Lugn skrev:
2341898 Jag vill inte sänka tråden till en löjlig nivå, så ta frågan på rätt sett...
Skulle du känna dig trygg och jag höll ett laddat vapen mot pannan på dig?
Jag är i exemplet en för dig okänd människa som blivit tränad att aldrig skada någon, samtidigt som inget stoppar mig från att krama avtryckaren.
Passar redan nu på att be om ursäkt, men jag kom inte på något mer illustrativt exempel.
Ja, jag tänker inte sänka mig till sån nivå av argument.
Jag svarade bara på din fråga, men du verkar redan ha bestämt dig för svaret.
Allt jag sa var att jag kan garantera att min hund inte flyger på nån oprovocerat.
Det kan jag garantera lika mycket som du kan garantera att du inte får en knäpp och börjar slå ner folk med en bräda.
Vill du jämföra en dresserad hund med en som riktar vapen mot dig, så ligger nog problemet hos dig.
Skulle det i så fall gälla min hund så är det större risk att du attackerar min hund, än han attackerar dig.
För han ser nämligen inte dig som ett hot, eller ens som intressant.
Du däremot verkar hundrädd, och rädda människor kan ju hitta på vad som helst.
En en människa riktar en pistol mot dig, så är du alltså lika rädd för att min väldresserade hund ska få en knäpp å flyga på dig oprovocerat?
Själv skulle jag nog välja den beväpnade idioten som största faran (oavsett hund dessutom).
Min hund kan jag iallafall garantera, han flyger inte på folk oprovocerat.
Andras hundar tar jag inget ansvar för.
Sådär, jag tänker inte fortsätta denna diskussion mer.
Du ställde en fråga, jag gav ett svar.
Om du inte gillar svaret är ditt problem.
Edit: Jag är 32 år, och har haft "farliga" hundar runt mig i hela mitt liv, har arbetat mycket med dom i försvaret, och mycket med omplaceringshundar och problemhundar.
Hittills har jag aldrig blivit oprovocerat påflygen av en hund, eller ens sett något sådan hända (oprovcerat alltså).
Däremot har jag blivit attackerad av människor oprovocerat.
Har du nånsin blivit oprovocerat attackerad av en hund? Av en människa då?
Kolla gärna med BRÅ, så kanske du ser statistiken.
Är det oprovocerade attacker du är rädda för så är det snarare människor du ska vara rädd för.