Hur farlig är en 80% Rottweiler och 20% pitbull

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
War-psycho skrev:
2343842 Inlägg #44 i denna tråd.

Det var iallafall den jämförelsen du tog fram, när du ifrågasatte hur jag kunde garantera att min hund inte flyger på nån oprovocerat.

Du behöver inte förklara, du har redan förklarat att du tyckte ditt exempel var dumt.
Men du lät det stå kvar iallafall, så då får du äta upp det.

Tänk på att jag bara svarade på en fråga du ställde, men det var du som ledde det dit.

Jag skrev ett långt inlgg för att förklara min ståndpunkt i frågan, men det försvann tyvärr när MDM valde att ta bort tråden en stund...

Summerat:

• Hundar hör inte endast hemma på kinesiska krogar.
  • Hundägare måste ta mer ansvar för sina djur och visa respekt för andra människor i samhället - inte tvärtom.
  • Jag är inte hundrädd. Varken innan jag blev biten eller efter.

Jag ställde min första fråga eftersom hundägare alltid verkar så förvånade efter att deras vovve attackerat någon. Är det så många ägare som inte ser ev tecken i hundens beteende, eller slår det helt enkelt tvärt slint i huvudet på hunden? Hur skulle någon isf kunna garantera att det inte händer deras hund?

Jag skulle blivit väldigt förvånad om någon av de hundar jag levt med hade attackerat någon oprovocerat, men efter mycket funderande kom jag fram till att jag aldrig kan garantera till 100% att det inte händer.

Dessutom tar jag gärna ett bett var 26:e år. Det är deras sällskap definitivt värt! :)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
War-psycho skrev:
2343856 Instämmer helt med detta. Det gäller alla raser, och även andra typer av djur.

Gäller även barn också, vill jag påstå.
Hur många barn blir inte mördare, våldtäktsmän, misshandlare etc. när dom växer upp?
(Till stor del p.g.a. pissdåliga föräldrar som inte kan uppfostra sina ungar ordentligt.)

Nu börjar det bli intressant!

Är det arv eller omgivning som formar individen (hund/människa)?
Grundar sig sådana här händelser enbart i uppfostran, eller kan även det frommaste lamm få kortslutning? Beror det isf på arv? :va

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Lugn skrev:
2343877Yadda yadda...
Jo, men du ställde en fråga, men ifrågasatte mitt svar.

Och mina svar borde gett dig insikten att jag hör till dom hundägare som tar ansvar för sina hundar.
(Och dessutom uppfostrar dom ordentligt.)
Alltså är det fel att argumentera med mig om detta.

Jag är ju en av dom här som anser att det är ägaren som bär ansvaret, och ger fan i att skylla på hunden, eller rasen.

Lugn skrev:
2343896 Nu börjar det bli intressant!

Är det arv eller omgivning som formar individen (hund/människa)?
Grundar sig sådana här händelser enbart i uppfostran, eller kan även det frommaste lamm få kortslutning? Beror det isf på arv? :va
Eftersom du återigen citerar mig så svarar jag:

Det är därför jag skrev "Till stor del", inte "enbart".

Men för att göra det enkelt.
Människor påverkas av föräldrar, kompisar, skola, arbetsplatser, värnplikt, dagis, krogliv, sambos m.m.
Dessa faktorer skulle jag tro påverkar om nån blir ett rötägg, mer än genetik iallafall.

När det gäller hundar, så går dom i regel inte i skola, på dagis, på krogen, gör lumpen, arbetsplatser m.m.
Därför får dom sina den absolut största mängden av intryck och värderingar av sina ägare.

Av alla hundar jag har tagit hand om, så är det bara en som det var fysiskt/psykiskt fel på.
Han var rejält inavlad, plus skulle användas som kamphund (det var en schäfer), han gick inte att rädda.
Alla andra (och det är många) har gått att träna om, till lydiga ofarliga vovvar.

Alltså, om en hund flyger på någon oprovocerat, så kan jag vara 95% säker på att det beror på dålig ägare som inte lärt hunden rätt.
Att skylla på hundrasers egenskaper, eller olika hundindivider m.m. är inget annat än undanflykter.

Med rätt uppfostran blir i princip alla hundar snälla.

Problemet är att när en Golden Retriver biter ett barn, så är det hundindividens fel enligt media.
Men om nåt liknande händer med en "kamphund" så skyller man på rasen.

Det gör bara att fler oseriösa idioter vill ha den "farliga" rasen, och så växer problemet.

Så korta svaret: När hundar biter folk, så beror det på ägarna.

När människor mördar osv. kan det bero på många saker, föräldrarna har ett stort ansvar.

Medfödda psykiska sjukdomar som triggar dessa egenskaper är sällsynta i jämförelsen.
Dom flesta knäppskallar blir knäppa p.g.a. något som dom upplevt, så även vovvar.

Ett exempel: En hund står under sin ägares kontroll/inflytande under hela hans liv. Så är det inte med barn, dom växer upp å får andra "inspirationskällor".

Om din 6-åriga son skulle börja misshandla tjejer oprovocerat och kalla dom för horor, skulle du inte tro att det var nåt fel hos föräldrarna då?
Eller skulle du säga som ROKS-kärringen, att det är naturligt för män är djur?

Män våldtar inte kvinnor för att det är vårt "arv", utan snarare för een taskig uppväxt, eller nåt liknande.

Nä, sluta skyll på vovvarna å rasen, och peka finger på ägarna istället.
Det är där problemet ligger.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
War-psycho skrev:
2343967
Nä, sluta skyll på vovvarna å rasen, och peka finger på ägarna istället.
Det är där problemet ligger.

Jag har inte skyllt på hunden eller pekat ut en speciell ras. Däremot blir väl resultatet tyvärr värre om hunden är större/kraftigare byggd.

I mitt fall tror jag det blir svårt för mig att diskutera med ägarna angående vems fel det är. Jag är utesluten eftersom de såg att jag på intet sätt provocerade hunden. Hunden hade aldrig attackerat någon tidigare, så den vill de nog inte skylla på.
Återstår alltså ägarna. Tror inte det finns en hundägare i världen som skulle ställa sig med mössan i handen och erkänna att det var deras fel.

Personligen anser jag att det är ägarnas fel, eftersom hunden inte var kopplad. Hade den varit det så hade det inte spelat någon roll för mig om den var pålitlig eller inte. En extra säkerhetsåtgärd för att värna om omgivningen bara.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Lugn skrev:
23440091, Jag har inte skyllt på hunden eller pekat ut en speciell ras.

2, Däremot blir väl resultatet tyvärr värre om hunden är större/kraftigare byggd.

3, Tror inte det finns en hundägare i världen som skulle ställa sig med mössan i handen och erkänna att det var deras fel.
1, Den kommentaren var ej riktad mot dig, utan media å alla andra. :)

2, En schäfer på 40 pannor, med 700-1400 kilos tryck i käften kan göra mycket skada i fel händer. Min förra bet hål på ett bildäck (punkterade det), så nog kan dom. Förbjuder man en ras, så väljer idioterna bara den "näst" värsta istället. Förbjuder man den "värsta" rasen hela tiden så får vi inte många raser kvar. (Har t.ex. sett en rabiat Golden Retriever p.g.a. idiotägare.)

3, Många av mina omplaceringshundar har kommit till mig p.g.a. "ägarna inte klarar av dom" (enligt dom själva). Ser man detta som ett erkännade att dom misslyckats som hundägare, så är det inte så ovanligt som du tror.

Då tror jan nog det är svårare att få folk att erkänna att dom misslyckats med att uppfostra sina barn.
Inte många ungar som placeras om. :tungan

Nä, nu tycker jag vi släpper det här.
Folk tycker olika.
Är man inte hundägare/intresserad själv så vill man oftast bara se problemen, utan förstå vad problemen beror på.
Samma sak med motorcyklar, hur många icke-hojåkare ser inte på oss som kriminella, vårdslösa busar som bara orsakar massa olyckor? :D

Nu släpper jag denna diskussion, nu går jag å slår min hund istället, så han blir snäll. :fatta!
(Skoja ju bara fattar ni väl.)

Hornpelle

Ur spår
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Utan igen...
AlexH skrev:
2343174 Det viktiga är att hunden är registrerad i SKK. Rasklubbens register har ingen större betydelse. Registreringen i SKK kan bara uppfödaren göra och det går inte att göra i efterhand eftersom man reggar hela kullen samtidigt.

Registrering i SKK och chip är inte samma sak. Chip fungerar som identifiering och kan göras även på oreggade hundar.

Det jag menade men slarvade till det lite.
Uppfödare som verkar avla på vad som helst och tycker att man registrerar en hund själv får iaf inte sälja någon hund till mej.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Mcbrud skrev:
2342166
Tycker det är konstigt att aftonbladet eller liknande tidiningar inte skriver om tex. den rara familje hunden av rasen golden retriever som hoppade upp och bet huvudet av en jack russell som satt i fönstret och spanade på första våningen i sitt hus. Men jag antar att det inte var lika intressant....

jaaa jag tycker också att det är jättekonstigt att Aftonbladet eller någon av de andra stora medierna i Sverige väljer att inte skriva om den attacken medans de skriver om kamphundar som attackerar människor... konstigt.

:rolleyes:

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Ett par frågor rörande ämnet bara:

Varför har ni era djur löst springande på allmän plats?
Vore det inte klokt att koppla djur på platser där det av en händelse kan vistas andra medmänniskor som möjligtvis inte uppskattar andras icke kopplade djur i sin absoluta närhet?
Detta tillvägagångssätt borde även minska risken för oönskade tillbud påtagligt.

Vänligen
/Ej hundälskare, ej heller hundhatare.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Victor skrev:
2343778 Ey, det skämtet har jag patent på. Och Marcus har ett godkänt patent på "fördomen" att alla Adidaskrigares brudar är superväteblonderade med pushup under collegetröjan.
Ah, sorry, det visste jag inte. Vad blir jag skyldig i patentintrångsböter? :)

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Lugn skrev:
2343793 Invandrare slår svensk = kriminell nysvensk = offer.

Svensk slår invandrare = rasist = förskjuten av samhället.

Ja, tänk om vi såg sådana rubriker i tidningarna... :rolleyes:

hahahaah

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
Såg 4 nysvenskar med varsina *mördarhundar* gå runt och patrullera en korsning i centrala västerås när jag o tjejen satt o käkade. Dom försökte provocera hunden till att anfalla 2 personer som kom gåendes på gatan :va. Det var helt horibelt att se detta och det är klart att man har det med sig i bakhuvudet nästa gång man möter en sådan hund. I det här fallet så var det ju onekligen ägarna som det borde vara skottpengar på. Det är bara att hoppas på att myndigheterna polisen etc får tag på sådana människor och kan plocka av dom hundarna. Men jag har full förståelse för att folk är rädd för vissa hundsorter.

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
"Rottis-Pitbullblandningar är inte generellt sett en lyckad kombination.

Användningsområdena för de båda raserna, och därmed tempramenten är motsatta varandra... om båda raserna följer sin rastyp.
(Rottis= vakthund med skärpa önskvärt, Pitbull= ska helst vilja ta sig en svängom med alla djur som kaxar sig, men ska absolut inte ha aggression mot människor och vara förarvek. Båda raserna är arbetande hundar som behöver mycket stimulans och motion för att må bäst...)
Till denna komplikation kan tilläggas att Pitbullaveln i sverige inte är någon höjdare på något sätt. Få är de APBT som är avlade på de rasegenskaper som seriösa uppfödare håller strikt på.
Har man en blandras är det väldigt svårt att förutsäga hur avkomman blir, speciellt om man inte känner ens föräldrarna till valpen."

*håller med här*.

Renrasig Pitbull är någonting helt annat!
Personligen har jag dock ingen användning för en hundras som avlats i hundratals år för hundkamper. Men jag vet att dessa hundar är "säkra" med människor, då det är den ENDA hundras i världen som blivit avlad till att INTE "bita människor". ( hur skulle det se ut i "piten"(kampgropen) när en "handler" /människa ska gå emellan dessa hundar när de är som mest upphetsade i kamp? Sådana hundar har frekvent avlivats) Har sett renrasiga pitbulls lämpa sig mycket väl i barnfamiljer, där det funnits seriösa föräldrar med intresse i rasen. Har själv levt ett par år med en sån hund i "familjen" :)

Det är i 99.9 % ett ÄGARPROBLEM! Skulle det vara mentalt fel i hjärnan på hunden så är det upp till ÄGAREN att ta bort hunden.
Det är väldigt tråkigt att se just dessa hundar hamna hos olämpliga hundägare. Men jag också säker på att problemen hade varit större om dessa gangstah-wannabe-killar ( och tjejer!) med divserse komplex hade valt en annan bruksras! Det är mycket just att dessa hundar är så beskedliga med människor som dessa ägare överhuvudtaget klarar av att ha dom.

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hoj
HD superglide sport
Vad tror experterna? Måste väl finnas några som jobbat med hunder osv.? vet minst 1..

Den är 100% farlig. absolut...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
BabyBlade skrev:
2345619 "Rottis-Pitbullblandningar är inte generellt sett en lyckad kombination.

En studie utförd av veterinärer i Österike visade att pitbull och rottisar var de farligaste hundarna i landet baserat på antalet bitskador.
(översatt med babelfish)
"Studies prove: Pitbulls and Rottweiler are the most dangerous dogs. They are based on their frequency those dog races, which cause most bite wounds. The two races come on rank 1 and 3."

Rottisar utgjorde 2,1% av hundpopulationen men stod för 6,7% av betten och Pitbull utgjorde endast 0.2% av jyckarna men stod för 1.2% av betten.

Så dessa två hundraser som utgör 2.3% av hundarna står för 7.7% av betten. Båda hundarna ligger även bland de tre raser som har farligast bett.

(Anledningen till att StBernard ligger så högt i tabellen beror enligt artikeln på att den används mycket i räddningsarbete där den "bits")
http://www.20min.ch/news/dossier/kampfhund/story/27001769

Edit1:
Edit: "min grannes pudel är JeTElivSfarliG för den Biter minsann jetteHårTT den med:"
http://www.youtube.com/watch?v=R7jhrxy0HKs&mode=related&search=

Bifogat

• hund.gif
    hund.gif
    8.4 KB · Visningar: 63
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2345960 ...stats...

Nääähä, det är inte sant!! Jag har hört av en polares polare som hade läst på nätet att Retrievers minsann är den farligaste hunden i världen. Käkar barn till frukost.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lugn skrev:
2346107 Nääähä, det är inte sant!!

Skulle din polares polare också doktorera i ämnet så skulle det kanske vara värt att ta på allvar...

http://www.kleintiermedizin.ch/hund/beissen/index.html

Vad är det f.ö. som är så svårt att besvara när du istället väljer att förlöjliga och raljera!?

2 raser som tillsammans utgör 2% av den totala hundpopulationen står för 7% av betten...

Varför inte bemöda dig med att ge ett konstruktivt svar på ett ganska enkelt konstaterande?!

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
2346125

Vad är det f.ö. som är så svårt att besvara när du istället väljer att förlöjliga och raljera!?

Det faktum att det inte finns en endaste fråga bland dina fakta.

Varför inte bemöda dig med att ge ett konstruktivt svar på ett ganska enkelt konstaterande?!

Kanske för att siffrorna inte var helt oväntade och att påståendet i sig var ganska komplett.

Om du vill få nån att hugga, så får du nog läsa igenom tråden och hitta någon som är villig att försvara de raserna...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept