rum med tältpinnarna och kastspöet i ljuddämparen. :tungan

Men GSX 1400 är en hoj med potential måste jag erkänna

/J

Tänkte just detsamma, det måste vara den största ljuddämparen sen fornminnes tider.

Ontopic; Rygga i 75 Liter för flerdagars övernattning eller 15 Liter slimmad för kortare strapatser eller för turer till köpcentra.

Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
0,5liters ramlösa och ett par kallingar i skutsen. Mobil, pengar i innerfickan.

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Hoj
Tuono 1100rr
:D
Jo jag har alltid med mig en några verktyg i ryggan. Några tum-ringnycklar samt en tum-insexknippa en liten skifta och en skruvmejsel en H4-lampa samt tejp. Det är för att jag har en tum-hoj, så det hjälper liksom inte att hitta en mack ty de har sällan tum-storlekar. För mig är det pinsamt att inte kunna fixa tex en trasig H4 själv. Fast de flesta gångerna jag fått använda verktygen på vägen är faktiskt när sporthojs- och motardförare klotat. Om de inte fick åka ambulans så vill de hemskt gärna låna verktyg för att provisoriskt fixa till sina krökta kopplingshandtag och fotpinnar, tejpa ihop trasiga kåpor mm så att de kan åka hem. Det tycks ju vara ganska popillärt att krascha med dessa modeller, ej heller kan posörerna tänka sig en rygga efter "det är fult". :D

Jag har även med mig en första-hjälpen-kudde i ryggan, det har man efter att ha sett några sporthojar fara ut i skogen kan jag säga....

En vacker dag blir det kanske min tur, och då önskar man ju att andra tänker likadant. Trots att första-hjälpen-kudde säkert "är fult". :D

Skönt med en HD åkare som kan erkänna att han alltid har med sig verktyg omoutifallatt nåt skakar isär..:tungan

Jag tycker du är ett föredöme förövrigt som har med dig ett "medipac" o vi borde ha det allihop, lagstifta det vettja:tummenupp

EDIT:Nån som kan tipsa om en BRA men ändå LITEN första hjälpen kudde som går ner i kutsen?

Kanske nåt att göra gruppköp på isof, kan ju tom ha en SH logga kanske, allt för att höja säkerheten för oss alla.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skönt med en HD åkare som kan erkänna att han alltid har med sig verktyg omoutifallatt nåt skakar isär..:tungan

Jag tycker du är ett föredöme förövrigt som har med dig ett "medipac" o vi borde ha det allihop, lagstifta det vettja:tummenupp

EDIT:Nån som kan tipsa om en BRA men ändå LITEN första hjälpen kudde som går ner i kutsen?

Kanske nåt att göra gruppköp på isof, kan ju tom ha en SH logga kanske, allt för att höja säkerheten för oss alla.

Tack!

Biltema har en liten smidig billig MC-förstahjälpenkudde.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137111

/J

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...