Lugn skrev:
Jo, men du ställde en fråga, men ifrågasatte mitt svar.
Och mina svar borde gett dig insikten att jag hör till dom hundägare som tar ansvar för sina hundar.
(Och dessutom uppfostrar dom ordentligt.)
Alltså är det fel att argumentera med mig om detta.
Jag är ju en av dom här som anser att det är ägaren som bär ansvaret, och ger fan i att skylla på hunden, eller rasen.
Lugn skrev:
2343896 Nu börjar det bli intressant!
Är det arv eller omgivning som formar individen (hund/människa)?
Grundar sig sådana här händelser enbart i uppfostran, eller kan även det frommaste lamm få kortslutning? Beror det isf på arv?
Eftersom du återigen citerar mig så svarar jag:
Det är därför jag skrev "Till stor del", inte "enbart".
Men för att göra det enkelt.
Människor påverkas av föräldrar, kompisar, skola, arbetsplatser, värnplikt, dagis, krogliv, sambos m.m.
Dessa faktorer skulle jag tro påverkar om nån blir ett rötägg, mer än genetik iallafall.
När det gäller hundar, så går dom i regel inte i skola, på dagis, på krogen, gör lumpen, arbetsplatser m.m.
Därför får dom sina den absolut största mängden av intryck och värderingar av sina ägare.
Av alla hundar jag har tagit hand om, så är det bara en som det var fysiskt/psykiskt fel på.
Han var rejält inavlad,
plus skulle användas som kamphund (det var en schäfer), han gick inte att rädda.
Alla andra (och det är många) har gått att träna om, till lydiga ofarliga vovvar.
Alltså, om en hund flyger på någon oprovocerat, så kan jag vara 95% säker på att det beror på dålig ägare som inte lärt hunden rätt.
Att skylla på hundrasers egenskaper, eller olika hundindivider m.m. är inget annat än undanflykter.
Med rätt uppfostran blir i princip alla hundar snälla.
Problemet är att när en Golden Retriver biter ett barn, så är det hundindividens fel enligt media.
Men om nåt liknande händer med en "kamphund" så skyller man på rasen.
Det gör bara att fler oseriösa idioter vill ha den "farliga" rasen, och så växer problemet.
Så korta svaret: När hundar biter folk, så beror det på ägarna.
När människor mördar osv. kan det bero på många saker, föräldrarna har ett stort ansvar.
Medfödda psykiska sjukdomar som triggar dessa egenskaper är sällsynta i jämförelsen.
Dom flesta knäppskallar blir knäppa p.g.a. något som dom upplevt, så även vovvar.
Ett exempel: En hund står under sin ägares kontroll/inflytande under hela hans liv. Så är det inte med barn, dom växer upp å får andra "inspirationskällor".
Om din 6-åriga son skulle börja misshandla tjejer oprovocerat och kalla dom för horor, skulle du inte tro att det var nåt fel hos föräldrarna då?
Eller skulle du säga som ROKS-kärringen, att det är naturligt för män är djur?
Män våldtar inte kvinnor för att det är vårt "arv", utan snarare för een taskig uppväxt, eller nåt liknande.
Nä, sluta skyll på vovvarna å rasen, och peka finger på ägarna istället.
Det är där problemet ligger.