Hur farlig är en 80% Rottweiler och 20% pitbull

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lugn skrev:
2346156 Det faktum att det inte finns en endaste fråga bland dina fakta.

Kanske för att siffrorna inte var helt oväntade och att påståendet i sig var ganska komplett.

Om du vill få nån att hugga, så får du nog läsa igenom tråden och hitta någon som är villig att försvara de raserna...

Det var knappast en flame från min sida. Bara ett inlägg i debatten. Det är f.ö. en av de få studierna som jag sett som varit värda pappret de skrivits på. Författarinnan är veterinär och undersökningen borde trots allt vara någorlunda vetenskaplig(om vi nu anser Schweiziska universitet värda namnet)..

Än så länge har det ju hundtrådarna enbart gällt polares polare och grannens hund.. Tyckte det kändes rätt uppfriskande med lite konkreta siffror på hu överrepresenterade de aktuella raserna är.

Sen är det ju som med all statistik. Det är en väldigt skillnad på att KONSTATERA en överrepresentation och på att FÖRKLARA denna.

Tror en del i överrepresentationen för denna grupp hundar ligger i något om bl.a. markus brukar konstatera: Varför ser man så ofta adidaskrigare hålla i kopplen på dessa hundar?

Last edited:

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
korvgubbe skrev:
2345960 En studie utförd av veterinärer i Österike visade att pitbull och rottisar var de farligaste hundarna i landet baserat på antalet bitskador.
(översatt med babelfish)
"Studies prove: Pitbulls and Rottweiler are the most dangerous dogs. They are based on their frequency those dog races, which cause most bite wounds. The two races come on rank 1 and 3."

Rottisar utgjorde 2,1% av hundpopulationen men stod för 6,7% av betten och Pitbull utgjorde endast 0.2% av jyckarna men stod för 1.2% av betten.

Så dessa två hundraser som utgör 2.3% av hundarna står för 7.7% av betten. Båda hundarna ligger även bland de tre raser som har farligast bett.

(Anledningen till att StBernard ligger så högt i tabellen beror enligt artikeln på att den används mycket i räddningsarbete där den "bits")
http://www.20min.ch/news/dossier/kampfhund/story/27001769

Edit1:
Edit: "min grannes pudel är JeTElivSfarliG för den Biter minsann jetteHårTT den med:"
http://www.youtube.com/watch?v=R7jhrxy0HKs&mode=related&search=

jajamensan.. javisst..

Schäfrar & Rottweilers används också som tjänstehundar, när de "bits".
Dessa incidenter iallafall i Sverige på senare år har det ofta skrivits att det var en Pitbull. Men i de flesta fall har det varit blandraser.
Det är ett mediatrick att skriva "Pitbull" eller "Kamphund", för det säljer lösnummer.
I rätta händer tror jag inte ett ögonblick att en renrasig Pb är farligare än någon annan ras. Tvärtom det är mycket stabila och lugna hundar.
Det finns få rasrena pitbulls i Sverige.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
BabyBlade skrev:
2346457
I rätta händer tror jag inte ett ögonblick att en renrasig Pb är farligare än någon annan ras.

Hur definierar du isf "farlig"? antalet oprovocerade attacker eller resultatet av dessa?

Många anser nog att dessa hundar är farligare än tex en pudel, eftersom den senare kan bredsidas iväg även om den nu skulle stå för fler attacker.

Om man ser till risken att en allvarlig skada ska inträffa så anser jag att Rottweiler, Pb och liknande är farligare än hundar i katthöjd.

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
BabyBlade skrev:
2346457
I rätta händer tror jag inte ett ögonblick att en renrasig Pb är farligare än någon annan ras. Tvärtom det är mycket stabila och lugna hundar.

Sen måste man skilja på farlig och svårhanterlig. En APBT eller rottis kräver mer av sin ägare än många andra raser.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BabyBlade skrev:
2346457 jajamensan.. javisst..

Dessa incidenter iallafall i Sverige på senare år har det ofta skrivits att det var en Pitbull. Men i de flesta fall har det varit blandraser.
Det är ett mediatrick att skriva "Pitbull" eller "Kamphund", för det säljer lösnummer.

Nu tror jag iofs inte att Schweiziska universitet är så mycket för det där med "mediatrick", men jag har absolut ingen aning om hur undersökningen gått till så vad vet jag.....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chris Ash skrev:
2347587 Nu tror jag iofs inte att Schweiziska universitet är så mycket för det där med "mediatrick", men jag har absolut ingen aning om hur undersökningen gått till så vad vet jag.....

Här är en pdf där rapporten finns beskriven:
http://www.bvet.admin.ch/tierschutz/00231/00233/00958/index.html?lang=de&download=02554_de.pdf

Använd Babelfish för att översätta.

Och enligt den rapporten så verkar de här på SH ökända labbarna och golden ha en överrepresentation på 0.95 vilket alltså innbär att de står för mindre andel av betten än vad de "borde" göra...

(Rottisar och Pitbull hade alltså en överrepresentation på nästan 3)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
BabyBlade skrev:
2346457

I rätta händer tror jag inte ett ögonblick att en renrasig Pb är farligare än någon annan ras.

Uppenbarligen var det endast St Bernard den ras där "tjänste-betten" var värda att nämna p.g.a. av sitt stora antal...

Vetenskapliga universitetsrapporter brukar sällan använda mediatrick. Om man klumpar ihop i begrepp som kamphundar lär man knappast få ut någon examen. Rapporten hade alltså Rottisar för sig och Pitbulls för sig och antalet bett/hundar baserades på statistik från sjukhus och veterinärer och inte på hörsägner från polares polare och media.

I rätt händer är en motorsåg helt ofarlig.
-"Guns don't kill people, people kill people!"

Faktum återstår(om vi inte tycker att Schweizarna är vanisinnigt olika oss) att Pitbull och Rottis står för 300% större andel av betten än vad de står för andel av den totala hundpopulationen. När man sedan konstaterar att båda dessa hundar tillhör ligger i topp tre i "bitskadlighet"(alltså hur mycket skada ett bett åsamkar) så blir det ju kanske värt att diskussionen förs.

I rapporten framgår dessutom att barn oftare blir bitna än vuxna(nästan dubbelt så vanligt).

* Pitbull-rottis åsamkar värre bett än några andra hundar
* De står för 3ggr fler bett än deras antal borde motivera
* Barn blir bitna dubbelt så ofta som vuxna
* Killen som nämns i tråden har psykoproblem

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Biturbo skrev:
2347841 Förstör inte nu å kom med en massa fakta!

Näe, så sant.. Förlåt! :skäms

Får väl berätta om min granne som har en supermegamysig Rottis. De måste tyvär göra sig av med den. Sedan de fick sin dotter i våras har Rottisen blivit grymt överbeskyddande och extremt vaktig. Skulle kunna gå illa om en yngre hund kommer framskuttandes eller någon person är lite ovarsam när han går fram för att hälsa på bebis och jycke när de är på promenad...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Biturbo skrev:
2347841

Det där är ju bara löjligt... Du kan inte garantera ett jävla någonting eg.

De farligaste hundägarna är de som inte fattar att hundar är djur och att man under inga omständigheter kan sägas ha 100% kontroll på dem.

Hur många hundattacker sker inte av hundar där ägaren kan "garantera" att de inte ska göra någonting?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
BabyBlade skrev:
2345619 .... Men jag också säker på att problemen hade varit större om dessa gangstah-wannabe-killar ( och tjejer!) med divserse komplex hade valt en annan bruksras! .....

Det tror jag också. Det hade kännt mycket värre om Benny Blattebankare hade haft en labrador än det gör när han har en obskyr landsvägskorsning som ser ut som en amstaff. Eller hur?!?!:va

Allt du säger om rasen är sant men det är ändå inget försvar. Jag anser att man som hundägare är skyldig att göra allt för attha en lycklig, frisk o trygg hund. I den skyldigheten ingår valet av ras.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Chrille skrev:
2348032 Det tror jag också. Det hade kännt mycket värre om Benny Blattebankare hade haft en labrador än det gör när han har en obskyr landsvägskorsning som ser ut som en amstaff. Eller hur?!?!:va

Jag blir iaf räddare när jag möter en adidaskrigare med Pekines än med en Amstaff alt. Pitbull.

c233078-pekines.jpg
+
gangsta.jpg
=
scared%20monkey.jpg
(<-rädd)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
korvgubbe skrev:
2348059 Jag blir iaf räddare när jag möter en adidaskrigare med Pekines än med en Amstaff alt. Pitbull.....

Jo men allra räddast är jag nog för pudlar...
Poodles-060404-MJ-0782-web.jpg

Moahahahaaaaa:skrattaåt :skrattaåt

Last edited:

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
låter som en olämplig hundägare?

Catway skrev:
2341246 som rubriken lyder.. Detta handlar om en kill kompis till mig. Han har införskaffat sig denna hund som valp och haft den i 2månader ca.. han har ett litet barn ibland på 8år hur farlig kan denna hund vara?

enl. vissa jag pratat med säger att man måste ha ett starkt psyke för att uppfostra hunden rätt. =) Problemet är att min polare inte är så stark i psyket utan snare haft vissa psykiska problm m.m. =/

Vad tror experterna? Måste väl finnas några som jobbat med hunder osv.? vet minst 1..

/amatören

Uppenbarligen låter det inte som någon hundmänniska.
Än mindre att han skulle ha genuint intresse i någon av raserna.
Seriösa hundmänniskor köper inte heller blandsraser. Ofta har såndana människor syfte att träna och ev senare tävla.
Med blandras är man portad fr allt utom lydnad & agility.
Många ggr är man inte ens välkommen på brukshundklubbarna.
Då kan man bara som utomstående önska att blandrasägaren är seriös & duktig, och klarar uppfostran själv.
Det är ett "heltidsjobb" att ha hund. Man kan inte bara skaffa sig en och låta den bara "finnas där", o ta ut den när man "orkar"..
Om den kommer bli farlig ? Överskottsenergi, Understimulering, ev våldsamheter fr husses sida, inte få komma ut o göra sina behov... skapar en djävulsk stress hos hunden! Under sådana omständigheter blir nog människa också tokig.
Det låter som en tidsinställd bomb.

(Hos en hundintresserad, seriös människa insatt i dressyrlära & hundpsykologi, tror jag att den hunden skulle komma att funka bra.)

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
skit i vilken hund som biter flest, Det INTRESSANTA är vem biter värst....

svaret är naturligtvis: pb/rottis/schäfer därför kan man inte handha dessa på samma sätt som en toypudel ,hur mycket man än litar på dem så när det händer,då kan det gå riktigt illa. Detta måste man ha i beräkningen när ett barn frågar"vilken fin hund, får jag klappa"

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
jag har frågor om vovvar

är en dobermann en bra sällskapshund? vad för problem kan man få om man köper en sån? (tänkte mest om dom biter folk mer än andra hundar mm, elaka i allmänhet?)
är det lätt att lära dom saker och att få dom att lyda? hur mycket motion behöver dom för att må bra?

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
ett förslag är att inte ställa denna frågan här på sporthoj. det finns så många som tycker så olika så jag rekomenderar dig att ta kontakt med en kennel som föder upp dessa hundran och kolla med de hur de ser på saken.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
BabyBlade skrev:
2346457 jajamensan.. javisst..

blablabla det där har man hört till leda och är rent skitsnack kontra de fakta som korvgubbe presenterar för dej.

I rätta händer hit och dit, den typen av hundar lockar en viss typ av ägare. Ska det vara så jävla svårt att inse det.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...